Witte Magie, wat is er wit aan???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Witte Magie, wat is er wit aan???

Berichtdoor Tijn » 08 jul 2004 09:28

Ik zat net te kijken naar Angela en Co en daar was een witte heks te gast(Suzanne Smit). En ik was verbaasd hoe zij eigenlijk naar de mond van de doorsnee mens aan het praten was. Ze liet echt doorschemeren dat ze een heks is, maar dat bij haar het beeld van "AAAAAAAAAAAAH een heks" niet past, maar dat ze eigenlijk heel normaal is. Ze liet ook naar voren komen dat het bijna alleen maar dan goeds oplevert. Nu vraag ik me af, is dit fout (waarschijnlijk zijn we het hier snel over eens) en wat is er precies fout aan en wat kunnen we doen om mensen te beschermen tegen deze witte magie???
Laat je leiden door Hem!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 08 jul 2004 09:45

Nou, bepaalde bovennatuurlijke krachten komen óf van God, óf van de duivel...

En volgens mij komt witte magie niet van God...

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 08 jul 2004 09:58

Lees volgend getuigenis eens van een ex- heks :

Dit artikel werd in het Nederlands Dagblad geplaatst op 27 augustus 2003.

Voormalig heks waarschuwt kerken

door onze redacteur Aldwin Geluk

BEVERWIJK - Ze was een heks, geloofde in een god én een godin en had niet in de gaten in wat voor geestelijk moeras ze zich bevond. Dat zag ze pas toen ze ging geloven in de God van de Bijbel. ,,Satan bestaat echt. Zolang je met hem meegaat, is alles goed en aardig. Pas als je je van hem afkeert, merk je zijn duivelse kracht.'' Tegenwoordig maakt Joyce Foekema zich vooral zorgen over christenen die die kracht onderschatten.

Op 25 oktober vindt in de Westerkerk in Aalten een seminar plaats over 'Achtergronden en bevrijding uit hekserij (Wicca)'. Een van de sprekers is Joyce Foekema (31). Zij groeide op in een christelijk milieu, ging naar de zondagschool en kreeg op haar dertiende een vriendje. ,,Hij was geen christen'', vertelt ze. ,,Hij had zoveel vragen over het geloof die ik niet kon beantwoorden, dat ik zelf meer en meer ging twijfelen aan God.'' Toen de verkering zes jaar later uitging, was Joyce op het punt gekomen dat ze wel geloofde in 'iets', maar niet meer in de God van de Bijbel. ,,Ik vond mezelf verstandig genoeg om mijn eigen keuzes te maken. Via de bibliotheek maakte ik kennis met astrologie, handlijnkunde en het boek 'Mijn leven als heks'. Vooral dat laatste sprak mij enorm aan. Ik merkte dat wicca (moderne hekserij, red) niets te maken heeft met oude vrouwtjes op bezemstelen, maar met dichtbij de natuur leven en je plek vinden in het universum. Het klonk aantrekkelijk. De logica van wicca sprak mij ook erg aan, zeker in vergelijking met het christendom. Zo zie je in de natuur overal dat er 'mannelijk' en 'vrouwelijk' nodig is voor vruchtbaarheid. Het leek mij dan ook onlogisch dat er alleen een mannelijke god zou zijn, zoals ik me die herinnerde uit het christendom. Wicca kent naast de god vooral de godin een heel belangrijke plaats toe, plus tal van andere geestelijke wezens.''

Paranormaal

Via via kwam Joyce verder in contact met wicca en leerde zij haar paranormale gaven te trainen, zoals ze het zelf noemt. ,,Er is een bovennatuurlijke wereld. Als je je daarvoor openstelt, krijg je allerlei 'gaven'. Het zijn echter geen paranormale gaven waardoor je inzicht krijgt, maar geesten die je dingen duidelijk maken. Maar dat onderscheid ging ik pas achteraf zien.''

In die tijd maakte ze een talisman voor een collega die maar niet zwanger kon worden, ondanks medische hulp. ,,Dat werkte. Zij en haar man kregen een dochtertje. Er zit dus echt een gigantische kracht achter.''

Er was geen spoortje van twijfel bij Joyce dat ze misschien niet op de juiste weg zat. ,,De meeste Wicca's doen aan 'witte magie'. Want volgens de wicca is 'liefde de wet'. Je mag magie niet aanwenden om iemand te schaden. Later heb ik leren inzien dat alle magie - zwart én wit - uit dezelfde duistere bron komt.''

Een vriend van haar verhuisde naar Nieuw-Zeeland om daar een wicca-centrum te vestigen. Hij stuurde na verloop van tijd een kaartje met de boodschap dat hij christen was geworden en dat zij daar ook eens over na moest denken. ,,Ik dacht: die heeft vast een leuk christelijk meisje gevonden'' vertelt Joyce. ,,Ik heb hem teruggeschreven dat ik het fijn voor hem vond en dat iedereen nu eenmaal zijn eigen weg gaat.''

Sinds dat kaartje bleef de vraag 'Wat nou als de God van de Bijbel echt bestaat' zich opdringen. ,,Ik besloot één keer een kerk te bezoeken, om te bewijzen dat God niet bestond. Daar in die dienst, op zondagmorgen, greep God mij in mijn kraag. Plotseling wist ik zeker dat Hij wel degelijk bestaat. Ik was tot geloof gekomen, maar vroeg mij nog steeds af waarom wij bijvoorbeeld planten en kruiden niet zouden mogen aanwenden om mensen te genezen.''

De nacht na haar bekering werd Joyce Foekema wakker. ,,Ik zette de radio aan en hoorde Jomanda. Meteen weer uit dus, dat ding. Na een glas warme melk probeerde ik weer in slaap te komen. Toen hoorde ik een vreselijke stem uit mijn binnenste komen, uit mijn maag ofzo, zoals je die ook wel hoort in horrorfilms. 'Ik ben van Jezus', schreeuwde ik uit en ik begon in mijn Bijbel te lezen. Het Onze Vader, de geslachtsregisters, alles wat ik maar opsloeg.''

In die nacht raakte Joyce ervan overtuigd dat satan echt bestaat en dat hij wel degelijk macht over haar had gehad, in haar heksentijd.

Zorgen

De eerste jaren na haar bekering liep Joyce Foekema niet te koop met haar verleden, maar de laatste jaren spreekt zij zich steeds vaker uit in het publiek. ,,Ik maak me zorgen over jongeren. Hekserij wordt, bijvoorbeeld in tienertijdschriften, heel erg populair en laagdrempelig gebracht, met leuzen als 'Ben jij het vuurtype?'. Ik evangeliseer wel eens op straat en het valt mij op dat jongeren gedachteloos kruisjes of pentagrammen om hun nek hangen, zonder dat ze de betekenis kennen. Ik kwam twee meisjes tegen die ik iets voorlas uit de Bijbel. Zij reageerden verbaasd: 'Is dat een bijbel?' Ze hadden er nog nooit een gezien. Realiseren wij ons als christenen wel dat veel jongeren meer over spiritualiteit en het boeddhisme weten dan over het christendom?''

Joyce Foekema pleit ervoor dat kerken hekserij serieus nemen. ,,Ik bezocht eens een bijbelschool, waar iemand lesgaf over sekten. Die vrouw deed heel lacherig over hekserij. Ik werd boos. Als wij jongeren die zich met wicca bezighouden, uitlachen, bereik je ze in ieder geval niet.''

De Bijbel is volgens haar duidelijk genoeg. ,,Er wordt in het Nieuwe Testament uitgebreid gesproken over de geestelijke wereld. Jezus zelf dreef regelmatig boze geesten uit. Mensen - en zelfs christenen - denken: 'ach, een horoscoopje, dat kan toch geen kwaad?'. Voor God kan het wel kwaad. Dit zijn geen grappen.''

Voor christenen die merken dat jongeren zich bezighouden met occulte praktijken, is Joyce Foekema's advies: ,,Weet wat je gelooft en probeer dat te verwoorden. Wij beseffen vaak niet genoeg wat voor rijkdom God ons schenkt met het geloof. Ontmasker de leugens van de duivel met de waarheid van de Bijbel.''

Joyce schrok onlangs, toen een voorganger in haar (Volle Evangelie) gemeente vroeg hoeveel mensen er in de hel geloven. ,,Er ging maar een handjevol handen in de lucht. De duivel is zo sluw. Hij wil ons graag andere dingen laten geloven dan in de Bijbel staan. De enige oplossing is: die Bijbel blijven lezen, maar dan wel de hele Bijbel.''

Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=17072
Weest blij in de Heer !

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 jul 2004 10:11

Mooi artikel Wina! Moeten we (of nou ja ik iig) in ons achterhoofd houden. Ik denk trouwens dat het artikel wel op meerdere topics van toepassing is, maar oke.

Wat erin gezegd wordt over die horoscopen vind ik ook heel herkenbaar, ik heb ook een tijd gehad dat ik ze vaak las, ik dacht wel i kgeloof er niet in, maar toch "moest' ik ze lezen, gelukkig hoeft het nu niet meer, want het is idd gewoon verkeerd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 jul 2004 10:20

Dit is inderdaad een sterk getuigenis en daarom is het ook zeker van belang dat wij als christenen niet de afwachtende houding moeten aannemen, maar dat we er echt wat aan gaan doen, dat deze mensen zich in de verdoemenis steken. En vooral dat laatste stuk vond ik heel sterk over die horoscopen, dat laat echt zien dat de duivel slecht is en echt overal zn winst uit wil slaan en christen bij God wil weghalen. Hij heeft meer macht dan we kunnen beseffen, maar we moeten zeker niet vergeten, dat wij door Christus Jezus alle macht hebben, omdat Christus Jezus satan verslagen heeft!!!!

Een benauwend cijfer over wicca wat mij ter ore kwam: 60% van de wiccans in NL is reformatorisch opgevoed...
Laat je leiden door Hem!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 08 jul 2004 10:49

Tijn schreef:Een benauwend cijfer over wicca wat mij ter ore kwam: 60% van de wiccans in NL is reformatorisch opgevoed...

Ik kreeg bij mijn meerdere bezoeken op heksenfora juist de indruk dat ze veelal RoomsKatholiek zijn/waren.. Dat zal dan wel de andere 40% zijn :)
..

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 14:25

Moraal van je verhaal? Voed je kinderen evangelisch op, dan raken ze daar ook niet in verzeild? :lol:
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Stacie

Berichtdoor Stacie » 08 jul 2004 15:44

idd kiwi ;-)

Ik ken ook een 'gereformeerd' meisje die aan wicca doet. Ziet er geen probleem in, echt vaag, zou wel meer met dr willen praten maar ik zie dr nooit...

Waarom heb je wicca eigenlijk nodig? Ik ben benieuwd wat je ermee kunt doen. In bovenstaand verhaal heeft de ex-heks iemand 'geholpen' zwanger te worden.
Kan een wicca-beginner ook al iets presteren? Is hier iemand die ervaring heeft?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 jul 2004 15:49

Nee, ja, misschien ;) Nee wat het moraal van mn verhaal is, is dat duidelijk wicca in opkomst is en dat het dus voor ons christenen verstandig is om te weten wat het inhoudt en dat we ons steeds meer gaan verdiepen in de geestelijke wereld, omdat er in deze tijd steeds vaker op dit gebied gestreden wordt(hoewel de wereld er bijna altijd wel een hele goede verklaring voor heeft). Dus leer over de macht van satan en zijn volgelingen en de macht van God en de engelen en Zijn kinderen(wij), zodat je weet van hoe en wat.
Laat je leiden door Hem!

Kiwi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 16:11

Absoluut waar!
Bovendien is het sowieso verkeerd om onderscheid te maken tussen 'witte' magie en andere magie. Het is sowieso verkeerd.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 08 jul 2004 16:31

Kiwi schreef:Absoluut waar!
Bovendien is het sowieso verkeerd om onderscheid te maken tussen 'witte' magie en andere magie. Het is sowieso verkeerd.

Het is inderdaad beide verkeerd, maar ik denk wel dat er onderscheid te maken is.
Witte magie zegt het goede voor de ander op het oog te hebben, zwarte magie niet. Wiccans zijn vaak erg menslievend, goed voor de natuur enzo. Beoefenaars van zwarte magie niet.

Niet-geestelijk gezien is er wel degelijk een onderscheid in omgang met magiërs (mmm, vaag woord, denk je gelijk aan zo'n Asterix-en-Obelix-druïde :)).
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 08 jul 2004 20:48

wina schreef:In die tijd maakte ze een talisman voor een collega die maar niet zwanger kon worden, ondanks medische hulp. ,,Dat werkte. Zij en haar man kregen een dochtertje. Er zit dus echt een gigantische kracht achter.''

Toch begrijp ik dit niet. God heerst toch over leven en dood? Hoe kan iemand dan zwanger raken door middel van een talisman (middel van de duivel)?
En verder denk ik dan ook: Zou dat kind wel geestelijk gezond zijn of draagt ze een duivelse macht bij zich?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 08 jul 2004 21:01

bloempie19 schreef:
wina schreef:In die tijd maakte ze een talisman voor een collega die maar niet zwanger kon worden, ondanks medische hulp. ,,Dat werkte. Zij en haar man kregen een dochtertje. Er zit dus echt een gigantische kracht achter.''

Toch begrijp ik dit niet. God heerst toch over leven en dood? Hoe kan iemand dan zwanger raken door middel van een talisman (middel van de duivel)?
En verder denk ik dan ook: Zou dat kind wel geestelijk gezond zijn of draagt ze een duivelse macht bij zich?

Ik geloof ook, als zo.n kindje verwekt wordt d.m.v. de duivel, dat hij daar verhaal op komt halen, en dat kind niet met rust zal laten.
Of, dat het constant ziekelijk is zonder oorzaak of zo iets, ik zeg maar wat, maar het zou er in kunnen zitten.
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2004 23:59

Ik heb het interview niet gezien... Maar ik ken mensen met paranormale gaven die geloven... en die die gave gewoon hebben.... of ze nou willen of niet...

Maar, komt een gave van God of van satan? Volgens mijn komen faven van God... satan kan namelijk niks nieuws geven... alleen dingen die anderen gemaakt hebben kapot maken....

Zo zie ik dit ook... als iemand een bepaalde gave heeft kan iemand die gave voor God gebruiken... of tegen God.

Als iemand de gave van genezing heeft... of helderziendheid... of wat voor gave ook... en zo iemand komt tot geloof... is iemand die gave dan kwijt? Nee die heeft hij/zij nog gewoon... Als je die gave dan voor God gaat gebruiken zie ik het probleem niet.

Net als met hele andere gaven... stel, iemand kan goed leiding geven... als zo iemand leiding geeft aan een sekte zegt iedereen: Dat is fout, dat komt van satan. Das helemaal niet waar... het komt van God... die heeft hem/haar zo gemaakt... maar die persoon gaat er verkeerd mee om. Als zo iemand tot geloof komt en leiding gaat geven aan een christelijke organisatie zegt iedereen opeens wel: Het komt van God... Heeft hij'zij dan die gave opnieuw gekregen? Nee maar hij/zij gebruikt die gave dan wel goed.

Nog iets... oordelen jullie op basis van ervaring of op basis van angst voor het niet-zichtbare of het wel of niet goed is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 09 jul 2004 00:39

Maar, komt een gave van God of van satan? Volgens mijn komen faven van God... satan kan namelijk niks nieuws geven... alleen dingen die anderen gemaakt hebben kapot maken....

Onjuist! En daarnaast een gevaarlijke stelling. De duivel kan wel degelijk gaven geven, occulte gaven wel te verstaan! Bovenatuurlijkheid is niet allemaal neutraal! Gaven als helderziendheid, magnetisme, telepathie, enz. enz. zijn geen "normale gaven".
Sterker nog, mensen die tot geloof komen ervaren het vaak als grote last. Ze ervaren het als een besmetting en niet als helpend voor het geestelijk leven. Brengen ze het in gebed, ervaren ze vaak een geestelijke strijd. Maar God kan mensen er van verlossen.

Als iemand de gave van genezing heeft... of helderziendheid... of wat voor gave ook... en zo iemand komt tot geloof... is iemand die gave dan kwijt? Nee die heeft hij/zij nog gewoon... Als je die gave dan voor God gaat gebruiken zie ik het probleem niet.

Helderziendheid gebruiken voor het Koninkrijk van God?
Gaven van genezing (bijv. iriscopie of magnetisme) voor het koninkrijk van God?

Dit zijn geen gaven van de Geest Marnix! Hussel het niet door elkaar. Lees de waarschuwingen bijv. eens in de Bijbel over het gaan naar een ziener, zie ook eens Deut. 18.

Nog iets... oordelen jullie op basis van ervaring of op basis van angst voor het niet-zichtbare of het wel of niet goed is?

(Jammer genoeg) vanuit veel ervaring

Terug naar “Archief”