Reformatorische forums: verantwoord?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 06 jul 2004 17:28

Aragorn schreef::idea: *krijgt geniale inval* :idea:

Misschien heb je wel twee soorten forums: Het een is er om je mening op in het strijdgewoel te gooien en te kijken wat ervan overblijfd, zodat je hem later kunt nuanceren, erin bevestigd wordt, ergens heel anders tegenaan gaat kijken, etc etc. Je standpunten worden dus op de proef gesteld en dat is prettig voor iemand die open staat voor nieuwe dingen en niet wil verstarren.
En het andere soort forum is juist bedoeld om de standpunten die je hebt te verstevigen en aanvallen van buitenaf daarop te weren. Hierin ga je er al automatisch vanuit dat de standpunten van jou en je groep de enige juiste zijn en op zo´n forum kun je elkaar daarin bevestigen en argumenten uitwisselen.

Ieder zijn smaak dus..

Zou dit een verklaring voor het verschil tussen OSW en RW kunnen zijn?

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik nog nooit van OSW had gehoord. Dus ben ik maar eens op hun website gaan kijken.

Dat is even schrikken zeg! Een vragenrubriek waarin een vraag of het zondig is om naar de EO jongerendag te gaan, min of meer bevestigend wordt beantwoord, waar gospelrockmusici worden uitgemaakt voor dienaren des Satans, waar voorbehoedmiddelen zonder enige bijbelse basis worden verboden...

Ik vraag me eerlijk gezegd af, of OSW wel verantwoord is.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 17:52

Peter L schreef:Dat is even schrikken zeg! Een vragenrubriek waarin een vraag of het zondig is om naar de EO jongerendag te gaan.

Heb je de vragenrubriek van RefoWeb weleens gecheckt? :wink:

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 06 jul 2004 18:37

Aragorn schreef:
Peter L schreef:Dat is even schrikken zeg! Een vragenrubriek waarin een vraag of het zondig is om naar de EO jongerendag te gaan.

\

De vraag of een reformatorisch bevindelijk christen wel de christen is die God voor ogen heeft zal ik dan maar helemaal niet stellen. Maar ik heb heel af en toe zo m'n twijfels.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 07 jul 2004 07:49

Aragorn schreef:

Ik schrok niet zo zeer van de vraag, maar van het antwoord.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 07 jul 2004 07:50

Harold schreef:
Aragorn schreef:

\

De vraag of een reformatorisch bevindelijk christen wel de christen is die God voor ogen heeft zal ik dan maar helemaal niet stellen. Maar ik heb heel af en toe zo m'n twijfels.

Het klinkt alsof het toch iets vaker is dan heel af en toe.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2004 11:28

Peter L schreef:
Aragorn schreef:

In het verleden schrok een aantal mensen van refoweb ook van het antwoord van een refowebdominee over de jongerendag. Daar is toen nog een hele discussie over geweest. Ik heb een tijdje geleden ook nog een posting gedaan over een antwoord waar ik van schrok: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6081
en daar zou ik best wat meer reacties op willen. Ik vind het gewoon eng, omdat ik denk dat refo's best wel veel waarde hechten aan wat een dominee zegt.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 07 jul 2004 14:16

Met betrekking tot dit onderwerp en datgene wat later in de discussie ter sprake (vragenrubriek) kwam zou ik willen stellen:

A. Forum van RefoWeb heeft ten doel Christenen in brede zin bij elkaar te brengen en is zeer breed georienteerd. Het contact is een doel op zich; het belijnen en definieren van de inhoud van de discussies vormt geen onderdeel van de doelstellingen. Met dit doel in het achterhoofd functioneert RW naar behoren.
B. Er is een kloof tussen het forum van RefoWeb en de vragenrubriek. Veel predikanten zullen schrikken van de meningen die hier verkondigd worden.
C. Hieruit volgend vind ik persoonlijk de naam Reformatorisch niet passen bij het forum van RW.

Als laatste nog even een verduidelijking over OSW (Om Sions Wil). De doelstellingen zijn anders dan op RefoWeb. OSW wil een mogelijkheid bieden om dmv een forum mensen uit de rechterflank van de Ger.Gezindte samen te brengen en daar diepgaand over diverse onderwerpen praten. Dat is duidelijk een andere doelstelling dan bijv RW. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar beoordeel het wel-en-wee op OSW aan de hand van de doelstelling van OSW en kijk er niet met een RW bril tegen aan. In de discussies op OSW proef ik over het algemeen meer diepgang. Noem dat niet 'angstig of soft' het is gewoon anders.

Een typering voor RW (die waarschijnlijk te kort door de bocht gaat, maar stoor je daar niet aan, dat is meestal bij een typering):

Theologische en dogmatische onderwerpen komen minder aan bod op RW. Praktische/ethische zaken des te meer. Meestal zitten in deze discussies 1 of 2 rechtse dissonanten en de rest is het overwegend met elkaar eens. Het verwijt op dat men (het overgrote deel) het op OSW met elkaar eens is, gaat m.i. ook op voor RW, alleen dan is men (het overgrote deel) het ook met elkaar eens, maar dan over andere standpunten. Veel zaken op praktisch/ethisch gebied vallen onder de 'vrijheid van het geloof' en het individu(!) maakt zelf wel uit hoe hij/zij er over denkt.... Dat laatste vind ik een bedenkelijke ontwikkeling van de huidige tijd.

Hmmm het is nog een heel verhaal geworden, was eigenlijk niet de bedoeling ;)

Hartelijke groet,
Pim.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 jul 2004 14:59

Opzich zijn de verschillen tussen Refoweb en OSW mij heel duidelijk. En waarom er dus twee forums zijn en wat de meerwaarde van OSW is als van Refoweb.
Ik ben het er ook mee eens dat de mensen uit de Gereformeerde GEzindte hier soms ietwat het onderspit delven .

Maar, is de vraag in dit topic, is erfoweb daarmee onverantwoord voor reformatorische jeugd?

En, is mijn 2e vraag...wat is de definitie van reformatorisch?
WAnt gebleken is wel dat zeker de helft van de actieve leden uit de Gereformeerde Gemeente komt, tenminste, een half jaar geleden nog wel.
Staat Reformatorisch gelijk aan Domatiek en Theologie?
Of gelijk aan de gereformeerde gezindte?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 jul 2004 15:49

Hoi Pim,

The_Pim schreef:A. Forum van RefoWeb heeft ten doel Christenen in brede zin bij elkaar te brengen en is zeer breed georienteerd. Het contact is een doel op zich

Ik las dit elders ook al. Dat is toch echt een misverstand. Het doel (van het forum) is om reformatorische jongeren een plek op internet te geven waar ze elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen discussieren. En iedereen is daarbij van harte welkom.

B. Er is een kloof tussen het forum van RefoWeb en de vragenrubriek. Veel predikanten zullen schrikken van de meningen die hier verkondigd worden.

Dezelfde vragen als die er hier geplaatst worden kunnen aan een dominee voorgelegd worden in de vragenrubriek. Ook die vragen ondergaan geen censuur en worden gewoon beantwoord door een dominee. Er zijn al diverse vrij heftige vragen beantwoord hoor.

Een typering voor RW (die waarschijnlijk te kort door de bocht gaat, maar stoor je daar niet aan, dat is meestal bij een typering):

Theologische en dogmatische onderwerpen komen minder aan bod op RW. Praktische/ethische zaken des te meer. Meestal zitten in deze discussies 1 of 2 rechtse dissonanten en de rest is het overwegend met elkaar eens. Het verwijt op dat men (het overgrote deel) het op OSW met elkaar eens is, gaat m.i. ook op voor RW, alleen dan is men (het overgrote deel) het ook met elkaar eens, maar dan over andere standpunten. Veel zaken op praktisch/ethisch gebied vallen onder de 'vrijheid van het geloof' en het individu(!) maakt zelf wel uit hoe hij/zij er over denkt.... Dat laatste vind ik een bedenkelijke ontwikkeling van de huidige tijd.

áls dat zo is dan zal dat ook te maken hebben met de leeftijd van de gemiddelde bezoeker en aan de hoeveelheid van de postings.

Hmmm het is nog een heel verhaal geworden, was eigenlijk niet de bedoeling ;)

Het was de moeite waard ;-)
Laatst gewijzigd door henkie op 07 jul 2004 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2004 15:51

Ik heb de indruk dat het op refoweb 50/50 is: de helft refo's en de helft niet. Of zit ik er nu naast?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 jul 2004 16:19

Nog even een (late) reactie op Maarten die vroeg waarom ik reformatorische fora verantwoord vind...

Laat ik het in vrij algemene bewoordingen doen anders is het niet te doen:

- Vloeken en scheldwoorden worden verwijderd en komen bijna niet voor. Dat is volgens mij uniek als je dat vergelijkt met een willekeurig ander forum. Ook de controle is veel groter.

- Men kan met geloofsgenoten in contact komen.

Vooral dat laatste wil ik benadrukken. Alleen daarom al vind het verantwoord. Het is zó belangrijk dat je vrienden en vriendinnen hebt die hetzelfde geloven. Nou zal het voor iemand uit bijv. Katwijk de normaalste zaak van de wereld zijn maar hier is dat niet zo. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jul 2004 23:48

Peter L schreef:
Aragorn schreef:

Ja, maar ook in de RW-vragenrubriek heeft ds. Pieters de EO weleens Eeuwige Ondergang genoemd. Wat overigens wel veel stof deed opwaaien, die discussieruimte is er dan weer wel.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 08 jul 2004 08:05

meschianza schreef:En, is mijn 2e vraag...wat is de definitie van reformatorisch?

Het lijkt mij dat alle kerken, die direct of indirect uit de Reformatie zijn ontstaan, reformatorisch zijn. Dus alle soorten en maten Hervormd en Gereformeerd, maar ook Remonstrants, ook alle evangelische stromingen (baptisten, vergadering van gelovigen, pinkstergemeenten). Wat Hervormden en Gereformeerden m.i. vaak over het hoofd zien, is de theologie in de evangelische beweging ook stoelt op de reformatie.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 08 jul 2004 09:05

Dat is inderdaad wel min of meer waar Peter. Het zelfde fundament van Sola Scriptura, Sola Fide, Sola gratia (en volgens mij was er nog een :D ). kennen ook de evangelische gemeenten.

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 08 jul 2004 13:10

Beste Henk,

Zoals je wilt geen email,maar reactie op je forum;

Als ik op refoweb binnen 2 klikken op een Cu2 site ben van een of andere zwart-magisch figuur, met daarin de meest Goddeloze kreten songs en plaatje's, is het voor mij onverantwoord om mijn dochter van 12 op Refoweb te laten internetten.
Oftewel het modereren laat te wensen over.
Ik waardeer het ten zeerste dat je een christelijke site wil runnen, maar vraag je wel asjeblieft de inhoud gecontroleerd te houden.

vr gr Gerrit

Terug naar “Archief”