Aragorn schreef:meschianza schreef:Aragorn schreef:
Maar wat is nu het principiele verschil tussen een spelletje en een feestje in dezen?
Kan je een heeeel klein tikkeltje duidelijker zijn?
Voor jou altijd mesch...
Het leek er op dat je een verschil zag tussen Lowlands of Koninginnedag enerzijds en het EK anderzijds. Nu vroeg ik me af waarom je die grote geldstromen bij het ene wel accepteert en bij het andere niet.
Kijk, koninginnedag is al jaren ewen volksfeest. Waar veel mensen leuke dingen gaan doen en willen doen, vanzelfsprekend ontstaat er dan handel waar veel geld in omgaat, dat was al zo in de middeleeuwen tijdens de paardenmarkt. Ik heb daar geen moeite mee.
Ook heb ik er geen moeite mee als er een voetbalwedstrijd is waar veel mensen tot en met de patatboer wat aan verdienen. Dat tast niet die voetbalwedstrijd aan. Waar ik wel veel moeite mee heb is waar het topvoetbal op is uitgelopen: de hele commerciele wereld rond het EK. Het draait naar mijn idee meer om geld dan om een spannende wedstrijd (voor de kijker wel, sure) Je ziet bijna de prijskaartjes aan de enkels van de spelers hangen, ze worden aan andere clubs doorverkocht, ect. Dan kan je zeggen: het is nu eenmaal een concern als Ahold (hoewel ik nog nooit topmannen van Ahold levensgroot op de voorpagina van vrijwel alle kranten heb aangetroffen met een ultra-lovend verhaal hoe ze na veel inspanning weer een nieuwe klant hebben binnengehaald, nog zijn er posters van hen te krijgen) dat is ongetwijfeld zo.
Maar voor mij is alle puurheid van topvoetbal af, en ik vind het daarom niet de moeite waard.
Net als de muziekwereld. ik vind het prima dat er Lowlands is, waar niet al te bekende bandjes kunnen spelen. Ik vind het prima dat er geld omgaat in de muziekindustrie, er is nu eenmaal vraag naar. Maar wanneer het zo absurd gecommerciee....ehm....gecommercialiseerd (?) wordt, hoef ik die muziek al niet meer. Zoals Britney Spears ofzo, zij zingt een stevig marktaandeel bij elkaar. Ze is mijn smaak niet, maar al zou ze het zijn, zou ik op zoek gaan naar een puurder alternatief. Hoewel ik het niet zoveel op Multinationals heb, verkopen MCDonalds en de NS een ''product'', en terecht commercieel. Maar het feit dat topvoetbal, als bepaalde muzieksterren ook een ''product'' is geworden, ipv van dat het uit het hart komt, puur is, vind ik waanzinnig fout.
Nog niet gesproken over de absurde media-aandacht die dergelijke figuren krijgen, terwijl de echt interessante mensen niet aan het woord komen. Ik hou gewoon niet van deze wereld van ''winnaars'' (die toevallig een ''talent'' hebben, ongeacht hun levensstijl) die op handen rondgesjouwd worden en verliezers die als uitschot worden vergeten.
Daarom kijk ik geen EK, maar dat is voor mij persoonlijk, vanuit mijn perspectief. Een ander kan dit anders zien, prima, dat zal ik niet veroordelen. Is dat een antwoord op je vraag?
En mag ik het hierbij laten, ik heb het hier nu wel weergezien, er zijn interessantere discussies om mijn energie in te steken.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King