Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 19:50

rosekapje schreef:
Aragorn schreef:Ja duh. En jij vindt broodjes kroket lekker? :roll:

Dat zeg ik niet, maar als je wilt trouwen is daar best de mogelijkhied voor en als je niet wilt, kan je altijd wel een reden bedenken waarom het niet kan.

Dat klopt, maar jij deed even net alsof al die redenen niet geldig zijn. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 20:05

Als ik trouw, wil ik met diegene in een huis wonen en niet meer dan een uur reizen van de uni wonen.

Maar goed, daar ging het ff niet over. Wat ging ik ook alweer zeggen... oja, trouw beloven voor mijn hele leven durf ik alleen met God. Ik weet wel dat er ook christenen zijn die scheiden, kweet ook niet hoe dat zit, maar als ik geen christen was, zou ik 't minder snel durven. Als God me laat weten somehow dat Borkdude mijn mannetje moet worden, dan durf ik 't wel.

SMO

Berichtdoor SMO » 06 jul 2004 08:02

joepie schreef:Als je verliefd bent en verkering krijgt is het nog niet zeker of je wel met die ander je hele leven wilt delen. Gewoon omdat je niet weet of je wel van die persoon met al zijn grillen en grollen kunt houden.
Dus helemaal!
Daarom kun je zeggen dat je in een verkering wel denkt dat je met elkaar de rest van je leven wilt delen, maar dat je dat nog niet zeker weet.

Vraag ik me af. Ligt aan intensiteit relatie denk ik. Als je niet slechts een roze bril op hebt (selectief ;)), maar die persoon ziet zoals hijzij werkelijk is EN jezelf ziet zoals je werkelijk bent of simpelweg doet en denkt, dan kun je best beoordelen of je jouw leven met iemand wil en kunt delen. Die beoordeling is een kant van het verhaal, de andere kant is de keuze voor. Met trouwen laat je zien aan de 'wereld' dat je hebt gekozen om voor iemand te gaan, te kiezen, te blijven kiezen met al zijnhaar negatieve en positieve en mindere en veelbelovende kanten. Dat laat je zien , maar in de relatie die daaraan voorafgaat kun je de keus zeker al maken.

t Zal wel heel persoonlijk zijn en aan de situatie liggen in hoeverre iemand in een relatie al ook 'in mindere tijden' vasthoud aan de ander en zijnhaar keus vast heeft staan.

Ik hoorde gisteravond nog iemand zeggen dat een relatie helemaal geen jaren hoeft te duren, maar dat je binnen een week kan weten of iemand het is en binnen 3 maanden kan beginnen aan een geweldig huwelijksleven. Het is een keus. Geen afwachten-of-het-gaat-uitwerken-iets. Dat kun je in het begin al behoorlijk inschatten en ik denk niet dat er op dit forum veel discussie nodig is over pas met iemand het bed induiken wanneer je relatie ook echt inhoud heeft.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jul 2004 10:31

SMO schreef:Ik hoorde gisteravond nog iemand zeggen dat een relatie helemaal geen jaren hoeft te duren, maar dat je binnen een week kan weten of iemand het is en binnen 3 maanden kan beginnen aan een geweldig huwelijksleven. Het is een keus. Geen afwachten-of-het-gaat-uitwerken-iets. Dat kun je in het begin al behoorlijk inschatten en ik denk niet dat er op dit forum veel discussie nodig is over pas met iemand het bed induiken wanneer je relatie ook echt inhoud heeft.

Als dat zo is, dan heeft parsifal gelijk: stelletjes moeten sneller de mogelijkheid krijgen om te trouwen. Maar wat zeg je dan van die stellen die na twee jaar hun verkering uitmaken? Of schaar je dat onder dezelfde mensen als die scheiden?

Ik had er trouwens ongeveer 4 maanden voor nodig voor ik wist dat Borkdude echt de goeie was, hij wist dat al eerder ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 12:59

Mjah, maar wanneer weet je dat echt? Normaal gesproken ga je daar na een tijdje wel vanuit ja, ik had dat wel iig. Maar na 2,5 jaar ging het wel uit. Inschattingsfoutje van mij ofzo?
Nu maakt het misschien ook nog wel uit hoe jong je bent, want dan ontwikkel je je allebei nog meer en is de kans groter dat je na een poosje minder bij elkaar blijkt te passen dan je aanvankelijk dacht.

SMO

Berichtdoor SMO » 06 jul 2004 16:00

Was het ook uitgegaan als je at the time getrouwd was geweest?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 16:06

Pff, moeilijke vraag. Ik denk het niet, want als het goed is trouw je pas als je allebei redelijk uitontwikkeld bent (dat is eigenlijk nooit, maar wel dat je your way in life een beetje gevonden hebt) en als we dan nog bij elkaar zouden zijn zou dat ook zo blijven.

Als we getrouwd zouden zijn in deze omstandigheden weet ik het echt niet. Twas ook niet mijn initiatief, dus moet je haar nummer hebben? :lol:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jul 2004 16:11

Dat klopt denk ik wel Aragorn: als je jong bent, kan je makkelijker uit elkaar groeien. Maar ik denk ook weleens: hoe zal ik over 10 jaar zijn? Dat zal ook niet hetzelfde zijn als nu.

SMO

Berichtdoor SMO » 06 jul 2004 16:40

Als je jong bent, groei je makkelijker naar elkaar toe, raak je eerder gewend aan elkaar en maak je elkaars ontwikkeling mee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 16:44

SMO schreef:Als je jong bent, groei je makkelijker naar elkaar toe, raak je eerder gewend aan elkaar en maak je elkaars ontwikkeling mee.

Dat is ook weer waar. Uit elkaar groeien is ook niet helemaal het punt, maar het heeft wel met je ontwikkeling te maken.

(Maar ik ga hier ook niet m´n hele verhaal uit de doeken doen, bovendien zijn dat soort dingen irl makkelijker uit te leggen dan via het forum. Ligt ietwat gecompliceerd zegmaar, maar als je geinteresseerd bent kunnen we wel een keer een afspraak maken. :D )

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 jul 2004 21:24

SMO schreef:Als je jong bent, groei je makkelijker naar elkaar toe, raak je eerder gewend aan elkaar en maak je elkaars ontwikkeling mee.

Tja, vanuit een jong oogpunt bekeken zal dit wel waar zijn zeker. Echter, persoonlijke ontwikkeling kan juist ook een verwijdering van elkaar met zich mee brengen.

Op latere leeftijd een relatie aangaan is misschien moeilijker. Immers je hebt allebei je eigen veilige leven opgebouwd, je geeft zelf invulling aan je leven. Als je een dag geen zin hebt om de afwaste doen laat je hem gewoon staan. Zodra je dat samen met een partner moet doen kan dat verhitte discussies opleveren.

Aan de andere kant, als je allebei je eigen plaats in het leven hebt gevonden en je ondanks dat samen door één deur kan, ben je misschien wel ineens een stuk verder.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jul 2004 22:09

Nou gelukkig hebben we dat zelf niet in de hand. Thank God, die weet wat goed voor ons is en ook wanneer.

André

Berichtdoor André » 14 jul 2004 13:03

Lalage schreef:als je jong bent, kan je makkelijker uit elkaar groeien.

Als ik je een tip mag geven: Blijf er ook voor waken als je getrouwd bent.
Klinkt misschien zo logisch als wat, maar word toch zo her en der over het hoofd gezien.
Met soms vervelende gevolgen voor deze en gene.

Mmmm, ik lijk wel bijna 41 :? :) :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2004 00:17

Andre schreef:
Lalage schreef:als je jong bent, kan je makkelijker uit elkaar groeien.

Als ik je een tip mag geven: Blijf er ook voor waken als je getrouwd bent.
Klinkt misschien zo logisch als wat, maar word toch zo her en der over het hoofd gezien.
Met soms vervelende gevolgen voor deze en gene.

Mmmm, ik lijk wel bijna 41 :? :) :wink:

Geef eens tips?
ik gok: blijven praten, tijd voor elkaar maken, samen leuke dingen doen etc.
*zucht* nu gaat het allemaal zo lekker vanzelf... alhoewel, we moeten onszelf er wel toe zetten om samen bijbel te lezen en bidden wil ook niet altijd. Ik denk dat het wel makkelijker is als je gezamenlijke interesses hebt. Wij houden allebei van muziek -> gaan naar concerten. Dat blijven we vast wel doen, ook als we getrouwd zijn.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jul 2004 10:05

de vraag of sex voor het huwelijk mag wil ik beantwoorden met een url naar een andere topic waarom het niet wijs is om sex te hebben voor het huwelijk http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=6706&start=0
denk daarover na, want voor dat meisje is het te laat, maar voor ons nog niet
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”