2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 18:32

joepie schreef:Maar een liefde die buiten God omgaat kan niet goed zijn. Want de enige die de liefde voor elkaar kan voeden is God.

Dus, alleen mensen die liefde voor God hebben kunnen elkaar echt liefhebben? Sorry, dat gaat er bij niet in..

En zo kun je dat doortrekken naar je liefde op aarde.
Als je een jongen of meisje meer liefhebt dan God dan ben je hem niet waard.

Maar als je met zo iemand trouwt, wil dat nog niet zeggen dat je hem of haar meer liefhebt dan God.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jul 2004 19:10

Nee dat zeg ik niet, maar een liefde enkel op aardse liefde gebaseerd is niet de liefde zoals God die bedoelt heeft.

En je kiest tegen God doordat je niet luisterd naar wat Hij erover te zeggen heeft. Dus je steld een liefde met iemand die God niet liefheeft boven de liefde van God.
En dat God het niet goed vind is al in dit topic aangehaald.

In matt.12:30 staat:Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.

Dus je kiest voor iemand die tegen God is, en daardoor kies je dus zelf ook tegen God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 20:00

Ik heb gekozen om geen relatie aan te gaan met een niet-christen :arrow: dikke strijd, maar wat een opluchting toen ik de knoop doorgehakt had om geen contact meer te hebben. En zie wat ik er voor in de plaats heb gekregen... Borkdude :-D

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 jul 2004 20:31

joepie schreef:Dus je kiest voor iemand die tegen God is, en daardoor kies je dus zelf ook tegen God.

Volgens mij hebben we in het paradijs allemaal tegen God gekozen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 20:38

wh schreef:
joepie schreef:Dus je kiest voor iemand die tegen God is, en daardoor kies je dus zelf ook tegen God.

Lees de volgende tekst eens, laat het goed tot je doordringen en dank God ervoor...

Romeinen 6:1-23 uit de Willibrordvertaling:
Bevrijd van de zonde
1 Volgt hieruit dat wij moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Natuurlijk niet! Hoe zouden wij nog in zonde leven, wij die dood zijn voor de zonde? 3 Weet u niet dat wij door de doop, die ons één heeft gemaakt met Christus Jezus, delen in zijn dood? 4 Door de doop in zijn dood zijn wij met Hem begraven, opdat ook wij, zoals Christus door de macht van zijn Vader uit de doden is opgewekt, een nieuw leven zouden gaan leiden. 5 Want indien wij als het ware vergroeid zijn met zijn dood, moeten wij Hem ook volgen in zijn opstanding, 6 in de overtuiging dat onze oude mens met Hem gekruisigd is. Daardoor is aan het bestaan in de zonde een einde gekomen, zodat wij niet langer dienstbaar zijn aan de zonde. 7 Want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
8 Indien wij met Christus gestorven zijn, geloven wij dat wij ook met Hem zullen leven. 9 Want wij weten dat Christus, eenmaal uit de doden opgewekt, niet meer sterft: de dood heeft geen macht meer over Hem. 10 Door de dood die Hij is gestorven, heeft Hij afgerekend met de zonde, eens en voorgoed; het leven dat Hij leeft, heeft alleen met God van doen. 11 Zo moet u ook uzelf beschouwen: als dood voor de zonde en levend voor God in Christus Jezus.
12 Laat dus de zonde niet heersen in uw sterfelijk lichaam, gehoorzaam zijn begeerten niet, 13 stel uw ledematen niet als werktuigen van ongerechtigheid in dienst van de zonde. Bied uzelf aan God aan, als mensen die uit de dood ten leven zijn opgestaan. Offer Hem uw ledematen als werktuigen in dienst van de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar onder de genade.

In dienst van de gerechtigheid
15 Betekent dit dat het ons vrij staat te zondigen, omdat wij niet meer onder de wet leven, maar onder de genade? Dat verhoede God! 16 Het is immers duidelijk dat men díé meester als slaaf moet gehoorzamen in wiens dienst men zich stelt: ofwel u dient de zonde - en dit loopt uit op de dood - ofwel de gehoorzaamheid - en die leidt tot gerechtigheid. 17 Maar u bent, God zij dank, geen slaven meer van de zonde: u hebt zich van harte onderworpen aan de beginselen van de leer die u is overgeleverd. 18 U bent bevrijd van de zonde en dienaren geworden van de gerechtigheid. 19 - Sprekend tot zwakke mensen, druk ik mij erg menselijk uit. - Zoals u eertijds uw ledematen in dienst hebt gesteld van onreinheid en steeds grotere bandeloosheid, zo moet u ze nu in dienst stellen van de gerechtigheid, tot uw heiliging.
20 Toen u slaaf was van de zonde, was u vrij ten opzichte van de gerechtigheid. 21 Welke vruchten hebben uw daden toen opgeleverd? Alleen dingen waarover u zich nu schaamt, want ze liepen uit op de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en dienstknecht geworden van God, oogst u heiligheid en tenslotte eeuwig leven. 23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de gave van God is het eeuwige leven in Christus Jezus onze Heer.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 jul 2004 20:45

Lalage schreef:
wh schreef:

Lees de volgende tekst eens, laat het goed tot je doordringen en dank God ervoor...

Romeinen 6:1-23 uit de Willibrordvertaling:
Bevrijd van de zonde
1 Volgt hieruit dat wij moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Natuurlijk niet! Hoe zouden wij nog in zonde leven, wij die dood zijn voor de zonde? 3 Weet u niet dat wij door de doop, die ons één heeft gemaakt met Christus Jezus, delen in zijn dood? 4 Door de doop in zijn dood zijn wij met Hem begraven, opdat ook wij, zoals Christus door de macht van zijn Vader uit de doden is opgewekt, een nieuw leven zouden gaan leiden. 5 Want indien wij als het ware vergroeid zijn met zijn dood, moeten wij Hem ook volgen in zijn opstanding, 6 in de overtuiging dat onze oude mens met Hem gekruisigd is. Daardoor is aan het bestaan in de zonde een einde gekomen, zodat wij niet langer dienstbaar zijn aan de zonde. 7 Want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
8 Indien wij met Christus gestorven zijn, geloven wij dat wij ook met Hem zullen leven. 9 Want wij weten dat Christus, eenmaal uit de doden opgewekt, niet meer sterft: de dood heeft geen macht meer over Hem. 10 Door de dood die Hij is gestorven, heeft Hij afgerekend met de zonde, eens en voorgoed; het leven dat Hij leeft, heeft alleen met God van doen. 11 Zo moet u ook uzelf beschouwen: als dood voor de zonde en levend voor God in Christus Jezus.
12 Laat dus de zonde niet heersen in uw sterfelijk lichaam, gehoorzaam zijn begeerten niet, 13 stel uw ledematen niet als werktuigen van ongerechtigheid in dienst van de zonde. Bied uzelf aan God aan, als mensen die uit de dood ten leven zijn opgestaan. Offer Hem uw ledematen als werktuigen in dienst van de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar onder de genade.

In dienst van de gerechtigheid
15 Betekent dit dat het ons vrij staat te zondigen, omdat wij niet meer onder de wet leven, maar onder de genade? Dat verhoede God! 16 Het is immers duidelijk dat men díé meester als slaaf moet gehoorzamen in wiens dienst men zich stelt: ofwel u dient de zonde - en dit loopt uit op de dood - ofwel de gehoorzaamheid - en die leidt tot gerechtigheid. 17 Maar u bent, God zij dank, geen slaven meer van de zonde: u hebt zich van harte onderworpen aan de beginselen van de leer die u is overgeleverd. 18 U bent bevrijd van de zonde en dienaren geworden van de gerechtigheid. 19 - Sprekend tot zwakke mensen, druk ik mij erg menselijk uit. - Zoals u eertijds uw ledematen in dienst hebt gesteld van onreinheid en steeds grotere bandeloosheid, zo moet u ze nu in dienst stellen van de gerechtigheid, tot uw heiliging.
20 Toen u slaaf was van de zonde, was u vrij ten opzichte van de gerechtigheid. 21 Welke vruchten hebben uw daden toen opgeleverd? Alleen dingen waarover u zich nu schaamt, want ze liepen uit op de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en dienstknecht geworden van God, oogst u heiligheid en tenslotte eeuwig leven. 23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de gave van God is het eeuwige leven in Christus Jezus onze Heer.

Leg daar vr 115 maar naast van de Heidelberger Catechismus

dingo

Berichtdoor dingo » 05 jul 2004 20:48

joepie schreef:In matt.12:30 staat:Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.

Dus je kiest voor iemand die tegen God is, en daardoor kies je dus zelf ook tegen God.

Ja en in Markus 9:40 Want wie niet tegen ons is, is voor ons.
Daarom krijg ik altijd het idee dat het niet verstandig is om stukjes bijbel op maat te hakken.

In beide stukjes gaat het overigens niet over dit topic. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 21:04

wh schreef:Leg daar vr 115 maar naast van de Heidelberger Catechismus

Ik lees liever de bijbel dan de HC. Heb hem weleens doorgelezen en ik kan het niet met alles eens zijn. Kom maar met een bijbeltekst. Ik ben het met je eens dat een mens zondig is, maar Jezus wil je daarvan bevrijden. Dat is toch de kern van het evangelie?

dingo

Berichtdoor dingo » 05 jul 2004 21:24

Lalage schreef:Ik lees liever de bijbel dan de HC. Heb hem weleens doorgelezen en ik kan het niet met alles eens zijn. Kom maar met een bijbeltekst. Ik ben het met je eens dat een mens zondig is, maar Jezus wil je daarvan bevrijden. Dat is toch de kern van het evangelie?

Ja en daarom ook de kern van de HC.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 21:30

/me pakt haar boekje met HC er even bij (van Borkdude gekregen)

hmz ik snap het punt van wh niet, er staat dat je er wel naar moet streven de volmaaktheid te bereiken.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 06 jul 2004 00:18

Is niet het probleem dat er zoveel voorbeelden zijn die positief dan wel negatief zijn?

Je kunt namelijk vanuit allebei de perspectieven redeneren. Het lijkt mij zaak dat een ieder die ermee worstelt ermee naar God gaat.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jul 2004 11:17

Beste Joepie: waarom zou ik deze mening moeten beargumenteren. Hij is toch nooit goed. En de bijbel zegt het toch weer anders en vooral mensen als jij vinden het toch weer anders e.d. Dat heeft geen zin. In heb uit ervaring gezien dat het wel kan... (nee, niet eens bij mezelf: hoewel...)

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 jul 2004 11:28

Lalage schreef:
wh schreef:Leg daar vr 115 maar naast van de Heidelberger Catechismus

Ik lees liever de bijbel dan de HC. Heb hem weleens doorgelezen en ik kan het niet met alles eens zijn. Kom maar met een bijbeltekst. Ik ben het met je eens dat een mens zondig is, maar Jezus wil je daarvan bevrijden. Dat is toch de kern van het evangelie?

Jezus wil ons bevrijden, Jezus kiest voor ons maar wij kunnen niet
voor Jezus kiezen. Als wij er iets aan toe moesten doen :?:
Het is alleen maar genade.
Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.
Minder zonden doen groter zondaar worden.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Re: 2 geloven op 1 kussen

Berichtdoor marcel081276 » 06 jul 2004 20:34

saartje schreef:Wat vinden jullie ervan als je van een jongen (of meisje) ben gaan houden die wel christelijk is opgevoed, maar daar nix meer aan doet. Die elke avond naar disco's enz gaat, die gewoon leeft van de wereld (kweet ff niet hoe k t anders moet zeggen). En diegene houd ook van jou, maar kan z'n vrienden niet loslaten. En diegene zegt dat het waarschijnlijk wel komt. Ik ken een meisje die in deze situatie zit.
Mensen oordelen heel snel: breken met zo iemand, want 2 geloven op 1 kussen....
maar dat meisje praat ook over t geloof met die jongen, en bid voor hem. Dat weet hij ook, en hij is er erg mee bezig.
Wat vinden jullie hiervan? Mag het eerlijk zeggen hor!

Ik persoonlijk vind dit erg moeilijk! Naar mijn idee kan je beter niet breken omdat hij wel aan het nadenken is... maar ik weet het gewoon niet!

misschien willen jullie mijn getuigenis eens lezen? dan kan je zien dat het ook goed af kan lopen, ik geef meteen toe dat het ook heel anders kan!
www.evangeliestorm.com klik dan op "wie zijn wij" en dan "een wonder"

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jul 2004 22:16

Het kan wel, maar daar mag je niet op rekenen... Wel tof dat 't bij jullie zo is gegaan!

Terug naar “Archief”