2 johannes vers 10-11: groeten van mensen met een andere lee

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anneliesje
Verkenner
Verkenner

2 johannes vers 10-11: groeten van mensen met een andere lee

Berichtdoor anneliesje » 05 jul 2004 10:01

Wie kan dit uitleggen:
10 Indien iemand tot ulieden komt,30) en deze leer niet31) brengt,32) ontvangt hem niet33) in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.34)
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap35) aan zijn boze werken.36)

betekent dit dat je moslims niet mag groeten? en betekent dit dan ook dat als bijv. je kind niet gelooft je die dan niet meer in je huis mag ontvangen?

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 05 jul 2004 10:42

tja das moeilijk zeg! ik zit op kamers in een huis met ongelovige huisgenoten! mag ik die ook niet meer groeten? ik denk dat ik dan mn kamer snel kwijt ben! ik kan hier verder ook geen antwoord op geven! wie wel?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jul 2004 11:32

Het lijkt mij zelfs tamelijk onchristelijk om mensen niet meer te groeten. Het is de opdracht om mensen naar de Heer te brengen en dat lukt niet echt als je ze afstandelijk bejegend. Vreemdelingen herbergen, zieken bezoeken, hongerigen spijzigen, dorstigen laven, het zijn allemaal handelingen waarbij je iemand tegemoet treedt.

Door niet te groeten stoot je juist af. En volgens mij kan dat nooit de bedoeling zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 jul 2004 11:34

ik denk dat er bedoeld wordt dat je niet een nauw contact moet hebben met die andere leer, zodat je niet in verleiding komt om de verkeerde leer over te nemen
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

anneliesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anneliesje » 05 jul 2004 12:38

dat is wel moeilijk zeg, mijn zusje keert zich absoluut tegen het geloof en dan kan ik dus geen nauw contact met haar hebben

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2004 12:48

Brengt ze een andere leer dan? Nee... dus mag je er wel contact mee hebben. Deze tekst is puur bedoeld voormensen die een andere leer brengen als christelijke leer... bijvoorbeeld dat je zelf goed moet leven anders laat God je niet de hemel in.. dat soort dingen. Daarnaast waren de mensen waar Johannes aan schreef mensen die net geloofden en geen formulieren van (on)enigheid hadden en zo... dus makkelijk beinvloedbaar door dwaalleraars. Geen leer brengen is denk ik wel heel wat anders dan een andere leer brengen. En dan nog vraag ik me af in hoeverre dit van toepassing is op onze situatie aangezien die heel anders is dan de situatie waar Johannes op schrijft. Paulus ging toch ook in gesprek met Griekse wijsgeren die de griekse godsdienst aanhingen en met Joden die Jezus offer niet geloofden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 14:43

Ik vermoed dat deze tekst gericht is tegen actieve predikers van een andere/valse leer, en niet tegen al haar aanhangers. Anders zou ik het een idiote tekst vinden..

Overigens, Jehova´s moeten dan ook buiten blijven.. :roll:

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 05 jul 2004 16:50

Volgens Het Leven gaat het er hier om dat je geen gastvrijheid moet verlenen aan valse leraars.

'het mag dan onbeleefd lijken mensen af te wijzen, zelfs als deze een valse leer brengen, maar het is belangrijker trouw te zijn aan God dan beleefd tege mensen.'

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 jul 2004 18:26

wormpje schreef:Volgens Het Leven gaat het er hier om dat je geen gastvrijheid moet verlenen aan valse leraars.

'het mag dan onbeleefd lijken mensen af te wijzen, zelfs als deze een valse leer brengen, maar het is belangrijker trouw te zijn aan God dan beleefd tege mensen.'
voelen jullie het misbruik van deze tekst al hangen? 'Het is vanwege mijn trouw aan God dat ik X niet op straat groet, overal negeer en anderen oproep om hem te negeren....'

Gaat aardig richting het controlemechanisme van een sekte. Doe zoals ons, of we werpen je uit (dwaalleraar!)

Iedereen legt 'trouw aan God' op een andere manier uit. En moet er tegenover deze dwaalleraar geen getuigenis gegeven worden? En stel nou eens dat na een goed gesprek blijkt dat niet hij dwaalt, maar dat jij dwaalt :shock: ?

Ga er maar aan staan, zo'n tekst.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 18:30

Dus ggn-ers moeten alvast de heren Baalspriesters vd. Zwaag en Harinck de deur wijzen. Bij de gergem wordt dan aan alle EO-ers geen gastvrijheid verleend, en alle christenen laten geen Jehova´s meer binnen... 8) Wordt nog lastig, zo´n blacklist met dwaalleraren.

En hoe zit dat dan met je atheistische buurman? Of is het alleen als hij hardop zegt dat God dood is?

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 jul 2004 18:39

Aragorn schreef:. Anders zou ik het een idiote tekst vinden..

:

Een idiote tekst in de Bijbel :?:
Als wij een bepaalde tekst niet goed begrijpen is dit nog geen idiote
tekst :!: :!:

Kom op zeg wat doe je met z`n opvatting op RefoWeb :?: :?:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 18:41

wh schreef:
Aragorn schreef:. Anders zou ik het een idiote tekst vinden..

:

Een idiote tekst in de Bijbel :?:
Als wij een bepaalde tekst niet goed begrijpen is dit nog geen idiote
tekst :!: :!:

Kom op zeg wat doe je met z`n opvatting op RefoWeb :?: :?:

Als je even rondkijkt zie je dat er hier mensen zijn waar je dat nog veel eerder aan kunt vragen.. :wink: Overigens, als je dissidenten verwijderd wilt hebben moet je naar OSW gaan, zie voor meer info: topic over diversiteit op refoweb

Ik zei overigens alleen maar: ALS het dat betekent vind ik het idioot, DUS zal het dat wel niet betekenen.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 05 jul 2004 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 jul 2004 18:43

Ik zei overigens alleen maar: ALS het dat betekent vind ik het idioot, DUS zal het dat wel niet betekenen.
angsthaas.. :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 18:44

surfer schreef:
angsthaas.. :mrgreen:

Ssst, ik ga eerst nog even van het positieve uit.. :wink:

Terug naar “Archief”