Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SMO

Berichtdoor SMO » 05 jul 2004 15:31

mwah. t is een vicieuze circel en iedereen blijft op zn eigen punt staan, denk ik.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2004 15:35

Daarom, ik zeg niet dat de meningen belachelijk zijn. Het is meer de discussie die zinloos is...

SMO

Berichtdoor SMO » 05 jul 2004 15:36

hmmmm. dat wel, maar of t echt zin heeft... t is wel interessant, maar Zin is iets anders.
Laatst gewijzigd door SMO op 05 jul 2004 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 15:36

Ik vind de discussie niet zinloos. Heb al wel wat interessante gezichtspunten gelezen hier.. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jul 2004 16:07

Ik heb van dit soort discussies wel geleerd dat ik me er maar niet al teveel zorgen over moet maken, maar dat ik mijn eigen grenzen wel goed moet kennen. Het is goed om veel mensen over iets te horen waar je zelf nog niet helemaal over uit bent. Snappie?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jul 2004 18:17

Het is een lastig onderwerp.
Wie weet zeker dat degene waar je verkering mee heb ook degene is waarmee je gaat trouwen? Tot op zekere hoogte ga je ervan uit en je hoopt het ook van ganser harte. Toch is het niet zeker en er kan altijd iets gebeuren waardoor je aanstaande echtgeno(o)t(e) je ex aanstaande word.
Dus, jou geliefde heeft nog geen officiële status, er is niets wat je bind buiten dat je van elkaar houd.
Maar nu heb je sex met elkaar(ik heb het niet over gemeenschap of ‘de daad’). Welke status heeft sex dan?
Bij mij roept het de vraag op waarom je dan wel sex mag hebben met je verkering en waarom niet met zomaar iemand die je leuk vind? Mijn gevoel zegt dat sex met zomaar iemand waar je jezelf alleen maar lichamelijk tot voelt aangetrokken niet goed is. Je komt dan al snel in de buurt van vrije sex. Je mag dan in feite met iedereen sex hebben. Want sex heeft géén status nu behalve dat het vrij toegankelijk is.
Ik denk niet dat dit goed is.
(En dan kan je de lijn doortrekken tot in je huwelijk en kan je ook sex hebben met anderen zonder gemeenschap/de daad. Sex heeft dan nog steeds geen status en wat is het verschil feitelijk als je sex mag hebben met iemand waar je mee getrouwd bent en iemand die je gewoon leuk vind?)

Maar waarom dan wel met je verkering waarvan nog niet vast staat dat je er mee trouwt? Natuurlijk hou je van elkaar, en heb je elkaar alvast trouw beloofd, dat geloof ik echt wel, maar is houden van het enige criteria in je verkeringstijd dat je sex mag hebben met elkaar?
Wie het weet mag het zeggen….
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 18:25

columbus schreef:Het is een lastig onderwerp.
Wie weet zeker dat degene waar je verkering mee heb ook degene is waarmee je gaat trouwen? Tot op zekere hoogte ga je ervan uit en je hoopt het ook van ganser harte. Toch is het niet zeker en er kan altijd iets gebeuren waardoor je aanstaande echtgeno(o)t(e) je ex aanstaande word.

Maar, tegenwoordig weet je ook al niet meer zeker dat degene waarmee je trouwt altijd je vrouw of man zal blijven..

Dus, jou geliefde heeft nog geen officiële status, er is niets wat je bind buiten dat je van elkaar houd.

Daarmee heb je al wel het allerbelangrijkste dat je elkaar bindt te pakken!

Bij mij roept het de vraag op waarom je dan wel sex mag hebben met je verkering en waarom niet met zomaar iemand die je leuk vind?

Omdat je als het goed is verkering hebt met iemand die je niet alleen maar leuk vind, maar waar je zielsveel van houdt, helemaal als je in zo´n vergevorderd stadium bent dat je overweegt met elkaar naar bed te gaan.
(Wat niet voor iedereen zo schijnt te werken, maar laten we even aannemen dat dat toch wel een normale voorwaarde is :) )

Mijn gevoel zegt dat sex met zomaar iemand waar je jezelf alleen maar lichamelijk tot voelt aangetrokken niet goed is.

Dat zegt het mijne ook ja. :wink: Sterker nog, ik kan me niet eens voorstellen dat dat echt fijn is.

Overigens is het, als het enigszins mogelijk is, wel het meest praktisch om geen seks voor het huwelijk te hebben. Het voorkomt iig een bepaalde morele en praktische spagaathouding.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jul 2004 18:30

Aragorn schreef:
Overigens is het, als het enigszins mogelijk is, wel het meest praktisch om geen seks voor het huwelijk te hebben. Het voorkomt iig een bepaalde morele en praktische spagaathouding.

spijker op zn kop!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 jul 2004 19:00

Nou vraag je waarom (vraag van columbus) waarom je geen sex mag hebben met zomaar iemand die je leuk vind en wel met degene met wie je verkering hebt (alhoewel ik dat ook nog maar even in het midden laat).

Ik denk dat als je zomaar sex wil met iemand die je leuk vind dat ook niets maar dan niets met liefde te maken heeft, maar puur gebaseerd is op lustgevoelens. En dat is niet goed, Sex heeft te maken met liefde, begrijp me niet verkeerd, maar uit liefde kan lust voortkomen (maa rje geliefde mag je ook best begeren), maar ik geloof niet dat uit lust liefde voort kan komen. Dus niks vrije sex, want waar is dat nou op gebaseerd? Lust, liefde komt niet eens om de hoek kijken en of dat dus verschil maakt of je dan sex hebt met degene met wie je getrouwd bent dan met zomaar iemand wie je best wel leuk vind. Het is geen lichamelijk iets wat er maar bij hoort en wat je maar kan doen met wie je wel en waneer je zin hebt.

Wat Aragorn zegt over dat de liefde die je bindt het belangrijkste is wat je binden kan, daar ben ik het mee eens. Wat zou je nog meer willen dan? Liefde is niet iets wat je als zomaar 'iets' kan betitelen. (rosekapjes mening).

Liefde heeft ook te maken met trouw, trouw is het mooiste en misschien ook nog wel het makkelijkste wat je elkaar geven kunt in een relatie (en eigenlijk vind ik het ook super vanzelfsprekend). Aragorn zegt wel dat je tegenwoordig niet meer zeker weet dat degene waar je mee trouwt je vrouw of man zal blijven, oke, maar om daar van te voren no ual van uit te gaan. Je gaat er toch vanuit dat je je leven met elkaar deelt, en dan voor de rest van jullie leven bij elkaar blijft, dat beloof je elkaar ook als je met elkaar trouwt.
Laatst gewijzigd door rosekapje op 05 jul 2004 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 19:03

rosekapje schreef:Liefde heeft ook te maken met trouw, trouw is het mooiste en misschien ook nog wel het makkelijkste wat je elkaar geven kunt in een relatie (en eigenlijk vind ik het ook super vanzelfsprekend). Aragorn zegt wel dat je tegenwoordig niet meer zeker weet dat degene waar je mee trouwt je vrouw of man zal blijven, oke, maar om daar van te voren no ual van uit te gaan. Je gaat er toch vanuit dat je je leven met elkaar deelt, en dan voor de rest van jullie leven bij elkaar blijft, dat beloof je elkaar ook als je met elkaar trouwt.

Klopt, tuurlijk ga je daarvanuit. Maar het was even een reactie op de stelling dat je niet zeker weet of je gaat trouwen met wie je op dat moment verkering hebt. Dat is namelijk wel waar, maar je weet ook niet zeker of je altijd getrouwd blijft met degene waar je mee getrouwd bent, dus waar leg je dan de grens?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jul 2004 19:37

Als je verliefd bent en verkering krijgt is het nog niet zeker of je wel met die ander je hele leven wilt delen. Gewoon omdat je niet weet of je wel van die persoon met al zijn grillen en grollen kunt houden.
Dus helemaal!
Daarom kun je zeggen dat je in een verkering wel denkt dat je met elkaar de rest van je leven wilt delen, maar dat je dat nog niet zeker weet.
En bij een huwelijk heb je dus voor God en Zijn gemeent voor elkaar gekozen en elkaar trouw tot in de dood beloofd. Wat je beloofd hebt moet je ook doen. En daar mag je ook op vertrouwen.
Anders kun je beter niets meer doen, want je weet maar nooit........

Daarbij is het belangrijkste in een relatie dat je de liefde van Christus samen deelt. Dat maakt dat je al een andere basis hebt dan de mensen uit de wereld. Als God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn.
En dat kun je best door trekken in je relatie.
Het is de belangrijkste basis. Eigenlijk noem ik het altijd je fundament.
Je hoeksteen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 19:40

joepie schreef:Als je verliefd bent en verkering krijgt is het nog niet zeker of je wel met die ander je hele leven wilt delen. Gewoon omdat je niet weet of je wel van die persoon met al zijn grillen en grollen kunt houden.
Dus helemaal!
Daarom kun je zeggen dat je in een verkering wel denkt dat je met elkaar de rest van je leven wilt delen, maar dat je dat nog niet zeker weet.

Ik kan me ook voorstellen dat je dat in je verkering ook wel weet, maar dat er andere redenen zijn om nog niet te trouwen (geen geld, studie, etc).

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 jul 2004 19:44

Aragorn schreef:
joepie schreef:Als je verliefd bent en verkering krijgt is het nog niet zeker of je wel met die ander je hele leven wilt delen. Gewoon omdat je niet weet of je wel van die persoon met al zijn grillen en grollen kunt houden.
Dus helemaal!

Ik kan me ook voorstellen dat je dat in je verkering ook wel weet, maar dat er andere redenen zijn om nog niet te trouwen (geen geld, studie, etc).

En zo kun je altijd wel wat bedenken, als je echt wilt trouwen dan kan dat best, dan ga je gewoon trouwen, gemeentehuis kerk, en een broodje kroket ofzo, en dan eg je jullie kamerhuur naast elkaar. (en reistijd hoeft ook geen probleem te zijn, de 1 gebruikt ov, de ander kookt, simpel) en ga je met elkaar een huisje huren....
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 19:45

Ja duh. En jij vindt broodjes kroket lekker? :roll:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 jul 2004 19:49

Aragorn schreef:Ja duh. En jij vindt broodjes kroket lekker? :roll:

Dat zeg ik niet, maar als je wilt trouwen is daar best de mogelijkhied voor en als je niet wilt, kan je altijd wel een reden bedenken waarom het niet kan.

Terug naar “Archief”