hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harold
Mineur
Mineur

hel

Berichtdoor Harold » 01 jul 2004 22:08

Mary K Baxter kreeg van Jezus een openbaring over de hel om mensen te waarschuwen. Een boek die een diepe indruk achter laat.

Lees het boek online.

http://nl.msnusers.com/openbaringOVERde ... iding.msnw
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 22:18

Hm, op het eerste gezicht komt het op me over als een niet al te geniale poging tot een horrorklassieker, maar ik kan het mis hebben..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2004 22:23

Ik denk dat we allemaal de taak hebben voor de hel te waarschuwen... en dat iedereen in de bijbel dat geopenbaard wordt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jul 2004 10:04

Ik vind het vreselijk eng.
Het lijkt op ervaringen die mensen hebben die in een psychose terecht komen. Die hebben dezelfde soort ervaringen, ook van geur, smaak, zie die dingen ook. Alleen is dit heel langdurig en intensief.
Ik heb een aantal bladzijden gelezen, maar ik wil niet het hele boek lezen, want het is horror.
Afschuwelijk, waar die persoon allemaal doorheen gegaan is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2004 10:54

Hm ik weet niet in hoeverre we het serieus moeten nemen hoor... De waarschuwing wel... maar al die beelden en zo.... ik weet het niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jul 2004 11:59

Marnix schreef:Hm ik weet niet in hoeverre we het serieus moeten nemen hoor... De waarschuwing wel... maar al die beelden en zo.... ik weet het niet.

Ik weet ook niet wat ik ervan moet denken, dus ik zeg maar niks.. :)

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 02 jul 2004 12:13

Stilistisch is het in elk geval ook een draak van een boek zeg, ik vind het erg sensatiezuchtig eigenlijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jul 2004 12:26

RECI-TATIVO schreef:Stilistisch is het in elk geval ook een draak van een boek zeg, ik vind het erg sensatiezuchtig eigenlijk.

Ja, daarom vermoedde ik ook al een niet al te geniale poging tot reli-horror.. :)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 jul 2004 12:31

Aragorn schreef:
RECI-TATIVO schreef:Stilistisch is het in elk geval ook een draak van een boek zeg, ik vind het erg sensatiezuchtig eigenlijk.

Ja, daarom vermoedde ik ook al een niet al te geniale poging tot reli-horror.. :)

We kunnen het beter maar houden bij wat de Bijbel over de hel zegt. Daarbij moet heel erg uitgekeken worden beelden letterlijk over te nemen. Over de hel wordt vaak in metaforen gesproken, evenals over de hemel. Zo kun je Openb. 21: 10-27 niet letterlijk nemen, evenzo het spreken over de hel als een 'vlammend vuur'.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jul 2004 12:39

kootje schreef:We kunnen het beter maar houden bij wat de Bijbel over de hel zegt

Als ik de inleiding en het voorwoord goed begrijp, is dit het 67ste bijbelboek.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 02 jul 2004 22:11

Maja de Bij schreef:
kootje schreef:We kunnen het beter maar houden bij wat de Bijbel over de hel zegt

Als ik de inleiding en het voorwoord goed begrijp, is dit het 67ste bijbelboek.

Is natuurlijk nonsens, er zijn meer boeken dan de bijbel die door de Heilige Geest geinspireerd zijn. Evenzogoed zijn er nog steeds genezingen, profetieen en andere gaven van de Geest. Dit gebeurde natuurlijk niet alleen in de tijd wanneer het nieuwe testament geschreven werd.
Laatst gewijzigd door Harold op 02 jul 2004 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 02 jul 2004 22:25

Aragorn schreef:

Gevaarlijk, om de hel niet serieus te nemen. Lachten de israelieten de profeten van hun tijd ook niet uit? Tuurlijk werden die niet serieus genomen. Zij hadden immers de wet en wie durfde daar wat aan toe te voegen.

Het gaat er niet om of het geniaal is, het boek is van waarschuwende aard, als je in de bijbel over de hel leest dan heb je hetzelfde horror-gehalte.

En als het boek nu wel eens door Gods geest geinspireerd is, dat kun je toch immers niet direct uitvlakken. In dat geval neem je zijn waarschuwingen dus niet serieus.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 03 jul 2004 01:31

Gevaarlijk, om de hel niet serieus te nemen. Lachten de israelieten de profeten van hun tijd ook niet uit? Tuurlijk werden die niet serieus genomen. Zij hadden immers de wet en wie durfde daar wat aan toe te voegen.

Het gaat er niet om of het geniaal is, het boek is van waarschuwende aard, als je in de bijbel over de hel leest dan heb je hetzelfde horror-gehalte.

En als het boek nu wel eens door Gods geest geinspireerd is, dat kun je toch immers niet direct uitvlakken. In dat geval neem je zijn waarschuwingen dus niet serieus.

Absoluut een gruwelijk boek. Ik weet nog dat dit boek voor het eerst uitkwam in Nederland. Ik liet het boek altijd bewust liggen in de evangelische boekwinkel. Nu toch maar ff wat gelezen.
Alle anti reacties die ik hier lees, kan ik helemaal begrijpen. Ik wil het ook het liefst wegredeneren. Maar is het niet gewoon zo, dat we met alle macht willen geloven dat dit gewoon niet waar kan zijn?! Stel je voor dat het echt zo zou zijn, wat doet dat met ons? Daar wil je misschien wel niet aan! Hoe zouden wij de ongelovigen rondom ons bekijken?
Jezus sprak in verhouding heel veel over de hel. Ik dacht zelfs meer over de hel dan over de hemel. Wat zegt dat ons?

Afgezien of dit boek werkelijkheid is of niet: De hel wens je niemand toe. Wees een lichtend licht en wijs op Jezus!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jul 2004 07:03

Harold schreef:
Aragorn schreef:

Ik heb de waarschuwende aard ervan toch niet ontkend of ondermijnd?

En in de bijbel lees ik niks als het gaat om uitgebreide beschrijvingen van de interne structuur van de hel met harige demonen met gebroken vleugels die mensen uit hun cel komen halen om ze folteren. Ik acht de kans dat demonen er echt zo uit zien overigens nihil, of de duivel zou ook in een rode cape met een pijlstaart en hoorntjes rond moeten springen.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 jul 2004 08:28

Harold schreef:
Aragorn schreef:

ER is een verschil tussen een boek niet serieus nemen en de hel niet serieus nemen. In die zin vind ik de Bijbel het meest betrouwbaar qua beschrijvingen van de hel, en kan niets ons beter waarschuwen dan Gods geinspireerde Woord. Dit boek is stilistisch een draak, iets dat van de Bijbel bijv. niet gezegd kan worden, daarnaast is dit enorm sensatiebelust, dat spat echt van je scherm. De Bijbel horror noemen en vergelijken met de stijl van dit boek...... laat ik het ermaar ophouden dat ik duidelijke verschillen zie hoor. Horror heeft een ander doel dan dat de Bijbel heeft.

Terug naar “Archief”