Reformatorische forums: verantwoord?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jul 2004 09:40

Marnix schreef:
Verder moet OSW een beetje rekening houden met de achterban, het hoofddoel is nog steeds het blad OSW, als het forum wat opspraak brengt is dat behoorlijk rot voor het blad. Refoweb kan wat dat betreft denk ik meer hebben. (Trouwens willen jullie in OSW een kopie van refoweb zien?)

Om Sions wil alsjeblieft niet! :) Dan zouden de helft van mijn reacties gecensureerd worden :D

Is dat niet wat optimistisch gedacht, jij arminiaanse vriend Marnix? :P

Maar nee, tuurlijk hoeft het geen kopie te zijn, al is natuurlijk wel de vraag op welke manier je dat onderscheid maakt. Een forum wordt toch 'gemaakt' door de mensen die er posten, dus daar heb je niet zo heel erg veel invloed op. Je kunt wel allerlei discussies gaan verwijderen, maar blijkbaar zijn er toch mensen in de achterban die daar over willen praten. En die negeer je dan.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 02 jul 2004 10:21

Maar het schept in ieder geval wel een mogelijkheid om eens anders naar het forum te kijken. Op zich zit er denk ik wel wat in van wat zij zeggen. Onterecht of terecht, ik vind het wel erg gemakkelijk om gelijk met modder te gaan smijten naar OSW.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 jul 2004 10:51

Rudolf Meuser schreef:Maar het schept in ieder geval wel een mogelijkheid om eens anders naar het forum te kijken. Op zich zit er denk ik wel wat in van wat zij zeggen. Onterecht of terecht, ik vind het wel erg gemakkelijk om gelijk met modder te gaan smijten naar OSW.

Nouw....er wordt naar mijn idee niet met modder gegooid. Eerder wordt er in de topic van OSW waar de topicstarter naar linkt, met modder naar refoweb gegooid.
En als men hier zich verdedigd, en de voors en tegens van zowel refoweb als OSW bespreken, vind ik dat geen moddergooien.

Laten we, na al die scheidingen in de kerken, ook niet nog eens met de forums beginnen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2004 10:58

Idd... Er worden alleen feiten benoemd, das wat anders dan met modder smijten zoals OSW doet... maar daar kunnen we ons het beste maar van distancieren.

Is dat niet wat optimistisch gedacht, jij arminiaanse vriend Marnix?

Lol, zo Arminiaans ben ik niet, mijn gomaraanse contra-remontrantse broeder ;)

Maar nee, tuurlijk hoeft het geen kopie te zijn, al is natuurlijk wel de vraag op welke manier je dat onderscheid maakt. Een forum wordt toch 'gemaakt' door de mensen die er posten, dus daar heb je niet zo heel erg veel invloed op. Je kunt wel allerlei discussies gaan verwijderen, maar blijkbaar zijn er toch mensen in de achterban die daar over willen praten. En die negeer je dan.

Precies... en doodzwijgen lijkt me in elk geval niet de oplossing. Praat er dan over en bewijs bijbels je gelijk... ipv alles wat niet in je straatje past te censureren of te verwijderen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jul 2004 12:02

Marnix schreef:Idd... Er worden alleen feiten benoemd, das wat anders dan met modder smijten zoals OSW doet... maar daar kunnen we ons het beste maar van distancieren.

Is dat niet wat optimistisch gedacht, jij arminiaanse vriend Marnix?

Lol, zo Arminiaans ben ik niet, mijn gomaraanse contra-remontrantse broeder ;)

Nou, je bent in sommige kringen al snel Arminiaans hoor.. en aangezien jij nogal voor vrije wil en eigen verantwoordelijkheid bent (me too btw). :wink:

Ik zit alleen nog een beetje met het punt dat OSW en RW geen kopieen moeten zijn. Dat is inderdaad zo, maar ik vraag me af voor wie en op welke manier je er een voordeel in kunt zien om bepaalde discussies te verwijderen. Wie kan mij daar meer duidelijkheid over verschaffen? Solus?

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 02 jul 2004 15:51

Tja, ik denk dat de kracht van de Reformatoren nu eenmaal was, dat ze vastgeroeste standpunten ter discussie durfden stellen. Iemand met de mentaliteit van "Is dat wel verantwoord?"; "Is discussiëren niet gevaarlijk", zou als hij in de 16e eeuw had geleefd, nooit een Reformator zijn geworden! Waarschijnlijk zou hij zich ook niet hebben durven aansluiten bij de Reformatie, uit angst "het goede pad" te verlaten.

Mensen, "het goede pad" is NIET per definitie de Reformatie, NIET de R.K. kerk, NIET Gereformeerd, NIET Evangelisch, NIET Pinkster, NIET ...., maar: lees de bijbel. Als dan blijkt, dat de standpunten van je kerk daarmee overeenkomen, prima. Maar een bijbels standpunt kan er altijd tegen, als het nog eens met de bijbel in de hand tegen het licht wordt gehouden.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 02 jul 2004 17:14

Napoleon schreef:"de vrijheid van de christen" was iets waar ik voor mijn 18e nog nooit over had gehoord bijvoorbeeld.
en wat versta je daar nu onder, als ik dat vragen mag?
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 04 jul 2004 12:29

Maarten schreef:
Napoleon schreef:"de vrijheid van de christen" was iets waar ik voor mijn 18e nog nooit over had gehoord bijvoorbeeld.
De vrijheid die Petrus kreeg tijdens het visioen met het kleed en de onreine en reine dieren: als JEzus voor je gestorven is, dan vallen alle regels weg en kan je gaan en staan ÏN christus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2004 13:37

Maarten schreef:

Ik moet denken aan vrijheid van zonden: Jezus bevrijdt je van je zonden. Je hoeft niet meer gebukt te gaan onder die dingen, je hoeft er niet meer aan vast te zitten (als bij een verslaving).

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 05 jul 2004 07:44

Ik vind refoforums zeker verantwoord! (riep JK ook nog eens achter een discussie 8) )

Omdat het volgens mij heel goed is om je eigen mening, als je die al hebt, te vergelijken met die van anderen, erover te praten, enz.

Ik kan me erg vinden in de eerste post van Meschianza hierover.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 07:53

:idea: *krijgt geniale inval* :idea:

Misschien heb je wel twee soorten forums: Het een is er om je mening op in het strijdgewoel te gooien en te kijken wat ervan overblijfd, zodat je hem later kunt nuanceren, erin bevestigd wordt, ergens heel anders tegenaan gaat kijken, etc etc. Je standpunten worden dus op de proef gesteld en dat is prettig voor iemand die open staat voor nieuwe dingen en niet wil verstarren.
En het andere soort forum is juist bedoeld om de standpunten die je hebt te verstevigen en aanvallen van buitenaf daarop te weren. Hierin ga je er al automatisch vanuit dat de standpunten van jou en je groep de enige juiste zijn en op zo´n forum kun je elkaar daarin bevestigen en argumenten uitwisselen.

Ieder zijn smaak dus..

Zou dit een verklaring voor het verschil tussen OSW en RW kunnen zijn?

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 05 jul 2004 10:49

Aragorn schreef::idea: *krijgt geniale inval* :idea:

Misschien heb je wel twee soorten forums: Het een is er om je mening op in het strijdgewoel te gooien en te kijken wat ervan overblijfd, zodat je hem later kunt nuanceren, erin bevestigd wordt, ergens heel anders tegenaan gaat kijken, etc etc. Je standpunten worden dus op de proef gesteld en dat is prettig voor iemand die open staat voor nieuwe dingen en niet wil verstarren.
En het andere soort forum is juist bedoeld om de standpunten die je hebt te verstevigen en aanvallen van buitenaf daarop te weren. Hierin ga je er al automatisch vanuit dat de standpunten van jou en je groep de enige juiste zijn en op zo´n forum kun je elkaar daarin bevestigen en argumenten uitwisselen.

Ieder zijn smaak dus..

Daar is over nagedacht zeg!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 jul 2004 20:59

Aragorn schreef::idea: *krijgt geniale inval* :idea:

Ieder zijn smaak dus..

Misschien heel kort door de bocht, maar ik vind het beetje verschil tussen angst en lef (of misschien nog beter gezegd energie, want met mensen praten waar je het niet mee eens bent kan oneindig lang duren)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 21:07

@mic schreef:Misschien heel kort door de bocht, maar ik vind het beetje verschil tussen angst en lef (of misschien nog beter gezegd energie, want met mensen praten waar je het niet mee eens bent kan oneindig lang duren)

Tssk, probeer ik het nog een beetje objectief en subtiel te brengen... :roll: :mrgreen:

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 06 jul 2004 14:07

Ik ben het helemaal eens Aragorn. En ik houd het ook aan anderen om daar een oordeel over te heben. Er is voor beiden iets te zeggen.

Terug naar “Archief”