Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 14:21

Aragorn schreef:
Calvin schreef:Als ik de discussie zo'n beetje doorlees dan kom ik mensen tegen die eigenlijk zeggen: het staat niet duidelijk in de bijbel dus we mogen voor het huwelijk met elkaar naar bed en kinderen daar hebben we middeltjes tegen.

En daar zou Gods zegen op moeten rusten?!?!

Why not?

{offtopic}Zullen we er nog een drinken op de liefde mijn waarde?{/offtopic}

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2004 15:02

Pivo schreef:
Lalage schreef:
Pivo schreef:
lientje schreef:Dat kun je inderdaad niet zonder God. En dan nog even een vraag. We hebben het er wel steeds over dat het zo moeilijk is om de seks voor het huwelijk te bewaren. Maar waarom dan al zo vroeg beginnen met verkering als je toch weet dat je nog niet kunt gaan trouwen????

als je van elkaar houd is het denk ik heel moeilijk om niet met verkering te beginnen! zowieso denk je bij het begin van verkering nog niet gelijk aan trouwen! weinig ervaring zo te merken? :lol:

Als je verstandig bent wel... Dat meisje dat dinsdag trouwde, had daar wel heel goed over nagedacht. Ik heb maar wat aangerommeld tot een paar jaar geleden :( *spijt* Wees alsjeblieft zuinig op jezelf!

hoe bedoel je aangerommeld?

Dat ga ik jou toch niet vertellen? Gewoon niet goed nagedacht voordat ik verkering kreeg met een jongen of niet goed nagedacht hoever ik lichamelijk wilde gaan (of laten overhalen door de jongen).

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 01 jul 2004 15:20

Kurtyo en Aragon,

Ik weet voldoende!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 15:20

Wat weet je?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 01 jul 2004 15:22

kurtyo schreef:Wat weet je?

Je standpunt. En voortvloeiend uit dat standpunt voor mij de wetenschap dat ik met zo'n houding/geloof God níét zou durven ontmoeten.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 15:23

Gelukkig ben jij God niet. Proef ik daar enigszins een veroordelende houding?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 01 jul 2004 15:30

kurtyo schreef:Gelukkig ben jij God niet. Proef ik daar enigszins een veroordelende houding?

Bezorgd. Snap het serieus ECHT niet. Bedoel het niet veroordelend maar kan er met mijn pet niet bij. Vind het eigenlijk puur werelds gedacht. God is in Zijn heilig Woord zó duidelijk dat seks is iets tussen man en vrouw. Nou, mijn vriendin is NIET mijn vrouw. Kun je zeggen 'ja, maar als je met haar vrijt dan is ze je vrouw'. Ja, kun je ook iemand doodschieten en zeggen dat er in de bijbel staat dat je niemand mag doodslaan.

Vind je standpunt gruwelijk egoistisch en naar jezelf geredeneerd en proef geen sprankje van Gods geboden of afhankelijkheid van Hem. 't Is alleen maar IK, Ik, Ik en nog eens IK. Het geloof wordt gekend uit zn vruchten...

Waar is bij jou de strijd! Wat geef jij in je leven concreet op wat je wel zou willen maar niet wilt/doet omdat je Christen bent? Of is het gewoon alles doen wat je leuk en aardig vindt en nooit strijd en worsteling maar gewoon alles maar goedkeuren want in de bijbel staat nergens.... ?? Waar zijn bij jou de keuzes in je leven te zien?

eriklemair

sigmund freud

Berichtdoor eriklemair » 01 jul 2004 15:52

Zijn er mensen die zich wel eens enigzins in de psychologie hebben verdiept? Zijn er mensen die wel eens hebben gehoord van de psychoanalyse?
Freud is de grondlegger van de psychoanalyse. Deze psychoanalyse kenmerkt zich door een aantal zaken: een van de meest opmerkelijke zaken is wel dat een mens een aantal driften kent. Deze driften zijn noodzakelijk om te overleven. De meest bekende drift is wel die van de voortplanting. Wanneer je je niet toegeeft aan deze drift, komt het bestaan van de mens in het geding. Om alsnog een christelijk tintje aan dit verhaal toe te voegen: doe het wel met diegene waarvan je zeker weet dat jullie het willen!!!!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 jul 2004 16:17

kurtyo schreef:
parsifal schreef:
Evelien schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsdelange17.html

Deze reactie van Evelien is wijzer dan die met veel woorden zijn gedaan, inclusief die van mij :oops:

Maar het zegt vrij weinig, is redelijk extreem en ik kan er in deze discussie vrij weinig mee. Omdat er geen argumenten tegen worden gegeven. Ook niet voor. En er worden geen grenzen aangegeven. Er word alleen aangegeven dat het veel verdriet KAN geven.

Maar als dit de gevolgen kunnen zijn waarom dan niet trouwen? Weet je nog niet zeker of het wel blijvend is? Ik kan me voorstellen dat er problemen zijn met bijvoorbeeld het vinden van een huis, maar dat argument is hier nog weinig genoemd.

Lalage noemde al een belangrijk argument. De houding van Jozef en Maria. Verder heb ik het idee dat in deze discusie begrippen van liefde die in de bijbel gescheiden zijn door elkaar worden gehaald. (Eros enerzijds, Agape/phileo anderzijds).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

parsifal
Majoor
Majoor

Re: sigmund freud

Berichtdoor parsifal » 01 jul 2004 16:18

eriklemair schreef:Zijn er mensen die zich wel eens enigzins in de psychologie hebben verdiept? Zijn er mensen die wel eens hebben gehoord van de psychoanalyse?
Freud is de grondlegger van de psychoanalyse. Deze psychoanalyse kenmerkt zich door een aantal zaken: een van de meest opmerkelijke zaken is wel dat een mens een aantal driften kent. Deze driften zijn noodzakelijk om te overleven. De meest bekende drift is wel die van de voortplanting. Wanneer je je niet toegeeft aan deze drift, komt het bestaan van de mens in het geding. Om alsnog een christelijk tintje aan dit verhaal toe te voegen: doe het wel met diegene waarvan je zeker weet dat jullie het willen!!!!

Hoe omstreden is Freud?
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 16:23

Calvin schreef:
kurtyo schreef:Gelukkig ben jij God niet. Proef ik daar enigszins een veroordelende houding?

Bezorgd. Snap het serieus ECHT niet. Bedoel het niet veroordelend maar kan er met mijn pet niet bij. Vind het eigenlijk puur werelds gedacht. God is in Zijn heilig Woord zó duidelijk dat seks is iets tussen man en vrouw. Nou, mijn vriendin is NIET mijn vrouw. Kun je zeggen 'ja, maar als je met haar vrijt dan is ze je vrouw'. Ja, kun je ook iemand doodschieten en zeggen dat er in de bijbel staat dat je niemand mag doodslaan.

Net zogoed als doodschieten en slaan hetzelfde is, zou vriendin en vrouw ook wel hetzelfde kunnen zijn.. just your choice, dus daar schieten we weinig mee op.

Aragorn

Re: sigmund freud

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 16:25

parsifal schreef:
eriklemair schreef:Zijn er mensen die zich wel eens enigzins in de psychologie hebben verdiept? Zijn er mensen die wel eens hebben gehoord van de psychoanalyse?

Hoe omstreden is Freud?

Haha, je kunt beter zeggen hoe onomstreden.. Hij is idd wel de grondlegger vd. psychoanalyse en min of meer ontdekker van het onderbewuste, maar de ontwikkeling heeft daarna ook niet stilgestaan.

Bovendien is voortplanting voor mij persoonlijk niet essentieel om te overleven, alleen voor het menselijk ras. En aangezien ik dat voorlopig nog niet met uitsterven bedreigd zie..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2004 17:00

kurtyo schreef:
parsifal schreef:
Evelien schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsdelange17.html

Deze reactie van Evelien is wijzer dan die met veel woorden zijn gedaan, inclusief die van mij :oops:

Maar het zegt vrij weinig, is redelijk extreem en ik kan er in deze discussie vrij weinig mee. Omdat er geen argumenten tegen worden gegeven. Ook niet voor. En er worden geen grenzen aangegeven. Er word alleen aangegeven dat het veel verdriet KAN geven.

Weet je wat voor psychische gevolgen het na leeft als iemand abortus pleegt??? ooit weleens mee gemaakt? En weet je dat God ons in een van zijn 10 geboden zegt dat je geen moord mag plegen? Staat letterlijk in de Bijbel.

En dan nog een vraag. Wat betekend voor jullie een huwelijk? een relatie (verkering tussen man en vrouw)?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 17:04

Natuurlijk is abortus erg en alleen toegestaan als het leven van de moeder in gevaar is. Maar dan nog is het geen argument in deze discussie.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 jul 2004 17:38

ik vindt het een verschrikkelijk verhaal, en een voldoende argument om geen sex voor het huwelijk (of lees: het hebben van voldoende commitment) te hebben. Wat een miserabele toestand!

Terug naar “Archief”