omgaan met onchristelijken??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 jun 2004 11:15

meschianza schreef:
SMO schreef:
kurtyo schreef:Ik ben kritisch, cynisch, sarcastisch en ga zo maar door. Ik kan volgens mij best een ontmoedigende werking hebben.

Ben je cynisch en sarcastisch?
Je bent kritisch, schopt soms wat, kraakt t een en ander af, maar meestal leef je op reele frustratie en loop je tegen dingen aan die inderdaad verrot en verneukt zijn, en waar meer mensen eens tegenaan zouden moeten lopen en wat aan zouden moeten doen.
Cynisme is wat anders: bij cynisme heb je de dingen opgegeven en geen respect voor andersdenkenden. Voor een beetje toffe christenen heb jij wel respect. Ik denk niet dat je cynisch bent... volgens mij wordt die term iets te vaak gebruikt. Je spot zelfs niet echt. Je confronteerd en levert kritiek, dat is het meer. En dat is een hele goeie houding, vind ik zelf. Wil niet zeggen dat het allemaal wel goed is zo, want ik denk dat je rustiger bent als je weet wat jijzelf met God welofniet moet, maar die grondhouding is prima.
Niet altijd steady, maar bemoedigender dan jij denkt.

Ja, idd!! Die ervaring heb ik ook met Kurtyo, en ik heb de hoop nog lang niet met je opgegeven hoor, jongen :mrgreen:

Ik wou dat de christelijke/reformatorische jongeren eens meer met niet-christenen omgingen!!
Mijn ervaring is dat ik om mn openbare HBO een fascinerende tijd heb meegemaakt dan op de refo-middelbare chool. Diepere gesprekken, confronterender vanwege moslims, overtuigt atheisten in mn klas.

Door mijn HBO-klas ben ik pas echt aan het denken gezet., waarom ik nou iegenlijk geloof.
Je ziet dat veel mensen bang zijn daarvoor, voor die gesprekken. Maar als je eerlijk bent en vanuit je hart praat laat dat iets bij anderen achter. Sommigen zijn zelfs van mening dat we meer reformatorische HBO's moeten stichten. (ow, gruwel) Ik heb mijn geloof er niet door verloren, het is juist gered omdat ik pas echt ben gaan onderzoeken waarin ik geloof.

Ja Mesch: heb ik ook... Dat ik veel beter ben na gaan denken waarom ik geloof door de vragen en opmerkingen van mn studiegenoten.
Bagger, nee refo-Hbo's moeten ze niet doen. Hoe wil je weten hoe de wereld ECHT in elkaar zit als je maar voort blijft hobbelen in de refo-cultuur???
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

SMO

Berichtdoor SMO » 30 jun 2004 14:32

Yow! Thumbs up!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 14:34

Zouden er uberhaupt mensen zijn die naar zo´n refo-HBO willen? Volgens mij is daar niet eens vraag naar..

SMO

Berichtdoor SMO » 30 jun 2004 14:53

vast wel.
er zijn gekken genoeg...

jaop

Berichtdoor jaop » 30 jun 2004 22:21

niet met niet-christenen omgaan? dan kan ik wel opdoeken.
tussen niet-christenen leer je heel veel dingen relativeren. dat geeft overigens wel eens spanning als je (kerkelijke) omgeving niet tussen de niet-christenen bivakkeert en sommige dingen wat meer verheven acht dan ik.
maar ach ... wie zijn wij eigenlijk?
n partijtje gedoopte heidenen, waar hebben we het eigenlijk over?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 08:51

:mrgreen: *buig*

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2004 09:19

jaop schreef:niet met niet-christenen omgaan? dan kan ik wel opdoeken.
tussen niet-christenen leer je heel veel dingen relativeren. dat geeft overigens wel eens spanning als je (kerkelijke) omgeving niet tussen de niet-christenen bivakkeert en sommige dingen wat meer verheven acht dan ik.
maar ach ... wie zijn wij eigenlijk?
n partijtje gedoopte heidenen, waar hebben we het eigenlijk over?

Als je zo over je Christen zijn denkt ben je dan wel goed doordrongen van het feit dat God je geheiligd heeft met Zijn bloed? Dat Hij daarvoor een onmenselijk groot offer heeft moeten brengen?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 09:31

Het gaat erom dat we van orgine heidenen zijn. Verder bedoelt hij volgens mij niets meer dat we niet verheven(arrogant) moetne zijn. En dat het omgaan met niet-christenen hele belangrijk is. Vaak zelfs belangrijker.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2004 09:42

kurtyo schreef:Het gaat erom dat we van orgine heidenen zijn. Verder bedoelt hij volgens mij niets meer dat we niet verheven(arrogant) moetne zijn. En dat het omgaan met niet-christenen hele belangrijk is. Vaak zelfs belangrijker.

Hoezo belangrijker?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 jul 2004 10:58

Aragorn schreef:Zouden er uberhaupt mensen zijn die naar zo´n refo-HBO willen? Volgens mij is daar niet eens vraag naar..

Ja, er zijn plannen geweest om een refo-HEAO te stichten. Ongeveer 6 jaar geleden. Was echt serieus maar door te weinig aanmeldingen ging het niet door.

Ik zou er van mijn levensdagen niet heengaan. Maar er zijn dus mensen van mening dat het goed is om de reformatorische gezindte angstvallig op een eilandje te houden. Diepe gracht graven, ophaal brug omhoog.

De gevolgen daarvan merk ik echt op school....hoeveel vooroordelen ik al uit de weg heb moeten ruimen. Dat krijg je ervan als je een introverte groep bent, dan gaan mensen dingen over je fantaseren op basis van info dat doorsijpelt.

- Ik zou uitgehuwelijkt worden :mrgreen:
- Vrouwen zouden niet mogen werken (he, waarom doe jij dan een HBO-opleiding, dat is toch zonde)
Stom verbaast waren ze toen bleek dat ik ook best humor bezit.
en naar feestjes gaat
en hippe kleren draagt (zo op zijn tijd)
''Refo''s'' zouden absoluut geen contact met de buitenwereld hebben (op basis van niet bezitten TV) ik heb verteld dat het allemaal wel meevalt en men gewoon in de maatschappij meedraait.

En nog veel meer...
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 11:06

joepie schreef:
kurtyo schreef:Het gaat erom dat we van orgine heidenen zijn. Verder bedoelt hij volgens mij niets meer dat we niet verheven(arrogant) moetne zijn. En dat het omgaan met niet-christenen hele belangrijk is. Vaak zelfs belangrijker.

Hoezo belangrijker?

Ik heb er vaak meer aan, maar ik geef toe dat het persoonlijk is. Wat niet wegneemt dat ik het heel belangrijk acht om contact te hebben met andersdenkenden.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2004 11:45

De Bijbel zegt het zo: Gal. 6:10
Laten wij dus, daar wij de gelegenheid hebben, doen wat goed is voor allen, maar inzonderheid voor onze geloofsgenoten.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 12:13

Dus?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 12:22

meschianza schreef:
Aragorn schreef:Zouden er uberhaupt mensen zijn die naar zo´n refo-HBO willen? Volgens mij is daar niet eens vraag naar..

Ja, er zijn plannen geweest om een refo-HEAO te stichten. Ongeveer 6 jaar geleden. Was echt serieus maar door te weinig aanmeldingen ging het niet door.

Ja, dus zijn er blijkbaar toch erg weinig mensen die er behoefte aan hebben. Die plannen zullen niet voorgekomen zijn uit de prangende nood van aspirant-refo-hbo´ers om fijn tussen gelijkgezinden je economieboeken open te slaan. 8)

''Refo''s'' zouden absoluut geen contact met de buitenwereld hebben (op basis van niet bezitten TV) ik heb verteld dat het allemaal wel meevalt en men gewoon in de maatschappij meedraait.

Ik hoorde zelfs een keer van een vriendin dat mensen dachten dat ze niet zou weten wat de marechaussee is, want zij had geen tv. Ziedaar, de tv als ultieme bron voor het leerproces van onze jeugd.. :roll: :mrgreen:

kurtyo schreef:Dus?

Ja, idd, wat heeft die tekst hier nu weer mee te maken?

jaop

Berichtdoor jaop » 01 jul 2004 13:44

kurtyo slaat de spijker op zn kop, joepie.

Terug naar “Archief”