wetenschap en religie, een model

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pdbq

wetenschap en religie, een model

Berichtdoor pdbq » 25 apr 2004 19:37

Naar aanleiding van het topic over 'satan', iets over mijn mening over God (een god, die wegens uniciteit God genoemd wordt, meerdere goden voeg ik gewoon samen tot een god)

Stelling: God bestaat dan en slechts dan als er een vrije wil bestaat.

Bewijs: neem aan dat er een God is. Stel dat er geen vrije wil is. Dan heeft God een zinloze speeltuin gecreeerd. Dat is voor God niet echt een uitdaging, dus dit geval bestaat niet.

Stel dat geen God is, maar wel een vrije wil. Nu is de vrije wil zinloos, en deze zinloosheid is dezelfde zinloosheid als het eerste geval, dus er is geen uitdaging voor de vrije wil, dus het bestaat niet.

Stel dat er geen vrije wil is, en geen God. Dat is een treurig geval, als we in die situatie zitten, zullen we er nooit achter kunnen komen.

Blijft het geval God en vrije wil over. Aangezien ik een optimist ben, kies ik dit geval. Maar er is in feite geen reden om dit geval te kunnen nemen.

Maar de combinatie is wel aan elkaar gewaagd, en levert een aantal stellingen op.

Stelling: de vrije wil kan noch het bestaan van God bewijzen, noch het niet bestaan van God bewijzen.

Bewijs: de vrije wil is echt vrij, en moet dus de keuze kunnen hebben tussen de twee gevallen. Als het niet zo zou zijn, dan zou de vrij wil beperkt zijn. Ook kan de vrije wil de keus maken om te geloven dat hij niet vrij is. Indien hij een van de twee gevallen zou kunnen bewijzen, dan blijft er simpelweg weinig spannends meer over voor hem.

Gevolg: stel dat de natuurkunde correct en compleet is. Dan kunnen er geen gebeurtenissen plaatsvinden die tegenstrijdig zijn. Immers, dan kan de vrije wil bewijzen dat God bestaat. Het praktische gevolg is dat God zich moet verbergen in de quantummechanica, die gebaseerd is op kansdichtheden (afgezien van een aantal behoudswetten etc, ik kan wel technische details formuleren, maar niet iedereen studeert natuurkunde ;-)).

Even een stop: wat is er nog meer voor praktisch gevolg? We weten nu zeker dat we echt vrij zijn om een keus te maken, in alles. Geclaimde verschijnselen die regelrecht in strijd zijn met geaccepteerde natuurkunde zijn niet waar. Wonderen, in strijd met wetenschap bestaan niet. Wonderen kunnen bestaan, maar ze zijn wel gebonden. De aarde is niet gecreeerd door God, maar door de natuurwetten die hij heeft ingesteld. Het heelal ontstond door een big bang. De mens stamt (helaas voor zijn neiging zich boven de dieren-en plantenwereld te stellen) gewoon af van de dieren.

We hebben de keus, universele rechten van mens te aanvaarden, en diengevolg bepaalde opvattingen te 'overrulen'. Let wel, dat *kunnen* we.

Om direct nog een paar klassieke thema's op te ruimen: het determinisme is dood (allang, met de komst van quantummechanica, maar goed).

Ook bestaat er geen 'satan', immers, voor de vrije wil is de waarschijnlijkheid van God logisch gezien 50/50. Dus God vervult in feite de rol van 'satan' en God tegelijkertijd voor de *mens*, juist omdat hij neutraal is! Een 'aparte' 'satan' is dus overbodig. Wel interessant, terwijl er louter God is, ziet de mens God en een 'satan', juist omdat hij niet zeker van zijn zaak kan zijn.

Verder verschaft dit model inzicht in een aantal andere prangende vragen. Bv de status van dieren. Uit een van de gevolgen hierboven komt dat de mens van het dier afstamt, en mogelijk hebben dieren dus ook een vrije wil. Op zichzelf zouden we er dus goed aan doen om er voorzichtig mee om te gaan.

Om direct nog een paar klassieke thema's op te ruimen: het determinisme is dood (allang, met de komst van quantummechanica, maar goed).

Ook bestaat er geen 'satan', immers, voor de vrije wil is de waarschijnlijkheid van God logisch gezien 50/50. Dus God vervult in feite de rol van 'satan' en God tegelijkertijd voor de *mens*, juist omdat hij neutraal is! Een 'aparte' 'satan' is dus overbodig. Wel interessant, terwijl er louter God is, ziet de mens God en een 'satan', juist omdat hij niet zeker van zijn zaak kan zijn.

Verder verschaft dit model inzicht in een aantal andere prangende vragen. Bv de status van dieren. Uit een van de gevolgen hierboven komt dat de mens van het dier afstamt, en mogelijk hebben dieren dus ook een vrije wil. Op zichzelf zouden we er dus goed aan doen om er voorzichtig mee om te gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2004 20:38

Leuk, daar gaan we!

Begin van het verhaal vind ik redelijk oke. Daarna wordt het minder; ik pik er even een paar dingetjes uit als aanzet voor verdere discussie.

Wonderen, in strijd met wetenschap bestaan niet. Wonderen kunnen bestaan, maar ze zijn wel gebonden.

Wat bedoel je precies? Zijn wonderen niet per definitie in strijd met de wetenschap? Anders zouden we het geen wonder noemen.

De aarde is niet gecreeerd door God, maar door de natuurwetten die hij heeft ingesteld.

Dus is de aarde (en alles wat er bestaat) indirect toch door God gecreeerd.

De stelling dat satan niet bestaat is niet zekerder dan dat hij wel bestaat.

Jullie weer.. :D

cire
Sergeant
Sergeant

Re: wetenschap en religie, een model

Berichtdoor cire » 25 apr 2004 21:49

pdbq schreef:Gevolg: stel dat de natuurkunde correct en compleet is. Dan kunnen er geen gebeurtenissen plaatsvinden die tegenstrijdig zijn. Immers, dan kan de vrije wil bewijzen dat God bestaat. Het praktische gevolg is dat God zich moet verbergen in de quantummechanica, die gebaseerd is op kansdichtheden (afgezien van een aantal behoudswetten etc, ik kan wel technische details formuleren, maar niet iedereen studeert natuurkunde ;-)).

Even een stop: wat is er nog meer voor praktisch gevolg? We weten nu zeker dat we echt vrij zijn om een keus te maken, in alles. Geclaimde verschijnselen die regelrecht in strijd zijn met geaccepteerde natuurkunde zijn niet waar. Wonderen, in strijd met wetenschap bestaan niet. Wonderen kunnen bestaan, maar ze zijn wel gebonden. De aarde is niet gecreeerd door God, maar door de natuurwetten die hij heeft ingesteld. Het heelal ontstond door een big bang. De mens stamt (helaas voor zijn neiging zich boven de dieren-en plantenwereld te stellen) gewoon af van de dieren.

Je uitgangspunt is 'als de natuurkunde compleet is, dan...' Vervolgens zeg je dat God zich moet verbergen in de quamtummechanica. Wat je echter vergeet is (denk ik), dat je helemaal niet weet hoe zo'n complete natuurkunde eruit ziet. Met jouw kennis kun je dus helemaal niet zeggen welke ruimte er voor God overblijft. (Als je er al op die manier over kunt praten.)

Bovendien is misschien een complete en correcte natuurkunde wel een theoretisch onmogelijkheid. Ten eerste komt dan al de vraag om de hoek wanneer een wet/theorie waar is? Als we 100 metingen hebben gedaan die erin passen? Geldt het dan ook voor de 101 meting? Volgens Popper is een theorie waar, tenzij het tegendeel bewezen is, maar die mogelijkheid blijft ALTIJD bestaan.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 25 apr 2004 21:51

Ik reageer alleen ff op deze:
pdbq schreef:Stelling: God bestaat dan en slechts dan als er een vrije wil bestaat.

Dit impliceert dat er nooit een periode is geweest waarin geen vrije wil bestond. Als je deze stelling wijzigt in 'God bestaat dan en slechts dan als er vroeg of laat een keer (ergens) vrije wil bestaat', dan staat dat ook toe dat er op onze planeet, op dit moment, geen vrije wil bestaat. Het is voldoende als het ooit een keer ergens bestaat. Dus planeet aarde kan best een 'zinloze speeltuin' zijn, zolang er op een andere plaats of een ander tijdstip in het heelal maar een 'zinvolle speeltuin' is.

Bewijs: neem aan dat er een God is. Stel dat er geen vrije wil is. Dan heeft God een zinloze speeltuin gecreeerd. Dat is voor God niet echt een uitdaging, dus dit geval bestaat niet.

Geldt alleen als je eist dat een God alleen dingen maakt die voor hem een uitdaging vormen, en dat alleen een vrije wil voor die uitdaging kan zorgen. Maar dan heb je een cirkelredenering gemaakt.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

pdbq

Berichtdoor pdbq » 26 apr 2004 16:01

Aragorn:

een wonder is iets waarvan iemand claimt dat hij het 'bewust' kan sturen, terwijl het niet fysisch onmogelijk is...

dus bijv. iemand die weer kan zien, na zijn hele leven blind te zijn geweest etc...

maar bv een mens die over water loopt kan *niet* (uh, je kunt het uitrekenen *waarom* het niet kan, bepaalde kleine diertjes kunnen het *wel*)

dus die genezing zou als een wonder bestempeld kunnen worden indien degene die het 'verricht' het willekeurig vaak kan doen etc...

en ja, dan heeft God het *indirect* gecreeerd, maar dat denkbeeld heb ik van geen enkele kerk gehoord. Trouwens, vergeet niet dat quantummechanica een subtiele theorie is, namelijk dat als je de wetten ervoor opstelt, weet ook God niet wat eruit komt (of hij moet ze anders maken)... maarja, hij *kan* de wetten natuurlijk wel overtreden zonder betrapt te worden (kansrekening etc)

oke... *of* er is alleen een satan, of alleen een god. Samen niet, want dan is 1 van de twee overbodig. Vandaar dat ik denk dat er alleen een god is.

pdbq

Berichtdoor pdbq » 26 apr 2004 16:07

Frost: dat is nu het probleem juist.

*wanneer* komt die vrije wil in de mens? Mm... je hebt wel een punt, wat dacht je van het volgende:

Als er een God is, dan heeft die God een vrije wil. Als hij *iets* nuttigs wil doen, dan zal hij iets van zichzelf (vrije wil) in het gemaakte 'stoppen'. Maar dan zijn er dus twee vrije willen in het verhaal, de 1 van God en mogelijk 1 van de mens.

Maar het is idd treurig dat we mogelijk nog te 'primitief' zijn om echt vrij van geest te zijn, en dat ergens anders in het heelal oid ze wel vrije zijn... ;-)

Het is geen cirkelredenering, het is een 'dan en slechts dan als' redenering.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 26 apr 2004 16:49

Hmm, kvind het wle interessant om te lezen, maar kgeloof niet dat ik het er helemaal mee eens ben, maar ik ga niet overal op reageren, het enige waar ik op reageren wil is

Quote:

Ik geloof in God, dat Hij de wereld geschapen heeft! k geloof in God, Hij is een Liefhebbende Vader, ik geloof in God, Hij heeft Zijn eniggeboren Zoon naar deze aarde gezonden om voor onze zonden te sterven. Ik geloof in Gods Woord, de bijbel.

God heeft mijns inziens geen zinloze speeltuin gecreeerd. Helemaal niet. Volgens mij is er wel degelijk een vrije wil en nou kunnen we dat wel mooi gaan bestrijden met, maar God weet toch alles? Weet tohc alles over mijn leven, wat ik ga doen in de toekomst? Ik weet het niet, Tuurlijk God is Machtig, Almachtig, maar zou het niet zo zijn, dat wij zelf de vrije wil hebben om te beslissen wat we doen, maar dat God, van welke weg we ook kiezen de route al weet? Dus om het maar even zo te zeggen, de verschillende scenario's heeft.
Ik geloof dus dat een ieder de vrije wil heeft om te kiezen. Voor God of tegen God, maar God wil het liefst dat we allemaal in zien dat Zijn liefde ook voor ons is! Hij er ook voor ons wil zijn. Maar we moeten zelf ook willen. (nee, ik geloof dus ook niet in de uitverkiezing, ik geloof juist dat God liefdevol is en het liefst zou zine dat ieder mensenkind zijn/haar levne in Zijn Hand legt. En anders zou het toch vreselijk nutteloos en eigenlijk ook enorm harteloos zijn dat al die 'niet uitverkoren' mensen toch op aarde komen? )
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 26 apr 2004 21:14

pdbq schreef:Als hij *iets* nuttigs wil doen, dan zal hij iets van zichzelf (vrije wil) in het gemaakte 'stoppen'. Maar dan zijn er dus twee vrije willen in het verhaal, de 1 van God en mogelijk 1 van de mens.

Maar niet in al het gemaakte, want niemand veronderstelt dat bijvoorbeeld stenen een vrije wil hebben. Mensen hoeven het dus ook niet te hebben.
Mijn punt is dat om je redenering kloppend te krijgen je een flink aantal extra premissen moet toevoegen, zoals

a) een God wil soms dingen doen die hij nuttig acht (lijkt redelijk, maar is niet strikt noodzakelijk)
b) een God acht iets pas nuttig/uitdagend zodra daar vrije wil in zit (lijkt wat vergezocht; mensen zien immers ook uitdaging in dingen waar geen vrije wil in zit, bijvoorbeeld in een spelletje Risk waar een dobbelsteen voor de nodige onvoorspelbaarheid zorgt. Als een God onvoorspelbaarheid wil hoeft hij slechts een toevalgenerator te scheppen.)

En, als het ook de bedoeling is om de mens een plaatsje in het verhaal te geven:
c) een God acht vrije wil pas nuttig/uitdagend als die vrije wil in een mens zit (vanuit menselijk perspectief mag dat op het eerse gezicht een redelijke aanname lijken, maar vanuit een Martiaans of een poezen perspectief lijkt dat nogal absurd: waarom zou een God in vredesnaam een fixatie op aardse mensen moeten hebben?)

Als je die drie premissen toevoegt (of misschien nog meer?) dan kun je denk ik stellen dat als God bestaat, er ook vrije wil moet bestaat. Maar in feite is dat nu al bijna expliciet aangegeven in de premissen. Dus niemand die de premissen accepteert zal de conclusie verwerpen, en andersom zal niemand die de conclusie verwerpt de premissen accepteren. Dus met deze redenering valt denk ik weinig te bereiken.

Hetzelfde geldt voor de stelling 'vrije wil bestaat --> God bestaat'. Daar zijn eveneens nog een aantal extra premissen nodig, die alleen geaccepteerd zullen worden door degenen die het al met de stelling eens waren.

(btw je hebt gelijk dat er geen cirkelredenering was; een correcte redenering kan in zeker opzicht een tautologie zijn, maar da's wat anders)
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 21:27

pdbq schreef:Aragorn:

een wonder is iets waarvan iemand claimt dat hij het 'bewust' kan sturen, terwijl het niet fysisch onmogelijk is...

dus bijv. iemand die weer kan zien, na zijn hele leven blind te zijn geweest etc...

Waarom zou iets dat niemand claimt bewust te kunnen sturen geen wonder zijn? En wat is fysisch onmogelijk? Het is fysisch misschien niet onmogelijk om iemand door handoplegging te genezen, maar dan hebben we het wel over een iets andere fysica dan die in de natuurkunde geleerd wordt.

maar bv een mens die over water loopt kan *niet* (uh, je kunt het uitrekenen *waarom* het niet kan, bepaalde kleine diertjes kunnen het *wel*)

Dus over het water lopen komt gewoon nooit voor? Of noemen we het dan een wonder?

en ja, dan heeft God het *indirect* gecreeerd, maar dat denkbeeld heb ik van geen enkele kerk gehoord.

Ik hoor in de kerk zowiezo geen betogen over schepping dan wel evolutie.

oke... *of* er is alleen een satan, of alleen een god. Samen niet, want dan is 1 van de twee overbodig. Vandaar dat ik denk dat er alleen een god is.

En waarom zouden ze er niet allebei kunnen zijn?

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk met het hele verhaal wilt zeggen. Kun je het niet samenvatten in 1 of meer stellingen? Nu kan ik wel op losse fragmenten gaan reageren, maar de kern ontgaat me een beetje.

pdbq

Berichtdoor pdbq » 27 apr 2004 08:44

hartelijk dank voor de antwoorden! :-)

ik kan pas op aankomende zondag weer tijd vinden om een goed geformuleerd antwoord te geven... :-(

rosekapje: ik ben het *vooral* eens met je allerlaatste zin!
ben ook erg blij met jouw antwoord, Frost :-)

ik wil dus graag reageren, maar jullie moeten dan helaas wel even wachten... :-(

mm... maar ik zal ook proberen jou, Aragorn, tevreden te stellen... ;-)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 jun 2004 18:47

pdbq schreef:hartelijk dank voor de antwoorden! :-)

ik kan pas op aankomende zondag weer tijd vinden om een goed geformuleerd antwoord te geven... :-(

rosekapje: ik ben het *vooral* eens met je allerlaatste zin!
ben ook erg blij met jouw antwoord, Frost :-)

ik wil dus graag reageren, maar jullie moeten dan helaas wel even wachten... :-(

mm... maar ik zal ook proberen jou, Aragorn, tevreden te stellen... ;-)

Het formuleren blijkt zeer lastig :mrgreen:

Maar pdbg, rosekapje wacht nog steeds op je antwoord.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 28 jun 2004 12:40

PDBQ, sorry, volgens mij heb je er lang over nagedacht, maar ik volg echt helemaal niks van je verhaal...

Je postuleert een aantal axioma's en op basis daarvan creëer je een eigen gemaakte god. Je kan wel een nieuwe religie beginnen! De enige religie die wetenschappelijk compleet bewezen is...

Vertrouwen op een God die er gewoon is, lijkt me veel makkelijker... dan leer je ook dat God een levende realiteit is. (en satan ook) Dan leer je ook zien dat die God de natuurkundige wetten aan de natuur opgelegd heeft en dat Hij die kan veranderen als Hij wil.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 28 jun 2004 17:41

pdbq schreef:Stelling: de vrije wil kan noch het bestaan van God bewijzen, noch het niet bestaan van God bewijzen.

Bewijs: de vrije wil is echt vrij, en moet dus de keuze kunnen hebben tussen de twee gevallen. Als het niet zo zou zijn, dan zou de vrij wil beperkt zijn. Ook kan de vrije wil de keus maken om te geloven dat hij niet vrij is. Indien hij een van de twee gevallen zou kunnen bewijzen, dan blijft er simpelweg weinig spannends meer over voor hem.

Ik ga even je stelling ietwat veranderen: de vrije wil kan noch het bestaan van wat dan ook bewijzen, nog het niet bestaan van wat dan ook bewijzen.

Vul voor 'wat dan ook' eens 'boom' in. Een vrije wil is pas echt vrij als hij noch het bestaan, noch het niet bestaan van een boom kan bewijzen. Toch heb ik een flinke bult op mn hoofd als ik tegen een boom aanloop, ik kan de boom waarnemen, voelen, ruiken, aanraken. Dus kan ik het bestaan van de boom bewijzen. Hebben we dan noch steeds een vrije wil?

Ik weet al een mooie tegenreactie: wij hebben die boom niet gemaakt, en hebben geen zeggenschap over die boom, vrije wil of niet. Verder kun je in plaats van 'God' geen 'boom' invullen, want God kun je niet waarnemen.
Wel, over God hebben wij ook geen zeggenschap. Als het bestaan van een vrije wil niet eist dat we 'noch het bestaan, noch het niet bestaan van een boom kunnen bewijzen', omdat hij eenvoudigweg bestaat, eist het bestaan van de vrije wil misschien ook niet dat we 'noch het bestaan van God, noch het niet bestaan van God kunnen bewijzen'. Of de wil moet niet vrij zijn.
Verder hebben mensen God horen spreken (althans, een stem uit de hemel gehoord, een stem die niet van een mens was. Droomden zij, of was het toch wel God die sprak?) en hem zo zintuigelijk, nl via het oor, kunnen waarnemen.

pdbq schreef:Het heelal ontstond door een big bang. De mens stamt (helaas voor zijn neiging zich boven de dieren-en plantenwereld te stellen) gewoon af van de dieren.

WAAROM is dit een gevolg van het bestaan van God en de vrije wil? Kan God niet patsboem in zes dagen de aarde geschapen met daarop mensen met een vrije wil?

pdbq schreef:Ook bestaat er geen 'satan', immers, voor de vrije wil is de waarschijnlijkheid van God logisch gezien 50/50. Dus God vervult in feite de rol van 'satan' en God tegelijkertijd voor de *mens*, juist omdat hij neutraal is! Een 'aparte' 'satan' is dus overbodig. Wel interessant, terwijl er louter God is, ziet de mens God en een 'satan', juist omdat hij niet zeker van zijn zaak kan zijn.

Je tweede zin is geen logisch gevolg van de eerste. De 50/50 die jij aangeeft gaat over de waarschijnlijkheid dat God bestaat, nl volgens jou: 50% wel en 50% kans dat het niet zo is. Het gaat niet over 50% goed en 50% kwaad en dus neutraal. Toch maak je dit er wel van.

Tenslotte: stel nou eens dat God de mens geschapen heeft MET een vrije wil. De mens had de keus: wel tegen Gods ene (let wel, maar 1) gebod in te gaan, of het te houden. Ertegenin gaan had als consequentie dat de mens de vrije wil zou verliezen, en altijd de keus voor het kwade zou maken. De mens maakte de keus om er tegenin te gaan, en verloor zo haar vrije wil. Ontkent dat meteen het bestaan van God? Ik denk het niet. Hij stelde alleen alles in het werk om de mensen weer terug te brengen bij Hem, en bracht Zelf het offer dat nodig was om de ontstane kloof weer te helen. Door Jezus Christus kunnen wij onze vrije wil weer terug krijgen, omdat we door Hem weer in staat zijn voor het goede te kiezen. Misschien hier op aarde nog niet volledig, maar straks in de hemel zeker.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 jul 2004 08:09

pdbq schreef:voor de vrije wil is de waarschijnlijkheid van God logisch gezien 50/50.

Ik kan het toch niet laten hierop te reageren. Wat bedoel je nu weer met waarschijnlijkheid? Naar mijn mening is dit gewoon pure onzin. Net zoiets de kans dat je met een dobbelsteen 6 gooit is vijftig procent, want je gooit wel of geen 6.

Voor de rest moet je je verhaal eens nagaan op de onderliggende lemmata achter de bewijzen. Ik vermoed dat daar veel aannamen bij zitten, en wel aannamen die door veel mensen die in God geloven niet onderschreven worden.

FV gebruikte als voorbeeld een boom, ik heb het idee dat in de hele vrije wil discussie ook een boom een belangrijke rol speelt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 jul 2004 08:20

pdbq schreef:Stelling: God bestaat dan en slechts dan als er een vrije wil bestaat.

Bewijs: ...

Wat een verhaal zeg. :|
Het bewijs dat God bestaat is voor een christen geleverd op paasmorgen, toen Jezus opstond uit de dood. Dit bewijs wil geloofd worden.

Terug naar “Archief”