Refoweb en zelfkritiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: Refoweb en zelfkritiek

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 16:08

henkie schreef:Hoe wil je je suggestie in de praktijk uitwerken? Wie gaat bepalen wat reformatorisch is (je bedoelt eigenlijk: wie het bijbels bij het rechte eind heeft)? Ik zou die verantwoordelijkheid niet op me willen nemen. Over gearriveerde christenen gesproken...
Ik vind eigenlijk dat je als refoforum wel degelijk een zeker visie hier op dient te hebben. Niet vanuit een gearriveerdheid, maar wel duidelijk kaders aangeven. Die kaders zijn m.i. wel degelijk aan te geven. het gaat dan om grondwaarden van het reformatorisch gedachtengoed. Zoals bijvoorbeeld dat we altijd spreken vanuit de Bijbel als het Woord van God. Zoals bijvoorbeeld dat de Bijbel ons richtsnoer moet zijn voor leer en leven. Dan zijn er ook zeker aanwijzingen te geven richting forummers die normen niet nemen uit de Bijbel, maar uit zichzelf.
The one thing you can give and still keep is your word.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2004 16:24

Maarten schreef:Ik vind eigenlijk dat je als refoforum wel degelijk een zeker visie hier op dient te hebben. Niet vanuit een gearriveerdheid, maar wel duidelijk kaders aangeven. Die kaders zijn m.i. wel degelijk aan te geven.

Dat Refoweb zelf moet weten waar ze voor staat lijkt me prima, maar wat wil je met die kaders gaan doen? Wil je mensen die daar niet binnen passen weren? Wil je reacties die niet binnen dat kader passen sensureren? Of wil je b.v. alleen nieuwe topics aan een dergelijke toets onderwerpen?

Als je een dergelijk beleid gaat voeren wordt de discussie wel ontzettend beperkt. Je krijgt dan m.i. veel discussies over tittels en yota's; kijk maar naar de discussies (verschillen) tussen verschillende reformatorische kerken. Wil je je daarin verliezen of kan een opmerking 'van buitenaf' wellicht dit soort zaken een beetje relativeren?

het gaat dan om grondwaarden van het reformatorisch gedachtengoed. Zoals bijvoorbeeld dat we altijd spreken vanuit de Bijbel als het Woord van God.

Dat is dan een grondwaarde die ook evangelische christenen onderschrijven. Echt reformatorisch wordt het pas als je de 3 formulieren van enigheid tot norm gaat verheffen. En dan wordt het wel heel erg eng...

Ik heb een tijdje terug de DL behandelt (althans een begin gemaakt) en heb daarbij vanuit de bijbel aangegeven waarom ik me daarin niet kan vinden. Natuurlijk is het lekker safe om dat soort geluiden uit te bannen, maar sta je dan nog wel open voor een bijbelse doordenking van je eigen overtuigingen of neem je op gezag aan dat het wel goed zit?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

henkie
Beheerder

Re: Refoweb en zelfkritiek

Berichtdoor henkie » 29 jun 2004 17:49

Maarten schreef:Ik vind eigenlijk dat je als refoforum wel degelijk een zeker visie hier op dient te hebben. Niet vanuit een gearriveerdheid, maar wel duidelijk kaders aangeven. Die kaders zijn m.i. wel degelijk aan te geven. het gaat dan om grondwaarden van het reformatorisch gedachtengoed. Zoals bijvoorbeeld dat we altijd spreken vanuit de Bijbel als het Woord van God. Zoals bijvoorbeeld dat de Bijbel ons richtsnoer moet zijn voor leer en leven. Dan zijn er ook zeker aanwijzingen te geven richting forummers die normen niet nemen uit de Bijbel, maar uit zichzelf.

Die visie is er ook zeker wel. Die bestaat dus o.a. uit het feit dat we de verantwoording niet op ons willen (en kunnen) nemen om te bepalen wat wel en niet bijbels verantwoord is. Er is een zeer groot grijs gebied waar ik me in ieder geval niet over durf uit te spreken.
Een andere overweging is dat we de bezoekers niet af willen sluiten voor andere meningen. Als je op straat een moslim tegen komt die met je over het geloof wil praten, loop je toch ook niet door? (en er is al helemaal geen moderator die moeilijke vragen voorkomt ;-))
Ik denk dat het goed is als je een andere mening hoort, je daartegen wapent en je eigen mening goed naar voren kan brengen.

Voorbeeld: Er was hier eens een jood die o.a. fel tegen de Drie-eenheid was. Hierdoor werd je gedwongen om na te gaan waar ons geloof hierin op gebasseerd is en waar dat in de bijbel terug te vinden is. Daar word je toch niet slechter van lijkt me.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 18:46

Klaas schreef:Dat Refoweb zelf moet weten waar ze voor staat lijkt me prima, maar wat wil je met die kaders gaan doen? Wil je mensen die daar niet binnen passen weren? Wil je reacties die niet binnen dat kader passen sensureren? Of wil je b.v. alleen nieuwe topics aan een dergelijke toets onderwerpen?

Als je een dergelijk beleid gaat voeren wordt de discussie wel ontzettend beperkt. Je krijgt dan m.i. veel discussies over tittels en yota's; kijk maar naar de discussies (verschillen) tussen verschillende reformatorische kerken. Wil je je daarin verliezen of kan een opmerking 'van buitenaf' wellicht dit soort zaken een beetje relativeren?
ik denk niet dat dit veel discussies over tittels en yota's behoeft op te leveren. Het kritiek leveren op de DL is m.i. geen probleem, zolang dit maar gedaan wordt op grond van de Bijbel dat moet wel centraal staan en blijven staan.

het gaat dan om grondwaarden van het reformatorisch gedachtengoed. Zoals bijvoorbeeld dat we altijd spreken vanuit de Bijbel als het Woord van God.

Dat is dan een grondwaarde die ook evangelische christenen onderschrijven. Echt reformatorisch wordt het pas als je de 3 formulieren van enigheid tot norm gaat verheffen. En dan wordt het wel heel erg eng...
prima als evangelische christenen dat ook onderschrijven. Ik geloof overigens dat er evangelische christenen zijn die ook reformatorisch zijn, maar dat terzijde.

Er zijn ook RW-ers die de Bijbel niet erkennen als het Woord van God zelf, maar (expliciet of impliciet) als een oud boek met verhalen over en van mensen die God ervaarden. Deze mensen gaan m.i. op een godonterende manier om met de Bijbel. Dergelijke uitspraken zouden m.i. ook geweerd moeten worden.

Ook worden er soms opvattingen geventileerd waar onwetende bezoekers gemakkelijk door verleid kunnen worden. En onwetende bezoekers zijn er vele. Het is de vraag of Refoweb de verantwoordelijkheid daarvoor kan en wi ldragen. Zij geven wel een platform waar verkeerde meningen geventileerd kunnen worden. Zij moeten beseffen dat niet iedere bezoeker het verstand heeft om iedere dwaling te weerleggen.

Ik denk dat Refoweb een verantwoordelijkheid heeft in het voorkomen dat minder slimme bezoekers meegenomen worden in allerlei kunstig verdichte fabelen. Wanneer RW dit aan de andere bezoekers overlaat, schat zij haar bezoekers wel heel hoog in.

Hoeveel procent van de bezoekers van RW zou werkelijk weerbaar zijn tegen allerlei dwalingen?

Ik denk dat Refoweb zich daarop moet bezinnen.

henkie schreef:Die visie is er ook zeker wel. Die bestaat dus o.a. uit het feit dat we de verantwoording niet op ons willen (en kunnen) nemen om te bepalen wat wel en niet bijbels verantwoord is. Er is een zeer groot grijs gebied waar ik me in ieder geval niet over durf uit te spreken.
Een andere overweging is dat we de bezoekers niet af willen sluiten voor andere meningen. Als je op straat een moslim tegen komt die met je over het geloof wil praten, loop je toch ook niet door? (en er is al helemaal geen moderator die moeilijke vragen voorkomt )
Ik denk dat het goed is als je een andere mening hoort, je daartegen wapent en je eigen mening goed naar voren kan brengen.
vragen mogen gesteld worden, maar moeten ook beantwoord worden. Er moet m.i. een reformatorisch (is voor mij gelijk aan bijbels) verantwoord antwoord gegeven worden. En dat stelselmatig, altijd.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 29 jun 2004 21:18

van harte eens met Maarten - dit is nu precies wat ik bedoel.

Overigens is het onzin dat op OSW iedereen zo gelijkgestemd is en men elkaar alleen wat naar de mond loopt te praten - de discussies zijn daar meestal heel wat feller, maar ook heel wat inhoudelijker, dan hier op Refoweb. En er zijn wel degelijk figuren daar die "evangelisch" zijn - maar dan wellicht meer in de goede zin des woords...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2004 22:53

Maarten:
Er zijn ook RW-ers die de Bijbel niet erkennen als het Woord van God zelf, maar (expliciet of impliciet) als een oud boek met verhalen over en van mensen die God ervaarden. Deze mensen gaan m.i. op een godonterende manier om met de Bijbel. Dergelijke uitspraken zouden m.i. ook geweerd moeten worden.

Dat zou betekenen dat we niet in gesprek zouden moeten gaan met mensen die een andere kijk op de bijbel hebben dan 'wij'. Waarom zou je die beperking opleggen? Ik zie niet in waarom je zo'n gesprek op voorhand zou willen weren.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat er gekeken wordt naar de manier waarop mensen hun mening verkondigen. Brengt iemand gewoon zijn of haar mening en ervaringen in in een discussie of heeft iemand een bewust provocerende houding? In dat laatste geval kun je iemand idd duidelijk maken dat hij/zij te gast is op een reformatorisch forum en kun je hem/haar vragen de gastheer te respecteren.

Maarten:
Ook worden er soms opvattingen geventileerd waar onwetende bezoekers gemakkelijk door verleid kunnen worden. En onwetende bezoekers zijn er vele.

Volgens mij ga je daar nou juist de mist in als je bijbelgetrouwheid tot criterium verheft. Een dwaalleer die onderbouwd wordt vanuit de bijbel is waarschijnlijk gevaarlijker dan een dwaalleer die overduidelijk de bijbel links laat liggen. Moet je de onwetende bezoeker dan ook niet daartegen beschermen? Doordat jij reformatorisch en bijbels op 1 lijn zet lijk je aan een beroep op de bijbel voldoende te hebben maar dan ga je m.i, voorbij aan de realiteit. Het merendeel van de bijbelgetrouwe christenen is nou eenmaal niet reformatorisch...

Maarten:
Het is de vraag of Refoweb de verantwoordelijkheid daarvoor kan en wi ldragen. Zij geven wel een platform waar verkeerde meningen geventileerd kunnen worden. (...)Er moet m.i. een reformatorisch (is voor mij gelijk aan bijbels) verantwoord antwoord gegeven worden. En dat stelselmatig, altijd.

Allereerst is dat laatste praktisch gezien denk ik niet mogelijk. Ik zou het eerlijk gezegd ook de doodsteek voor een discussie vinden als er telkens ingebroken zou worden een Refoweb-deskundige die dan het 'juiste' antwoord geeft. Een forum als dit stimuleert mensen om zelf na te denken en zo'n deskundige bewerkstelligt m.i. het tegenovergestelde.

Daarnaast is een forum precies datgene wat je omschrijft: een plek waar een ieder (binnen bepaalde grenzen) zijn of haar mening kan geven. De 'antwoorden' die je op een forum vind zijn dikwijls niet de juiste antwoorden. Als je geluk hebt zijn het goedbedoelde en -doordachte meningen. Wellicht dat je dat heel duidelijk zou moeten stellen richting nieuwe leden. Je kunt dan direct verwijzen naar de vragenrubriek van Refoweb. Daar kun je van een reformatorische autoriteit een antwoord op je vragen krijgen. Dat kunnen zowel vragen zijn die je al had maar ook vragen die je misschien gekregen hebt n.a.v. een discussie. Wellicht dat je zelfs deze twee onderdelen nog wat nauwer zou kunnen integreren, maar dan houdt het volgens mij wel op...

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 23:06

Klaas, ik kan prima met je woorden instemmen. Maar noem het dan geen reformatorisch forum. Noem het dan een platform waar mensen met elkaar kunnen praten over allerhande zaken die met het christelijk geloof te maken hebben.

Maar reformatorisch ben je dan niet, dat heeft dan geen inhoud. Profileer je dan ook niet als reformatorisch forum. Je mag je dan hoogstens nog profileren als een forum waar veel christelijke jongeren komen om met elkaar over geloofszaken te praten.

Als je een reformatorisch forum wilt, zul je die identiteit moeten laten merken. Anders is het adjectief 'reformatorisch' simpelweg zinloos.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 23:18

Maar hoe ga je die identiteit dan laten merken? Je kunt toch erg moeilijk alle niet-reformatorische opmerkingen gaan bannen? Dan blijft er geen discussie meer over.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jun 2004 12:04

Klaas, ik kan prima met je woorden instemmen. Maar noem het dan geen reformatorisch forum.

Ligt eraan wat je onder een reformatorisch forum verstaat. Ik zie het forum als onderdeel van www.refoweb.nl, een site met een duidelijke reformatorische signatuur. Het forum is het onderdeel van die site waarbij de grenzen wat verbreed worden. In die zin kun je m.i. nog steeds over een reformatorisch forum spreken. Wanneer je het forum an sich beschouwd is dan echter wat lastiger, daarin heb je gelijk. Het reformatorische zit hem dan meer in de signatuur van de initiatiefnemers en de doelgroep. Want hoe je het ook wendt of keert, het overgrote deel van de forum-bezoekers is afkomstig uit een reformatorische kerk.

Klaas

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 30 jun 2004 15:37

maarten schreef:Er zijn ook RW-ers die de Bijbel niet erkennen als het Woord van God zelf, maar (expliciet of impliciet) als een oud boek met verhalen over en van mensen die God ervaarden. Deze mensen gaan m.i. op een godonterende manier om met de Bijbel. Dergelijke uitspraken zouden m.i. ook geweerd moeten worden.

Het is wel zo dat je door de regel ‘geen off topic’ veel van dit soort uitingen kunt inperken. Er moet wel een bepaalde basis zijn waarop je kunt discussiëren. In een topic over een bijbeltekst de hele bijbel ter discussie stellen hoort niet in het onderwerp thuis. Ik ben met je eens dat er altijd een spanningsveld is tussen de meningen van bezoekers en je identiteit. Het eerste kan overheersen. Als een groep islamieten hier iedere dag gaat posten, geeft dat problemen. Maar ik heb niet de indruk dat het die kant op gaat. Dit soort discussies waren er jaren geleden ook al.

maarten schreef:Ik denk dat Refoweb een verantwoordelijkheid heeft in het voorkomen dat minder slimme bezoekers meegenomen worden in allerlei kunstig verdichte fabelen. Wanneer RW dit aan de andere bezoekers overlaat, schat zij haar bezoekers wel heel hoog in.

Ik begrijp je zorg wel (en dat is alleen maar te waarderen) en daar is ook wel over nagedacht maar we hebben niet de indruk dat men hier aan het dwalen slaat. Heb je enige aanwijzing dat bezoekers door het horen van andere meningen de ‘verkeerde’ kant opgaan? We krijgen wel diverse berichten van mensen die zeggen dat ze er veel aan hebben. Wat mij betreft is er geen reden om aan het beleid van dit moment te twijfelen. Misschien schat je de gemiddelde bezoeker wat te laag in ;-)

maarten schreef:Er moet m.i. een reformatorisch (is voor mij gelijk aan bijbels) verantwoord antwoord gegeven worden. En dat stelselmatig, altijd.

Mee eens, maar in de praktijk is het niet te doen. Voor ons althans niet. In het verleden hebben we zelf meegedaan aan een aantal discussies om een ander geluid te laten horen en te laten zien waar we staan maar de tijd ontbreekt gewoon. Ik vind dat een verantwoordelijkheid van iedereen. De mensen met de kritiek (m.u.v. bijv. JacobH) zie je in ieder geval erg weinig op het forum.
Als je vindt dat het ergens aan ontbreekt, kun je daar wat aan doen lijkt me. Als je vindt dat er te veel niet-reformatorische posts zijn dan slaat dat in de eerste plaats naar degene met kritiek terug.

solus schreef:van harte eens met Maarten - dit is nu precies wat ik bedoel.

Ik vind je reactie tot nu toe erg mager Solus. Ik had op wat meer gehoopt. Maar misschien is er een goede reden voor. Ik wacht rustig af.

Verder typte Klaas nog wat wijze woorden.

In dat laatste geval kun je iemand idd duidelijk maken dat hij/zij te gast is op een reformatorisch forum en kun je hem/haar vragen de gastheer te respecteren.

Dat wordt inderdaad gedaan.

Volgens mij ga je daar nou juist de mist in als je bijbelgetrouwheid tot criterium verheft. Een dwaalleer die onderbouwd wordt vanuit de bijbel is waarschijnlijk gevaarlijker dan een dwaalleer die overduidelijk de bijbel links laat liggen. Moet je de onwetende bezoeker dan ook niet daartegen beschermen?

Dit noemde ik eerder al. Er is geen scherpe scheiding aan te brengen. Je kunt toch niet van ons verwachten dat we alle posts op evt. dwalingen gaan onderzoeken? Ik kan dat niet hoor.

Je kunt dan direct verwijzen naar de vragenrubriek van Refoweb. Daar kun je van een reformatorische autoriteit een antwoord op je vragen krijgen. Dat kunnen zowel vragen zijn die je al had maar ook vragen die je misschien gekregen hebt n.a.v. een discussie.

Het forum staat inderdaad niet op zich. Er zijn zo’n 80 predikanten aan wie je vragen kunt stellen. Je kunt 1500 antwoorden doorlezen. Ook is er een online bijbel met kanttekeningen.

Ik zie het forum als onderdeel van www.refoweb.nl, een site met een duidelijke reformatorische signatuur. Het forum is het onderdeel van die site waarbij de grenzen wat verbreed worden. In die zin kun je m.i. nog steeds over een reformatorisch forum spreken. Wanneer je het forum an sich beschouwd is dan echter wat lastiger, daarin heb je gelijk. Het reformatorische zit hem dan meer in de signatuur van de initiatiefnemers en de doelgroep. Want hoe je het ook wendt of keert, het overgrote deel van de forum-bezoekers is afkomstig uit een reformatorische kerk.

Daar komt bij dat er zeer veel predikanten meewerken die allemaal reformatorisch zijn.
Ik ben overigens bang dat er ook geen reformatorische scholen meer zullen zijn als we de genoemde criteria aanhouden.

Tot slot,
Ik heb begrepen dat we inmiddels het grootste christelijke forum van nederland zijn. Dat trekt diverse mensen aan die van harte welkom zijn. Ook vrienden van reformatorische jongeren worden hierbij betrokken. Het is echter wel bedoeld voor reformatorische bezoekers en die hebben het voor het zeggen.
Het is denk ik een prima manier om die mensen met het reformatorische gedachtengoed in aanraking te brengen. Regelmatig gebeurd dit op een positieve manier. (ze blijven tenminste komen ;-)) Noem eens een andere plaats waar dit ook gebeurd? Zie het als een geweldige kans zou ik zeggen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 16:06

henkie schreef:Dit noemde ik eerder al. Er is geen scherpe scheiding aan te brengen. Je kunt toch niet van ons verwachten dat we alle posts op evt. dwalingen gaan onderzoeken? Ik kan dat niet hoor.

Inderdaad. In discussies gaat het er juist om min of meer te ontdekken wat nu wel dwaling is en wat niet. Dan zijn er mensen die een bepaald standpunt innemen dat volgens jou een dwaling is, en anderen weer niet. Door met elkaar in gesprek te gaan en verschillende kanten te horen kun je dan je mening erover vormen.

Bovendien: wie weet precies wat dwaling is en wat niet? Dan zouden we een soort God-mod moeten hebben ofzo, en heeft discussieren ook al geen zin meer, dan kun je het met alleen de vragenrubriek wel af.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 05 jul 2004 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Voda

Berichtdoor Voda » 30 jun 2004 16:08

henkie schreef:Tot slot,
Ik heb begrepen dat we inmiddels het grootste christelijke forum van nederland zijn. Dat trekt diverse mensen aan die van harte welkom zijn. Ook vrienden van reformatorische jongeren worden hierbij betrokken. Het is echter wel bedoeld voor reformatorische bezoekers en die hebben het voor het zeggen.
Het is denk ik een prima manier om die mensen met het reformatorische gedachtengoed in aanraking te brengen. Regelmatig gebeurd dit op een positieve manier. (ze blijven tenminste komen ;-)) Noem eens een andere plaats waar dit ook gebeurd? Zie het als een geweldige kans zou ik zeggen.

Het IS ook een geweldige KANS :!: En zoo ZIE ik het OOK :!:

DAARom ben ik ook naar RefoWeb gekomen en ik ga HEUS nie WEG hoor... :mrgreen:

Veels te gezellie... :P

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 05 jul 2004 08:55

Als er alleen maar mensen die met hun neus 1 kant op staat en allemaal het zelfde over alles dachten zou dit forum dood zijn en zouden ze bij refoweb blij zijn als er 1x per maand een reacrie of nieuwe post word geplaatst. Een forum is op te discuseeren :!: Of zie ik dat nou verkeert. IK ben via via op dit forum beland. Van huis uit ben ik hervormt maar ga de laatste tijd meer naar de geriformeerde. Ik heb dus eigenlijk niets met het reformatorische gedoel. Ik heb het hier gewoon goed naar me zin. Dit is een van de weinige forums waar je echt word gewardeert en waar je serieus word genomen. Dus met die zogenaamde verloedering van refoweb klopt niets van. Word maar eens lid voor de grap van scholieren.com. Nee absloleut geen kritiek op refoweb. En over dat sex gedoel. Zo lang het in de jeuste rubriek word gepost is er niets aan de hand. Het is goed dat er onder de reformatorische jongeren eindelijk over gepraat kan worden. En via een forum gaat het ook wat makelijker om aan info of meningen te komen. Je stapt niet zo gouw op iemand af om iets op dat gebied te vraagen. Zelf ik doe dat niet zo gouw. En als laatste punt wil ik even zeggen dat ik via refo web heen hele goede vriendin hebt ontmoet (soort van hartsvriendin) Dus hoop dat het nu afgelopen is met dat onder vuur nemen van ons lieve forumpje.

Jemig wat een pleidooi he :wink:

Ik groet u!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 08:59

Sinds wanneer hebben de hervormde en gereformeerde traditie niets meer met het reformatorische gedoe te maken? :wink:

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 05 jul 2004 09:02

Geen idee. Hebben we eigenlijk wel tradities? :lol:

Terug naar “Archief”