Reformatorische forums: verantwoord?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2004 10:00

Tja... maar die zijn ook niet goed...

Ach de beste mensen zijn een beetje bang dat jullie worden beinvloed, bijvoorbeeld door mijn soms wat onreformatorische gedachten en zo :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 10:16

Op zich is dit een heel verantwoord forum, ware het niet dat lieden à la Ben Militant hier vrijwel ongehinderd hun anti-christelijke neonazipraat kunnen rondstrooien. Dat vind ik een groot minpunt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 29 jun 2004 10:17

De verantwoording ligt nog steeds bij jezelf. Hoe je er mee omgaat, of je snel te beïnvloeden bent, heeft er wel mee te maken, maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik het niet mee eens ben met diegene die dat oppert.

Persoonlijk vind ik het juist goed dat er een christelijk/refo forum is, daar kom je toch personen tegen met een zelfde soort achtergrond als je zelf en dan kun je makkelijker je mening geven/ verdedigen.

Dus niet te snel oordelen. Je bent er altijd zelf bij, verantwoording ligt bij jezelf :P , niet bij een forum!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 jun 2004 10:18

Marnix schreef:Tja... maar die zijn ook niet goed...

Ach de beste mensen zijn een beetje bang dat jullie worden beinvloed, bijvoorbeeld door mijn soms wat onreformatorische gedachten en zo :D

Ja, inderdaad. het ging die topic-opener er niet om of de bewaking van refoweb wel of niet goed is, maar om wat er hier gepost wordt aan ''onzin'' wat niet gegrond is op reformatorische belijdenisgeschriften (of het wel gegrond is op de bijbel, werd gemakshalve even terzijde gechoven)Marnix-onzin bv :mrgreen:
DE man vroeg zich zelfs af of je de jeugd moet afraden naar refoweb te gaan. Hij doet me daarmee sterk denken aan de leraar die mijn zusje zei niet naar het grafisch Lyceum te gaan omdat ze dan onder de wereldse mensen terecht zouden komen. (blijkbaar is hij een zoutend zout en een lichtend licht terwijl hij in zn oto naar de kerk scheurt, buurtbewoners in een rookwolk achterlatend, of wanneer hij het woord voert op de mannenvereniging )

Het is goed dat er een site als OSW is, waa weinig ruimte is voor andere christelijke visies. Want er zijn mensen die er behoefte aan hebben om alleen met gelijkgestemden te praten over bepaalde zaken, zonder dat Marnixen er met hun grote onreformatorische kwebbels zich erin mengen :mrgreen:
Dat is okee, maar refoweb is daar veel breder in, en daarmee interessant voor mensen die verder willen kijken dan hun kerkmuur hoog is. Juist door met niet reformatorische christenen in gesprek te gaan leer je begrijpen wat het reformatorische grondbeginsel is en het te waarderen.
Daarmee is refoweb niet ''fout''

Dus ik vraag me af waar die topic starter het lef vandaan haalt om dat te suggereren. Acht zichzelf blijkbaar uitnemender dan anderen.DAt soort figuren wil ik echt een keer voor straf met een zendingsorganisatie meesturen om christenen over de hele wereld te ontmoeten in de meest benarde situaties doch met een groots vertrouwen op God maar die echter nog nooit iets van het reformatorich gedachtegoed gehoord hebben.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 10:46

Optimatus schreef:Op zich is dit een heel verantwoord forum, ware het niet dat lieden à la Ben Militant hier vrijwel ongehinderd hun anti-christelijke neonazipraat kunnen rondstrooien. Dat vind ik een groot minpunt.

Hij KON ook niet uitblijven he.. 8) :mrgreen:

En meschianza heeft het weer eens mooi gezegd. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 11:02

Aragorn schreef:
Optimatus schreef:Op zich is dit een heel verantwoord forum, ware het niet dat lieden à la Ben Militant hier vrijwel ongehinderd hun anti-christelijke neonazipraat kunnen rondstrooien. Dat vind ik een groot minpunt.

Hij KON ook niet uitblijven he.. 8) :mrgreen:

En meschianza heeft het weer eens mooi gezegd. :wink:

Het kon niet uitblijven. Ik ben tot op zekere hoogte erg tolerant, maar dergelijk vulgair gepeupel kan ik moeilijk nog respecteren. Ik heb mijn grenzen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 29 jun 2004 12:20

In de 16e eeuw was de kracht van de reformatie dat mensen zelf konden gaan nadenken over het geloof. Daarvoor was het zo dat de RK-kerk ahw. voor je geloofde.

Daarom is het ook zo waardevol dat we zo'n forum als dit hebben. Dat refo-mensen, hun mening kunnen vormen, geven en bijschaven. Op dit forum komen voornamelijk jongeren. Jongeren van rond de 16-22 jaar zijn bezig met hun mening te vormen over allerlei dingen en die houden ze vaak hun hele leven lang vast. Dit forum is daar een goed hulpmiddel bij.

Ik las in het OSW-topic over Arminianisme. Kritiek geven hierover en andere bijbelmodellen etc. vind ik een beetje flauw. Arminius leefde 4 eeuwen geleden en de huidige situatie is heel anders dan de situatie nu. Toen moest de kerk zich zorgen maken over een groep 'rebellerende' predikanten. Nu heeft de kerk wel andere dingen aan haar hoofd dan het hoofd bieden aan Arminianisme. (Ken uw geschiedenis!)

We hoeven niet bang te zijn voor andersdenkenden die ook op dit forum komen. Zolang er maar voldoende refo-tegengas gegeven wordt kan het wel volgens mij. Het christelijk geloof kan echt wel tegen een stootje, want het gaat al bijna 2000 jaar mee!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 12:22

Zouden mensen die zo bang zijn voor andere meningen misschien diep van binnen zelf twijfelen aan hun overtuigingen?

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 29 jun 2004 12:44

Zouden mensen die zo bang zijn voor andere meningen misschien diep van binnen zelf twijfelen aan hun overtuigingen?

Ja, sommige wel. Ze zijn bang dat het hele geloof onderuit gehaald wordt, als ze één bijzaakje laten schieten.
Anderen zijn bang voor de 'kracht' van andere geloofsbewegingen. Soms is het ook jaloezie. Jouw kerk loopt leeg, terwijl de evangelische kerk volloopt...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jun 2004 14:21

Ik vind het verantwoord, maar ik vind seculiere fora ook verantwoord. Ik denk dat het wel goed is omdat er mensen zijn die gewoon behoefte hebben aan een forum binnen het eigen wereldje. Echter, ik vind het weer belangrijk dat ook die mensen aan het denken worden gezet. Dit gebeurt dus doordat andersdenkende hun meningen posten. Die ruimte ontbreekt op OSW en is er wel op RefoWeb. Respect hiervoor. (Ik kan het weten, van OSW ben ik afgekickt :mrgreen:)

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 29 jun 2004 14:37

Tsja, OSW :roll: . Daar mocht ik ook niet posten, tenzij ik huichelde. Ik onderschrijf namelijk niet volledig de drie form. van (on)enigheid, en behoor niet tot het "juiste kerkverband", dat moest wel.
Ik heb toen het volgende geschreven:

==
Beste OSW,

Wil me afmelden:

Het feit dat jullie alleen mensen willen hebben die helemaal gelijkgezind zijn en behoren tot een subcultuur van christelijk Nederland, doet mij huilen. Succes met de veilige verzuilde discussies. Praat elkaar veel moed in, dat je het als refo's vooral bij het rechte eind hebt. Zonder oppositie, lekker makkelijk! Maar niet in de geest van de Bijbel. Zoals Aad Peters al een keer (generaliserend) zei: Refo's zijn net als een groot gewei van een edelhert; het lijkt veel bescherming te geven, maar je heb verdraaid weinig zicht op hetgeen er om je heen gebeurd.

Hoop dat jullie de kritiek (geloof me, uit een goed hart!) te harte zullen nemen.

Veel heil en zegen toegewenst!

==

Ik heb er nooit een reactie op terug gehad.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 jun 2004 15:08

Aragorn schreef:Zouden mensen die zo bang zijn voor andere meningen misschien diep van binnen zelf twijfelen aan hun overtuigingen?

Mensen zonder twijfel zijn anders ook niet altijd ideaal :)

Ach, zolang je maar om je eigen en andermans berichten kunt glimlachen, is er nix aan de hand, denk ik. En een beetje stevig inzetten heeft ook wel z'n charme.

Alleen Marnix is een naar mannetje, gelukkig heeft hij chronisch ongelijk. :mrgreen:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 15:56

henkie schreef:Maar goed...wat Maarten al zegt: wat is verantwoord? Vanuit mijn optiek zijn ze het zekersss.
begrijpelijk, maar kan je ook uitleggen waarom?
The one thing you can give and still keep is your word.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jun 2004 18:16

HereIam schreef:Tsja, OSW :roll: . Daar mocht ik ook niet posten, tenzij ik huichelde. Ik onderschrijf namelijk niet volledig de drie form. van (on)enigheid, en behoor niet tot het "juiste kerkverband", dat moest wel.
Ik heb toen het volgende geschreven:

==
Beste OSW,

Wil me afmelden:

Het feit dat jullie alleen mensen willen hebben die helemaal gelijkgezind zijn en behoren tot een subcultuur van christelijk Nederland, doet mij huilen. Succes met de veilige verzuilde discussies. Praat elkaar veel moed in, dat je het als refo's vooral bij het rechte eind hebt. Zonder oppositie, lekker makkelijk! Maar niet in de geest van de Bijbel. Zoals Aad Peters al een keer (generaliserend) zei: Refo's zijn net als een groot gewei van een edelhert; het lijkt veel bescherming te geven, maar je heb verdraaid weinig zicht op hetgeen er om je heen gebeurd.

Hoop dat jullie de kritiek (geloof me, uit een goed hart!) te harte zullen nemen.

Veel heil en zegen toegewenst!

==

Ik heb er nooit een reactie op terug gehad.

Dat is dus echt weer tekenend voor OSW. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 19:34

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Zouden mensen die zo bang zijn voor andere meningen misschien diep van binnen zelf twijfelen aan hun overtuigingen?

Mensen zonder twijfel zijn anders ook niet altijd ideaal :)

Klopt, als je je twijfel maar toe durft te geven en er niet overheen gaat schreeuwen dat andersdenkenden geweerd moeten worden. Want daar lijkt het verdacht veel op. :roll:

Terug naar “Archief”