Moderator: Moderafo's
surfer schreef:Kan iemand uitleggen waarom Christus voor de straf op de zonden gestorven zou zijn? Volgens mij klopt hier niets van.
Waarom niet?
Omdat straf een correctiemiddel is. Iemand die zich bekeerd hoeft niet meer gestraft te worden.
hier ben ik het helemaal mee eens.Ze hebben altijd tot doel om ons mensen dichter bij God te brengen.
Hiermee niet. De zonde wordt niet herinnert door God, die wordt voor eeuwig weggedaan. Steeds maar teruggrijpen op gedane zonden uit het verleden is niet christelijk.Ons eraan te herinneren dat we zonde doen of gedaan hebben. en dat we die behoren te belijden aan Hem.
en hoeveel daarvan was gemakkelijk te voorkomen geweest als hij wat beter opgepast had, wat meer naar de stem van God had geluisterd en minder naar zijn eigen verlangens. Als de zonde niet bestraft wordt, wordt een mens bevestigd in zijn ongerechtigheid. De straf is een middel om de zonde uit te drijven.Daarvoor zijn ook wel voorbeelden aan te dragen vanuit de BIjbel. Denk aan David, welk leed heeft hij in zijn leven wel niet meegemaakt
Zeker. Maar denk je dat hij dat achteraf had willen missen?En wat denk je van Abraham die zo lang moest wachten op de vervulling van de beloften. Zou dat voor Abraham geen lijden geweest zijn?
Ja, maar niet om hem te straffen op zich, maar hem duidelijk bewust te maken van de ernst van de zonde. "God straft ons, maar niet naar onze zonden".Denk aan Zacharias, die de belofte niet geloofde en tijdelijk stom werd als straf.
Maar niet als 'wraak' voor onze zonden. Want dat is vaak de gedachte erachter. Ziekte en ellende maken je bewust van de vergangkelijkheid en oppervlakkigheid van een leven zonder God.Ook voor ons zijn ziekte en ongemakken redenen om ons te laten herinneren dat we wel tot eer van God moeten leven.
de kastijding is bedoeld als 'tuchtmiddel' om de je voortaan verre van een bepaalde zonde te laten zijn. Het is dan wel noodzakelijk dat je beseft welke zonden dat zijn, omdat je anders niet weet wat je moet veranderen. Het is niet een steeds maar teruggrijpen op gedante zonden uit het verleden. Maar het leren van een les uit de geschiedenis.]surfer schreef:Hiermee niet. De zonde wordt niet herinnert door God, die wordt voor eeuwig weggedaan. Steeds maar teruggrijpen op gedane zonden uit het verleden is niet christelijk.Ons eraan te herinneren dat we zonde doen of gedaan hebben. en dat we die behoren te belijden aan Hem.en hoeveel daarvan was gemakkelijk te voorkomen geweest als hij wat beter opgepast had, wat meer naar de stem van God had geluisterd en minder naar zijn eigen verlangens. Als de zonde niet bestraft wordt, wordt een mens bevestigd in zijn ongerechtigheid. De straf is een middel om de zonde uit te drijven.Daarvoor zijn ook wel voorbeelden aan te dragen vanuit de BIjbel. Denk aan David, welk leed heeft hij in zijn leven wel niet meegemaakt
Misschien heb ik met dit voorbeeld kastijding en beproeving wat door elkaar gehaald.Zeker. Maar denk je dat hij dat achteraf had willen missen?En wat denk je van Abraham die zo lang moest wachten op de vervulling van de beloften. Zou dat voor Abraham geen lijden geweest zijn?
Helemaal mee eens. Maar God kastijdt wel zoals een vader dat aan zijn kind doet om hem iets te leren.Ja, maar niet om hem te straffen op zich, maar hem duidelijk bewust te maken van de ernst van de zonde. "God straft ons, maar niet naar onze zonden".Denk aan Zacharias, die de belofte niet geloofde en tijdelijk stom werd als straf.
InderdaadMaar niet als 'wraak' voor onze zonden. Want dat is vaak de gedachte erachter. Ziekte en ellende maken je bewust van de vergangkelijkheid en oppervlakkigheid van een leven zonder God.Ook voor ons zijn ziekte en ongemakken redenen om ons te laten herinneren dat we wel tot eer van God moeten leven.
Dus: de 'straf' op de zonde is geen vorm van 'wraak' van God op de zondaar.
Waarom zou Christus dan de STRAF op de zonde hebben gedragen?
Inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat een gelovige de zonde ALTIJD de baas kan.Eerder zou ik zeggen dat hij de MACHT van de zonde heeft gebroken.
Kun je ook iemand straffen voor wat een ander gedaan heeft? Heeft dat zin, behalve dat diegene die wraak neemt zichzelf afreageerd?
Is het verbreken en nalaten van de zonde in iemand leven niet de mooiste vorm van genoegdoening die God kan krijgen?
Maar waarom zou God nog vertoornd over ons zijn als we ons bekeren?1. de kern van de verzoeningsleer is de verzoening door voldoening. schuld moet betaald worden. Gods rechtvaardigheid eist dat. De toorn van God die we ons waardig gemaakt hebben moet gedragen worden.
ik denk van wel, alleen kunnen we pas stoppen met zondigen (in beginsel) als God's liefde in Christus aan ons geopenbaard wordt. Hoe meer je van God's liefde ziet, des te meer de schijnbare aantrekkelijkheid van de zonde verloren gaat en hoe minder je zal kunnen zondigen.2. Niemand zou zalig kunnen worden als we zalig zouden worden door vanaf een bepaald moment te stoppen met zondigen. Ook onze beste werken zijn met zonde bevlekt.
De gelovigen (maw degenen die zich bekeerd hebben) zijn niet meer onder de toorn van God, omdat Jezus die voor hen droeg.surfer schreef:Maar waarom zou God nog vertoornd over ons zijn als we ons bekeren?
Ik denk dat de toorn van God wel degelijk op de zondaar gericht is. God riep Adam en Eva ter verantwoording voor hun daden. Zo zijn ook wij als personen, als mensen verantwoordelijk voor wat we doen.Ik zie toorn van God als gericht op de zonde, maar niet op de zondaar.
De tekst geeft heel duidelijk aan dat het om het geloof gaat. Het (ver)laten van de zonde is een vrucht van het geloof. De zonde wordt vergeven door eht geloof. Zie de hele brief aan de Galaten, de kern van deze brief is dat de zondaar door het geloof gerechtvaardigd wordt en niet door de werken der wet, zoals jij min of meer suggereert onder de woorden 'het laten van de zonde'. Bovendien niemand kan in dit leven leven zonder te zondigen. Paulus geeft heel duidelijk aan dat er enstrijd is tussen het vlees en de geest. het goede wel te willen, maar het kwade te doen. Je ziet het bij alle bijbelheiligen en verder staat er duidelijk dat er niemand is die goed doet ook niet tot een toe.Zolang iemand de zonde doet, is hij onder de toorn van God (Johannes 3:36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem). Laat hij de zonde, dan word die toorn daarmee afgewend.
in zekere zin is dat waar, maar zoals ik hierboven al aangaf zal de gelovige nooit vrij van zonde zijn in dit leven.ik denk van wel, alleen kunnen we pas stoppen met zondigen (in beginsel) als God's liefde in Christus aan ons geopenbaard wordt. Hoe meer je van God's liefde ziet, des te meer de schijnbare aantrekkelijkheid van de zonde verloren gaat en hoe minder je zal kunnen zondigen.2. Niemand zou zalig kunnen worden als we zalig zouden worden door vanaf een bepaald moment te stoppen met zondigen. Ook onze beste werken zijn met zonde bevlekt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten