omgaan met onchristelijken??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempjuh
Verkenner
Verkenner

omgaan met onchristelijken??

Berichtdoor bloempjuh » 29 jun 2004 13:40

heeey mensuh waarom zou je (bijna) neit met onchristelijke mensen om mogen gaan enzo ik vind het aan de ene kant wel zo dat je door zo iemand van het geloof kan worden afgetrokken zeg maar maar ik vind dat je (en das veeeel beter!!) de mensen over Jezus kan gaan vertellen en dat ze ook meegaan naar de kerk enzo maar dan zou ik ze niet meenemen naar de ger.gem ofzow want ik ben bang dat ze er dan helemaal niets van snappen en dat ze het saai vinden!! maar wat vinden jullie?? :mrgreen: :roll: :P :lol:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 jun 2004 13:47

ik ben regelmatig in gesprek met deze jongeren. Ik neem een petje voor ze af, hoe zij over bepaalde dingen denken. Het moest eigenlijk verplicht worden gesteld dat jeugt uit de gergemkerken met deze jeugd gaan praten. Het is ontzettend mooi hoe zijn kunnen verwoorden waar wij in geloven. Ik ken een jongen die niet christelijk is, maar wel verkering had met een meisje van een zeer 'zware' kerk. Hij is met haar naar de kerk geweest, maar vond niet dat hij zich daar in kon welbevinden. Hij heeft dat gezegd en zij melde dat zij dat wel wilde. ZIj koos dus voor de kerk, en niet voor de jongen. De jongen voeld hier zich zo mee bedrogen. VOor hem was dit hetzelfde gevoel dan als dat meisje was vreemd gegaan. Ze vond de kerk belangrijker, terwijl die jongen er helemaal niks belangrijks aan vond. Ehct heel moeiiljk om uit te leggen en te begrijpen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 29 jun 2004 14:02

Wie zegt dat je niet met onchristelijke mensen mag omgaan!?! Tuurlijk wel, anders kun je beter in een klooster gaan zitten. Op je werk, studie e.d. kom je continue in aanraking met niet-christenen. Zo is 1 van mn beste vrienden een moslim.

Maarrr... verkering hebben met een niet christelijke iemand is wel weer even wat anders! Verkeringstijd is geen evangelisatieproject.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jun 2004 14:05

Inderdaad. Wil je nou reacties over met niet-christenen omgaan of verkering met een niet-christen hebben?

bloempie
Majoor
Majoor

Re: omgaan met onchristelijke??

Berichtdoor bloempie » 29 jun 2004 14:21

bloempjuh schreef:heeey mensuh waarom zou je (bijna) neit met onchristelijke mensen om mogen gaan (...)

Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat dit een onbijbelse gedachte is. Er staat juist in de Bijbel dat je in de wereld moet gaan staan. (Wel in de wereld, maar niet van de wereld.)
Maar als je bedoelt een relatie aangaan met een ongelovige, dan wordt het wel weer een heel ander verhaal.
Maar je mag best op een vriendschappelijke manier met ongelovigen omgaan. Jezus ging ook langs bij ongelovigen. En aan Hem moeten we een voorbeeld nemen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: omgaan met onchristelijke??

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 jun 2004 14:23

bloempie19 schreef:
bloempjuh schreef:heeey mensuh waarom zou je (bijna) neit met onchristelijke mensen om mogen gaan (...)

Waarom zou dat niet mogen? Ik denk dat dit een onbijbelse gedachte is. Er staat juist in de Bijbel dat je in de wereld moet gaan staan. (Wel in de wereld, maar niet van de wereld.)
Maar als je bedoelt een relatie aangaan met een ongelovige, dan wordt het wel weer een heel ander verhaal.
Maar je mag best op een vriendschappelijke manier met ongelovigen omgaan. Jezus ging ook langs bij ongelovigen. En aan Hem moeten we een voorbeeld nemen.

mee eens!!! ik melde net ook al, dat het verplicht zou moeten worden voor alle mensen die van reformatorische afkomst zijn ed.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jun 2004 14:26

Ik geloof dat het juist zeer nuttig is om mensen vanuit allerlei kringen en groepen te kennen en te spreken. Ik ga om met christenen, met moslims, boedisten, str8 edgers, atheisten en nog veel meer. En serieus, alleen maar positief. Het verruimd je blik, je geest. Het zorgt voor nadenk-stof.

Ik geloof ook dat je een relatie met een andersdenkend/gelovend persoon kunt hebben zonder problemen. Maar dat is redelijk subjectief.

Overigens denk ik wel dat als christenen met mij omgaan ze de moed in de schoenen zakt. Ik ben kritisch, cynisch, sarcastisch en ga zo maar door. Ik kan volgens mij best een ontmoedigende werking hebben.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 jun 2004 14:26

je moet juist iets niet verplichten, want dan gaat het sneller tegen staan...
jet moet er gewoon wel voor openstaan en het toelaten

SMO

Berichtdoor SMO » 29 jun 2004 14:50

kurtyo schreef:Ik ben kritisch, cynisch, sarcastisch en ga zo maar door. Ik kan volgens mij best een ontmoedigende werking hebben.

Ben je cynisch en sarcastisch?
Je bent kritisch, schopt soms wat, kraakt t een en ander af, maar meestal leef je op reele frustratie en loop je tegen dingen aan die inderdaad verrot en verneukt zijn, en waar meer mensen eens tegenaan zouden moeten lopen en wat aan zouden moeten doen.
Cynisme is wat anders: bij cynisme heb je de dingen opgegeven en geen respect voor andersdenkenden. Voor een beetje toffe christenen heb jij wel respect. Ik denk niet dat je cynisch bent... volgens mij wordt die term iets te vaak gebruikt. Je spot zelfs niet echt. Je confronteerd en levert kritiek, dat is het meer. En dat is een hele goeie houding, vind ik zelf. Wil niet zeggen dat het allemaal wel goed is zo, want ik denk dat je rustiger bent als je weet wat jijzelf met God welofniet moet, maar die grondhouding is prima.
Niet altijd steady, maar bemoedigender dan jij denkt.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 jun 2004 15:18

Ik denk dat het heel goed is voor mensen, die haast niet in aanmerking komen met onchristelijke mensen, om juist contact te zoeken met onchristelijke mensen.
Ik beleef ook vanuit de houding van mijn omgeving dat je zo min mogelijk met onchristelijke mensen om moet gaan, want dat is gevaarlijk, etc... Ik denk dat de mensen die zulke dingen voorhouden zelf nog nooit met onchristelijke mensen zijn omgegaan OF enkele negatieve ervaringen met onchristelijke mensen hebben opgedaan.

Ik ben er zeker voor om jongeren (en ouderen) contacten te laten maken buiten de refocultuur of christelijke sferen. Het kan zeker je mening scherpen, zoals Kurtyo zei.
Ik heb het zelf ook ervaren, na jaren in de refo-cultuur rondgehangen te hebben (op scholen). Het is niet eng, het is heel goed voor je!
En hoe zou je de opdracht om te evangeliseren willen uitvoeren als je niet met onchristelijke mensen MAG omgaan???
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

SMO

Berichtdoor SMO » 29 jun 2004 15:33

yup. mee eens! vandaar dat ik expres voor een openbare middelbare scholen (en hbo) heb gekozen. leuke mensen, leuke cultuur, leuke discussies, lekker levendig. praat liever over -waarom zou je geloven- dan over -mag je kinderen wel dopen-. if you taste the difference.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 18:03

paprikameisje2 schreef:ik ben regelmatig in gesprek met deze jongeren. Ik neem een petje voor ze af, hoe zij over bepaalde dingen denken. Het moest eigenlijk verplicht worden gesteld dat jeugt uit de gergemkerken met deze jeugd gaan praten. Het is ontzettend mooi hoe zijn kunnen verwoorden waar wij in geloven. Ik ken een jongen die niet christelijk is, maar wel verkering had met een meisje van een zeer 'zware' kerk. Hij is met haar naar de kerk geweest, maar vond niet dat hij zich daar in kon welbevinden. Hij heeft dat gezegd en zij melde dat zij dat wel wilde. ZIj koos dus voor de kerk, en niet voor de jongen. De jongen voeld hier zich zo mee bedrogen. VOor hem was dit hetzelfde gevoel dan als dat meisje was vreemd gegaan. Ze vond de kerk belangrijker, terwijl die jongen er helemaal niks belangrijks aan vond. Ehct heel moeiiljk om uit te leggen en te begrijpen.

Mijn verkering is ook mede (maar zeker geen hoofdreden) uitgegaan omdat ik wat geloof betreft alles nog niet zo op een rijtje heb en ik kan me dat gevoel redelijk voorstellen. Dat hij denkt: f*ck it met je Jezus, kies je nou voor mij of voor je kerkje? En als het dan ook nog dat laatste is voel je je best bedrogen.

Overigens is mijn ervaring dat je met sommigen heel goed kunt praten en met anderen weer totaal niet, dat is zo verschillend. Maar dat is bij christenen evengoed zo, dus dat is meer afhankelijk van de (ontwikkeling van de) persoon dan van wat diegene gelooft.

@SMO: wat neem je het lief op voor coert.. :wink: :8>

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 jun 2004 18:15

SMO schreef:
kurtyo schreef:Ik ben kritisch, cynisch, sarcastisch en ga zo maar door. Ik kan volgens mij best een ontmoedigende werking hebben.

Ben je cynisch en sarcastisch?
Je bent kritisch, schopt soms wat, kraakt t een en ander af, maar meestal leef je op reele frustratie en loop je tegen dingen aan die inderdaad verrot en verneukt zijn, en waar meer mensen eens tegenaan zouden moeten lopen en wat aan zouden moeten doen.
Cynisme is wat anders: bij cynisme heb je de dingen opgegeven en geen respect voor andersdenkenden. Voor een beetje toffe christenen heb jij wel respect. Ik denk niet dat je cynisch bent... volgens mij wordt die term iets te vaak gebruikt. Je spot zelfs niet echt. Je confronteerd en levert kritiek, dat is het meer. En dat is een hele goeie houding, vind ik zelf. Wil niet zeggen dat het allemaal wel goed is zo, want ik denk dat je rustiger bent als je weet wat jijzelf met God welofniet moet, maar die grondhouding is prima.
Niet altijd steady, maar bemoedigender dan jij denkt.

Ja, idd!! Die ervaring heb ik ook met Kurtyo, en ik heb de hoop nog lang niet met je opgegeven hoor, jongen :mrgreen:

Ik wou dat de christelijke/reformatorische jongeren eens meer met niet-christenen omgingen!!
Mijn ervaring is dat ik om mn openbare HBO een fascinerende tijd heb meegemaakt dan op de refo-middelbare chool. Diepere gesprekken, confronterender vanwege moslims, overtuigt atheisten in mn klas.

Door mijn HBO-klas ben ik pas echt aan het denken gezet., waarom ik nou iegenlijk geloof.
Je ziet dat veel mensen bang zijn daarvoor, voor die gesprekken. Maar als je eerlijk bent en vanuit je hart praat laat dat iets bij anderen achter. Sommigen zijn zelfs van mening dat we meer reformatorische HBO's moeten stichten. (ow, gruwel) Ik heb mijn geloof er niet door verloren, het is juist gered omdat ik pas echt ben gaan onderzoeken waarin ik geloof.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jun 2004 18:37

Dank u voor de steun...

Refo-hbo's? Oh my, dat nooit. Ik baal er al van dat ik op de CHE zit.

Voda

Berichtdoor Voda » 29 jun 2004 18:46

Ik heb wel eens een christen horen zeggen :

"De Bijbel van mijn onbekeerde naaste dat ben IK" :!:

Ik ben dat helemaal met die man eens. En HOE zou de wereld iets over de Bijbel en God moeten weten als ìk hun niet vòòrleef ?

We moeten ons NIET isoleren maar JUIST omgaan met de wereld zoals de Heere Jezus met de wereld omging. En ook met dezelfde ontferming en met dezelfde liefde. Dus : WWJD We moeten KERK zijn IN het MIDDEN van de wereld. In onze kerken moet een wereldling EVEN welkom zijn als een lid van de gemeente.

Dit is niet een opwelling maar een overTUIging. Van huis uit ben ik gewend om de wereld te mijden. Ik meen dat dat niet goed is. Het is juist voor de duivel een mooie kans om kerkmensen achterover te laten leunen in hun "veilige" omgeving : zolang ze zich niet ZELF hoeven te verdiepen in dingen die hun omgeving nu eenmaal heeft AANgenomen, kunnen ze rustig onbekeerd voortleven. ECHT : voor de duivel maakt het geen verschil HOE hij je bij God weghoudt, ALS hij je maar bij Hem weghoudt. Wereldmijding heeft onlosmakelijk zelfgenoegzaamheid onder kerkgangers tot gevolg. Als kerkgangers moeten we vreselijk uitkijken om ons niet op ènige manier BETER te voelen dan de wereld. Als je jezelf een BEETJE kent, dan weet je dat "de wereld" ook in je èigen hart leeft !

Het is overigens mijn persoonlijke ervaring dat als je zelf open en eerlijk over de Heere durft te praten, je erachter komt dat onze nederlandse samenleving MEER christenen bevat dan dat we in de traditionele kerken voor mògelijk houden...

Kom op : :arrow: We zijn het zout van deze aarde ! ! !

HOE laten we dat merken ? Door te GETUIGEN in woord en daad van de Hoop die IN ons is ! En als je die Hoop nog niet hebt, BEKEER je dan !

Terug naar “Archief”