Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 28 jun 2004 10:53

dik respect voor zareb

mensen worden echt kapot gemaakt door kerken en dan vooral door refo's en zeer evangelischen

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 10:56

toch als je de ontwikkelingen volgt zie je dat steeds meer kerken niet mer zo krampachtig met homosexualiteit omgaan. ze keuren de homosex af, terecht mi, maar langzaamaan komt er meer aandacht in veel kerken, ook in de 'zeer evangelische en refokerken'.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 jun 2004 11:16

columbus schreef:toch als je de ontwikkelingen volgt zie je dat steeds meer kerken niet mer zo krampachtig met homosexualiteit omgaan. ze keuren de homosex af, terecht mi, maar langzaamaan komt er meer aandacht in veel kerken, ook in de 'zeer evangelische en refokerken'.

Natuurlijk is het goed dat er meer aandacht komt. Maar m'n beste, stel je dan ook eens de vraag waarop die aandacht gebaseerd is. Het wereld natuur fonds komt ook op voor bedreigde diersoorten. Het verschil is echter dat zij deze wel in hun waarde laten. En dat is bij de door jou genoemde groepen toch even anders. Overigens zie ik mijzelf niet als een bedreigde diersoort hoor.

Zoals ik al stelde gaat de vraag niet over homoseksualiteit. Maar louter en alleen over de het punt hoe je de Bijbel uitlegt. Want ten diepste is seksualiteit maar een manier om aan je partner te laten merken cq voelen, hoeveel je van hem of haar houdt. Niets meer en vooral ook niets minder.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jun 2004 12:09

Het is toch logisch dat Christenen als ze het ergens over hebben dat wat ze zeggen baseren op de Bijbel? Dat is hun richtlijn!
Als je dat niet meer mag waarom zou je dan nog als Christen willen leven?
Als je daar niet tegen kan moet je ook geen discussie willen voeren met Christenen. De Bijbel daar draait het om, want dat is de richtlijn voor ons leven die God ons geeft. En van daaruit willen Christenen leven.

En tuurlijk laten we steken vallen. Maar volgens mij is er nog niemand hier geweest die een homo veroordeelt omdat hij homo is.
Daar gaat het hier volgens mij ook niet over.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jun 2004 12:29

joepie schreef:
thespiritisinsideus schreef:dus zou het mooi zijn als we allemaal ons standpunt hebben maar dat niet aan anderen opleggen

Dat is dus helemaal niet mooi. Lijkt mooi maar daarmee kun je dus iemand in zijn sop laten gaar koken en niets om de ander geven.
Zo staat het zeker niet in de Bijbel.
Onderwijst dan elkaar op wat waar is. En vermaant elkaar dat wie afdwaalt weer terug kan komen.
Dat zou in jou geval dus niet meer kunnen omdat je ieder zijn waarheid moet laten houden.

En wie bepaald er wie er afdwaalt? Nou? Jij zeker? Want jij bent uiteraard niet degene die afdwaalt. Wat een subjectieve onzin zeg.

Verder: inderdaad dik respect voor Zareb.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jun 2004 13:07

kurtyo schreef:
joepie schreef:
thespiritisinsideus schreef:dus zou het mooi zijn als we allemaal ons standpunt hebben maar dat niet aan anderen opleggen

Dat is dus helemaal niet mooi. Lijkt mooi maar daarmee kun je dus iemand in zijn sop laten gaar koken en niets om de ander geven.
Zo staat het zeker niet in de Bijbel.
Onderwijst dan elkaar op wat waar is. En vermaant elkaar dat wie afdwaalt weer terug kan komen.
Dat zou in jou geval dus niet meer kunnen omdat je ieder zijn waarheid moet laten houden.

En wie bepaald er wie er afdwaalt? Nou? Jij zeker? Want jij bent uiteraard niet degene die afdwaalt. Wat een subjectieve onzin zeg.
Verder: inderdaad dik respect voor Zareb.

Ja je kan goed gooien met kreten, maar nu nog een argumentatie erbij.

Iedereen kan aan de hand van de Bijbel mensen aanspreken op wat dan ook. Maar tegenwordig zoekt iedereen het zelf wel uit en heeft de ander niets met je te maken. Je bent tenslotte eigen baas.
Maar als Christen ben je dat dus niet meer. Je bent van Christus en daardoor geheiligd. En mag er ook van je verwacht worden dat je geheel anders, volgens de Bijbel dus gaat leven. Daar mag je ELKAAR op aanspreken. Of je dat nu leuk vind of niet. De ander mij en ik de ander.

En dat respect voor Zagreb? Hoezo? Dat hij zegt dat hij een homo is?
Daar wil hij toch gewoon over kunnen praten, zonder dat anderen hem er op aankijken? Dan hoef je daar ook geen respect voor te hebben, want het is gewoon normaal dat je dat zegt. Niks bijzonders aan dus.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 jun 2004 13:50

Tja, inderdaad Joepie, voor mij hoef je geen respect te hebben. De tijd dat ik waardering bij andere mensen zocht ligt gelukkig ver achter me.

Je schreef:
"Iedereen kan aan de hand van de Bijbel mensen aanspreken op wat dan ook. Maar tegenwordig zoekt iedereen het zelf wel uit en heeft de ander niets met je te maken. Je bent tenslotte eigen baas.
Maar als Christen ben je dat dus niet meer. Je bent van Christus en daardoor geheiligd. En mag er ook van je verwacht worden dat je geheel anders, volgens de Bijbel dus gaat leven. Daar mag je ELKAAR op aanspreken. Of je dat nu leuk vind of niet. De ander mij en ik de ander."

Dat ontken ik juist ook niet. Alleen, het gaat dan om JOUW denkbeeld. Jij en eigenlijk doen de meeste mensen dat, legitimeert jouw van te voren bepaalde standpunt aan de hand van de Bijbel.

Feit is dat in alle pagina's van dit onderwerp ik maar 1 reactie heb gevonden van iemand die ook homo is. Vraag je eens af hoe dat komt. Kennelijk is het klimaat hier toch ook niet veilig dat mensen zich durven uitspreken. Terwijl ze er wel zijn.

Voorbeeldje dan misschien:
Enkele weken geleden stond er bij mij een jonge vrouw aan de deur die door haar ouders het huis was uitgezet. "Doe het zondige uit uw midden weg." Dat was de Bijbelse motivatie. Een uitzondering misschien? Waarom denk je dat het percentage zelfdodingen onder jonge mensen die uit behoudende kerken / evangelische groepen komen zo hoog is?
Waarom verlaat een groot deel van de homoseksuele mannen en vrouwen hun kerk? Omdat het daar zo veilig is?

Ik schop niet tegen de kerk. Daar zijn die kerkmuren trouwens veels te hard voor. Het enigste wat ik zo graag zou willen is dat er een gesprek ontstond, niet OVER maar MET.

En laten we die seks dan maar even vergeten maar het alleen hebben over "houden van" want uiteindelijk gaat het toch alleen daarom.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jun 2004 14:02

Absoluut 100% eens met Zareb!

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jun 2004 15:00

Het is nogal makkelijk om over mij te spreken alsof je weet hoe ik met homo's omga.
Als je goed hebt gelezen zou je weten dat er in mijn familie en vrienden kring diverse zijn. En daar hebben wij gewone gesprekken mee. Over alles, zoals met ieder ander. Dus ik voel me wat dat betrefd niet schuldig aan waar jij mij denkt van te moeten beschuldigen.
Er staat vandaag een stukje in het ND over de roze zaterdag in Enschede.
En misschien eens handig om dat te lezen.
Er is bij ons nog nooit een homo, of wat dan ook de deur gewezen.
Dat het in bepaalde kringen wel gebeurd is te betreuren. Zeker.
Zou ook gewoon dat meisje in mijn gezin opnemen.
En met de ouders in gesprek gaan.
Zoals wij al dieverse malen jongeren hebben opgenomen met problemen thuis. Met tot doel de relatie die verstoord is weer te herstellen als dat mogelijk is.
Dus oordeel niet te snel.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jun 2004 15:07

Je voelt je nogal aangevallen? Volgens mij had hij het toch niet specifiek tegen jou hoor.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 jun 2004 15:54

Joepie,
Mag ik je vragen je eigen reactie eens goed door te lezen.

Laat ik voorop stellen dat ik het niet tegen jou persoonlijk had.

Maar nu je daar toch zo op reageerd kan ik het niet laten om even een paar woorden aan m'n toetsenbord te ontwringen.

Oke, ik ga even citeren;
"En daar hebben wij gewone gesprekken mee."
Tja, als bedreigde soort moet je wel heel blij zijn met GEWONE gesprekken"

"Er staat vandaag een stukje in het ND over de roze zaterdag in Enschede."
M'n beste, hier in Essen, (België), ook al is het net over de grens bij Roosendaal word het ND niet bezorgd.

Maar daarmee sla je wel de spijker op z'n kop. Homoseksualiteit word, kennelijk ook door jou, afgemeten aan de excessen die door mediageile verslaggevers naar voren worden gebracht.

"Met tot doel de relatie die verstoord is weer te herstellen als dat mogelijk is. Dus oordeel niet te snel."

Ja, ik oordeel wel. Niet naar jou persoonlijk,want ik hoop dat je het goed meent. Alleen m'n beste, klinkt je bericht heel neerbuigend. Alsof homo's (m/v) blij moeten zijn dat ze welkom zijn. Wij zijn ook door God geschapen, geschapen zoals Hij ons bedoeld heeft. Ontkenning daarvan is ontkenning van Zijn werk.

Weet je, lees Lied 487 eens door.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 jun 2004 16:01

O ja, ik ben nog wat vergeten.

Je schreef:
"Zou ook gewoon dat meisje in mijn gezin opnemen.
En met de ouders in gesprek gaan."

Maar wat als dat gesprek niet mogelijk is?
Als daar zg "ouderlingen" bij aanwezig zijn die gewoon stellen dat het zondige uit het midden moet worden weggedaan.

OK dit is behoorlijk zwart-wit, maar het HELAAS wel de praktijk.

SMO

Berichtdoor SMO » 28 jun 2004 16:02

[ikbenineenvervelendebuimodus]
jah. weet je, ik heb best wel eens goeie gesprekken hoor met hetero's. het is denk ik dat je ze gewoon moet gaan zien als normale mensen, want hey, dat zijn ze after all! je moet ze verder helpen, want hulp kunnen ze wel gebruiken, met al hun problemen en eigenaardigheden en zwakheden en trauma's van andere gelovigen die hen zo'n uitzonderingspositie hebben gegeven. nee hoor, ik heb welgeteld vijf heterovrienden, ik houd de tel precies bij, want een beetje anders dan wij zijn ze natuurlijk wel, en ik moet zeggen, je kunt zelfs lol met ze hebben! ja, soms hebben ze best humor. en eigenlijk zijn ze ook heel gevoelig. ze zijn gewoon best normaal. niet zoals wij natuurlijk, maar hey, als we voor hoeren open moeten staan, dan toch zeker ook voor hetero's! dus, help ze gewoon uit hun positie! en bid voor ze. ze hebben het immers ook best moeilijk in deze wereld, en met al die christenen, zoals ik gelukkig niet ben, die zo rot tegen ze doen altijd. alle medelijden naar de hetero's!
[/ikbenineenvervelendebuimodus]

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 jun 2004 16:42

eigenlijk vond ik je reactie wel grappig, maar op het onderdeel "serieus" zul je wel geen 10 op je raport gehaald hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 18:57

joepie schreef:Dus wat is dan waar?

Die vraag houdt de mensheid al sinds het begin van haar bestaan bezig.. quid est veritas? 8)

Zareb schreef:Overigens zie ik mijzelf niet als een bedreigde diersoort hoor.

Nee, daar heb je ook geen reden toe want er komen er steeds meer uit de kast.. :mrgreen:

eigenlijk vond ik je reactie wel grappig, maar op het onderdeel "serieus" zul je wel geen 10 op je raport gehaald hebben.

Toch vind ik het voor mezelf altijd heel verhelderend om me voor te stellen hoe het zou zijn als het gangbaar was dat je van mannen houdt en ik zou een van de weinigen zijn met een voorkeur voor vrouwen.

Terug naar “Archief”