Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 27 jun 2004 21:32

ship of fools site schreef:Click here for the YES! arguments, which are…

1. The Bible is not against it
2. The church always lags behind society
3. It harms no one
4. Morality is not all about personal lives
5. Creation is not homophobic
6. Sex is not just for procreation
7. Homosexuality is natural
8. Homosexuality is an involuntary orientation
9. Church tradition is not unanimous
10. Conservatives lack understanding

Click here for the NO! arguments, which are…

1. The Bible is clear in its condemnation
2. 2,000 years of Christian teaching is against it
3. Less of the "homophobia", please
4. Not sexuality but sex acts
5. God did not create us this way
6. Liberalism can be western imperialism
7. The church should not be ruled by secular ideology
8. Celibacy is not a death penalty
9. Jesus did not condone gay sex
10. The church should not be ashamed to be different

voor joepie een persoonlijke vertaling :wink: :

voors:
1. de bijbel is er niet tegen
2. de kerk loopt altijd achter op de maatschappij
3. het doet niemand pijn
4. moraliteit gaat niet enkel over persoonlijke levens
5. de schepping is niet homofoob
6. sex is niet alleen voor voortplanting
7. homoseksualiteit is natuurlijk (aangeboren?)
8. homoseksualiteit is geen vrijwillige keuze
9. kerkelijke overlevering is niet unaniem
10. conservatievelingen hebben geen begrip

tegens:
1. de bijbel is duidelijk in haar(zijn? :oops: ) veroordelingen
2. 2.000 jaren christelijke leer tegen
3. minder "homofobie", aub
4. niet seksuele orientatie maar seksuele handelingen
5. God heeft ons niet zo gemaakt
6. liberalisme kan westerse imperialisme zijn
7. de kerk zou niet geregeerd moeten worden door seculaire ideologie
8. celibaat is geen doodstraf
9. Jezus vergaf homoseksuele seks niet
10. de kerk zou zich niet moeten schamen om anders te zijn

(voor uitleg, zie de site, evt wilk nog wel t 1 en ander vertalen)
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 27 jun 2004 22:09

idd, je kan op de site dus nog doorklikken om voor elk argument een uitgebreidere uitleg te krijgen

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jun 2004 22:25

En wat moet dat nu duidelijk maken dus??? :oops:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 07:38

een aantal punten is aan te vechten, oa dat homosexualiteit natuurlijk of aangeboren is en zo zijn er meerdere punten.
het blijft vaak een kwestie van interpretatie, maar als je de bijbel van a-z voor waar neemt dan kan je niet anders dan het afkeuren.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 28 jun 2004 09:56

dat is een paradox
maar als je de bijbel van a-z voor waar neemt dan kan je niet anders dan het afkeuren.
volgens jouw interpretatie, mar volgens die van anderen die de bijbel ook voor waar nemen niet dus

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 09:58

thespiritisinsideus schreef:dat is een paradox
maar als je de bijbel van a-z voor waar neemt dan kan je niet anders dan het afkeuren.
volgens jouw interpretatie, mar volgens die van anderen die de bijbel ook voor waar nemen niet dus

dat klopt, en dus komen we er nooit uit
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jun 2004 10:10

thespiritisinsideus schreef:dat is een paradox

Maar is dat dan ook waar? Dat ze de Bijbel zoals zij hem interpreteren waar is. Want ik ken ook kerken waarin gezegd wordt dat de Bijbel waar is, maar dat je het moet lezen als lessen voor ons. Dus het kunnen ook gewoon verhalen zijn die niet op waarheid berusten.
Zoals ze dan dus het offer van Christus niet als echt zien maar toch nemen ze de Bijbel aan als waaruit ze willen leven.

Dus wat is dan waar?

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 28 jun 2004 10:10

dus zou het mooi zijn als we allemaal ons standpunt hebben maar dat niet aan anderen opleggen

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jun 2004 10:13

thespiritisinsideus schreef:dus zou het mooi zijn als we allemaal ons standpunt hebben maar dat niet aan anderen opleggen

Dat is dus helemaal niet mooi. Lijkt mooi maar daarmee kun je dus iemand in zijn sop laten gaar koken en niets om de ander geven.
Zo staat het zeker niet in de Bijbel.
Onderwijst dan elkaar op wat waar is. En vermaant elkaar dat wie afdwaalt weer terug kan komen.
Dat zou in jou geval dus niet meer kunnen omdat je ieder zijn waarheid moet laten houden.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 10:15

het is juist goed als je op een reformatorisch/christelijk forum over dat soort dingen kan praten. oa om meer te weten te komen over dat soort zaken en te lezen en soms te leren van anderen die er meer vanaf weten dan jezelf.
soms vind ik het wel jammer dat je zo vaak moet opboksen tegen niet reformatorisch/christelijke meningen op een dit forum :?

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 28 jun 2004 10:17

anders zou je geen discussie hebben, dan was dit topic zo gegaan:

homos zijn ook mensen, maar god keurt homosex af

inderdaad
nou, mooi verwoord
he,g elukkig dat iemand dit nog durft te zeggen
stelletje heidenen buiten dit forum

enz.

zo blijf je nadenken, dat lijkt me ook voor refo's belangrijk

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 10:34

discussie kan evenwel, en ook niet christelijke meningen zijn wel eens goed om te lezen maar het gebeurt regelmatig dat er op een sarcastische manier tegen christelijke meningen en waarden worden geschopt. het komt vaak op mij over als 'kijk eens hoe bekrompen die christelijke mensjes zijn' .

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 10:37

columbus schreef:discussie kan evenwel, en ook niet christelijke meningen zijn wel eens goed om te lezen maar het gebeurt regelmatig dat er op een sarcastische manier tegen christelijke meningen en waarden worden geschopt. het komt vaak op mij over als 'kijk eens hoe bekrompen die christelijke mensjes zijn' .

aanvulling: en dat lijkt misschien bekrompen maar we proberen naar de bijbel te leven en daarna te luisteren.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 jun 2004 10:40

Weer zo'n oeverloze discussie. Telkens het in de refokringen gaat over homo's weet iedereen opeens precies wat de Bijbel bedoeld. Realiseren jullie je dat er waarschijnlijk een groot aantal jongens en meisjes die "ZO" zijn geschapen deze topic volgen. En door velen van jullie juist in de kast geschopt geworden, met alle gevolgen van dien.

Ik ben zelf homo. En het heeft mij heel veel moeite gekost om mijzelf te mogen aanvaarden zoals God mij bedoeld heeft. Jarenlang heb ik gevochten om dit onderwerp bespreekbaar te krijgen in toen nog "onze" kring. Maar telkens weer gaat de discussie niet over homoseksualiteit, maar louter en alleen over bijbeluitleg.
En hoe je het ook wend of keert, deze is altijd gebaseerd op eigen vooringenomen standpunten.

Ik ben blij dat ik hetero ben, las ik ergens in de reacties. Nou, ik ben blij dat ik homo ben. Niet dat ik er voor gekozen zou hebben. Maar die keus heb je niet. Maar wel omdat ik mag leven zoals God mij bedoeld heeft.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 10:49

als je mijn postings had doorgelezen had je gezien dat ik ook heteros aanhaalde mbt tot zondige relaties en ook andere zondes.
ik veroordeel geen homo's!
en ik weet waar ik over praat, ik weet hoe gevoelig dit onderwerp ligt bij mensen,( mn vorige huwelijk is er door kapot gegaan )en ik heb me er dus wel degelijk in verdiept.

Terug naar “Archief”