hoe machtig is God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

hoe machtig is God?

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2004 13:21

phoe.. ik weet niet precies hoe het zit en lijkt me goed om me daar in te verdiepen..

Hoe zijn de machten verdeelt op deze aarde?
Kan God alles doen wat hij wil hier op aarde?
Gaat er iets buiten Zijn wil om?

zomaar ff wat vragen die bij me op kwamen.

Ik heb vlink in de bijbel gespit, om te kijken hoe de machten nou verdeeld zijn op deze aarde. Welke macht God heeft en welke de duivel.
Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat de duivel de grootste macht heeft hier op aarde. Hij is de machthebber die de aarde bezit, en de meeste mensen bezit. Alleen de mensen die in Jezus Christus zijn hebben samen met hem de duivel overwonnen door te sterven, en in een nieuw leven op te staan. God de Vader wil door ons de duivel overwinnen op deze aarde. God geeft ons door Jezus Christus de macht hier op aarde beetje bij beetje terug. Hij wil door ons, in Jezus Christus de wereld overwinnen. (en zal ook overwinnen). Wat wij moeten doen is leven als Jezus, en zoveel mogelijk mensen hier op aarde oproepen om ook bij onze Werkergever te komen werken! (in Zijn dienst).

(johannus 8:44) Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.
45 Maar Mij, omdat Ik u de waarheid zeg, gelooft gij niet.

snap je nu waarom er zoveel zooi op de aarde is?

(Joh. 12:31)Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.

de duivel deoverste van deze wereld?

(Mattheus 9 8) De scharen nu [dat] ziende, hebben zich verwonderd, en God verheerlijkt, die zodanige macht den mensen gegeven had.

(Mattheus 28:18) En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

Jezus had alle macht op aarde. Dus door Jezus hebben wij ook alle macht op aarde.

(Lukas 9:1) En Zijn twaalf discipelen samengeroepen hebbende, gaf Hij hun kracht en macht over al de duivelen, en om ziekten te genezen.

We kunnen van God zelfs de kracht over alle duivelen krijgen hier op aarde.

(Handelingen 26:18) Om hun ogen te openen, en [hen] te bekeren van de duisternis tot het licht, en [van] de macht des satans tot God; opdat zij vergeving der zonden ontvangen, en een erfdeel onder de geheiligden, door het geloof in Mij

Als God ons bekeert van het duisternis naar het licht. Heeft de duivel niet meer de macht over ons..

(efeze 1)19 En welke de uitnemende grootheid Zijner kracht57) zij aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht,
20 Die Hij gewrocht58) heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn59) rechter hand in den hemel;
21 Verre boven60) alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam,61) die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;62)

Ik vermag alle dingen door Jezus Christus die mij kracht geeft zegt paulus.. Kunnen wij de duivel hier op aarde verslaan?

nou ik hoor et wel wat jullie er van vinden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jun 2004 22:58

Ik kan eigenlijk erg moeilijk geloven dat God alles hier zo bestuurd en gewild heeft. Hij zou het misschien wel kunnen, maar doet het om bepaalde redenen (eigen verantwoordelijkheid vd mens?) iig niet...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 jun 2004 00:35

Aragorn schreef:Ik kan eigenlijk erg moeilijk geloven dat God alles hier zo bestuurd en gewild heeft. Hij zou het misschien wel kunnen, maar doet het om bepaalde redenen (eigen verantwoordelijkheid vd mens?) iig niet...

Ongeloof beste Aragorn! Je zegt het zelf. Maar aangezien ik niet geloof dat Gods almacht afhankelijk is, of teniet gedaan wordt door ons ongeloof, of versterkt wordt door ons geloof, concludeer ik uit de Schrift dat Hij Almachtig is.
"Ik ben God de Almachtige.........", Genesis 17:1.
En idd, ik geloof het nog ook......... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 07:47

Ja, ik zeg ook niet direct dat God niet almachtig is, maar Hij wendt die almacht niet altijd (altijd niet?) aan en alles wat gebeurt is niet omdat God ooit besloten heeft dat het zo moest gaan. Denk ik dan..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jun 2004 08:46

Aragorn schreef:Ja, ik zeg ook niet direct dat God niet almachtig is, maar Hij wendt die almacht niet altijd (altijd niet?) aan en alles wat gebeurt is niet omdat God ooit besloten heeft dat het zo moest gaan. Denk ik dan..

Het is, denk ik, maar net wat je onder almacht verstaat. Je kent vast dat (spottende ?) grapje wel, over of een almachtige God een steen kan maken die Hij zelf niet dragen kan.
Ik denk dat je Gods almacht niet los van het kruis kunt zien, toen de joden riepen : Hij kan zichzelf niet verlossen.
Onze God is een persoonlijk God, met persoonlijk eigenschappen als liefde, toorn en genade. Zijn almacht ligt daarom volgens mij ingebed in Zijn karaktereigenschappen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jun 2004 11:01

johannus 8:44) Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.

Heeft de duivel ook invloed gehad op het schrijven van bv het boek Mattheus?

Want Mattheus neemt het ook niet zo nauw met de waarheid, wat na te gaan is aan de hand van zijn claims over talloze vervulde profetien uit het OT.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 28 jun 2004 12:09

De Vader kan ieder moment een eind maken aan de zooi op deze wereld, als Hij dat tenminste wil... Maar dat betekent misschien ook dat jij en ik van deze wereld af moeten, omdat wij ook deel uitmaken van die zooi! De duivel is ahw. hoofdverantwoordelijk voor die zooi, maar wij mensen doen er net zo goed aan mee.

Gelukkig leven we nu nog in de tijd van de genade... er is één Uitweg! Maar er komt eens een moment dat God zegt: 'Het is genoeg!'. Dan verliest de Satan prompt al zijn macht en claimt Christus zijn overwinning!

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 28 jun 2004 12:16

Want Mattheus neemt het ook niet zo nauw met de waarheid, wat na te gaan is aan de hand van zijn claims over talloze vervulde profetien uit het OT.

Nee, Mattheus schreef aan de Joden. Door op deze manier profetieën uit het OT te halen, maakte hij het evangelie toegankelijker voor hen en liet hij zien dat het evangelie de vervulling van het OT was!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jun 2004 15:59

En daarmee verdraaide hij dus de waarheid.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 28 jun 2004 17:34

Tot satan in de poel van vuur en surfer geworpen wordt is hij de overste van de wereld. Het koninkrijk van God moet nog komen, is nog toekomstig tot zolang is satan de overste, die aan de Heere Jezus alle koninkrijken van deze wereld aanbood voor slechts één knieval. Maar waar de eerste Adam bezweek voor de verleiding heeft Hij getriomfeerd.
Dus ik denk dat er op deze wereld heel veel gebeurt dat God niet wil.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jun 2004 18:15

surfer schreef:
johannus 8:44) Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.

wij weten dat je de bijbel niet zo betrouwbaar vindt.
Wij wel.. en ik wil dr graag over praten waarom ik dat vindt. Maar wel in een ander topic.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 19:18

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:Ja, ik zeg ook niet direct dat God niet almachtig is, maar Hij wendt die almacht niet altijd (altijd niet?) aan en alles wat gebeurt is niet omdat God ooit besloten heeft dat het zo moest gaan. Denk ik dan..

Het is, denk ik, maar net wat je onder almacht verstaat. Je kent vast dat (spottende ?) grapje wel, over of een almachtige God een steen kan maken die Hij zelf niet dragen kan.
Ik denk dat je Gods almacht niet los van het kruis kunt zien, toen de joden riepen : Hij kan zichzelf niet verlossen.
Onze God is een persoonlijk God, met persoonlijk eigenschappen als liefde, toorn en genade. Zijn almacht ligt daarom volgens mij ingebed in Zijn karaktereigenschappen.

Ja, daarom is God in principe wel almachtig, maar Hij gebruikt die almacht niet om alles zo te laten gaan zoals Hij wil. Of misschien ook wel, maar Hij wil nu eenmaal dingen die niet met elkaar te verenigen zijn dus gebeuren er hier ook dingen die Hij niet leuk vindt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jun 2004 21:17

Aragorn schreef:Ja, daarom is God in principe wel almachtig, maar Hij gebruikt die almacht niet om alles zo te laten gaan zoals Hij wil. Of misschien ook wel, maar Hij wil nu eenmaal dingen die niet met elkaar te verenigen zijn dus gebeuren er hier ook dingen die Hij niet leuk vindt.

God is zo ie zo Goed in alles wat Hij doet. Daar moet je denk ik als eerst van uit gaan.. Wat kan God? en hoe werkt God?
de farizeen vroegen eens aan Jezus: "door welk macht doet gij deze dingen?" Jezus antwoorde daar niet op....

Maar Jezus gaf wel uitleg over de macht van God (koninkrijk God) door middel van 5 gelijkenissen. Mischien zit daar ook een diepere betekenis achter. Denk dat ik dr maar eens over ga buigen.

Ik zou eigenlijk wel heel graag willen weten waaruit Gods almacht bestaat. Ik ken zoveel mensen die boos zijn op God omdat hij iets toe heeft gelaten. Of omdat zij denken dat hij dat wil. Ik weet 100% zeker dat God goed is. En dat er geen kwaat in hem woont. Maar hoe regeert God hier op aarde?

Aragron, waaruit denk je dat Gods almacht bestaat?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 21:34

Ik denk dat Gods almacht daaruit bestaat dat Hij, voor zover je het niet in het ridicule gaat trekken alles kan. Misschien zou je dan beter van oppermacht kunnen spreken (product uit een eerdere discussie over almacht).

Maar, die almacht zet Hij niet altijd in, want toen Hij de mens een eigen verantwoordelijkheid en een vrije wil gaf betekende dat automatisch een beperking van Zijn eigen almacht.

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 28 jun 2004 21:44

De almacht van GOD is zo groot dat wij mensen het niet kunnen bevatten

De duivel luistert ook naar GOD en misschien nog wel beter dan dat wij doen. Want hij begrijpt de bijbel beter dan dat wij mensen de bijbel begrijpen hoor.

Door dat GOD ons(de mens) een vrije wil gaf kunnen wij hier op aarde veel verpesten maaar dit word verergerd door de duivel.

Maar als wij mensen voor GOD gaan kiezen kan de duivel geen vat meer op ons krijgen en gaat het alles proberen om het ons moeilijk te maken
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Terug naar “Archief”