Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 24 jun 2004 17:54

Calvin schreef:
caesar schreef:
Vorig jaar waren er mensen uit Terneuzen in Barneveld in de kerk, toen werd hun eigen GG dominee door de plaatselijke predikant bekritiseerd vanaf de kansel.............

Waar ging die kritiek precies over dan?

Ai, ik kerk in B'veld en kan me die kritiek op het boek van Harinck nog goed herinneren. Zat toen bijna letterlijk met mn oren te klapperen. Werd gezegd dat het een in elkaar geflanst boek was waarvan, als je het leest, je denkt 'wat is dit voor modderige bevinding?'.

Heeft jullie ds dat gezegt :shock:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 jun 2004 17:55

wh schreef:
Calvin schreef:
caesar schreef:
Vorig jaar waren er mensen uit Terneuzen in Barneveld in de kerk, toen werd hun eigen GG dominee door de plaatselijke predikant bekritiseerd vanaf de kansel.............

Waar ging die kritiek precies over dan?

Ai, ik kerk in B'veld en kan me die kritiek op het boek van Harinck nog goed herinneren. Zat toen bijna letterlijk met mn oren te klapperen. Werd gezegd dat het een in elkaar geflanst boek was waarvan, als je het leest, je denkt 'wat is dit voor modderige bevinding?'.

Heeft jullie ds dat gezegt :shock:

Hij kan zo solliciteren voor cabaretier.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 24 jun 2004 19:39

En broeder Calvijn. Heb jij je naam eer aangedaan en hem een tuchtigend bezoek gebracht.

Ik ken ook een dominee. Niet uit Barneveld. Die persoonlijk heeft gezegd het boek nooit gelezen te hebben en ook niet te willen lezen (niet in de lijn van Saambinder, want Vischer vind het toch een nuttig boek) maar wel ongezouten kritiek geeft. Surrogaat bevinding, verwoesting van de kerk. Kortom verschrikkelijk.

Toen ik dat hoorde van een (heel persoonlijke vriend van die dominee) zat ik bijna met mijn oren te flapperen. Toen ik thuis kwam pakte ik het boek nog eens en keek naar die mooie zee en raakte in gedachten verzonken. 1 ding was heel duidelijk namelijk dat het absoluut geen surrogaat bevinding is.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 19:42

Familieleden van me zouden graag door Harinck getrouwd worden (omdat hij toevallig in de buurt staat), er zijn dan echter anderen in de familie die niet komen; een preek van zo'n goddeloze man, daar kan geen zegen op rusten.... Hoe ver kun je gaan
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 24 jun 2004 19:46

Veel te ver blijkbaar.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

hoofdschudder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hoofdschudder » 24 jun 2004 21:22

Ik ben van Paulus en ik van Apollos en ik van Thimoteus

er is in die 2000 jaar nog niks veranderd zie ik wel..................................................................................................................... :shock: :shock: :shock: :shock:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 jun 2004 21:45

hoofdschudder schreef:Ik ben van Paulus en ik van Apollos en ik van Thimoteus

er is in die 2000 jaar nog niks veranderd zie ik wel..................................................................................................................... :shock: :shock: :shock: :shock:

En ik van Barabas!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 jun 2004 21:48

Snorbaarder schreef:Familieleden van me zouden graag door Harinck getrouwd worden (omdat hij toevallig in de buurt staat), er zijn dan echter anderen in de familie die niet komen; een preek van zo'n goddeloze man, daar kan geen zegen op rusten.... Hoe ver kun je gaan

Bedoel je nu C of W?? Maakt overigens niet uit. Ze onttrekken zich dan moedwillig aan een preek vol waarheid. Zou de Heere (volgens Smytegelt) later kunnen zeggen: "Toen had IK u willen bekeren maar u was er niet". Ik weet dat dit theologisch niet te onderbouwen is. Dus voor commentaar op deze uitspraak gelieve u tot Smytegelt te wenden......... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 25 jun 2004 10:44

Snorbaarder schreef:Familieleden van me zouden graag door Harinck getrouwd worden (omdat hij toevallig in de buurt staat), er zijn dan echter anderen in de familie die niet komen; een preek van zo'n goddeloze man, daar kan geen zegen op rusten.... Hoe ver kun je gaan

Snifff.... Van die refo's die nooit achter de geraniums vandaan komen. Zulke mensen moeten ze eens midden in de wereld mieteren. Keiharde radiomuziek tijdens het werk, vloekende collega's etc. etc.

Ennuh, ik mn ds die kritiek gaf op het boek van Harinck wel eens een bezoek gebracht. Superaardige man hoor, mag hem echt heel graag!! :mrgreen: (maar zn preken niet zo :| )
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 25 jun 2004 10:47

Bookmann,

Als ik het goed begrijp wil jij ook nog onderscheid maken tussen Paulus en Paulus?? :mrgreen: :mrgreen:

Omdat je naar C. of W. vraagt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 jun 2004 10:58

Phranz schreef:Bookmann,

Als ik het goed begrijp wil jij ook nog onderscheid maken tussen Paulus en Paulus?? :mrgreen: :mrgreen:

Toch is hun preekstijl niet geheel hetzelfde. C. heeft duidelijk meer gaven gekregen dan W.
De theologische inzichten van C. zijn ook helderder....... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 25 jun 2004 11:13

Hehe, om zulke mensen kan ik alleen maar lachen en tegelijk ook medelijden hebben. Heeft vaak alles te maken met het feit dat men nog nooit buiten barneveld of opheusden (om maar wat voorbeelden te noemen.....) is geweest. Droevig maar waar.

Met meest ridicuul is dan nog, dat die mensen in veel gevallen geen argumenten kunnen aanvoeren. Maar toch menen iemand volledig af te branden.

Ach ja, afbranden maken we helaas overal mee. Kijk maar naar Dick Advocaat. Maar da's ff wat anders :mrgreen: Geeft wel aan dat de liefde buiten de kerk maar ook binnen de kerk vaak wordt gemist.

En tsja, verscheidenheid zal er altijd blijven. Zoveel hoofden, zoveel zinnen...... Daar is op zich niks mis mee en is ook heel logisch, want van alle 6 miljard mensen hier op deze aardkloot is niemand gelijk. Dus logisch dat het errug lastig is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar wat dan de uitdaging is voor een ieder mens: aanvaarden dat er verschillen zijn, die verschillen vervolgens niet onder een vergrootglas leggen en gezamenlijk op zoek gaan naar wat ons bindt: de Heere Jezus Christus!
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 25 jun 2004 11:14

Bookman schreef:

Toch is hun preekstijl niet geheel hetzelfde. C. heeft duidelijk meer gaven gekregen dan W.

Toch vind ik W ook wel lekker preken :mrgreen:

Ach ja, smaken verschillen :wink:
Geen commentaar

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 26 jun 2004 15:52

Calvin schreef:

Is er geen Consulent????

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 26 jun 2004 17:13

Bookman schreef:

nou ik vind w ook een hele goeie predikant. is jaren onze dominee geweest. echt een goeie hoor! is ook kwestie van ervaring natuurlijk

Terug naar “Archief”