het verschil tussen opwekkingsliederen en gezangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 jun 2004 09:02

Ik voel wel wat voor de optie die al eerder genoemd is: psalmen en gezangen in de kerk, en opwekking en gospel erbuiten. Nu moet ik daar wel bij aantekenen dat een nieuwe psalmberijming helemaal niet verkeerd zou zijn. Je moet bijvoorbeeld voor de aardigheid psalm 1:4 (oude berijming) en het einde van psalm 1 (onberijmd) eens met elkaar vergelijken.
"De HEER'toch slaat der mensen wegen ga,
en wendt alom het oog van Zijn gena
op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
met vasten gang het pad der deugd betreden.
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan."

"Want de HEERE ken den weg der rechtvaardigen, maar de weg der goddelozen zal vergaan."

Hmm... ik denk dat ik dan toch voor de laatste versie ga, als 't zou kunnen, zonder al die toevoegingen van 'pad der deugd' enzo.

Nou ja, een kleine relativering, psalm 1:4 wordt ook werkelijk nooit gezongen, althans, niet bij ons in de kerk, en er zijn ook psalmen die wel weer heel dicht bij de onberijmde versie staan, maar de berijmingen zijn nu eenmaal wat beïnvloed door de Verlichting.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 jun 2004 09:32

Ik voel wel wat voor de optie die al eerder genoemd is: psalmen en gezangen in de kerk, en opwekking en gospel erbuiten.

Waarom? Lijkt me een kunstmatig onderscheid.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 24 jun 2004 09:42

--------------------------------------------------------------------------------

Ik voel wel wat voor de optie die al eerder genoemd is: psalmen en gezangen in de kerk, en opwekking en gospel erbuiten
...................................................................

Ik denk dat de H. Geest dan meer buiten- dan in- de kerk zijn werk kan doen.
Weest blij in de Heer !

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 jun 2004 09:54

Klaas schreef:
Ik voel wel wat voor de optie die al eerder genoemd is: psalmen en gezangen in de kerk, en opwekking en gospel erbuiten.

Waarom? Lijkt me een kunstmatig onderscheid.

Klaas

Ik dacht eigenlijk ook een beetje aan de praktische bezwaren. Bij ons in de kerk zingen we nl psalmen, oude berijming, niet-ritmisch, en daar zullen opwekkingsliederen waarschijnlijk de eerste vijftig jaar ofzo niet in de kerkdienst gezongen worden.
Verder dacht ik in dit topic een opmerking van iemand gelezen te hebben over dat sommige mensen opwekking en gospel niet in een eredienst zouden vinden passen, maar ik kan de opmerking niet weer terugvinden :( . Toch vind ik psalmen wel vaak eerbiediger dan opwekkingsliederen, en ik denk dat psalmen over het geheel genomen evenwichtiger zijn dan opwekkingsliederen. In heel veel psalmen staan zonde en ellende tegenover blijdschap, dankbaarheid, en het loven van God. Dat mis ik een beetje in de opwekkingsliederen.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 10:07

Klaas schreef:
Het probleem met veel Opwekkingsliederen is dat ze zo laag beginnen dat het gebrom is, en dat ze zo ontzettend hoog eindigen dat zelfs de best getrainde sopraan er nog moeite mee heeft om daar bij te kunnen komen.

Ik weet niet waar en welke opwekkingsliederen je gezongen hebt maar volgens mij is dit klinklare onzin. Ik heb zelf niet een ontzettend groot bereik maar kan alles prima meezingen.

Klaas

Ik heb die ervaring zelf wel, maar dat zal wel liggen aan mijn stem, of aan de begeleiding...?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 11:13

En als ook al beginnen ze laag en eindigen ze hoog, maakt dat mij inziens weinig uit, daar gaat het uiteindelijk toch niet om lijkt me.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 13:05

Snorbaarder schreef:En als ook al beginnen ze laag en eindigen ze hoog, maakt dat mij inziens weinig uit, daar gaat het uiteindelijk toch niet om lijkt me.

OK, maar als je veel te laag of veel te hoog moet zingen, bevordert dat het zingen ook niet, en vind je het al snel niet fijn meer. Maar goed, dit is een discussie die eigenlijk nergens op slaat. Terug naar het onderwerp maar weer....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 jun 2004 13:30

FV:
dacht eigenlijk ook een beetje aan de praktische bezwaren.

OK.

FV:
Verder dacht ik in dit topic een opmerking van iemand gelezen te hebben over dat sommige mensen opwekking en gospel niet in een eredienst zouden vinden passen, maar ik kan de opmerking niet weer terugvinden.

Dan wil ik bij deze graag opmerken dat ik opwekking en gospel wel in de eredienst vind passen.

FV:
Toch vind ik psalmen wel vaak eerbiediger dan opwekkingsliederen,

In welk opzicht?

FV:
en ik denk dat psalmen over het geheel genomen evenwichtiger zijn dan opwekkingsliederen. In heel veel psalmen staan zonde en ellende tegenover blijdschap, dankbaarheid, en het loven van God. Dat mis ik een beetje in de opwekkingsliederen.

Zonde en ellende mogen idd wel wat meer voorkomen. In die zin zijn Opwekkingsliederen eenzijdig. Van de andere lant wordt het werk van Jezus Christus in Opwekkingsliederen wel belicht. En dat mis ik in Psalmen eerlijk gezegd wel meer dan een beetje. De prediking moet gaan over Jezus Christus en die gekruisigd maar in veel kerken wordt zijn naam nooit in de mond genomen bij het zingen...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 24 jun 2004 13:52

Als het om zonde en ellende gaat.

Neem dan eens de Johannes de Heer bundel. Er staan best liederen in waar ik mijn vraagtekens bij heb, maar ook prachtige liederen die heel evenwichtig zijn.

Enkele voorbeelden

112: Ik weet niet waarom Gods gena aan mij ook werd betoont: een soort lofzang op Gods liefde en Zijn welbehagen en dat in Joh. de Heer)

19:2 (komt de smart over de zonde zo in naar voren
Al 't schoon op aarde kleeft - de vloek der zonde aan -maar in die reine stad kan nooit -de zonde binnen gaan (staat overigens ook in de gele bundel van Boekhout als 'k ben reizend naar die stad.

22 (over de ernst van het versmaden van het woord)
Bijna bewogen door 't heilig woord, maar 't harte zegt in spijt - tot meer gelegen tijd - laat Heer mij rust

819 (over openbaring 21-22)
Ik ken een rivier

Enfin. Ik zou nog wel even door kunnen gaan.

Een bundel waar alles instaat. Zelfs psalmen staan er in. De ouwe gouwe zoals: Op die heuvel daarginds vind je erin; De mooie zieleliederen zoals 19; De oude Engelse opwekkingsbundel (gebruikt bij ons soort mensen in Engeland); enkele liederen uit stemmen des Heil van het leger des heils.

In de meeste liederen kom je iets tegen van zonde en genade. Je proeft er de persoonlijke ellende, verlossing en dankbaarheid in even grote mate.

Daarom. Terug naar Johannes den Heer, weg met al die nieuwe liederkens en galmen. Want het mooie van Johannes den Heer is ook dat ze zo gevoelig zijn en echt hartesnaren raken. (ik wordt er al helemaal lyrisch van) Het zijn de psalmen van het nieuwe testament. (ze kunnen zelfs niet rithmisch gezonden worden) :mrgreen:

Jezus is wachtend o zondaar op U, roept u zo vriendelijk kom tot mij nu. Biedt u verlossing en troost in uw smart, kom nu verdwaald en geef Hem nu ow hart.
Zondaar, uw weg lijkt wel vrolijk en breed, somber het pad, dat de Christen betreedt; maar je vergist je want zonnig is 't pad, Dat voert ten leven naar 'd eeuwige stad.
Kom dan tot Jezus....

(261)
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2004 14:47

Daarom. Terug naar Johannes den Heer, weg met al die nieuwe liederkens en galmen. Want het mooie van Johannes den Heer is ook dat ze zo gevoelig zijn en echt hartesnaren raken. (ik wordt er al helemaal lyrisch van) Het zijn de psalmen van het nieuwe testament. (ze kunnen zelfs niet rithmisch gezonden worden)

Hehe blijkbaar zijn we niet allemaal even gevoelig voor deze liederen... Maar zo mag jij er over denken.

Hou jij het bij Johannes de Heer, dan hou ik het wel bij opwekking en zo.

Halleluja ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 24 jun 2004 15:08

Ik vind psalmen mooi, de meeste liederen van Johannes de Heer vind ik ook mooi en ik vind er ook hele mooie opwekkingsliederen bij zitten. Maar dat zijn er tegenwoordig al zoveel, dat ik driekwart er niet van ken.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 16:37

Marnix schreef:
Daarom. Terug naar Johannes den Heer, weg met al die nieuwe liederkens en galmen. Want het mooie van Johannes den Heer is ook dat ze zo gevoelig zijn en echt hartesnaren raken. (ik wordt er al helemaal lyrisch van) Het zijn de psalmen van het nieuwe testament. (ze kunnen zelfs niet rithmisch gezonden worden)

Hehe blijkbaar zijn we niet allemaal even gevoelig voor deze liederen... Maar zo mag jij er over denken.

Hou jij het bij Johannes de Heer, dan hou ik het wel bij opwekking en zo.

Halleluja ;)

Halleluja? Dat bedoel je zeker zo: HALLELUJA!!!!!!! (109x herhalen)
DAN heb je pas een echt opwekkingslied.... :mrgreen: :lol:
Volgende onderwerp?
(Zeg ik wel vaker bij discussies war we al heel erg lang mee bezig zijn, ik weet het. maar te lang discussie voeren houdt in dat 86x hetzelfde gezegd wordt.)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jun 2004 16:38

Deze discussie gaat hard op weg om zelf een opwekkingslied te worden ;)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 16:58

TheKeimpe schreef:Deze discussie gaat hard op weg om zelf een opwekkingslied te worden ;)

Ik word er zelf anders niet zo opgewekt van.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 19:33

Ik ben de fase dat ik opwekkingliederen op het strand bij een kampvuur zong voorbij
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Terug naar “Archief”