Geswitchte dominees

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 12:45

Weet ik niet, maar er zal denk ik een reden voor zijn en die reden lijkt me interessant.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 jun 2004 13:03

Snorbaarder schreef:Weet ik niet, maar er zal denk ik een reden voor zijn en die reden lijkt me interessant.

ja lijkt mij ook..
ik weet niet of iemand de reden weet?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 13:13

hijwel schreef:
Snorbaarder schreef:Weet ik niet, maar er zal denk ik een reden voor zijn en die reden lijkt me interessant.

ja lijkt mij ook..

Ik denk dat ik iets heel gevaarlijks ga zeggen, maar ik zeg het toch... :mrgreen:
Als een ds het in de cgk niet meer kan vinden, of dreigt eruit te worden getrapt, dan zoekt men vaak een andere kerkgemeenschap, mijns inziens terecht. Komt men bij de gergem, dan volgt er echt wel een gedegen onderzoek naar de reden van overstap vanuit de cgk, manier waarop men weg is gegaan etc. Maar veelal zijn ze bij de gergem maar wat blij dat er weer een nieuwe bij is gekomen, want ze hebben er veel te weinig! Kijk maar eens in de krant als er een nieuwe ds is overgekomen vanuit een of andere kerk. De beste man krijgt 80 beroepen! Zelfs vanuit Amerika en Canada waar men de man niet eens kent! In het kader van: Hebben we in elk geval weer een dominee of zoiets....
Maar goed: Dat er dominees overgaan van cgk naar gergem is waar, maar ik vind het niet veel trouwens. 2 dominees in 3 jaar tijd is niet erg veel. (Bij de PKN zijn er in 2 weken meer uitgegaan :lol: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 24 jun 2004 13:25

Nou misschien kan ik een beetje helpen.

objectief gezien gaat het in de laatste 10 jaar om 2 dominees. Wat er daarvoor allemaal is gepasseerd weet ik niet maar volgens mij is daarvoor de laatste predikant Venema geweest en dat is al heel lang terug.

Deze 2 zijn Veenendaal en Hakvoort. Bij beide zijn er problemen, wrijving en conflicten ontstaan in de gemeente waar ze binnen de kring van Chr. geref. kerk. stonden.

Vervolgens hebben zij aangeklopt bij de gereformeerde gemeenten en daar zijn de officiele procedures direct gestart.

Persoonlijk (ik doel niet op specifieke dominees voor ik daar weer een opmerking over krijg) vind ik het heel erg als dit gebeurt. Je kunt mijns inziens pas vertrekken als je net als Luther hebt gezegd: Hier sta ik, ik kan niet anders.

De behoudende predikanten in de Chr. geref. kerk (bewaar het pand) vinden het verschrikkelijk als er zo iets gebeurd. Zij voelen zich van God geroepen om te prediken het woord van het evangelie in de Chr. geref. kerken. Volgens Ds. Hoegnagel (Katwijk) is daar objectief gezien ook nog ruimte voor.

Ik wil voor de rest geen oude koeien uit de sloot halen. Ben met iedereen eens dat deze predikanten ook niet op de spotkraam moeten komen. Maar ik vind jullie (Columbus en Sjaan) er te makkelijk over praten. Ik proef weinig inlevingsvermogen met de mensen uit de achtergebleven gemeenten en kerkgenootschap. Je moet wel begrijpen dat als een dominee een kerk verlaat hij dan eigenlijk zegt dat het een valse kerk is geworden. Als je in die kerk blijft (ook gewoon bevindelijk gereformeerd) moet je je toch voor kunnen stellen dat dit heel veel emoties oproept.

Ook binnen de kring van de gereformeerde gemeenten zijn er velen (ook heel veel (zelfs oude) ambtsdragers) die er beslist niet gelukkig mee zijn. Daar hoor ik ook bij, ondanks dat heb ik me er wel mee verzoent en zie ik ze nog als knechten van God. Dat laatste wil ik even aan Yael zeggen die de situatie in Alphen a/d Rijn van nabij heeft meegemaakt.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 14:02

"Je moet wel begrijpen dat als een dominee een kerk verlaat hij dan eigenlijk zegt dat het een valse kerk is geworden. Als je in die kerk blijft (ook gewoon bevindelijk gereformeerd) moet je je toch voor kunnen stellen dat dit heel veel emoties oproept."

Toch wil ik op bovenstaande reageren.
Als een dominee (of een gewoon gemeentelid) een kerk(verband) verlaat wil dat niet zeggen dat hun "oude" kerk geen ware (dus valse) kerk is. Het geeft alleen aan dat ze zich niet prettig meer voelen in een bepaald kerkgenootschap.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 15:00

Race406 schreef:
hijwel schreef:

ja lijkt mij ook..

Ik denk dat ik iets heel gevaarlijks ga zeggen, maar ik zeg het toch... :mrgreen:
Als een ds het in de cgk niet meer kan vinden, of dreigt eruit te worden getrapt, dan zoekt men vaak een andere kerkgemeenschap, mijns inziens terecht. Komt men bij de gergem, dan volgt er echt wel een gedegen onderzoek naar de reden van overstap vanuit de cgk, manier waarop men weg is gegaan etc. Maar veelal zijn ze bij de gergem maar wat blij dat er weer een nieuwe bij is gekomen, want ze hebben er veel te weinig! Kijk maar eens in de krant als er een nieuwe ds is overgekomen vanuit een of andere kerk. De beste man krijgt 80 beroepen! Zelfs vanuit Amerika en Canada waar men de man niet eens kent! In het kader van: Hebben we in elk geval weer een dominee of zoiets....
Maar goed: Dat er dominees overgaan van cgk naar gergem is waar, maar ik vind het niet veel trouwens. 2 dominees in 3 jaar tijd is niet erg veel. (Bij de PKN zijn er in 2 weken meer uitgegaan :lol: )

Gaat denk ik mank, als ze zo verlegen zitten om dominees, dan zouden ze wel meer mensen aannnemen bij het curatorium.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jun 2004 16:03

Sjaan schreef:Juist! En overigens vind ik het ook niet goed als er over ouderlingen of wat voor soort mensen dan ook op deze manier gepraat wordt. Natuurlijk maken dominees ook (ernstige) fouten, maar ga dan naar de man zelf en hou er verder je mond over.

hmm twee jaar terug stond er van alles over in de krant, tot en met artikelen in de Saambinder en Bewaar het Pand toe.
Ik probeer in dit topic aan te geven dat het geen leerverschil was, die H. deed overstappen naar de gg.
Het is toch niet zo verbazend dat iets je diep en diep raakt als je zondagsmorgens naar de kerk gaat, er is niks aan de hand en na de kerkdienst wordt plotseling bekend gemaakt dat we uittreden uit de cgk en vrije cgk worden? (zonder overleg met de gemeente zo besloten, kerkenraadsleden onder druk gezet enz.) ik kan het niet verdragen als ik dan mn mond moet houden. :| ik kom alleen maar voor mn gemeente op, dat wij H. er niet uitgeschopt hebben. dat hij zelf weggegaan is. zelf zn ambt heeft neergelegt, zelf de scheuring heeft veroorzaakt, en nooit tot scheuring was overgegaan als hij geweten had dat de gemeente zo zou reageren zoals ze gereageerd heeft en de kerkenraad en de dominee unaniem de scheuring weer terug draaide en de koninklijke weg probeerde te bewandelen die ze eerst niet waren gegaan.
Die dagen staan me nog scherp voor de geest en als jullie hetgeen wat ik geschreven heb over de scheuring katten vindten enzo. dat zegt dat meer over H. dan over mij, want ik heb geen leugens neer geschreven maar wt ik met mn eigen ogen gezien heb. :cry: Soms wens ik van ganser harte dat die scheuring nooit was gekomen en Hakvoort nog gewoon onze dominee was. :| en ik me veilig voel in de kerk vertrouwen heb in de kerkenraad en de dominee. (want dat is verdwenen.) en weer als vanouds na een preek kan luisteren met volle aandacht. :|

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jun 2004 16:17

hijwel schreef:

ja lijkt mij ook..

Bel ds Hakvoort en ds Hoefnagel eens op en laat je door beide kanten informeren. Beide hebben alles van dichtbij meegemaakt zij weten vast wel de rede. 8)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 16:34

Yael schreef:
Sjaan schreef:Juist! En overigens vind ik het ook niet goed als er over ouderlingen of wat voor soort mensen dan ook op deze manier gepraat wordt. Natuurlijk maken dominees ook (ernstige) fouten, maar ga dan naar de man zelf en hou er verder je mond over.

hmm twee jaar terug stond er van alles over in de krant, tot en met artikelen in de Saambinder en Bewaar het Pand toe.
Ik probeer in dit topic aan te geven dat het geen leerverschil was, die H. deed overstappen naar de gg.
Het is toch niet zo verbazend dat iets je diep en diep raakt als je zondagsmorgens naar de kerk gaat, er is niks aan de hand en na de kerkdienst wordt plotseling bekend gemaakt dat we uittreden uit de cgk en vrije cgk worden? (zonder overleg met de gemeente zo besloten, kerkenraadsleden onder druk gezet enz.) ik kan het niet verdragen als ik dan mn mond moet houden. :| ik kom alleen maar voor mn gemeente op, dat wij H. er niet uitgeschopt hebben. dat hij zelf weggegaan is. zelf zn ambt heeft neergelegt, zelf de scheuring heeft veroorzaakt, en nooit tot scheuring was overgegaan als hij geweten had dat de gemeente zo zou reageren zoals ze gereageerd heeft en de kerkenraad en de dominee unaniem de scheuring weer terug draaide en de koninklijke weg probeerde te bewandelen die ze eerst niet waren gegaan.
Die dagen staan me nog scherp voor de geest en als jullie hetgeen wat ik geschreven heb over de scheuring katten vindten enzo. dat zegt dat meer over H. dan over mij, want ik heb geen leugens neer geschreven maar wt ik met mn eigen ogen gezien heb. :cry: Soms wens ik van ganser harte dat die scheuring nooit was gekomen en Hakvoort nog gewoon onze dominee was. :| en ik me veilig voel in de kerk vertrouwen heb in de kerkenraad en de dominee. (want dat is verdwenen.) en weer als vanouds na een preek kan luisteren met volle aandacht. :|

De kerkenraad is fout geweest door niet te overleggen met de gemeente. Inderdaad is dat een grove fout. Maar ik heb van iemand die toen in de kerkenraad zat gehoord dat H. Niet zelf de kerkenraad onder druk heeft gezet, maar dat de bewuste avond toen het besluit genomen werd, de vergadering geleid werd door de 2e voorzitter, en niet door H. zelf. H. wilde namelijk voorkomen dat hij beschuldigd zou worden van stemmingmakerij etc.......... Neemt niet weg dat wat er gebeurd is ontzettend fout is geweest. Hoe het ook zij: De gemeente zit nu met de brokken, en ik kan niets anders doen dan hen heel veel sterkte toewensen en toebidden. Wat mij betreft is het onderwerp nu gesloten. :!: :!:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jun 2004 16:35

Wat mij betreft ook. Slotje.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 jun 2004 17:11

Race406 schreef: Dat er dominees overgaan van cgk naar gergem is waar, maar ik vind het niet veel trouwens. 2 dominees in 3 jaar tijd is niet erg veel. (Bij de PKN zijn er in 2 weken meer uitgegaan :lol: )

Dat laatste is niet lollig!
De redenen dat het zover moest komen is uitermate bedroevend.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 jun 2004 17:19

Yael schreef:
hijwel schreef:

ja lijkt mij ook..

Bel ds Hakvoort en ds Hoefnagel eens op en laat je door beide kanten informeren. Beide hebben alles van dichtbij meegemaakt zij weten vast wel de rede. 8)

ja daarom.. ik weet de reden niet.. mischien is er iemand die het wel van hem zelf heeft gehoord.
Ik heb er niet echt direct behoefte aan, maar ja this wel goed om zo iets te weten.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jun 2004 17:22

hijwel schreef:
Yael schreef:
hijwel schreef:

ja lijkt mij ook..

ja daarom.. ik weet de reden niet.. mischien is er iemand die het wel van hem zelf heeft gehoord.
Ik heb er niet echt direct behoefte aan, maar ja this wel goed om zo iets te weten.

Persoonlijk heb ik ook alles van dichtbij meegemaakt, maar misschien is mijn mening gekleurd. :oops:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 jun 2004 17:37

Yael schreef:Persoonlijk heb ik ook alles van dichtbij meegemaakt, maar misschien is mijn mening gekleurd. :oops:

ja mischien wel..
this gewoon intresant om te kijken waarom opgestapte dominees zelf zeggen dat ze opgestapt zijn.

Als ik me dr zelf in verplaats, dan zou ik me best kunnen voorstellen dat je bijv opstapt omdat je niet alles kan zeggen, wat je wil zeggen. Of dat God wil dat jij zegt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jun 2004 18:51

hijwel schreef:
Yael schreef:Persoonlijk heb ik ook alles van dichtbij meegemaakt, maar misschien is mijn mening gekleurd. :oops:

ja mischien wel..
this gewoon intresant om te kijken waarom opgestapte dominees zelf zeggen dat ze opgestapt zijn.

Als ik me dr zelf in verplaats, dan zou ik me best kunnen voorstellen dat je bijv opstapt omdat je niet alles kan zeggen, wat je wil zeggen. Of dat God wil dat jij zegt.

Dan had deze predikant uit zichzelf moeten opstappen en de eer aan zn eigen moeten houden en geen scheuring moeten veroorzaken met de desbetreffende gevolgen. Dat is niet goed te praten of deze predikant nu wel of geen geldige rede had. :wink:
Maar ik zoek de scheuring vooral in persoonlijkheid van desbetrefende persoon en niet zozeer in leerverschil aangezien de cgk geen leeruitspraken kent.

Terug naar “Archief”