Aragorn schreef:DeeKaa schreef:Ik meen toch echt van niet. Althans, niet naar een menselijk stelsel. Er word in de bijbel enkel aangehaald dat de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is. Alle andere zonden niet. En ik heb tot nu toe nog nergens kunnen lezen dat de 1ne zonde erger is als de andere. Ik denk ook niet dat je het zo moet zien maar dat je alle zonden even erg vind en dat je er elke keer weer even hard van baal, of het voor je gevoel nou klein of groot is.Aragorn schreef:Adriana schreef:Ik krijg het gevoel dat er 1 zonde is die heel erg is.
Inderdaad, en daar erger ik me ook geregeld aan. Overigens denk ik wel dat er gradaties in zonde zijn, maar dan staat deze zonde mi. niet bijzonder hoog. Hij is tenslotte uit liefde begaan en je naaste doe je er geen kwaad mee.
Nou, laat ik het dan zo stellen: in principe is natuurlijk elke zonde een overtreding van de wet en wie de wet overtreed, of dat nu zwaar of licht is, wordt gestraft met de eeuwige dood (mits zijn zonden vergeven zijn natuurlijk). In die zin zijn er inderdaad geen gradaties.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het een niet erger is dan het ander. Wie zou de stelling durven verdedigen dat het even erg is als je een 12jarig meisje verkracht en vermoord en als je op zondag gaat werken? Bovendien zegt God zelf dat het Tyrus en Sidon verdraaglijker zal zijn in de dag des oordeels, wat er volgens mij op wijst dat er niet alleen gradatie in zonde is, maar ook gradatie in straf.joepie schreef:Ik denk juist wel dat je je naaste EN jezelf er kwaad mee doet.
Kijk maar wat hij er nu voor moeite mee heeft. Alleen dat is al een bewijs dat het niet goed is.
Door deze samenloop van omstandigheden heeft het inderdaad vervelende gevolgen, zoals we hier konden zien. Maar de daad inzichzelf is goed en mooi, alleen jammer dat het in de verkeerde context was.
En ik heb ook niet willen beweren dat het goed is, maar dat er honderden ergere dingen zijn, terwijl hier vaak zo de nadruk op gelegd wordt.
Een stel dat seks voor het huwelijk heeft gehad moet in sommige kerken openbare belijdenis afleggen, terwijl ik nog nooit notoire belastingontduikers voorin heb zien staan om hetzelfde te doen. En dat vind ik erg krom en dat is denk ik ook wat Adriana wilde zeggen: het lijkt wel alsof die ene zonde het ergst is van allemaal.
dit moet je echt eens nalezen.
Je maakt gradaties terwijl je ook zegt dat ze er niet zijn.
de daad is niet goed en mooi. Dat kan jij wel vinden maar wat jij vind is geen norm. Dat is Gods wet. Zolang dit buiten het huwelijk gebeurd is het hoererij/onkuis ed. Er zijn geen ergere dingen. Ook geen minder erge zonden.
Ik vind je voorbeeld over de zondagheiliging laakbaar.
Als dat zonde is, en het verkrachten van iemand ook dan zijn ze voor God gelijk. Iemand die het ene laat en het andere doet is net zo schuldig als degene die het andersom doet.
Dus ik wil wel de stelling verdedigen.
Je standpunt betreffende kerken vind ik een beetje flauw. Ok notoire belastingonduikers moeten worden gestraft. En dat zal geen kerk ontkennen. Het is alleen veel moeilijker aan te tonen.