hij had sex met z'n ex

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 jun 2004 14:50

mooi @ntlantis! echt goed verwoord
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:23

Beste formummers,

ik sta weer eens versteld van jullie reacties.

Het klopt ik heb ze ook bewust een beetje uitgelokt.

laat ik ze even doornemen.

Wat heeft dat te maken met of ze wel of niet getrouwd was?
Jezus had ook kunnen zeggen, dat haar eerste man haar man was en dat ze met de andere vier in overspel heeft geleefd.
Ik vind het trouwens ook iets heel moeilijks.
Maar Jacob, waarom ben jij ervan overtuigt dat je dan met elkaar getrouwd bent?

Wat wilde Jezus hier nu doen.

5 De vrouw zeide tot Hem: Heere, geef mij dat water, opdat mij niet dorste, en ik hier niet moet komen, om te putten.
16 Jezus zeide tot haar: Ga heen, roep uw man, en kom hier.
17 De vrouw antwoordde en zeide: Ik heb geen man. Jezus zeide tot haar: Gij hebt wel gezegd: Ik heb geen man.
18 Want gij hebt vijf mannen gehad, en dien gij nu hebt, is uw man niet; dat hebt gij met waarheid gezegd.

Het is niet fair van je om hierop te baseren dat het voor je niet duidelijk is of je nou sex mag hebben voor je huwelijk/tijdens je huwelijk en daarna weer met een ander. Het gaat in dit hoofstuk daar helemaal niet om namelijk. Het gaat om het feit dat ze vrouw aan haar zonde wordt ontdekt door de Heere Jezus. Er zijn voldoende plekken in de bijbel waar staat dat zodra er geslachtsgemeenschap is man en vrouw een zijn. Dat hoef ik toch niet met bijbelteksten te onderbouwen denk ik? Maar omdat deze vraag toch komt. Hier heb je ze dan. (met dank aan mevrouw hoek van kooten)

Antwoord: Enkele teksten:

In Exodus 22 vers 16, 17 staat dat wanneer een man een vrouw die nog maagd is verlokt, hij haar zonder uitstel tot vrouw moet nemen. Weigert haar vader echter (wat goed te begrijpen is), dan dient hij toch het geld van de bruidsschat te geven. Hieruit blijkt dus dat wanneer er gemeenschap heeft plaatsgevonden, dat dat eigenlijk gelijk staat met getrouwd zijn.

We hebben pas het kerstfeest gevierd en toen hebben we ook de geschiedenis van Jozef en Maria opnieuw gehoord. Ze waren al ondertrouwd (dan kon je dus al niet meer van elkaar af) en toch hadden ze nog geen gemeenschap gehad. Als Maria dan ook zwanger blijkt te zijn, denkt Jozef zonder meer dat het van een andere man moet zijn want hij had immers nog geen gemeenschap met Maria gehad. Dan wil hij haar heimelijk verlaten om Maria zo de kans te geven om met de vader van het kind te trouwen. Dan verschijnt er een engel die Jozef uitlegt hoe het allemaal gegaan is en Jozef gelooft dat ook. Jozef trouwt met Maria en hij heeft zoveel respect voor hetgeen in Maria groeit dat hij zelfs wacht met gemeenschap tot Maria bevallen is van de Heere Jezus (Matth. 1:25)

In 1 Korinthe 7 schrijft Paulus heel nuchter over het huwelijk. In vers 9 staat: "Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden". Dus als je niet zonder gemeenschap kunt, dan moet je maar gaan trouwen. Een tussenoplossing van niet trouwen en wel gemeenschap behoort niet tot de mogelijkheden.

Inderdaad schrijf je ook dat het heel moeilijk is om het nog vol te houden om te wachten met gemeenschap als je het zo lang gedaan hebt. Eigenlijk zouden jullie de kans moeten krijgen om zo snel mogelijk met elkaar te trouwen, dat zou echt de beste oplossing zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Hebreen 13:4 Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.

Dat heeft bijna iedereen hier en is te waarderen. Echter, jij kijkt wel bijzonder zwart-wit. Over het leven heb je veel te zeggen, maar blijkbaar nog weinig meegemaakt...

Zeg dat niet tegen mij. Ik spreek de bijbel slechts na. Maar zeg dit dan maar tegen de Heere dat Hij in jouw ogen stomme regels opsteld. (laat psalm 2 een waarschuwing voor je zijn)

Ik kan wel begijpen dat er zware verleidingen zijn. Maar tegen het vlees kan gestreden worden. Je hebt de keuze, ik ben ook niet van gisteren, om je ervan te onthouden. Zoek de verleiding niet op bijvoorbeeld. En komt het toch zover. Dan moet je ook de straf ondergaan. De Heere heeft het niet voor niets geboden. En dan kan jij en ik het hard vinden. God maakt wetten en beslist. Wie zal tegen God opstaan?

Over makkelijke redenaties gesproken!
Alsjeblieft, smijt niet met vrome woorden als je niet begrijpt waar het over gaat.
Dit kan iedereen gebeuren, mij net zo goed. Al hoop en bid ik dat het niet gebeurd dat ik het tot na het huwelijk kan bewaren.
Maar God is een vergevend God en Hij pakt je een huwelijksleven met een man niet af wanneer je met een andere man seks hebt gehad, wat uit is gegaan en waar je enorm spijt van hebt.

Een vriendin van mij is 2 jaar geleden tot geloof gekomen, ze heeft daarvoor 3! vriendjesgehad met wie ze ook seks had (dat vond ze toen okee) nu is ze christen en heeft een christelijke jongen ontmoet waarmee ze wilt trouwen. Ze wachten met seks tot na het huwelijk uit liefde voor God. Dus ze pleegt overspel volgens jou? Begrijp jij het leven wel of heb je nooit in de wereld durven kijken.

DAt had ik van jou niet verwacht!!

Je lijkt wel rooms. Eff een aflaat kopen en het is weer gepiept. Er zijn mensen die vergeving krijgen van hun zonden maar moeten toch sterven. Het is m.i. het doorleven in zonde als je toch gewoon met een ander trouwt. Want het gebod was om te trouwen met wie je geslachtgemeenschap hebt gehad, niet met een ander. (even alle mogelijke opheffingen daar gelaten) (Spreuken 28:13 Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.)

dus ik kan niet inzien waarom iemand barmhartigheid zal geschieden als hij/zij vohardt in de zonde.

Of ik het leven begrijpt is niet zo belangrijk. Of de regels van God jouw aanstaan lijkt me meer van toepassing. Zie voor voor meer hierboven.

Kijk wie zonden doet, (en daar hoor ik ook bij) zal zelf verantwoording voor die zonde moeten afleggen. Je kan nooit tegen God zeggen; Ja nou heb ik het fout gedaan, en nu los ik het zo eff op, dat moet U maar slikken want anders zou ik het ook niet weten hoor. U bent wel een beetje wereld vreemd hoor. Moet ik nou mijn hele leven alleen blijven?

om het even zo te zeggen. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.

Ik wens Arina en haar vriend heel veel wijsheid om met deze gevoelens om te gaan. Misschien omdat het nog zo kort geleden is dat hij zoiets ingrijpends als de eerste keer seks meemaakte, er is denk iets los in hem gemaakt waardoor het nog moeilijker is om vol te houden. Veel sterke en ik hoop dat jullie samen rein het huwelijk in mogen gaan.

het is onmogelijk om nog rein het huwelijk in te gaan. Daar is geen enkele bijbelse grond voor.

Ik geloof ook niet echt dat jacobH de praktische consequenties van z'n uitspraak al helemaal doordacht heeft, en ben het dus eens met zowel cybercurse als meschianza (dat die combinatie nog eens voor zou komen.. ).

JacobH, wil je ze anders liever niet stenigen ofzo? Als je dan toch de bijbelse lijn vast wilt houden...

ik zie heel goed de grote problemen die dit met zich mee brengt. Zien jullie nou niet zelf in wat voor puinhoop de zonde met zich mee brengt. En
God stapt er niet over heen. ECHT NIET.

ik wil niemand stenigen. (Johannes 8:7 En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.)

maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we God's wet zo maar in de prullebak kunnen gooien.

Er zal een storm van kritiek los barsten waarschijnlijk. En dat is dan maar zo. Het is niet mijn bedoeling om olie op het vuur te gooien. Ga eerlijk met je ziel en je leven om. Ik zal jullie niet oordelen. God wel, laat Hem dan ook beslissen ook al is het tegen het vlees.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 23 jun 2004 15:32

JacobH schreef:om het even zo te zeggen. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.

Als je oprecht vergeving hebt gevraagd? :shock:

Je kunt nu wel zeggen dat wij allemaal God de schuld geven, maar dan zouden wij over jou kunnen zeggen dat jij te weinig van Jezus' offer aan het kruis hebt geleerd.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:33

JialiKelly schreef:
JacobH schreef:om het even zo te zeggen. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.

Als je oprecht vergeving hebt gevraagd? :shock:

Je kunt nu wel zeggen dat wij allemaal God de schuld geven, maar dan zouden wij over jou kunnen zeggen dat jij te weinig van Jezus' offer aan het kruis hebt geleerd.

Adam en Eva hadden van de boom gegeten. toch moesten zij sterven. En reken maar dat ze hun schuld hebben beleden.

Het offer van Christus is geen vrijbrief om te zondigen. En de ene zonde werkt de ander in de hand.

het is in de eerste plaats zonde om geslachtsgemeenschap te hebben met een ander dan je man/vrouw. Maar het is weer zonde om toch weer verder te gaan met weer een ander. Volhard je daar in, dan mag je ook geen barmhartigheid verwachten volgens spreuken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 23 jun 2004 15:43

heb je mij horen zeggen dat het offer van Christus een vrijbrief is om te zondigen? :shock:

Nee.

Maar wij zijn mensen. En door de zondeval zijn we gaan zondigen. Ja. Erg genoeg.
Gelukkig is toen de Heere Jezus naar de aarde gekomen. En Hij wil de zonden toch echt vergeven, wat jij ook nog meer te zeggen hebt...

Arina schreef:Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan

Dus wat jij nou bazelt over volharden in de zonde?
Ze proberen het juist NIET te doen!

Breng toch eens een keer wat meer begrip op voor een ander, dat zou je goed doen :?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2004 15:45

Give it up fo JacobH, vote him for mr. angel!

JacobH, wat ben je toch weer heerlijk hypocriet. En dat lijkt christen-eigen te gaan worden, als je mensen als jouw persoon als leidraad voor het geloof gaat nemen. Als je nu eens een beetje nadacht he, dan zou het al een stuk beter te begrijpen zijn. Maar je reacties getuigen van wereldvreemdheid, van hypocrisie en bovenal van een duidelijk verkloot beeld van het geloof zoals het volgens de meeste christenen bedoeld is.

Deze jongen heeft seks gehad met zijn ex-vriendin. Dat is spijtig. Welke beredenering of welk geloof je er dan ook op nahoudt. De christenen beweren altijd dat HET verschil met de Islam het ontbreken van de liefde is. En ik kan daar gedeeltelijk inkomen: je hoort namelijk wel eens verhalen van steneging bij overspel (net als in het O.T. inderdaad). Nu begin jij te zeuren over billen, blaren en voor 'God' getrouwt. Onze lieve Heer is toch een God van liefde die kan vergeven? Of lees ik de Bijbel weer eens verkeerd? Ben jij weer eens degene die de waarheid en de vroomheid in pacht heeft? Beste JacobH, ik hoop echt dat je eens verleid wordt en morgen seks hebt met een dame. Ik ben benieuwd of je dan nog deze dingen schreeuwt.
Laatst gewijzigd door kurtyo op 23 jun 2004 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:47

kurtyo schreef:Give it up fo JacobH, vote him for mr. angel!

JacobH, wat ben je toch weer heerlijk hypocriet. Het lijkt christen-eigen te gaan worden als je mensen als leidraad voor het geloof gaat nemen. Als je nu eens een beetje nadacht he, dan zou het al een stuk beter te begrijpen zijn. Maar je reacties getuigen van wereldvreemdheid, van hypocrisie en bovenal van een duidelijk verkloot beeld van het geloof zoals het volgens de meeste christenen bedoeld is.

Deze jongen heeft seks gehad met zijn ex-vriendin. Dat is spijtig. Welke beredenering of welk geloof je er dan ook op nahoudt. De christenen beweren altijd dat HET verschil met de Islam het ontbreken van de liefde is. En ik kan daar gedeeltelijk inkomen: je hoort namelijk wel eens verhalen van steneging bij overspel (net als in het O.T. inderdaad). Nu begin jij te zeuren over billen, blaren en voor 'God' getrouwt. Onze lieve Heer is toch een God van liefde die kan vergeven? Of lees ik de Bijbel weer eens verkeerd? Ben jij weer eens degene die de waarheid en de vroomheid in pacht heeft? Beste JacobH, ik hoop echt dat je eens verleid wordt en morgen seks hebt met een dame. Ik ben benieuwd of je dan nog deze dingen schreeuwt.

en wat onderbouw je dat toch weer geweldig met bijbel teksten.

Iemand belachelijk maken is de beste manier om iemands woorden te ontkrachten. Maar toon mij nu eens aan op grond van de bijbel dat ik gek ben.
Laatst gewijzigd door jacobH op 23 jun 2004 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:48

JialiKelly schreef:heb je mij horen zeggen dat het offer van Christus een vrijbrief is om te zondigen? :shock:

Nee.

Maar wij zijn mensen. En door de zondeval zijn we gaan zondigen. Ja. Erg genoeg.
Gelukkig is toen de Heere Jezus naar de aarde gekomen. En Hij wil de zonden toch echt vergeven, wat jij ook nog meer te zeggen hebt...

Arina schreef:Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan

Breng toch eens een keer wat meer begrip op voor een ander, dat zou je goed doen :?

Ik heb heel duidelijk aangeven dat ik de problematiek wel begrijp.

moet ik dan meer begrip voor de zondige mens opbrengen dan voor Gods wet. Je laat me daar uit kiezen hoor!
Laatst gewijzigd door jacobH op 23 jun 2004 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 23 jun 2004 15:49

JacobH schreef:Maar toon mij nu eens aan op grond van de bijbel dat ik gek ben

Dat zit ik al twee postings lang te doen.

Ik zeg niet dat je gek bent, maar dat je het bij het verkeerde eind hebt.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:50

JialiKelly schreef:

waar blijft je onderbouwing.
Laatst gewijzigd door jacobH op 23 jun 2004 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2004 15:51

Als dit de God is waar het christendom voor staat, kan het me gestolen worden. Echt waar. Mensen als jij maken mijn leven minder!

En reageer eens op mijn posting ipv enkele uitspraken? Ik heb namelijk wel degelijk de Bijbel genoemd... Maar daar zeg jij niets over. Mensen belachelijk maken, daar ben jij goed in, je haalt het een en ander door elkaar. Jij bent hier de veroordelende christen-fundamentalist.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:53

kurtyo schreef:Als dit de God is waar het christendom voor staat, kan het me gestolen worden. Echt waar. Mensen als jij maken mijn leven minder!

En reageer eens op mijn posting ipv enkele uitspraken? Ik heb namelijk wel degelijk de Bijbel genoemd... Maar daar zeg jij niets over. Mensen belachelijk maken, daar ben jij goed in, je haalt het een en ander door elkaar. Jij bent hier de veroordelende christen-fundamentalist.

Waar heb jij de bijbel geciteerd?

Waar maak ik mensen belachelijk?

dan maar een Christen fundametalist in jouw ogen.

ps. Zoek eens contact met je nieuw ds. Ik wens je dit namelijk niet toe. De man is redelijk genoeg om met je in gesprek te gaan. Ik hoop dat jij ook zo redelijk wil zijn.
Laatst gewijzigd door jacobH op 23 jun 2004 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 23 jun 2004 15:54

jacobH schreef:
JialiKelly schreef:

mijn onderbouwing?

Jialikelly schreef:Maar wij zijn mensen. En door de zondeval zijn we gaan zondigen. Ja. Erg genoeg.

Arina schreef:
Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan

dat vind ik voldoende.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:56

JialiKelly schreef:
jacobH schreef:
JialiKelly schreef:

mijn onderbouwing?

Jialikelly schreef:Maar wij zijn mensen. En door de zondeval zijn we gaan zondigen. Ja. Erg genoeg.

Arina schreef:
Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan

dat vind ik voldoende.

als jij mijn posting goed had gelezen, dan kon je lezen dat het weer aangaan van een sexuele relatie opnieuw zonde is. Dus dan ga je van te voren hopen op vergeving voordat je de zonde doet. Dat is een beetje raar toch?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 23 jun 2004 16:00

maar ! toen ! zei ! ik !

DUS
JacobH schreef:als jij mijn posting goed had gelezen, dan kon je lezen dat het weer aangaan van een sexuele relatie opnieuw zonde is

slaat deze zin nergens op. Want wie zegt dat ze opnieuw een sexuele relatie aangaan? Ze proberen juist van niehiet!

Terug naar “Archief”