Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 22 jun 2004 20:00

joris schreef:
pugna schreef:
joris schreef:Lees maar eens alle teksten in de bijbel over JUDA. Juda betekent namelijk: lofprijzing genesis 29:35.

De naam Juda staat 772 maal in de bijbel, wordt gebruikt als naam voor de persoon, de stam en een enkele keer voor het gebied Juda.

Maar wat wil je daarmee??

joris schreef:En lees het boek: ondekkingstocht naar aanbidding, Bob Sorge

Heb jij een samenvatting voor mij? :P
lees maar eens de context rondom juda steeds. Nee ik heb geen samenvatting. Een samenvatting is hetzelfde als meloen uit de salade snoepen, dan hou je niets lekkers meer over.

welke boeken heb jij al over lofprijzen gelezen? :lol:

Geen één.

Maar wat wil jij nu met Juda?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

joris

Berichtdoor joris » 22 jun 2004 20:53

ja niets, laten we terug gaan naar het hart van deze discussie: lofprijzen toch?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 22 jun 2004 21:53

Ik ben voor ritmisch zingen, ben ermee opgevoed, het is 'natuurlijker' en het is oorspronkelijk zo bedoeld.
Momenteel zingen we in onze hervormde gemeente niet-ritmisch, dat vind ik ook best wel mooi hoor, het klinkt wel gedragen en plechtig en vol.

Als 't maar uit een goed hart komt en niet afgeraffeld wordt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 jun 2004 23:35

Ritmisch of juist niet, het maakt niet veel uit. Maar als een gemeente slechts 3 of 4 verzen zingt omdat ze zo ontzet------tend lang--------zaam zin-----------gen, en omdat anders de dienst te lang duurt, dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen. Het gaat erom dat je in de gemeente (en dus ook in de samenkomsten!!) Gods lof vertolkt op stem EN snaren (of orgelklanken.... :mrgreen: ). Wil niet zeggen dat je maar zo ontzettend snel moet zingen dat je bijna je tong in een driedubbele vlinderstrik stottert onder het motto dat je dan lekker veel tot Gods eer kunt zingen........ :lol: Het gaat om je hart. Straks zul je geen verantwoording af hoeven te leggen over het wel of niet ritmisch zingen, maar wel over de manier waarop je hebt gezongen. Met je hart of omdat er weer een vers op het bord stond.........?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2004 23:41

Race406 schreef:Ritmisch of juist niet, het maakt niet veel uit. Maar als een gemeente slechts 3 of 4 verzen zingt omdat ze zo ontzet------tend lang--------zaam zin-----------gen, en omdat anders de dienst te lang duurt, dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen. Het gaat erom dat je in de gemeente (en dus ook in de samenkomsten!!) Gods lof vertolkt op stem EN snaren (of orgelklanken.... :mrgreen: ). Wil niet zeggen dat je maar zo ontzettend snel moet zingen dat je bijna je tong in een driedubbele vlinderstrik stottert onder het motto dat je dan lekker veel tot Gods eer kunt zingen........ :lol: Het gaat om je hart. Straks zul je geen verantwoording af hoeven te leggen over het wel of niet ritmisch zingen, maar wel over de manier waarop je hebt gezongen. Met je hart of omdat er weer een vers op het bord stond.........?

Ik word altijd een beetje droevig als ik 's avonds dat geschreeuw op hele noten hoor. Als er staat "Met blijde klanken", zing dan in vredesnaam ook op blijde klanken en niet op onpersoonlijk gekrijs (dat is het regelmatig).

En dan ook nog in drie snelheden: voorin voor het orgel uit, in het midden met het orgel en dan hobbelen er nog vier rijen kerkgangers achteraan.

Terriebel (om het eens op zijn Vlaams te zeggen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 jun 2004 23:57

Optimatus schreef:
Race406 schreef:Ritmisch of juist niet, het maakt niet veel uit. Maar als een gemeente slechts 3 of 4 verzen zingt omdat ze zo ontzet------tend lang--------zaam zin-----------gen, en omdat anders de dienst te lang duurt, dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen. Het gaat erom dat je in de gemeente (en dus ook in de samenkomsten!!) Gods lof vertolkt op stem EN snaren (of orgelklanken.... :mrgreen: ). Wil niet zeggen dat je maar zo ontzettend snel moet zingen dat je bijna je tong in een driedubbele vlinderstrik stottert onder het motto dat je dan lekker veel tot Gods eer kunt zingen........ :lol: Het gaat om je hart. Straks zul je geen verantwoording af hoeven te leggen over het wel of niet ritmisch zingen, maar wel over de manier waarop je hebt gezongen. Met je hart of omdat er weer een vers op het bord stond.........?

Ik word altijd een beetje droevig als ik 's avonds dat geschreeuw op hele noten hoor. Als er staat "Met blijde klanken", zing dan in vredesnaam ook op blijde klanken en niet op onpersoonlijk gekrijs (dat is het regelmatig).

En dan ook nog in drie snelheden: voorin voor het orgel uit, in het midden met het orgel en dan hobbelen er nog vier rijen kerkgangers achteraan.

Terriebel (om het eens op zijn Vlaams te zeggen).

Zingt des Hoogsten eer, buigt u voor Hem neer. Dit zingt Psalm 19. Zullen we maar gewoon zingen zoals in onze gemeente gewoon is? En als we het er niet mee eens zijn, dan richten we ons maar tot de kerkenraad (maar ja, dat zijn soms net ambtenaren.... :mrgreen: ). Maar het slepende zingen is niet echt bevorderlijk :roll: , dat ben ik met je eens.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 23 jun 2004 07:14

Race406 schreef: En als we het er niet mee eens zijn, dan richten we ons maar tot de kerkenraad (maar ja, dat zijn soms net ambtenaren.... :mrgreen: ). Maar het slepende zingen is niet echt bevorderlijk :roll: , dat ben ik met je eens.

Je weet net zo goed als ik dat langzaam zingen voor velen gewoon een kenmerk is van rechtzinnigheid. Waar snel(ler) wordt gezongen, daar nemen ze het niet zo nauw. En ritmisch? Dan ben je toch wel een eind afgegleden!
Helaas is dit de realiteit waarmee velen van ons te maken hebben. Zit je in een gemeente waar dergelijke denkbeelden heersen -in elk geval in de kerkenraadskamer-, dan kun jij wel liever wat sneller en misschien zelfs wel liever ritmisch willen zingen (o afvallige!), maar daar kom je dus geen stap verder mee. We blijven galmen, luid en traag, want dat heet eerbiedig te zijn...
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 23 jun 2004 07:18

Race406 schreef: En als we het er niet mee eens zijn, dan richten we ons maar tot de kerkenraad (maar ja, dat zijn soms net ambtenaren.... :mrgreen: ). Maar het slepende zingen is niet echt bevorderlijk :roll: , dat ben ik met je eens.

Je weet net zo goed als ik dat langzaam zingen voor velen gewoon een kenmerk is van rechtzinnigheid. Waar snel(ler) wordt gezongen, daar nemen ze het niet zo nauw. En ritmisch? Dan ben je toch wel een eind afgegleden!
Helaas is dit de realiteit waarmee velen van ons te maken hebben. Zit je in een gemeente waar dergelijke denkbeelden heersen -in elk geval in de kerkenraadskamer-, dan kun jij wel liever wat sneller en misschien zelfs wel liever ritmisch willen zingen (o afvallige!), maar daar kom je dus geen stap verder mee. We blijven galmen, luid en traag, want dat heet eerbiedig te zijn...
~~Soli Deo Gloria~~

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jun 2004 17:22

SDG schreef:

Inderdaad..... Heeft iemand een zuurstoffles voor mij? Anders kan ik het niet volhouden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 23 jun 2004 17:24

Race 406, Jij raced zeker het liefst door de psalmen heen :?: :mrgreen: :mrgreen:

Maarre ik houd er ook wel van om de vaart erin te houden.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

joris

Berichtdoor joris » 23 jun 2004 18:22

de snelheid maakt heel niets uit. Als je maar zingt om God te prijzen of Hem te aanbidden. En niet omdat je nu eenmaal een aantal liederen moet zingen per dienst.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 23 jun 2004 18:30

joris schreef:de snelheid maakt heel niets uit. Als je maar zingt om God te prijzen of Hem te aanbidden. En niet omdat je nu eenmaal een aantal liederen moet zingen per dienst.

Ik vindt dat als het te snel gaat of te langzaam het niet meer tot eer van God is, dus het maakt degelijk wel uit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2004 18:31

En waar is die mening op gebaseerd?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 23 jun 2004 18:33

Aragorn schreef:En waar is die mening op gebaseerd?

Lijkt me duidelijk!
Overal waar te voorstaat is verkeerd. Als jij je moet haastten om het bij te houden kun je niet bij de woorden stilstaan en is het niet tot eer van God. Als je drie keer moet ademhalen tussen elk woord begin je je te ergeren en dat is ook niet tot eer van God

joris

Berichtdoor joris » 23 jun 2004 18:36

of je moet wat aan je zangtechniek en ademhaling doen.
:lol:

Een goed lied zing je in iedere toonsoort op een verschillend tempo volgens mij. Als je weet wat je zingt, en de leider van de gemeentezang is er in geslaagd om de mensen op één lijn te krijgen (of liever: iedere gemeentelid staat open voor een ontmoeting met God en zichzelf) dan zingt de gemeente de sterren van de hemel. En heeft iedereen een verrijkende ervaring.

Terug naar “Archief”