Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 21 jun 2004 20:35

amen, hijwel.

psalm 46:11; word rustig en wees u ervan bewust dat Ik God ben. Ik ben de Hoogeste onder alle volken, de Grootste op de hele aarde.

Ik denk wel eens; wat moet het voor het volk Israel erg ijn geweest om te wachten in de woestijn tot de wolk optrok en ze verder zouden gaan. Wat een vertrouwen in God, gewoon achter een wolkkolom aanlopen.
Je ogen gericht op de slang op de stok en je zult leven. Wat een vertrouwen!
wow, daar ben ik jaloers op!

Dus euh, wordt rustig, leg je wapens neer zoals een andere vertaling zegt en weet dat God God is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2004 21:53

Dat zeg jij, maar hoe weten we dat jij in die kwestie te vertrouwen bent? De bijbelschrijvers zeggen het ook, maar hoe weten we dat zij in die kwestie te vertrouwen zijn? Enz. enz.

Ik baseer dat niet alleen op ervaring... Hij laat mij persoonlijk ook merken dat Hij te vertrouwen is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 21 jun 2004 23:44

kijk, en daar komen we dus bij het punt ervaring uit. Degenen die die ervaring hebben geloven weld at god te vertrouwen is, en anderen die dat niet hebben niet dus.

dus toch die ervaring.
ik voel vreselijk met surfer mee en denk m erg goed te begrijpen in deze

joris

Berichtdoor joris » 22 jun 2004 05:55

maar jij gaat ook uit van je ervaring dat God niet te vertrouwen is waarschijnlijk. Kijk nou gewoon eerlijk naar d ebijbel. God doet toch altijd precies wat Hij zegt? en als HIj dat niet doet, dan is dat altijd ten voordele voor ons! Alleen zijn naam is al betrouwbaar: ik ben die ik ben!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 jun 2004 09:20

joris schreef:maar jij gaat ook uit van je ervaring dat God niet te vertrouwen is waarschijnlijk. Kijk nou gewoon eerlijk naar d ebijbel. God doet toch altijd precies wat Hij zegt? en als HIj dat niet doet, dan is dat altijd ten voordele voor ons! Alleen zijn naam is al betrouwbaar: ik ben die ik ben!
Er zijn talloze voorbeelden dat God niet precies doet wat hij zegt. Bijvoorbeeld alle teksten over gebedsverhoring in de bijbel.

En trouwens, ik ben ook die ik ben. Dat is een weinig zeggende uitspraak, in mijn beleving. Hetzelfde als: wat rood is, is rood. Ik ben die ik ben zeggen ook mensen als ze zich aangevallen voelen over iets, een fout of een gebrek.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 jun 2004 09:22

hijwel schreef:surfer,

je kan uren door blijven denken, tobben en christenen onderuit proberen te halen die volgens jou vertrouwen op dogma's en bijbelteksten. Maar daar berijk jij helemaal niks mee. Jij moet op zoek gaan naar jou zin in het leven, jij moet op zoek gaan naar jou God, of naar jou waarheid.

Ik heb mijn God gevonden, en mijn waarheid. Ik snap soms niks van de bijbel, hoe die is samen gestelt. Hoe die tot stand is gekomen, offe als er tegenstrijdige dingen in staan. Ik zou daar uren overna kunnen gaan denken, en daardoor gaan twijvelen over mijn waarheid.

Maar als ik kijk naar mijn leven, Geeft God mij elke dag antwoorden uit zijn Woord. God spreek vaak tot mij in Zijn woord, en soms op een andere manier. God spreek tot zoveel mensen in Zijn Woord, daar kan ook jij niet onderuit komen. Alle mensen die zo enorm dicht bij God leven, aanvaarden simpel weg de bijbel zoals hij nu is, en leven daar ook uit. Ze mogen en kunnen vertrouwen op God die de Bijbel tot zo ver aan ons heeft gegeven.

De manier om God te leren kennen is niet via onderzoek in de geschiedenis, offe je kennis over verschillende schijfwijzen. Of je te verdiepen in tegenstrijdigheden.

Wil je God wel leren kennen? ja?
God roept je: mijn Zoon geef mij je hart! Geef je zelf volkomen aan God en laat je lijden door Hem in alles! haha je denk mischien jij bent Gek! ik mijzelf overgeven aan God? straks raak ik mezelf kwijt :roll:

Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.

wil je God niet kennen?
mischien is het goed om dan uit te zoeken of je wat mist?
ik weet niet of je het in de gaten hebt, Hijwel, maar ik ben daar geweest, en op de weg terug.

Omdat ik er achter gekomen ben dat het allemaal suggestie is.

Als God reeel is, dan wil ik reele antwoorden op reele vragen die mijn leven bepalen. Aan een God die zich verstopt heb ik niets.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 22 jun 2004 09:48

surfer schreef:En trouwens, ik ben ook die ik ben. Dat is een weinig zeggende uitspraak, in mijn beleving. Hetzelfde als: wat rood is, is rood. Ik ben die ik ben zeggen ook mensen als ze zich aangevallen voelen over iets, een fout of een gebrek.
Dat lees je dat echt te beperkt... "JHWH" heeft in het hebreeuws meerder betekenissen:

Ik ben die ik ben
Ik zal zijn wie ik zal zijn
Ik was wie ik was

Het woord is zowel passief als actief en het houd in dat God niet alleen is wie Hij is, maar dat Hij ook altijd zal zijn wie Hij is en altijd was wie Hij is. Het woord opzich is een verbond. Lees het maar eens hardop op: "Ik ben wie Ik ben"... Volgens mij zegt het erg veel over God... :D
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 11:02

jouw interpretatie en zo is het denk ik ook wel bedoeld, maar als ik in een boek lees dat zwaartekracht onzin isk vervolgens pak ik een baksteen, loop ik naar het balkon en laat k m 7 verdiepingen vallen, dan gebeurt dat toch, als er in de bijbel staat dat iemand er altijd voor me zal zijn en die indruk krijg ik niet, dan geloof ik dat na een poosje ook niet meer, net als de zwaartekracht die niet zou bestaan

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 11:42

surfer schreef:ik weet niet of je het in de gaten hebt, Hijwel, maar ik ben daar geweest, en op de weg terug.

Omdat ik er achter gekomen ben dat het allemaal suggestie is.

Als God reeel is, dan wil ik reele antwoorden op reele vragen die mijn leven bepalen. Aan een God die zich verstopt heb ik niets.

moeilijk! Ik zou die weg terug niet inslaan, daar wordt je iig niet gelukkiger van.. maare als je er over wil praten, dan pb je maar.
Ik krijg wel antwoorden van God op mijn levensvragen, soms zelfs op hele wonderlijke wijzes!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 jun 2004 11:42

wat rood is, is rood
wat blauw is, is blauw
wat groen is, is groen

dat God is wie hij is zegt helemaal niks over wie hij is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 11:47

thespiritisinsideus schreef:kijk, en daar komen we dus bij het punt ervaring uit. Degenen die die ervaring hebben geloven weld at god te vertrouwen is, en anderen die dat niet hebben niet dus.

dus toch die ervaring.
ik voel vreselijk met surfer mee en denk m erg goed te begrijpen in deze

tuurlijk heeft dat te maken met ervaring.. door Iemand steeds beter te leren kennen kan je ook steeds meer met Hem delen, en steeds meer je laten lijden door Hem. Want wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des Evangelies wil, die zal het behouden.

maar die ervaring van ons.. heb ik niks aan denk je mischien. Das natuurlijk niet waar! Als God volkomen te vertrouwen is voor ons mensjes, waarom zou Hij dan niet betrouwbaar zijn voor jou? Hij staat altijd klaar voor ons, is er altijd voor ons, en heeft altijd het beste met ons voor.. Waarom dan niet voor jou?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 11:48

surfer schreef:wat rood is, is rood
wat blauw is, is blauw
wat groen is, is groen

dat God is wie hij is zegt helemaal niks over wie hij is.

onzin! de duivel is de Vader der leugenen!
en van God staat geschreven dat er in Hem geen kwaat is! (en dat mag jij geloven, die zooi in je leven komt niet bij Hem vandaan!)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 jun 2004 11:53

ik geloof het graag, maar de bijbelschrijvers nemen het ook niet altijd zo nauw met de waarheid.

En als een god beweert dat hij iemands gebeden verhoort, en daar komt niets van terecht, is dat dan wel waarheid?

Moet jij eens kijken hoeveel mensen in God zouden geloven als Hij inderdaad bestond en gebeden verhoorde (let wel: ik zeg niet: alle oneffenheden in hun leven gladstreek).

De christelijke religie kent vele subtiele halve of hele onwaarheden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 12:20

en als het kwaad in ieders leven niet van god komt, hoe zit t dan met zijn gebedsverhoring gecombineerd met almacht? of god is verantwoiordelijk voor goed en kwaad of god creeert je met talenten die je zelf ZELFSTANDIG moet benutten

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jun 2004 12:24

surfer schreef:
ik geloof het graag, maar de bijbelschrijvers nemen het ook niet altijd zo nauw met de waarheid.

En als een god beweert dat hij iemands gebeden verhoort, en daar komt niets van terecht, is dat dan wel waarheid?

Moet jij eens kijken hoeveel mensen in God zouden geloven als Hij inderdaad bestond en gebeden verhoorde (let wel: ik zeg niet: alle oneffenheden in hun leven gladstreek).

De christelijke religie kent vele subtiele halve of hele onwaarheden.
Sinds wanneer is God verplicht gebeden van mensen te verhoren, zoals zij dat willen? Is hij dat tegenover hen verplicht, kun je Hem chanteren met gebeden, mag Hij niet naar Zijn inzicht handelen? Hij is geen sinterklaas ofzo....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”