belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jun 2004 23:02

Josh schreef:Beste V:

Wij zijn 22 april jl. getrouwd...... voor GOD ; niet voor de kerk dus!

Laat wat door GOD bijeen is gebracht door niemand proberen uit elkaar te halen of houden; inclusief de kerken dus.

Ik vind dat echt 'zieltjeswinnerij' maar ook 'slavernij'.... Welk Gebod zegt: de kerk is de baas en doe wat de kerk zegt?

:D Josh
Kvind het harstikke goed om voor een kerk te trouwen. Maar ja als ze gaan zeuren over belijdens, en ik zo die niet af kunnen leggen zo ik waarschijnlijk toch verder kijken naar een andere kerk om daar te trouwen.... (maar wat heb je er aan de andere kant aan om in een kerk te trouwen die je gemeente niet is).. dus inderdaad lastig pakket.

Het enige wat ik kan bedenken is 'zorg' dat je er aan toe bent om belijdenis te doen. (wat in principe natuurlijk sowieso de bedoeling is, ook als je niet zou trouwen)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 06:40

Goedemorgen V. Alles OK? Lekker geslapen???? Ikke wel. Nu ontbijten achter de PC. Heerlijk.

Over trouwen en kerk: ik denk dat je van iemand moet houden én graag samen moet willen zijn. Dat er overeenkomsten tussen jou en je partner moeten zijn zodanig dat het je leven duurzaam positief samen kan houden. Ook omdat je dus van elkaar houdt.

Ik ben niet gecharmeerd van kerken, kerkleer, kerkinvloed, kerkmacht, kerkregeltjes en kerkbemoeienissen. Ik heb mijn ogen op GOD en Jezus.
En ik doe wat de Geest me vraagt en ga waar de Geest me brengt!

Kijk maar eens op http://devrucht.groeit.nl ...... Dan krijg je meer inzicht....

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jun 2004 08:28

Josh schreef:Goedemorgen V. Alles OK? Lekker geslapen???? Ikke wel. Nu ontbijten achter de PC. Heerlijk.

Over trouwen en kerk: ik denk dat je van iemand moet houden én graag samen moet willen zijn. Dat er overeenkomsten tussen jou en je partner moeten zijn zodanig dat het je leven duurzaam positief samen kan houden. Ook omdat je dus van elkaar houdt.

Ik ben niet gecharmeerd van kerken, kerkleer, kerkinvloed, kerkmacht, kerkregeltjes en kerkbemoeienissen. Ik heb mijn ogen op GOD en Jezus.
En ik doe wat de Geest me vraagt en ga waar de Geest me brengt!

Kijk maar eens op http://devrucht.groeit.nl ...... Dan krijg je meer inzicht....

Voor de evenwichtigheid zou je er op je site bij kunnen zetten dat de kerk een goddelijke instelling is, de gemeente. Ze doet idd misschien best veel fout. Maar ze leid nog steeds mensen op tot discipelen van christus, bouwt ze op, wijst ze terecht etc...

Maar goed in feite vind ik dat een kerk hoort te zeggen dat je niet haar maar christus moet volgen. Zodra een kerk gaat claimen is ze fout bezig.

Maar dat is eigenlijk nogal offtopic, dus als er iemand op wil reageren maak ff nieuwe topic aan :wink:
Afbeelding

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 09:21

Als de kerken niet meer doen wat God van hen vraagt door Zijn Woord en Geest.....wat is er dan 'goddelijk' aan zo'n instelling???

Volgens mij is elke instelling die ingaat tegen God, Gods Woord en Gods Geboden beslist niet 'goddelijk'....maar juist 'tegen-goddelijk'....

Christenen gaan niet in tegen Gods Wil of Wet, want dat heet immers 'zondigen'.....

Josh :!:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jun 2004 09:52

Josh schreef:Als de kerken niet meer doen wat God van hen vraagt door Zijn Woord en Geest.....wat is er dan 'goddelijk' aan zo'n instelling???

Volgens mij is elke instelling die ingaat tegen God, Gods Woord en Gods Geboden beslist niet 'goddelijk'....maar juist 'tegen-goddelijk'....

Christenen gaan niet in tegen Gods Wil of Wet, want dat heet immers 'zondigen'.....

Christenen gaan ook in tegen Gods Wil, of leef jij zondeloos? Paulus schrijft duidelijk dat je niet zondeloos kunt leven. Jezus schrijft de mensen die zich als zondeloos omschrijven keihard af. Dus ook elke christen is, hoe vreemd het ook klink, van zichzelf tegengoddelijk.
Afbeelding

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 09:55

Nee Mic....ik leef in Jezus en Geest en doe daarmee Gods Wil in letterlijke en figuurlijke zin....maaaarrrrr......als ik zondig [en dat doe ik vast wel eens] dan weet ik dat ik Jezus heb -het dagelijkse genade-brood- die mij -als ik daar oprecht in ben- wil vergeven.

:!: Josh

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 10:10

V schreef:Ik lees dat er veel meer mensen zijn die hun twijfels hebben over de belijdenis des geloofs.

Omdat wij vrij binnenkort trouwen moeten wij nu toch een keuze maken. Waarschijnlijk zullen wij dan ook niet in de kerk trouwen, want belijdenis doen zonder daar echt achter te staan willen wij niet. En als we nu wel belijdenis zouden doen, is dat alleen om maar in de kerk te kunnen trouwen en ik ben er van overtuigd dat dat een heel verkeerde reden is.

het is een heel verkeerde conclusie.

Je lijkt zeer rechtzinnig maar dat ben je helemaal niet. Je verschuilt je achter je onbekeerlijkheid. En dat is lekker makkelijk. Maar wie denk je ermee te dienen? God?

Wat een flauwe kul om te trouwen zonder God. want dat doe je. Hoe denk je wel ja te kunnen zeggen op je huwelijk terwijl je het belijdenis doen verwerpt. Wat gebeurt er als je kinderen krijgt. Laat je die dan ook maar niet dopen. De vragen bij de kinderdoop komen op het zelfde neer!

Maar dat is allemaal nog niet het ergste. Als God vraagt aan jou mijn zoon, mijn dochter geef Mij uw hart dan zeg je dus glashard. JAAH DAAAAG dat kan ik niet.

Als zulke dingen werkelijk een belangrijke rol spelen in je leven krijg je niet zo'n zakelijk reactie (Waarschijnlijk zullen wij dan ook niet in de kerk trouwen)

weetje waar ik aan moet denken bij jouw reactie. hieraan 1 ¶ Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.

wat je zegt klopt namelijk. Maar je conclusie is God onterend.

Het is beter te buigen dan te barsten.

ps je doet elke dag belijdenis. Heb je daar al wel eens bij stil gestaan?

(ik weet dat dit een felle reactie is, maar hij is oprecht en goed bedoeld!)
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 10:17

JacobH: wat is dit n voor kolder?! Zo reageer je toch niet?!

God is degene die mensen samenbrengt. Zeker als het een huwelijk betreft. Niet de kerk. Wat denkt de kerk wel dat zij zal bepalen hoe dingen mogen en hoe niet...?! Zal dwang of kerkleer ooit iemand bekeren....en wat voor afgedwongen belijdenis zal dat dan worden...???

Denk jij werkelijk Jacob dat God zo'n dwang en poppekast wil?

Daar zou ik maar eens over nadenken.... Liefde -en zeker Gods Liefde- werkt niet via dwang of afgedwongen belijdenissen [die niet eens met doop te maken heeft!]

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 10:22

Josh schreef:JacobH: wat is dit n voor kolder?! Zo reageer je toch niet?!

God is degene die mensen samenbrengt. Zeker als het een huwelijk betreft. Niet de kerk. Wat denkt de kerk wel dat zij zal bepalen hoe dingen mogen en hoe niet...?! Zal dwang of kerkleer ooit iemand bekeren....en wat voor afgedwongen belijdenis zal dat dan worden...???

Denk jij werkelijk Jacob dat God zo'n dwang en poppekast wil?

Daar zou ik maar eens over nadenken.... Liefde -en zeker Gods Liefde- werkt niet via dwang of afgedwongen belijdenissen [die niet eens met doop te maken heeft!]

volgens mij zit ik hier op een refo forum.

ik heb geen behoefte dit aan jou uit te leggen. Probeer je eerst maar eens te verplaatsen in een refo.

als je ergens op wil schelden moet je wel weten wat het precies inhoudt. En dat er in dit topic veel fabels staan over belijdenis doen kan ik ook niet helpen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 10:34

Jacob....ik scheld helemaal niet...>!
Ga je mij nu ergens valselijk van beschuldigen...dat kan toch niet ?!
Ik ben Christen...en ik dacht dat jij dat ook was toch?

Het zou fijn zijn als jij je daar ook naar gedraagt! Geen dwang of valse beschuldigingen dus...

Josh

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 10:46

Josh schreef:Jacob....ik scheld helemaal niet...>!
Ga je mij nu ergens valselijk van beschuldigen...dat kan toch niet ?!
Ik ben Christen...en ik dacht dat jij dat ook was toch?

Het zou fijn zijn als jij je daar ook naar gedraagt! Geen dwang of valse beschuldigingen dus...

Josh

jij hebt het over kolder en poppekast en dwang!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jun 2004 10:48

ik ben het met JakobH eens, niet zozeer omdat ik belijdenis opzich nou zo superzinnig vind, maar omdat V die vragen vanwege haar geloof niet kan beantwoorden (en niet omdat ze het niet eens is met de vragen op zich, want ik dat geval zou ik het met Josh eens zijn :wink:).

Je kunt je niet verschuilen achter je onbekeerlijkheid, vandaar dat m'n reactie op de vraag vanaf het begin in al was: zorg dat je die vragen wel met ja kunt beantwoorden.
Afbeelding

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 10:50

Sorry...maar er is er maar één die ons kan doen geloven: God zelf door Zijn Geest.

Kennelijk wordt hier 'kiezen' bedoeld..... En....GOD laat ons hierin geheel vrij! Zouden kerken dat beter ook niet doen??? Anders: dan is het dus kerkdwang. En dat kan dus niet de bedoeling zijn...toch?!

Tenslotte: trouwen is tussen twee mensen die GOD heeft samengebracht; laat daar dan ook NIEMAND tussen gaan staan! [kerk dus ook niet!]

Josh

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2004 10:59

De kerk staat er ook niet tussen... Het huwelijk wordt er alleen bevestigd en gezegend... Ik zie je probleem niet zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 11:18

Josh schreef:Sorry...maar er is er maar één die ons kan doen geloven: God zelf door Zijn Geest.

Kennelijk wordt hier 'kiezen' bedoeld..... En....GOD laat ons hierin geheel vrij! Zouden kerken dat beter ook niet doen??? Anders: dan is het dus kerkdwang. En dat kan dus niet de bedoeling zijn...toch?!

Tenslotte: trouwen is tussen twee mensen die GOD heeft samengebracht; laat daar dan ook NIEMAND tussen gaan staan! [kerk dus ook niet!]

Josh

sorry hoor, maar je weet gewoon echt niet waar je over praat.

Heel kort zal ik het samenvatten.

Een kerk als de gereformeerde gemeente werkt zo.

Je hebt doopleden en belijdende leden.

het is normaal dat in de kerk de kleine kinderen worden gedoopt. Daarbij worden er 3 vragen gesteld. Deze zijn slechts te beantwoorden als je de Heere naast je hebt staan.

dat ben je niet verplicht maar omdat je je nu eenmaal hebt aangesloten bij zo'n kerkverband (niet onder dwang!! hoe kom je daar eigenlijk bij) ga je de weg die de gemeente gaat. Dat bevorderd de eenheid en het schept duidelijkheid in zo'n gemeente.

Bij het belijdenis doen stel je dat je onder de verantwoording van je ouders ga, en zelf de verantwoording op je wilt nemen. Je krijgt door het belijdenis kerkelijk rechten en plichten. Maar het voornaamste van belijdenis doen is dat je belijdenis doet van je geloof. (nogmaals ook niet onder dwang) Je geeft dan antwoord op 3 vragen die gaan over de leer tot de Godzaligheid, tucht en de derde is me even ontschoten. (zal wel iets te maken hebben het onderwerpen aan de ambten.

Nou deze 3 zaken zijn voluit bijbels te funderen. Zonder dat het een instelling is die ook daadwerkelijk in de bijbel is beschreven.

Nu geeft V aan dat ze die vragen niet kan beantwoorden omdat ze geen kind van God is. En ten diepste heeft ze daar nog gelijk in ook. alleen de conclusie die ze hier uittrekt is diep droevig. Ze keert zich van God af, en gaat dan maar alleen en geeft de kerk de schuld. terwijl ze zelf schuldig is zich bij de Ware Kerk te voegen.

Als V eerlijk is kan ze niet alleen belijdenis doen, maar ook kan ze eventuele kinderen niet laten dopen en ook niet trouwen.

zo heel kort weergeven.

Veelst tekort eigenlijk. Maar ik word een beetje moe van dingen uitleggen terwijl mensen zelf niet de moeite nemen zich ergens in te verdiepen, maar helaas wel direct hun mening klaar hebben. En dat is jammer want vaak is zo'n mening nergens op gebaseerd.

Terug naar “Archief”