Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 jun 2004 22:54

Evelien schreef:Hoezo? is het dan echt zo vreemd dat iedere preeklezer zelf mag bepalen welke serie die pakt van de cathechismus?

Bij ons zou dat dus ondenkbaar zijn. Alweer een verschil in GG's. Een verschil waarmee ik op zich niet ongelukkig ben: op slechts weinige kilometers afstand kan ik in een vacante gemeente regelmatig predikanten beluisteren die in m'n eigen gemeente never-nooit zullen worden gevraagd, maar die ìk juist zo graag hoor!
~~Soli Deo Gloria~~

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 22:58

SDG schreef:
Evelien schreef:Hoezo? is het dan echt zo vreemd dat iedere preeklezer zelf mag bepalen welke serie die pakt van de cathechismus?

Bij ons zou dat dus ondenkbaar zijn. Alweer een verschil in GG's. Een verschil waarmee ik op zich niet ongelukkig ben: op slechts weinige kilometers afstand kan ik in een vacante gemeente regelmatig predikanten beluisteren die in m'n eigen gemeente never-nooit zullen worden gevraagd, maar die ìk juist zo graag hoor!

Ja preekt Moerkerken ook niet regelmatig bij jou in de buurt??
Daar doel je natuurlijk op? Ik leef met je mee hoor. Ik heb nog wel paar boekjes in de aanbieding van hem voor jou..... :wink:
Geintje....
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jun 2004 23:00

SDG schreef:

Is bij ons ook wel zo. Dit komt ook omdat wij best wel vrij vaak een emeritus predikant hebben, Hij komt zeker om de zondag een of twee preekbeurten geven.

Nu moet je niet gaan denken dat wij erg naar de linkse kant op gaan. Absoluut niet hoor. We zijn gewoon gergem!!! :wink:

Afgelopen zondag hadden wij een dominee die ik niet zo graag meer zou willen horen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jun 2004 23:32

Bookman schreef:
Aragorn schreef:Nah, je went eraan. Op een gegeven moment moet je de lol van bepaalde kromme gezegden e.d. wel in kunnen zien, dan is het soms nog wel te verdragen. Al moet ik toegeven dat je je af en toe wel afvraagt waarom je nou uit bed bent gekomen, maar dat is niets nieuws natuurlijk.

Nu ben ik vaak veel te radicaal. Dat weet jij ook. Maar snap je dat ik me bij zulke mensen wel eens afvraag of ze wel nuttig zijn om dat grote werk te doen? En dat bedoel ik oprecht. Of moeten we dan gaan denken aan die uitspraak dat de Heere met een kromme stok ook rechte slagen kan geven? Maar die is wel héél krom hoor! Maar goed waar kerk je nu Aragorn??

Ach, voor sommige mensen zal hij idd wel nuttig zijn en op dezelfde golflengte zitten, iedereen zal hier wel zo z'n functie hebben. En pastoraal schijnt hij het erg goed te doen, zolang je het er maar mee eens bent. :wink:
Momenteel ga ik dus met m'n ouders naar een HNHK-gemeente, ofschoon ik principieel tegen afscheidingen ben.. maargoed, het kan verkeren blijkbaar.. :) En daar komen soms dominee's waar ik het goed mee kan vinden en soms dominee's waar ik het weer minder mee eens ben. Maar dat zul je altijd wel houden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jun 2004 06:15

SDG schreef:

Misschien vragen bij de kerkenraad of dominee?

Ach bij ons was 4 jaar geleden ook niet zo denkbaar hoor dat men zelf mog bepalen welke serie de ouderling wou lezen. Duz er kan nog van alles gebeuren. :wink:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 jun 2004 10:54

Ds. Hofman werd pas bij ons gelezen

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 jun 2004 00:07

Vanmorgen zondag 51 van Ds Rietdijk
Vanmiddag preek over Lucas 5:31 voorbereiding H.A van Ds. J. van Haaren
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 29 jun 2004 12:21

Bookman schreef:Vanmorgen zondag 51 van Ds Rietdijk

Dan mag jij niet klagen!

Bij ons Ds. Moerkerken en Ds. Hoogerland.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 29 jun 2004 13:55

kootje schreef:
Bookman schreef:Vanmorgen zondag 51 van Ds Rietdijk

Dan mag jij niet klagen!

Bij ons Ds. Moerkerken en Ds. Hoogerland.

Bookman klaagt ook niet :wink:
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 09:04

Ga ff off-topic, maar wil wel even kwijt wat ik gisteren heb gehoord en gezien bij een avondmaalsbediening bij een "rechtse" GG. De preek ging over Jesaja 55, een hartstikke mooi hoofdstuk waarin "alle dorstigen" genodigd worden. Totdat de dominee uit de doeken ging doen wie ECHT dorstig zijn:
1) voor wie bekering niet zo makkelijk is
2) die zichzelf een goddeloos monster vinden
3) etc etc etc

Er staat boven het hoofdstuk "nodiging tot het heil", maar daar heb ik helaas erg weinig van meegekregen. Vreselijk vond ik het om dat weer eens mee te maken. 12 avondmaalgangers op een kerk van 1600 man, daar word je toch helemaal treurig van. Wat heeft het dan nog voor zin om te geloven? Ik weet zeker dat er veel meer kinderen van God in die kerk zitten, geloof gewoon niet in zo'n klein aantal. Aan het eind van iemands leven wordt dan vervolgens gezegd dat "er hoop voor is". Ik vind dat allemaal prachtig, maar waarom mag dat dan in het leven niet gezegd worden? Dan wordt geloven toch veel mooier?

Gisteravond de nabetrachting, werd ik ook heel droevig van. Het ging vooral over de avondmaalsgangers (echte bekeerden, half bekeerden en hypocrieten) en bijna in het geheel NIET over Christus. Ongelooflijk, zoveel over mensen te kunnen preken en zo weinig over Hem waar het uiteindelijk om gaat.

Kortom, ik heb weinig aan de preken gehad gisteren. En da's jammer :cry:
Geen commentaar

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 05 jul 2004 09:12

Motormuis schreef:Kortom, ik heb weinig aan de preken gehad gisteren. En da's jammer :cry:

Had je toch beter naar Houten kunnen gaan, Motormuis :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 09:36

SDG schreef:
Motormuis schreef:Kortom, ik heb weinig aan de preken gehad gisteren. En da's jammer :cry:

Had je toch beter naar Houten kunnen gaan, Motormuis :roll:

Was bij m'n ouders, ook GG, maar wat een verschil. M'n moeder was jarig en als cadeautje ben ik het weekend naar m'n ouders gegaan :mrgreen:

Pffff, wat ben ik blij dat wij van der Net hebben. Ik luister 1000 maal liever naar een preek waarin Christus wordt uitgeschilderd, dan dat er over mensen wordt gepraat. Over Gods ware kinderen die weten dat:
1) een overtuiging nog geen overbuiging is
2) een geopenbaarde Christus nog geen toegepaste Christus is
3) zie nog geen hebben is
4) je voor de vierschaar der conscientie moet komen

Gisteren had ik idd weer helemaal het gevoel dat het ingewikkeld is geworden. Er werd ook ronduit gezegd dat bekering niet makkelijk is.

Die GG is wel rijp om te fuseren met de GGN.......
Geen commentaar

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 05 jul 2004 09:47

Motormuis schreef:Die GG is wel rijp om te fuseren met de GGN.......

Dan ga je zondag weer fijn naar Houten, toch? Het is inderdaad soms heel moedbenemend om preken te horen zoals jij ze gisteren hebt gehoord. Maar wat is het anderzijds dan toch ook weer een voorrecht wanneer iemand als jij elke zondag (behalve als je moeder jarig is...) naar zo'n fijne gemeente kan gaan, waar het Evangelie zo puur en krachtig wordt verkondigd! Schud het stof van je voeten, verheug je alvast in het vooruitzicht dat je zondag weer in de Eskolkerk kunt zitten en houd maar vast wat je dáár hoort. Want daar hoor je niét dat het iets gemakkelijks is, iets wat je zomaar even kunt pakken (zoals sommigen ten onrechte beweren), maar wèl dat er genade is, dat er een verbond is, dat we met Psalm 81 mogen zingen "eist van Mij vrijmoedig op Mijn trouwverbond. Al wat u ontbreekt schenk Ik, zo gij 't smeekt, mild en overvloedig". Ik wens je alvast een gezegende zondag toe!
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 10:11

SDG schreef:
Motormuis schreef:Die GG is wel rijp om te fuseren met de GGN.......

Dan ga je zondag weer fijn naar Houten, toch? Het is inderdaad soms heel moedbenemend om preken te horen zoals jij ze gisteren hebt gehoord. Maar wat is het anderzijds dan toch ook weer een voorrecht wanneer iemand als jij elke zondag (behalve als je moeder jarig is...) naar zo'n fijne gemeente kan gaan, waar het Evangelie zo puur en krachtig wordt verkondigd! Schud het stof van je voeten, verheug je alvast in het vooruitzicht dat je zondag weer in de Eskolkerk kunt zitten en houd maar vast wat je dáár hoort. Want daar hoor je niét dat het iets gemakkelijks is, iets wat je zomaar even kunt pakken (zoals sommigen ten onrechte beweren), maar wèl dat er genade is, dat er een verbond is, dat we met Psalm 81 mogen zingen "eist van Mij vrijmoedig op Mijn trouwverbond. Al wat u ontbreekt schenk Ik, zo gij 't smeekt, mild en overvloedig". Ik wens je alvast een gezegende zondag toe!

Dank je wel jongen, ik jou ook! Had jij gisteren een goeie zondag?
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 14:49

Motormuis schreef:Ga ff off-topic, maar wil wel even kwijt wat ik gisteren heb gehoord en gezien bij een avondmaalsbediening bij een "rechtse" GG. De preek ging over Jesaja 55, een hartstikke mooi hoofdstuk waarin "alle dorstigen" genodigd worden. Totdat de dominee uit de doeken ging doen wie ECHT dorstig zijn:
1) voor wie bekering niet zo makkelijk is
2) die zichzelf een goddeloos monster vinden
3) etc etc etc

Hm, wist niet dat bekering voor de een makkelijker was dan voor de ander.. en al helemaal niet dat die laatsten juist dorstig zijn. :roll:

Terug naar “Archief”