Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 21 jun 2004 20:47

nou gewoon bijbels doorgaan lijkt mij: hou van die man!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 20:55

joris schreef:nou gewoon bijbels doorgaan lijkt mij: hou van die man!

Houden van? Laat ik zeggen dat ik er diep medelijden mee heb. Ik heb hulp aangeboden, en hij wil niet geholpen worden. Dus kan alleen de Heere hem helpen. Ik ga niet zeggen dat het goed is wat ik gedaan heb. Maar als je als enige uit 491 gemeenteleden zo'n man aanspreekt op zijn onchristelijke gedrag, en dan zo'n achterlijk antwoord terugkrijgt, dan krijg ik toch de neiging om te denken: Laat maar............ :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

joris

Berichtdoor joris » 21 jun 2004 21:02

Bookman schreef:

Houden van? Laat ik zeggen dat ik er diep medelijden mee heb. Ik heb hulp aangeboden, en hij wil niet geholpen worden. Dus kan alleen de Heere hem helpen. Ik ga niet zeggen dat het goed is wat ik gedaan heb. Maar als je als enige uit 491 gemeenteleden zo'n man aanspreekt op zijn onchristelijke gedrag, en dan zo'n achterlijk antwoord terugkrijgt, dan krijg ik toch de neiging om te denken: Laat maar............ :roll:
en toch is de uitdaging en opdracht denk ik: heb lief, met de liefde van de Heer. JEzus verachtte niemand.
Medelijden is een vorm van verachting en dan voel je je stiekum beter.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jun 2004 23:28

Hm, zit wel wat in joris.. Het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre je zelf zo iemand kunt helpen, behalve door gebed. Daar zijn in principe professionele instanties voor, en ik kan me er wel iets bij voorstellen dat zo iemand gepikeerd reageerd. Al is dat natuurlijk nooit goed te keuren, laat dat duidelijk zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 jun 2004 23:36

joris schreef:
Bookman schreef:

en toch is de uitdaging en opdracht denk ik: heb lief, met de liefde van de Heer. JEzus verachtte niemand.

helemaal right geit!

we moeten niet gaan lijken op Jezus, maar we moeten worden als Jezus! dus ook wij moeten niemand verachten, maar altijd in liefde blijven behandelen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 21 jun 2004 23:46

mijn zwakheden

arrogantie
ijdelheid
gebrek aan geloof en vertrouwen (al is dat misschien niet mijn fout)

intelligentie??

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 23:48

hijwel schreef:
joris schreef:
Bookman schreef:

helemaal right geit!

we moeten niet gaan lijken op Jezus, maar we moeten worden als Jezus! dus ook wij moeten niemand verachten, maar altijd in liefde blijven behandelen!

Ik heb nergens gezegd deze man te verachten. Maar als iemand zo op een brief reageert die in alle liefde geschreven is, en verder er niet over wil praten, dan kun je van zo iemand houden zoveel je wil, maar daar schiet je geen bal mee op. En nogmaals, hij heeft geen probleem, maar ik heb volgens hem een probleem omdat ik hem op zondag geschreven heb. Maar fijn dat jullie weten hoe wel met zo iemand om te gaan. :?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jun 2004 23:48

thespiritisinsideus schreef:mijn zwakheden

arrogantie
ijdelheid
gebrek aan geloof en vertrouwen (al is dat misschien niet mijn fout)

intelligentie??

Is dat laatste een zwakheid? Mjah, misschien wel, je wordt er iig niet bepaald gelukkiger van ofzo.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 21 jun 2004 23:54

ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat een bepaalde manier van je intelligentie aanwenden in het geloof zeker een zwakheid is. Zolandg je mar binnen religieuze kadertjes blijft denken maakt het niet uit, maar zodra je buiten dat kader treedt ben je (reddeloos?) verloren

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 22 jun 2004 00:20

zoals je hopeloos verklaard wordt als je met de paradigma's breekt van de wetenschap :wink:

ik denk dat ik zo'n beetje alle zondes heb begaan, behalve zondigen tegen de HG, nog niemand vermoord, nog geen overspel gepleegd.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

joris

Berichtdoor joris » 22 jun 2004 05:59

Ik heb nergens gezegd deze man te verachten. Maar als iemand zo op een brief reageert die in alle liefde geschreven is, en verder er niet over wil praten, dan kun je van zo iemand houden zoveel je wil, maar daar schiet je geen bal mee op. En nogmaals, hij heeft geen probleem, maar ik heb volgens hem een probleem omdat ik hem op zondag geschreven heb. Maar fijn dat jullie weten hoe wel met zo iemand om te gaan.

allereerst: ik weet precies waar je het over hebt. Want het is mijn valkuil om mensen te gaan haten en ze niet meer te moeten als ze een keer lelijk tegen mij hebben gedaan.
En toch weet ik zeker dat liefde de opdracht is. Liefde is iets anders dan aan een dood paard trekken. HEt is niet dat wij ons moeten inspannen om die ander te veranderen, maar om die ander te accepteren zoals hij is en in liefde te bekritiseren.

een zin prikkelt mij: maar daar schite je geen bal mee op. Wat betekent die zin??? Wie moet er iets opschieten in je 'conflict?" Voor wie doe je het? Voor die ander hoop ik?

Jij hebt het probleem, tja dat is de overtuiging van die ander. Jij hebt een nadere overtuiging dus dat kan je hem toch zeggen?: ik begrijp dat je er moeite mee hebt dat ik de brief op zondag geschreven heb, maar misschien kunnen we het nu over de inhoud ervan hebben?

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jun 2004 07:11

Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn als je iemand aanspreekt op zijn/haar zwakheden. Of zonde zoals je het noemt.

Met welke intentie deed je het? Als ik je reactie's lees was dat meer omdat 491 anderen het niet doen, kijk eens wat goed ik wel, dan omdat je bewogen met die persoon zijn heil bent.
Hoe weet je dat die 491 anderen het al niet doen? Wie zegt dat er in dat gezin hun directe omgeving(ouders, familie, vrienden) al niet over gesproken wordt?
Heb je al een relatie met dat gezin? Of kijk je ze anders niet aan omdat het wel een probleem gezin is?
Kom je gewoon al bij dat probleem gezin om gewoon Christelijke naasteliefde te betuigen? Gewoon een helpende hand te zijn?

Sprak je van je eigen zwakheden in je brief en je worsteling daarmee, bood je hem de helpende hand om met zijn zwakheid om te leren gaan?

Weet je het is makkelijk om je een oordeel te vormen over iemand anders die het toch in jouw ogen erg fout doet, maar als je geen relatie met dat gezin hebt kun je ook moeilijk erover oordelen. Je weet eigenlijk niets van de achtergrond en hoe het er werkelijk toe gaat als je er niet komt.

Daarom misschien nog eens die persoon aanspreken in Christelijke liefde, dat je met je brief hem gekwetst hebt en dat dat dus niet de bedoeling was. Wie weet, komt er dan een gesprek op gang waarin je elkaars achtergrond gaat leren zien. Waarom hij jou zo een brief terug stuurde en kun jij hem vertellen waarom jij hem een brief stuurde.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 10:43

Bookman schreef:Ik heb nergens gezegd deze man te verachten. Maar als iemand zo op een brief reageert die in alle liefde geschreven is, en verder er niet over wil praten, dan kun je van zo iemand houden zoveel je wil, maar daar schiet je geen bal mee op. En nogmaals, hij heeft geen probleem, maar ik heb volgens hem een probleem omdat ik hem op zondag geschreven heb. Maar fijn dat jullie weten hoe wel met zo iemand om te gaan. :?

zoals joris al zij: "Medelijden is een vorm van verachting en dan voel je je stiekum beter." Ik denk dat dit best eens op kan gaan, ook al hoeft het natuurlijk niet. Ik kan wel enorm medelijden hebben met iemand omdat heel zijn leven kapot gaat, en dat is zo jammer!

Ik weet niet precies hoe je het aan moet pakken. Ik kom met een paar mischientjes... Het belangrijste is dat je samen met God keuzes maakt! En van Hem antoorden vraagt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 10:47

thespiritisinsideus schreef:ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat een bepaalde manier van je intelligentie aanwenden in het geloof zeker een zwakheid is. Zolandg je mar binnen religieuze kadertjes blijft denken maakt het niet uit, maar zodra je buiten dat kader treedt ben je (reddeloos?) verloren

Gods Geest (de heilige Geest) geeft je wijsheid. Jij en ik kunnen heel slim zijn en alle aartse dingen beredeneren op een rijtje zetten en er daarna nog niet helemaal uit komen. Maar Gods Geest geeft je het simpele vertrouwen om in een God te geloven, om volkomen te vertrouwen op Zijn woorden. En om met Hem te leven

Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.

Ik vraag elke keer weer om die Geest, en leer zo heel veel van God, van Zijn Woorden. van zijn werk op aarde enz.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 11:05

ik vraag er ook om en echt oprecht om, niet eens altijd vanuit een cynische instelling, maar echt oprecht, vanuit een diep verlangen ook dat vertrouwen te hebben......
maar t zit er niet in

Terug naar “Archief”