belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jun 2004 16:15

Ook ik sluit mij eensgezind aan bij laatste 2... :)

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 jun 2004 16:44

caesar schreef:
BELIJDENISVRAGEN VAN VOETIUS
1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeengekomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing, en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te mishagen?

Wat me opvalt in deze vragen is telkens het woord 'Belooft'. Dat is iets dat je makkelijk kunt doen, zonder ergens in te geloven. Bijv. als m'n vader me vraagt de auto te wassen omdat dat volgens hem nodig is, kan ik dat best beloven te doen, terwijl ikzelf niet geloof dat het nodig is. Dan vind ik de vragen die in m'n eigen kerk (CGK) worden voorgelezen toch mooier. 't Grote verschil met de vragen van Voetsius is wel dat het in deze vragen (zie onder) om geloven gaat en niet om beloven.

Gelooft gij dat de waarheid Gods die het O.T. en N.T. geopenbaard en in de artikelen van het christelijke geloof beleden is en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is en is het uw voornemen in de belijdenis daarvan door de genade van God standvastig te blijven in leven en sterven?

Betuigt gij dat ge u vanwege uw zonden mishaagt, u voor God verootmoedigd, ue leven buiten uzelf in Jezus Christus zoekt en u 's Heeren dood verkondigt tot versterking van uw geloof?

Belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte is, door de kracht van de Heilige Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als een trouw lid van de gemeente van Christus te openbaren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente, Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en kerkelijke tucht van de kerk?

In de eerste vraag gaat het dus niet om de leer in de kerk (met alle verordenigen etc, maar om het Woord van God zoals dat verkondigd wordt in de kerk en zoals dat in de Bijbel staat.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 17 jun 2004 17:04

Bij ons gebruiken ze beide. De 3 vragen die jij noemt in de dienst.
En de vragen van Voetius bij de kerkenraad.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jun 2004 17:57

Gershwin schreef:=D> =D> =D> =D> =D>
Dat is voor mij nou ook een beetje het punt: ik heb eigenlijk wel zin om me bij een gemeente aan te sluiten, maar om nou van een kerk te zeggen dat ze de waarheid in pacht hebben...
moet dat om je ergens aan te kunnen sluiten?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 09:52

Wat mij betreft niet...

Wat sommige kerken betreft helaas wel.

Ze horen blijkbaar maar al te graag hoe perfect en zaligmakend hun leer is. :shock:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 19 jun 2004 17:20

Dus jij vindt dat ook iedereen vraag 2 met ja kan beantwoorden.

Ja, want met deze belijdenisvragen beloof je dat je 'in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven'. Het is net even de vraag waar het woordje 'haar' op slaat. (op 'belijdenis' of op 'leer'). Als je kiest voor het eerste is ook deze belijdenisvraag makkelijk te beantwoorden en wordt er nog geen geloof van je gevraagd...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 23:25

Klopt. De zaligmakende leer die in de kerk wordt geleerd... is dat niet: Jezus is voor je zonden gestorven door geloof daarin word je behouden? :)

Als het woordje "zaligmakende" er niet bijstond had het ook betrokken kunnen worden op alle formulieren en zo... Dat woordje "zaligmakend" geeft voor mij juist aan dat het om de kern gaat en niet om bijzaken... helaas denkt niet iedereen daar net zo over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 19 jun 2004 23:51

Ja, dat ben ik met je eens. Maar in sommige kerken houdt men bij bepaalde termen altijd een slag om de arm, een soort beperking dus. Zaligmakende leer houdt dan in dat er een mogelijkheid is om zalig te worden. Maar dan moet t je wel gegeven worden (zo hoor je t wel eens)

Dus... deze oude vragen kunnen zowel actief als passief uitgelegd worden. Ik vraag me af of men in de tijd van Voetius dat onderscheid al kende (tussen geloofsautomatisme en lijdelijkheid) en hoe hij het oorspronkelijk bedoeld heeft.

Josh

belijdenis des geloofs...de doop toch?

Berichtdoor Josh » 21 jun 2004 14:59

Ik las zo eea over 'geloofsbelijdenis' en trouwen...enik vroeg me af -gezien het Bijbelverhaal van de Ethiopische Kamerheer met Filippus- of niet geloofskennis [geholpen door de Geest] en daarna de doop [onderdompeling] de ware, bijbelse belijdenis is...?

Er staat immers, dat zodra de Kamerheer begreep wat hij las en wist wie Jezus was en hem aannam/in hem geloofde...dat zij het water inliepen waar het diep was; zodat de Kamerheer 'koppie-onder' gedoopt kon worden.... Maw: de doop is dus je belijdenis cq sluitstuk van wat je geleerd hebt en wat je gelooft....

En waarom dit nu koppelen met 'trouwen'.... :?:

Josh

Handelingen 8:34-38 ‘Vertel me,’ vroeg de kamerheer aan Filippus, ‘over wie zegt de profeet dit? Over zichzelf of over een ander?’ En Filippus begon te spreken. Uitgaande van die woorden uit de Schrift verkondigde hij hem het goede nieuws over Jezus. Onderweg kwamen ze langs een water. ‘Kijk, hier is water!’ zei de kamerheer. ‘Wat is ertegen dat ik gedoopt word?’ Hij liet de wagen stilhouden. Ze gingen beiden het water in, zowel Filippus als de kamerheer; en Filippus doopte de man'. [/b]

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: belijdenis des geloofs...de doop toch?

Berichtdoor @mic » 21 jun 2004 15:58

Josh schreef:Ik las zo eea over 'geloofsbelijdenis' en trouwen...enik vroeg me af -gezien het Bijbelverhaal van de Ethiopische Kamerheer met Filippus- of niet geloofskennis [geholpen door de Geest] en daarna de doop [onderdompeling] de ware, bijbelse belijdenis is...?

Er staat immers, dat zodra de Kamerheer begreep wat hij las en wist wie Jezus was en hem aannam/in hem geloofde...dat zij het water inliepen waar het diep was; zodat de Kamerheer 'koppie-onder' gedoopt kon worden.... Maw: de doop is dus je belijdenis cq sluitstuk van wat je geleerd hebt en wat je gelooft....

En waarom dit nu koppelen met 'trouwen'.... :?:

Josh

Handelingen 8:34-38 ?Vertel me,? vroeg de kamerheer aan Filippus, ?over wie zegt de profeet dit? Over zichzelf of over een ander?? En Filippus begon te spreken. Uitgaande van die woorden uit de Schrift verkondigde hij hem het goede nieuws over Jezus. Onderweg kwamen ze langs een water. ?Kijk, hier is water!? zei de kamerheer. ?Wat is ertegen dat ik gedoopt word?? Hij liet de wagen stilhouden. Ze gingen beiden het water in, zowel Filippus als de kamerheer; en Filippus doopte de man'. [/b]
Ja. Dat vraag ik me dus ook al een aantal jaar af.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Josh

belijdenis+trouwen ipv dopen met kennis en geloof

Berichtdoor Josh » 21 jun 2004 16:08

Yo Mic...ik denk gezien wat de Bijbel zegt [eerst kennis en geloof, dan dopen!] , dat het belijdenis-ritueel van de kerken [zonder doop] gekoppeld aan het huwelijk dus niet gaat over wat God van ons vraagt, maar over wat de kerk wil....

Behalve dat de kerk dus een barriere opwerpt voor huwelijken en 'andere soort-gelovigen'...willen kerken dus kennelijk macht en eigen leer boven de Bijbel stellen....

Is dat wel verstandig :?: Is dat wel christelijk :?:

....zuchttttttt........ :cry:

Josh

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 21 jun 2004 20:07

Gandalf schreef:
Wat me opvalt in deze vragen is telkens het woord 'Belooft'. Dat is iets dat je makkelijk kunt doen,

wh schrijft:
Deze belofte is echt niet makkelijk, een belofte aan God is nooit
makkelijk, want wij kunnen deze belofte niet waarmaken, we zijn
gevallen mensenkinderen, alleen met Zijn hulp kunnen we er wat van
terecht brengen, maar dat is dan in veel momenten nog niet makkelijk :!:

Josh

Berichtdoor Josh » 21 jun 2004 20:12

Nou nee hoor! Ik schrijf wat de Bijbel zegt; dat is iets heel anders !

:roll: Josh

V

Berichtdoor V » 21 jun 2004 20:42

Ik lees dat er veel meer mensen zijn die hun twijfels hebben over de belijdenis des geloofs.

Omdat wij vrij binnenkort trouwen moeten wij nu toch een keuze maken. Waarschijnlijk zullen wij dan ook niet in de kerk trouwen, want belijdenis doen zonder daar echt achter te staan willen wij niet. En als we nu wel belijdenis zouden doen, is dat alleen om maar in de kerk te kunnen trouwen en ik ben er van overtuigd dat dat een heel verkeerde reden is.

Josh

Berichtdoor Josh » 21 jun 2004 20:57

Beste V:

Wij zijn 22 april jl. getrouwd...... voor GOD ; niet voor de kerk dus!

Laat wat door GOD bijeen is gebracht door niemand proberen uit elkaar te halen of houden; inclusief de kerken dus.

Ik vind dat echt 'zieltjeswinnerij' maar ook 'slavernij'.... Welk Gebod zegt: de kerk is de baas en doe wat de kerk zegt?

:D Josh

Terug naar “Archief”