refojongeren en uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 dec 2002 14:38

night, een kleine reactie.

ik ken wel een predikant die op lijdelijkmakende manier preekte. ik heb er 16 jaar bij in de kerk gezeten... we hebben nu een andere predikant, en dat is op allerlei manieren te merken, zoals de betrokkenheid op catechesatie, jv, maar ook bij andere mensen als jongeren.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 dec 2002 15:10

Napoleon schreef:night, een kleine reactie.

ik ken wel een predikant die op lijdelijkmakende manier preekte. ik heb er 16 jaar bij in de kerk gezeten... we hebben nu een andere predikant, en dat is op allerlei manieren te merken, zoals de betrokkenheid op catechesatie, jv, maar ook bij andere mensen als jongeren.

Napoleon, van mij ook weer een kleine reactie:

Je zal mij ook niet horen zeggen dat de manier van prediking betrokkenheid (van met name de jeugd) bij de kerk be"invloedt.
Ik heb wel vragen bij de stellingname dat lijdelijkheid prediken het niet juiste uitgaansgedrag van de reformatorische jeugd veroorzaakt. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Dat het deels ermee te maken heeft, daarover kunnen we verder praten.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 24 dec 2002 16:42

Night schreef:Ik heb wel vragen bij de stellingname dat lijdelijkheid prediken het niet juiste uitgaansgedrag van de reformatorische jeugd veroorzaakt. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Dat het deels ermee te maken heeft, daarover kunnen we verder praten.

ik denk dat het uitgaansgedrag héél ergens anders mee te maken heeft. Met het niet durven uitkomen voor jezelf. Als je christen bent, en je bent gedoopt draag je wel een teken op je voorhoofd. Moet je dan naar zo'n gelegenheid gaan?

Veel "refo"-personen uit mijn klas, op school whatever.. gaan ook wel eens uit en kunnen het niet hard genoeg navertellen...ze willen gewoon heel stoer zijn. Net of het geloof ze niets doet. Op zondag spelen ze wel weer ene braaf persoontje...
Dus, dat.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 24 dec 2002 21:29

Night schreef:Want verder redenerend kan je dan het volgende bedenken:
a) de kerken waarin die uitverkiezingsprediking zoals het nu als stokpaardje wordt gebruikt kennen deze problemen dus niet! Die jongelui zijn niet in die keten te vinden, bevinden zich niet in uitgaansgelegenheden en ga zo maar door.

Een groot gedeelte van de jongelui is dus niet Woordbetrokken om het zo maar te zeggen. Het zegt hun weinig en willen graag blijven doen wat men doet. Illegale keten, drankgebruik en ga zo maar door.
Zorgt de prediking daarvoor? Is zij daar zelfs de schuld van? Dan zou er een duidelijke scheiding zichtbaar moeten zijn tussen de kerken met uitverkiezingsprediking en de kerken zonder uitverkiezingsprediking.

Ik denk dat het veel genuanceerder ligt. En dat er niet een schuld of schuldige aan te wijzen is. Mogelijk is wel de tendens te herleiden tot een aantal gemeenplaatsingen.

Wat je eerste punt betreft, Night, moet ik je jammer genoeg ongelijk geven. Die uitverkiezingsprediking, zoals het nu als stokpaardje wordt gebruikt, zullen veel mensen plaatsen bij de Ger. Gem. Ik ben lid bij zo'n Ger. Gem. (zonder die uitverkiezingsprediking zoals bedoeld wordt :P ), maar die problemen spelen hier erg.
Het lijkt mij ook wel streekgebonden.

Dat een groot gedeelte van de jongeren niet betrokken zijn bij het Woord, dát is het grote probleem. Maar een schuldige aanwijzen?
Leven wij, de ouderen, de jongeren zo voor dat het heel aantrekkelijk is om betrokken te zijn bij het Woord? Is het voor veel van ons ook niet een soort 'ver-van-mijn-bedshow'?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 dec 2002 21:53

Elsa schreef:
Night schreef:Want verder redenerend kan je dan het volgende bedenken:
a) de kerken waarin die uitverkiezingsprediking zoals het nu als stokpaardje wordt gebruikt kennen deze problemen dus niet! Die jongelui zijn niet in die keten te vinden, bevinden zich niet in uitgaansgelegenheden en ga zo maar door.

Een groot gedeelte van de jongelui is dus niet Woordbetrokken om het zo maar te zeggen. Het zegt hun weinig en willen graag blijven doen wat men doet. Illegale keten, drankgebruik en ga zo maar door.
Zorgt de prediking daarvoor? Is zij daar zelfs de schuld van? Dan zou er een duidelijke scheiding zichtbaar moeten zijn tussen de kerken met uitverkiezingsprediking en de kerken zonder uitverkiezingsprediking.

Ik denk dat het veel genuanceerder ligt. En dat er niet een schuld of schuldige aan te wijzen is. Mogelijk is wel de tendens te herleiden tot een aantal gemeenplaatsingen.

Wat je eerste punt betreft, Night, moet ik je jammer genoeg ongelijk geven. Die uitverkiezingsprediking, zoals het nu als stokpaardje wordt gebruikt, zullen veel mensen plaatsen bij de Ger. Gem. Ik ben lid bij zo'n Ger. Gem. (zonder die uitverkiezingsprediking zoals bedoeld wordt :P ), maar die problemen spelen hier erg.
Het lijkt mij ook wel streekgebonden.

Dat een groot gedeelte van de jongeren niet betrokken zijn bij het Woord, dát is het grote probleem. Maar een schuldige aanwijzen?
Leven wij, de ouderen, de jongeren zo voor dat het heel aantrekkelijk is om betrokken te zijn bij het Woord? Is het voor veel van ons ook niet een soort 'ver-van-mijn-bedshow'?

Elsa,

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest.
het volgende deed zich voor.
Men stelt dat de uitverkiezingsprediking dit soort zaken veroorzaakt.
Dat mag je concluderen dat gemeenten zonder die uitverkiezingsprediking dus die problemen niet kennen!
Aangezien de ervaring anders is, zoals jij ook stelt, zul je het met me eens zijn dat die problemen niet te wijten zijn aan de vermeende uitverkiezingsprediking. Dat stelde ik namelijk.
Ik denk ook dat het probleem elders ontstaat.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 25 dec 2002 00:52

We krijgen nu eigenlijk een soort kip en ei discussie. Wat is er eerst, een bepaalde prediking of het gedrag van jongeren? (En kip en ei discussies zijn wel oplosbaar, bv. met het scheppingsverhaal :lol: :lol:)

Het antwoord op deze kip en ei discussie volgens mij:

-1. er is een algemene trend op uitgaan en gebruik van verdovende/ stimulerende middelen.
-2. Ook jongeren in reformatorische kring voelen zich daardoor aangesproken. Omdat ze soms liever aansluiting zoeken bij het wereldse, wegens bijvoorbeeld sociale problemen.
-3. Men gebruikt de prediking als rechtvaardiging voor het gedrag.
Credo ergo sum

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 dec 2002 13:08

RPGtB schreef:We krijgen nu eigenlijk een soort kip en ei discussie. Wat is er eerst, een bepaalde prediking of het gedrag van jongeren? (En kip en ei discussies zijn wel oplosbaar, bv. met het scheppingsverhaal :lol: :lol:)

Het antwoord op deze kip en ei discussie volgens mij:

-1. er is een algemene trend op uitgaan en gebruik van verdovende/ stimulerende middelen.
-2. Ook jongeren in reformatorische kring voelen zich daardoor aangesproken. Omdat ze soms liever aansluiting zoeken bij het wereldse, wegens bijvoorbeeld sociale problemen.
-3. Men gebruikt de prediking als rechtvaardiging voor het gedrag.

Ik ben het niet met je eens als je zegt dat het een kip - ei vraagstuk wordt. Ik vind namelijk dat die kip ei relatie er helemaal niet is.
Ik blijf er nog steeds bij dat ik niet vind dat de zo aangeduide uitverkiezingsprediking er voor zou zorgen dat jongeren uit de band gaan springen. Volgens mij zijn er andere dingen die daarvoor zorgen, en zijdelings, voor zover ik meega in dat idee van de uitverkiezingsprediking, denk ik wel dat het een soort invloed kan zijn. Dan zie ik meer in je laatste stelling dat de prediking wordt gebruikt als argument, als rechtvaardiging. De vraag is of het ook daadwerkelijk zo is!

Verder herken ik overigens niet dat jongeren de prediking, of het argument: als ik bekeerd moet worden dan gebeurt het toch wel misbruiken als argument om eigen losbanidug gedrag goed te keuren.
Misschien is het zoals Elsa zegt wel streekgebonden.
Wat ik vaak hoor is dat men welbewust keuzes maakt: ik vind dat mijn gedrag moet kunnen, beetej plezier maken moet kunnen en ga zo maar door...

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 26 dec 2002 13:17

Ik denk dat het lang niet zo welbewust is. Ik zie meer een frustratie in de X-generatie. In Oost-Du. leidt die frustratie tot skinheads en hier tot dronkaards. De frustratie is vaak moeilijk te verklaren, er zijn geen econmische moeilijkheden of natuurrampen als oorzaak aan te wijzen. Volgens mij is het vooral te vinden op sociaal vlak. Relaties tussen mensen vervlakken.
Credo ergo sum

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 27 dec 2002 00:17

RPGtB schreef:Ik zie meer een frustratie in de X-generatie.

Sorry :x Domme vraag :oops: : wat is de 'X-generatie'? Zelf behoor ik ik tot de generatie 'Nix' en dat vond ik ook altijd zo raar. :(
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 27 dec 2002 10:03

Met X generatie bedoel ik hier de huidige jeugd..... GEbruik een X omdat ik niet zou weten hoever we al van generatie P(arens, oftwel Adam) af staan :lol: .
Credo ergo sum

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 dec 2002 19:29

Mijn punt is:
als over uitverkiezing op de juiste manier gepreekt zou worden, had je niet dit soort wangedrochtelijke opvattingen onder de jeugd (en ouderen).
Of het uitgaansgedrag ook zou veranderen, durf ik niet te zeggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2002 13:22

Om weer even naar de beginvraag terug te gaan:

Wat is er mis met uitgaan?

Ik ga regelmatig naar de kroeg, drink daar een paar biertje en vermaak me er, praat veel met andere mensen, in de kroeg heb ik zelfs wel vaak goede gesprekken over het geloof met gelovige en ook ongelovie vrienden. Ik zie totaal niet in waarom barbezoek niet zou kunnen.De schrijver van het artikel in het RD geeft ook nergens redenen waarom barbezoek verkeerd zou zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom dat niet goed zou zijn?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 31 dec 2002 14:28

't ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe je daar in die bar hangt.... veel van die uitgaande refojongeren doen het uit een soort verwereldlijking en frustratie uiten over hun geloof.
Credo ergo sum

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2003 14:12

Dat zou inderdaad niet goed zijn... ik ga er zelf heen voor de sociale contacten, omdat ik een biertje of een whiskey erg lekker vind, voor d muziek etc. (ik ben trouwens ook geen refojongere maar grefo :))

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 06 jan 2003 12:06

'k heb deze discussie een tijdje niet bekeken. Zag dat er wat reacties waren op een posting van mij. Ik wil er graag even op reageren.

De jongeren waar ik het over heb horen `s zondags géén aanbod (ook geen klein beetje - spreek volledig uit eigen ervaring en niet van horen zeggen). Dat is ook duidelijk te merken in de onverschilligheid en lijdelijkheid van velen (zelfs bijbellezen wordt door de ds. niet aangeraden omdat dat maar de mensen 'aan het werk zetten is' (!?!?!?!?!). Veel jongeren redeneren 'als ik uitverkoren ben kom ik er toch wel, en anders kan ik er net zogoed nog zoveel mogelijk van genieten.' Dit grijp ik niet uit de lucht! Ik hoor en zie het om me heen en zelf heb ik ook jarenlang gedacht (totdat ik een keer een helder en duidelijk onvoorwaardelijk aanbod hoorde - en ik er achter kwam dat dat niet iets nieuws was maar ook binnen de GerGem klonk en klinkt).

Blijft echter overeind staan dat het wel een bepaald soort type jongere is. Aanbod of geen aanbod helpt misschien nog niet eens zoveel.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Terug naar “Archief”