avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 13:35

Mee eens...

Maar wat als jongeren nou niet zo door de vorm heenkijken? Of als de vorm een blokkade is? De vorm is de overbrenger van de inhoud naar de luisteraar... als die inhoud de jongeren nou eens niet bereikt? Als het soms lijkt alsof je soep met een vork eet... tja, die soep kan dan nog zo lekker zijn... maar wat krijg je er dan van binnen? Niks... een vork of een lepel is dan maar een vorm.... maar is wel heel belangrijk.... Het is niet voor niets dat Paulus zich bijvoorbeeld heel erg aan zijn doelgroep aanpast... hij had ook voor iedereen het zelfde verhaal kunnen evrtellen en zeggen: Tja, je moet maar door vormen heen kijken... Maar Paulus wilde de mensen bereiken... en daarom gebruikt hij manieren die aanspreken. Lijkt mij niets mis mee om dat als kerk oko te doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jun 2004 18:08

Het zijn trouwens meestal de bejaarden die het prachtig vinden als jongeren meewerken aan kerkdiensten, het zijn de 50'ers die moeilijk doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 22:48

De gevestigde orde :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joris

Berichtdoor joris » 19 jun 2004 09:26

ik was pas in een trouwdienst van een gereformeerde bonds kerk. Heel zwaar, maa rik vond het geweldig omdat ik merkte dat de mensen daar echt op zoek waren naar God.

Soms kan een vorm een blokkade zijn, maar ligt het dan aan die vorm? of ligt die blokkade toch stiekum bij jezelf?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 12:00

Stiekum wel... maar helaas heb je dat vaak niet door.

Ik denk dat je ook niet moet afvragen aan wie het dan ligt.... en als het niet aan jou ligt maar aan die ander... moet ie zelf maar aanpassen... als het goed is zijn de problemen van de mensen in je kerk ook jou probleem...

En wil je je naaste graag helpen... en zeg je niet: Los het zelf maar op, het is jou probleem, niet de mijne.

Daarom vind ik de vraag aan wie iets ligt in dit geval niet zo relevant.

joris

Berichtdoor joris » 19 jun 2004 12:08

ik vind de oorzaak van het probleem wel belangrijk, omdat je anders niet weet wat je moet oplossen immers. veel veranderingen in de kerk zijn niet de oplossing van het probleem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 12:24

Hm misschien denk ik zo omdat bij mij bepaalde nieuwe dingen, zei het buiten de kerk, wel de oplossing waren :)

joris

Berichtdoor joris » 19 jun 2004 12:42

ja tuurlijk marnix.

Ik ben geen lid meer van de vrijgokerk, omdat de oplossingen die ze daar verzinnen geen oplossing voor mij waren.
Zolang mensen niet bereid zijn om eerlijk tek ijken naar het hoe en waarom van regels, tradities kan je het schudden. Worden er geen stappen anar elkaar gezet.
jongeren willen echtheid, ouderen lijken er bang voor.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2004 15:09

het ligt vast ook wel aan mijzelf dat ik er niet tegen kan dat ik in de GKV niet mee mag doen aan het avondmaal, aan mijn verleden. Toch ligt dat ook een beetje aan hun ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 23:14

Lalage schreef:het ligt vast ook wel aan mijzelf dat ik er niet tegen kan dat ik in de GKV niet mee mag doen aan het avondmaal, aan mijn verleden. Toch ligt dat ook een beetje aan hun ;)

Ik ben nog wel grefo.... en ik geef je groot gelijk. Het toelatingsbeleid was betreft het avondmaal is belachelijk. Gelukkig gaan er in de GKV stemmen op om dat te veranderen. Ik hoop dat dat gaat gebeuren, hoewel het, de GKV kennende nog wel ff kan duren :) Eerst flink vergaderen en de synode er over laten bakkeleien :D

Ik ben geen lid meer van de vrijgokerk, omdat de oplossingen die ze daar verzinnen geen oplossing voor mij waren.
Zolang mensen niet bereid zijn om eerlijk tek ijken naar het hoe en waarom van regels, tradities kan je het schudden. Worden er geen stappen anar elkaar gezet.
jongeren willen echtheid, ouderen lijken er bang voor.

Ouderen zijn niet bang voor echtheid, maar voor veranderingen... omdat het zo vertrouwd is zoals het gaat.... en ze bang zijn met veranderingen aan te geven dat het in het verleden niet perfect ging. Ik wist dat je geen GKV-lid meer bent... ik ben nog wel lid maar heb ook wel de oplossing gevonden (jeugdkerken)... en ik merk gelukkig dat in de GKV er ook dingen gaan de zijn... en daar wil ik me graag hard voor maken. Trouwens geen verwijt naar jou toe hoor, ik kan je overstap heel goed begrijpen!

Matt
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Matt » 20 jun 2004 13:41

Lalage schreef:het ligt vast ook wel aan mijzelf dat ik er niet tegen kan dat ik in de GKV niet mee mag doen aan het avondmaal, aan mijn verleden. Toch ligt dat ook een beetje aan hun ;)

Ik zit zelf ook in de GKV en als je belijdenis hebt gedaan, mag je gewoon aan het avondmaal (vandaag toevallig). Is het bij jullie anders dan ofzo?
Als het niet anders is, wat wil je dan?
Niks te doen.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jun 2004 19:40

Matt schreef:

Ik zit zelf ook in de GKV en als je belijdenis hebt gedaan, mag je gewoon aan het avondmaal (vandaag toevallig). Is het bij jullie anders dan ofzo?

Ik heb belijdenis gedaan in de SoW-kerk, vandaar.

André

Berichtdoor André » 14 jul 2004 15:12

Lalage schreef:
Matt schreef:

Wat is er mis met belijdenis gedaan te hebben in de SoW kerk dan?
Ben je dan een heiden o.i.d.?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2004 00:04

Andre schreef:
Lalage schreef:
Matt schreef:

Misschien wel. In de gkv mag je meestal alleen aan het avondmaal als je ook van die kerk belijdend lid bent. En dat doe je door daar belijdenis te doen of door er lid te worden door middel van een gesprek met ouderlingen. Ze gaan dan toetsen of je wel echt gelooft enzo. Dat is niet echt raar, want er zitten me toch vage snuiters tussen de kerkmensen van de PKN... Die hebben een andere soort belijdenis gedaan dan ik, terwijl we het wel in dezelfde dienst deden (maar daar gaan we het nu niet over hebben). Wat wel vervelend is: ik heb gehoord van een hervormd (bond) meisje dat aan het avondmaal wilde in de GKV, omdat haar vriend daar lid van is. Na een paar (!) vergaderingen hebben ze besloten dat dat niet mocht. Dus ik ga me er ook maar niet aan wagen. In Amsterdam mag je wel meedoen aan het avondmaal in de gkv als je de geloofsbelijdenis ondertekent.

André

Berichtdoor André » 15 jul 2004 12:16

Lalage schreef:
Andre schreef:
Lalage schreef:
Matt schreef:

Misschien wel. In de gkv mag je meestal alleen aan het avondmaal als je ook van die kerk belijdend lid bent. En dat doe je door daar belijdenis te doen of door er lid te worden door middel van een gesprek met ouderlingen. Ze gaan dan toetsen of je wel echt gelooft enzo. Dat is niet echt raar, want er zitten me toch vage snuiters tussen de kerkmensen van de PKN... Die hebben een andere soort belijdenis gedaan dan ik, terwijl we het wel in dezelfde dienst deden (maar daar gaan we het nu niet over hebben). Wat wel vervelend is: ik heb gehoord van een hervormd (bond) meisje dat aan het avondmaal wilde in de GKV, omdat haar vriend daar lid van is. Na een paar (!) vergaderingen hebben ze besloten dat dat niet mocht. Dus ik ga me er ook maar niet aan wagen. In Amsterdam mag je wel meedoen aan het avondmaal in de gkv als je de geloofsbelijdenis ondertekent.

Die Predikant hebben wij "overgenomen" van Amsterdam :wink:
Maar ook hij heeft te maken met een kerkraad.
Ik geef je wel gelijk het beleid in de GKV is zwrt/wit.
Zal dr een boek over kunnen schrijven.
Ze zijn namelijk absoluut niet consequent als het gaat om het toelatings beleid.
Je kunt na je trouwen natuurlijk ook nog een kerk uitzoeken waar je je beide thuisvoelt.
Kun jij aant avondmaal en je vriend met een lange korte broek de kerkzaal in :)

Terug naar “Archief”