refojongeren en uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

refojongeren en uitgaan

Berichtdoor Maarten » 19 dec 2002 23:56

In het RD van vandaag (19-12) staat een artikel (http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=43913, Barbezoekers op weg naar belijdenis)over het uitgaansgedrag van refo-jongeren. Nu is daar op dit forum vaker over gediscussieerd, maar toen ik dit artikel las, kwam ik tot de conclusie dat het veel erger is dan ik altijd gedacht had.

Wat vinden jullie daarvan?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 20 dec 2002 00:22

Het trieste resultaat van meer geven om het uiterlijk dan om het innerlijk. Als de kinderen maar netjes in de kerkbanken zitten, lange rok en hoedje, fijn naar JeVe gaan dan zal het wel goed zitten, maar zo werkt het niet. Graven kunnen mooi witgeplijsterd zijn.
Credo ergo sum

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 20 dec 2002 10:56

Als dat wat in het RD stond inderdaad waar is (ook de sexuele uitwassen) dan is het inderdaad veeeel erger dan dat ik dacht.

In de omgeving waar ik woon duiken de meeste jongens zaterdagsavonds een illegale keet in waar het alcolhol rijkelijk vloeit. En dan maar scheuren om voor 24:00 uur thuis te zijn (eens in de zoveel jaar vouwt er eentje zich met een auto om de boom).

Dat komt voor een deel denk ik ook door wat in dat artikel ook stond; als ik uitverkoren ben dan trekt God me er wel uit.

Dus voor een deel is de prediking ook schuldig door een eenzijdige uitleg van de uitverkiezing en weinig tot geen aanbod van genade.

Hoe bereik je zulke jongeren?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 dec 2002 13:19

Dus voor een deel is de prediking ook schuldig door een eenzijdige uitleg van de uitverkiezing en weinig tot geen aanbod van genade
weer een argument dat de manier waarop over uitverkiezing wordt gepreekt niet deugt. Je ziet het aan de resultaten.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 dec 2002 13:22

net als het voorbeeld waar allemaal de ME moet uitrukken. In de christeijke plaatsejes zoals kootwijkerbroek, genemudien, katwijk volgens mij ook vanlaast en bij de voetbal!!

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 20 dec 2002 14:57

paprikameisje2 schreef: zoals kootwijkerbroek,

Hé, hé, niet gaan generaliseren hè. Die MKZ-crisis is wel effe iets anders geweest dan zomaar tijdens een voetbalwedstrijd keet schoppen.

Maar inderdaad zie ik veel jongeren uit die kringen e.d. die religie e.d. helemaal niet serieus nemen omdat ze wachten of ze wel of niet uitverkoren zijn. Brrr......

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 20 dec 2002 14:59

Olee, Urk weer in het nieuws
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 dec 2002 20:04

Calvin schreef:Dat komt voor een deel denk ik ook door wat in dat artikel ook stond; als ik uitverkoren ben dan trekt God me er wel uit.

Dus voor een deel is de prediking ook schuldig door een eenzijdige uitleg van de uitverkiezing en weinig tot geen aanbod van genade.

Ik denk dat je toch wat te goed denkt van de jongelui. Het is meer onwil dan dat het aan de prediking ligt denk ik. Een dode sfeer in de kerk is verschrikkelijk, dat zeker, maar daar is dit niet zozeer aan te wijten.

surfer schreef:weer een argument dat de manier waarop over uitverkiezing wordt gepreekt niet deugt. Je ziet het aan de resultaten.

dat klinkt nogal gefrustreerd surfer! Bovendien er generaliserend. Ook geef je aan het artikel niet goed gelezen te hebben. In het artikel staat duidelijk dat ALLE kerkelijke jongeren eraan meedoen.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 20 dec 2002 21:59

De hamvraag is of het wel aan de uitverkiezingspreek an sich ligt. Je merkt over allerlei valkken dat de jeugd bergafwaarts gaat. We lijken het economisch etc. wel goed te hebben, maar nog nooit waren zoveel mensen gefrustreerd, plegen zoveel mensen suicide. het kan best zijn dat we te maken hebben met een groep depri jongeren die de uitverkiezingsleer gewoon opportunistisch aangrijpt om hun gedrag goed te praten....
Credo ergo sum

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 23 dec 2002 12:18

Maarten schreef:
Calvin schreef:Dat komt voor een deel denk ik ook door wat in dat artikel ook stond; als ik uitverkoren ben dan trekt God me er wel uit.

Ik denk dat je toch wat te goed denkt van de jongelui. Het is meer onwil dan dat het aan de prediking ligt denk ik. Een dode sfeer in de kerk is verschrikkelijk, dat zeker, maar daar is dit niet zozeer aan te wijten.
kerkelijke jongeren eraan meedoen.

Ik spreek helaas uit eigen ervaring :cry:
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 dec 2002 12:46

dat klinkt nogal gefrustreerd surfer! Bovendien er generaliserend. Ook geef je aan het artikel niet goed gelezen te hebben. In het artikel staat duidelijk dat ALLE kerkelijke jongeren eraan meedoen.
dank voor de analyse. Maar mijn opmerking is meer een klinische constatering. Zie ook mijn bedragen onder het topic religie over dit onderwerp.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 23 dec 2002 21:30

RieBo schreef:Olee, Urk weer in het nieuws

En? Trots dat JIJ er woont?

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 23 dec 2002 21:42

Calvin schreef:
paprikameisje2 schreef: zoals kootwijkerbroek,

Hé, hé, niet gaan generaliseren hè. Die MKZ-crisis is wel effe iets anders geweest dan zomaar tijdens een voetbalwedstrijd keet schoppen.

Maar inderdaad zie ik veel jongeren uit die kringen e.d. die religie e.d. helemaal niet serieus nemen omdat ze wachten of ze wel of niet uitverkoren zijn. Brrr......

Ik ben in mijn jeugdjaren zeeeeer veel in kootjebroek gewest. en daar staan flink wat illegale keten en ook in het dorpshuis gaat het er flink aan toe.

Gezien mijn reacties in de topic refocafe probeerde ik alaan te geven dat het veel erger is dan velen denken

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 24 dec 2002 00:19

Hoe bereik je zulke jongeren?

Dit vind ik een heel ernstige beschuldiging, die m.i. niet helemaal terecht is.
* Volgens mij is de uitverkiezing nooit uitgangspunt in een preek.
* als er weinig tot geen aanbod van genade is in een preek, is het geen preek. Waarschijnlijk bedoel je het anders.

Het ligt, voor mijn gevoel, vooral aan de jongeren zelf. Zij leven in deze tijd: "Ik wil dit en ik wil het nu".
Deels ligt dit gedrag ook aan de ouders (in sommige gevallen). Ouders gaan er dan van uit dat de 'wilde haren' zijn. Of zijn zelf helemaal vervuld van het individualisme en het materialisme.

Ik denk niet dat dit soort jongelui nog door mensen te bereiken is.
Maar vergeet één ding nooit: ze hebben een gedoopt voorhoofd en bij God zijn álle dingen mogelijk!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 dec 2002 13:20

Ik ben het wel met Elsa eens.

Ik denk niet dat de manier van prediking an sich het probleem veroorzaakt waar we het nu over hebben.
Het heeft totaal met andere redenen te maken, waar Elsa al het een en ander van aangeeft.

Stel dat we wel de conclusie moeten trekken dat de uitverkiezingsprediking de oorzaak zou zijn.
Ten eerste herken ik dat verwijt al helemaal niet, voluit refo zijnde om maar even zo'n term te gebruiken. Ik ken geen kerken in mijn ervaringsgebied waar de uitverkiezing wordt gepredikt op de manier waarop dat nu aangegeven wordt.
Misschien kan ik zelfs wel de conclusie trekken dat het een hype is om te zeggen dat refo = hel en verdoemenis en uitverkiezingsprediking. Ik kwam dit op de chat ook al een oaar keer tegen. Heel stoer werd dat geponeerd, maar bij verder praten werd het al snel duidelijk dat die mening gebaseerd was op horen zeggen, en "dat idee heb ik en zo heb ik weer een mooi item om eens af te geven op refo-nederland". Dat gaat er bij mij niet in.

Ik denk dan ook dat je deze dingen moet scheiden.
Want verder redenerend kan je dan het volgende bedenken:
a) de kerken waarin die uitverkiezingsprediking zoals het nu als stokpaardje wordt gebruikt kennen deze problemen dus niet! Die jongelui zijn niet in die keten te vinden, bevinden zich niet in uitgaansgelegenheden en ga zo maar door.
b) Als dat wat nu een uitverkiezingsprediking wordt genoemd (ik begrijp heus wel een beetje waar men op doelt) zou worden weggehaald en er een prediking van volledig aanbod en aanbieding en aangrijping tegenover zou worden gezet...wat is dan het resultaat?
Als de voornoemde stelling waar zou zijn (oftewel ervoor zou zorgen etc etc ) zou dat een kentering in het denken en doen van de jeugd teweeg moeten brengen. Dus...na laten we zeggen 2 jaar zijn alle keten verdwenen, zitten die jongelui allemaal weer gemotiveerd in de kerkbanken, zijn ze zeer meelevend en gaan ze allemaal aan het avondmaal. Goed...er zit iets kroms in, namelijk dat zulke mensen niet snel weer terug te brengen zijn, maar laten we er dan 5 jaar van maken en dan in plaats van henzelf ervan maken: hun jongere broertjes en zusjes.
Wie dus zet dat die "uitverkiezingsprediking" er de grote oorzaak van is zal moeten zeggen dat dit dus het gevolg is.

Ikzelf onderken heus wel wat men bedoelt met "uitverkiezingsprediking" en wat men bedoelt met lijdelijkheid.
De vraag is alleen: zorgt de prediking daarvoor? Zou een verandering van prediking een verandering teweeg brengen dan?
Of is het gewoon de aard van de mens zelf? Allereerst helemaal niet geneigd om God te zoeken en te leven naar Zijn Woord, zeker niet in deze tijd van welvaart en waarin alles bereikbaar is en alles kan en mag.
Een groot gedeelte van de jongelui is dus niet Woordbetrokken om het zo maar te zeggen. Het zegt hun weinig en willen graag blijven doen wat men doet. Illegale keten, drankgebruik en ga zo maar door.
Zorgt de prediking daarvoor? Is zij daar zelfs de schuld van? Dan zou er een duidelijke scheiding zichtbaar moeten zijn tussen de kerken met uitverkiezingsprediking en de kerken zonder uitverkiezingsprediking.

Ik denk dat het veel genuanceerder ligt. En dat er niet een schuld of schuldige aan te wijzen is. Mogelijk is wel de tendens te herleiden tot een aantal gemeenplaatsingen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”