Ik vroeg me af of álle dingen in Openbaringen echt gaan gebeuren.
Bijvoorbeeld sprinkhanen met mensengezichten enzo.
Is dit geen beeldspraak om bijv. gevaarlijke mensen uit te beelden?
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Maar waarom zou in een boek, waarin zo ongeveer alles symbolisch lijkt te zijn, dit niet symbolisch zijn?
Klaas
ik vroeg me dus in een andere topic al af of openbaringen symbolisch was of niet. In de vragenrubriek staat nu een antwoord over openbaringen.
Dat het dus symboliche is
Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn om onze uitleg aan de openbaringen toe te kennen en bepaalde gedeelten slechts als symbolisch af te doen. Dit geldt voor alle kinderen Gods, of ze nu dominees heten of kerkleden, of welke naam dan ook.
Vraag: In de Bijbel lees ik dat er na de eindtijd een nieuw Jeruzalem komt. Hoe kunnen alle mensen hier wonen? Ook staan er afmetingen van dat nieuwe Jeruzalem (144x144 kilometer?). Hoe moeten we dit opvatten? Letterlijk, of juist niet?
Antwoord: Het nieuwe Jeruzalem. De getallen in het boek Openbaring moeten wij niet letterlijk opvatten maar symbolisch, anders gaan we de dingen verkeerd uitleggen zoals bijvoorbeeld de Jehovah-getuigen, die beweren dat er letterlijk 144.000 mensen in de hemel komen en de rest op een mooie aarde. En denk aan de chiliasten, die het getal 1000 uit Openbaring 20 letterlijk uitleggen.
Het getal 144.000 (12 x 12.000) wil zeggen dat de het nieuwe Jeruzalem dus in alle opzichten volmaakt zal zijn. Het zal zo voor ons besef onmetelijk groot zijn, zodat het een schare kan bevatten die niet te tellen is, maar door de Heere zijn allen vanuit zijn verkiezend welbehagen geteld en door de eeuwen heen, thuis gebracht.
Ds. A. J. Schalkoort
Antwoord: Zelf vind ik een hele goede verklaring op Openbaring van wijlen Ds. E. van Meer, getiteld "De Alpha en de Omega".
Ook is er sinds kort een verklaring uit van ds. R. van Kooten uit Soest. Ik ken dit zelf niet, maar durf deze zondermeer ook aan te bevelen.
Ds. N. P. J. Kleiberg
Eén van de grondregels van de exegese is dat je leest wat er staat en uitgaat van wat het meest voor de hand ligt.
Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn om onze uitleg aan de openbaringen toe te kennen en bepaalde gedeelten slechts als symbolisch af te doen.
Jezelf boven een dominee stellen en doen alsof je het beter weet vind ik ook wel vrij ver gaan.
Als je daarmee bedoeldt dat je alles in principe letterlijk moet nemen, daag ik je uit vanuit de bijbel aan te tonen dat dit een goed principe is.
Het is een misvatting ( Jouw mening Klaas ? (HB)) te denken dat symbolisch minder is dan letterlijk. 'Slechts symboliek' is dan ook geen zinnige uitdrukking. Als een gedeelte symbolisch bedoeld is zou het tamelijk dom zijn dit zo letterlijk mogelijk te lezen.
Daarbij komt nog eens dat het merendeel van de profetiën waarvan in de bijbel gezegd wordt dat ze vervuld zijn niet letterlijk vervuld zijn..
Trouwens welke argumenten heb je nog als iemand tegen jou zegt, dat je als de HEERE JEZUS CHRISTUS zegt dat HIJ de Weg, de Waarheid en het Leven is, dat je dit symbolisch moet zien en dat wij hem als een voorbeeld moeten zien, niet meer dan dat.
Denk eens aan het feit dat onze HEERE JEZUS CHRISTUS over het water liep en ook Petrus (math. 14), jij zou dit liever symbolisch zien.
Trouwens hoe is bij jou "exegese" gedefinieerd?
Dank je dat je mij dom/dwaas vind
Maar zijn profetiën, eigenlijk symbolische verhalen, of uiteindelijk concrete gebeurtenissen volgens jou.
Trouwens geef ook een wat bijbelse argumenten van niet letterlijke vervulling?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten