Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:japijo schreef:Aragorn schreef:Eerlijk duurt het langst vind ik dan weer een erg jammere en suggestieve titel..
Op een bewust oneerlijke brochure vindt ik het een correct gevonden titel.
Ik vind het sowieso al veel te ver gaan om mensen van bewuste oneerlijkheid te betichten, helemaal als je dat dan ook nog zo in de titel zet. Dan lijkt het er meer op dat je je gram wilt halen dan dat je serieus en evenwichtig je eigen standpunten wilt uiteenzetten.
Ik denk dat jij eerst maar eens de brochure moet gaan lezen voordat je commentaar levert. En misschien ook maar dat boekje van Budding. Dan begrijp je het misschien!
In dit stuk wordt ingegaan op de brochure “Trouw” van Ds D. J. Budding uit 2003. Dit is een overigens mislukte vorm van zelfrechtvaardiging van deze predikant voor zijn gemeente Waarder. (...) Natuurlijk mag men daarbij zijn mening naar voren brengen. Men moet daarbij echter wel recht doen aan de feiten.
Klaas schreef:Ik denk dat jij eerst maar eens de brochure moet gaan lezen voordat je commentaar levert. En misschien ook maar dat boekje van Budding. Dan begrijp je het misschien!
In de inleiding van de brochure lees ik:In dit stuk wordt ingegaan op de brochure “Trouw” van Ds D. J. Budding uit 2003. Dit is een overigens mislukte vorm van zelfrechtvaardiging van deze predikant voor zijn gemeente Waarder. (...) Natuurlijk mag men daarbij zijn mening naar voren brengen. Men moet daarbij echter wel recht doen aan de feiten.
Een brochure bestempelen als 'een mislukte vorm van zelfrechtvaardiging' en dat koppelen aan het onjuist weergeven van feiten suggereert iets meer dan in zo'n situatie netjes is. Het is volgens de schrijver geen onderbouwing van het standpunt van de Ds in kwestie maar een poging om zijn standpunt (tegen beter weten in?) goed te praten.
De inhoud van de brochure is absoluut interessant maar doordat de schrijver het blijkbaar nodig acht af en toe op deze manier een waardeoordeel te geven vind ik het niet echt een sympathieke manier om e.e.a. te verwoorden.
Klaas
Peter L schreef:Ik vind het ongelofelijk, wat hier gebeurd. Vanmiddag hoorde ik in het Radio 1 journaal een dominee (ds. Heemskerk uit Garderen), die gewoon N.H. wilde blijven. De hele gemeente staat 100% achter hem. Elke zondag komen ze met 750 man 2x per zondag naar de kerk. Deze hele gemeente ziet niets in de PKN, maar wil N.H. blijven. Maar nu wordt de dominee losgemaakt van de gemeente, alleen omdat de synode het wil, niet de gemeente; hij wordt straks gedwongen de pastorie te verlaten en de synode eist het kerkgebouw op voor de PKN. De nieuwe kerkorde wordt de gemeente dus door de strot geduwd. Maar wie heeft de dominee beroepen? De gemeente of de synode? De gemeente. Wie onderhoudt de dominee? De gemeente. Wie onderhoud het kerkgebouw? De gemeente. En, als ik het goed heb is het kerkgebouw ook van de gemeente.
Peter L schreef:Een van de punten van de Reformatie was, dat men de hiërarchie in R.K. kerk als onbijbels verwierp. In de kerk dienen de zaken niet van bovenaf opgelegd te worden. De PKN gaat hiermee ver van de Reformatie af staan.
Peter L schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat plaatselijke gemeenten autonoom dienen te zijn. Overkoepelende verbanden, zoals synodes, hebben geen bijbelse basis en behoren dus geen autoriteit over de plaatselijke kerk te hebben.
Peter L schreef:Het ergste van dit verhaal vind ik, dat dit echt een slecht getuigenis is t.o.v. de ongelovige buitenwereld. Dat christenen zo met elkaar omgaan, is helaas niet nieuw, maar nog altijd beschamend.
johannes1 schreef:maar zelf te kiezen om te blijven wat je bent en vervolgens uit je ambt worden gezet omdat je niet mee kan gaan met de pkn. en de schuld ligt bij de pkn. want als je leest wat de bezwaarden hebben gedaan om binnen te pkn te kunnen blijven, dan kan je niet zeggen dat de schuld bij de bezwaarden ligt.
japijo schreef:Ik vind het werkelijk waar belachelijk.
De synode probeert echt alles te ontvreemden. Als ze zo graag PKN willen zijn, nou laten ze dat dan maar worden, maar laat hun die dat niet willen, met hun eigen eigendommen met rust.
japijo schreef:Het is echt onbegrijpelijk wat hier gebeurt. Ds's worden zo uit hun ambt gezet, losgemaakt van de gemeente. Wat zijn we weer lekker goddelijk bezig, Plaisier. Ik vrag me af welke god dit toestaat. De Echte God in ieder geval niet!!
sanderious schreef:johannes1 schreef:maar zelf te kiezen om te blijven wat je bent en vervolgens uit je ambt worden gezet omdat je niet mee kan gaan met de pkn. en de schuld ligt bij de pkn. want als je leest wat de bezwaarden hebben gedaan om binnen te pkn te kunnen blijven, dan kan je niet zeggen dat de schuld bij de bezwaarden ligt.
Volgens mij hebben ze maar één ding gedaan, het roepen van: "Aan ons conformeren"
Tja sorry hoor... maar wie is zo begonnen? Volgens mij de uittreders... [daar zijn heel wat verfoeilijke woorden gevallen].
Het siert de PKN dat ze de mogelijkheid openhouden tot wederopneming. Als ik me niet vergis eist het kerkrecht dat degene die afscheiden in de ban dienen geplaatst te worden [lees de formulieren erop na]. De PKN heeft tot het laatst geprobeerd iedereen binnen boord te houden, en nog toont het liefde richting de uittreders.
De betreffende dominee's stappen met hun volle verstand uit het ambt, de PKN probeert ze juist in het zadel te houden.
Overigens een beetje respect voor dominee Plaisier. De beste man heeft geprobeerd iedereen erbij te houden door barrière's weg te nemen.
johannes1 schreef:12 december de dag dat de pkn zich afscheidde van de hervormde kerk. op die dag heeft ds R. van Kooten een poging gedaan om toch mee te kunnen gaan (diegene die gebleven zijn) maar zijn voorstel werd verworpen.
wie er begonnen is, tsjaa kan jij de uitdrukking waar 2 kijven hebben er 2 schuld. beide kanten treft blaam.
het siert de hervormden dat ze de mogelijkehid openhouden tot terugkeer. rijst mij wel de vraag in hoeverre jij het nieuws omtrent de pkn volgt. want van liefde jegens de blijvers kan ik niet spreken vanuit de pkn-kant. als ik aan de pkn denk denk ik aan de leeuw uit de openbaringen en hij ging over de wereld en verslinddende wie hij verslinden kan. vanuit de pkn wordt er alles aan gedaan om de kerkelijke doorgang van de hervormde te beletten. denk alleen maar aan het uitzetten van meerderheden uit de kerk om in diezelfde kerk voor 50 man kerk te houden terwijl 700 man in een loods moet kerken. denk ook aan de tweedracht die men probeert te zaaien in gemeentes die in het geheel hebben gezegd niet mee te kunnen.
Laten we eerlijk zijn, wat is het verschil tussen nu en een jaar geleden? Niets toch?
Met alle respect maar waarom zou ik uit mijn kerkgebouw moeten als anderen uit mijn kerk willen stappen? [waar geen dwingende reden voor nodig is]
Wat is daarnaast de tweedracht die gezaaid wordt? Er is door de oprichters van de Nederlands Hervormde Kerk besloten dat degene die willen scheuren het kerkgebouw niet mogen krijgen. Een zeer normaal principe dunkt mij.
De PKN handhaaft de regels die ooit opgesteld zijn, en dat vind ik zeer terecht. Echter dan moet je niet gaan spreken over tegenwerken.
johannes1 schreef:nu zie je de verschillen nog niet, maar de kerkenraad en daarmee ook jij hebt een handtekening gezet dat je onder de pkn-paraplu wilt staan. die heeft nu de touwtjes nog laten vieren, maar die trekken ze straks aan.
johannes1 schreef:de pkn is een nieuwe kerk, dus als er mensen zijn die willen blijven wat ze zijn behoort hen de kerk toe en niet die een nieuwe kerk hebben opgericht. over dat voorbeeld er waren 700 man die wilde blijven en die moesten de kerk uit, omdat 50 mensen zeiden recht te hebben op die kerk.
johannes1 schreef:jammer dat de pkn zich er niet aan houdt dan. de tweedracht zaaien bedoel ik 2 gemeentes die niet mee willen gaan met hun gemeente. en nu komt er op eens die commissie van bijzondere zorg (die geen recht heeft binnen de hervormde kerk) en komt stoken. dat is de tweedracht.
johannes1 schreef:wie sprak hier over liefde?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten