hijwel schreef:wat ik ook niet kan verklaren is de volgende tekst:
14 Dezen zullen tegen het Lam krijgen, en het Lam zal hen overwinnen (want Het is een Heere der heren, en een Koning der koningen), en die met Hem zijn, de geroepenen, en uitverkorenen en gelovigen.
ik vind het een beetje vreemd dat hier 3 soorten mensen worden genoemd: geroepenen, uitverkoren en gelovigen.
Wat die drie soorten mensen betreft: dit las ik laatst in Johannes 15:16 (Willibrordvertaling):
"Niet jullie hebben Mij uitgekozen; nee, Ik heb jullie uitgekozen en Ik heb jullie de taak gegeven eropuit te gaan en vrucht te dragen, vruchten die blijvend zijn." Dit zegt Jezus tegen zijn discipelen, de 12 die door hem zijn uitgekozen.
Twee hoofdstukken verder bidt Jezus voor zijn discipelen, dat God bij hem zal zijn als Jezus weg is. In Johannes 17:18-21 bidt Jezus:
"Zoals U Mij naar de wereld hebt gezonden, zo heb Ik hen naar de wereld gezonden. En voor hen wijd Ik mijzelf toe aan U, opdat ook zij U toegewijd zullen zijn in de waarheid. Niet alleen voor hen bid Ik, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven: dat ze allen één mogen zijn."
Oftewel: de discipelen zijn uitverkoren, en zij gaan vervolgens op stap om gelovigen te 'werven'. Je hebt dus mensen die rechtstreeks door God geroepen zijn, omdat God ze extreem geschikt vindt, en andere mensen die tot geloof mogen komen omdat ze iemand over Hem horen vertellen.
Ik kan het idee van uitverkorenen en gelovigen, dat die twee niet hetzelfde hoeven te zijn, eigenlijk ook wel prima rijmen met hoe de christenen verdeeld zijn over de wereld. In elk land worden wel een paar mensen radicaal uitverkoren, zoals Paulus of Abraham bijvoorbeeld. Vervolgens is het 't idee dat die uitverkorenen aan de slag gaan om de rest van de mensen die om hen heen wonen, tot discipelen te maken. En in Nederland hebben we in het verleden nou eenmaal veel invloedrijke christenen gehad, vandaar dat er hier nog zoveel christenen rondlopen.
Het zou anders wel heel toevallig zijn, dat God al zijn kinderen (tot voor kort) alleen in het rijke westen lijkt (leek) te kiezen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.
Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)