uitverkiezing?????????????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 jun 2004 17:34

wina schreef:Ik heb een vraagje voor jullie :

Ik las op een kalenderblaadje de volgende tekst :

Daarom verdraag ik alles om de uitverkorenen, opdat ook zij de behoudenis zouden verkrijgen, die in Christus Jezus is.... 2 Tim. 2 : 10.

Als er een uitverkiezing (zou) bestaan, waarom moet Paulus dan dan nog "alles" verdragen voor hun behoudenis.? Ze waren toch al uitverkoren ?

Omdat het hier niet gaat om uitverkorenen in de zin van 'gepredestineerden'.
In het grieks staat hier het woord 'eklektos' wat naar mijn gevoel iets betekent als 'geselecteerden. Waartoe? Niet per definitie ter zaligheid.
Dit woord komt ook voor in Joh 6:70.
Maar ik waag me op glad ijs, want ik ken geen Grieks. M'n kennis komt uit de 'blue letter bible'
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 jun 2004 17:47

Uitverkoren heeft altijd te maken met een taak. Heel vaak met Israël. Ook het beroemde vers in Ef. 1:4 gaat het over Israël 'Uitverkoren van voor de grondlegging der wereld'. De tekst in zijn verband lezen dan wordt het duidelijk.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 jun 2004 09:20

waarnemer schreef:Uitverkoren heeft altijd te maken met een taak. Heel vaak met Israël. Ook het beroemde vers in Ef. 1:4 gaat het over Israël 'Uitverkoren van voor de grondlegging der wereld'. De tekst in zijn verband lezen dan wordt het duidelijk.

Maar hoe lees je dan het 5e vers, waar wèl het woord 'proorizo' staat en wat in 1 adem wordt gezegd met vs 4. Zo lijkt het althans.
Heeft dat ook met die taak te maken?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 18 jun 2004 17:32

Wat proorizo betekent weet ik niet, ik moet het doen met een vertaling.
'Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld' (Ef. 1:4b) In Gen. 1:26a staat geschreven: 'En God zeide: Laat ons mensen maken, in ons beeld' (niet naar ons beeld)]naar Onze gelijkenis'. Jezus is het beeld van de onzienlijke God en God heeft voor de schepping bepaald dat alle dingen te zamen zouden bestaan door Hem. (Kol. 1) Daarom schrijft Paulus dat wij zijn uitverkoren in Jezus de Messias voor de grondlegging der wereld. Hier geen predestinatieleer op grond van Ef. 1:4. Een soortgelijk voorbeeld in het eerste testament waar een deel van het volk uitverkoren worden genoemd en een ander deel niet. In Jes 65:15 worden alleen Gods knechten uitverkorenen genoemd. Waarom de anderen niet? Omdat ze kwaad doen en de HEERE hebben verlaten. 'Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen' Ef. 1:5b, Paulus denkt hier niet op een griekse wijze een een verordinering voordat de aarde werd geschapen, Maar Paulus verwijst als Jood en schriftgeleerde concreet naar de Schrift: "En Ik zal u tot mijn volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn (Ex. 6:6 en Lev. 26:12) nog wel meer teksten. Hier geen eeuwige predestinatieleer op grond van Ef. 1:5.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 jun 2004 19:29

waarnemer schreef: Wat proorizo betekent weet ik niet,

gepredestineerd, voorbestemd, verordineerd.
'Die ons tevoren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen' Ef. 1:5b, Paulus denkt hier niet op een griekse wijze een een verordinering voordat de aarde werd geschapen, Maar Paulus verwijst als Jood en schriftgeleerde concreet naar de Schrift: "En Ik zal u tot mijn volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn (Ex. 6:6 en Lev. 26:12) nog wel meer teksten. Hier geen eeuwige predestinatieleer op grond van Ef. 1:5.

Maar een vraag die hier uit volgt: als Paulus verwijst naar o.a. Ex en Lev, dan verwijst hij naar boeken die specifiek voor de Joden zijn geschreven.
Moeten we hieruit concluderen dat de brief aan de Efeziërs ook specifiek aan, in dit geval, messiasbelijdende Joden is geschreven?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 19 jun 2004 22:52

Cathy,
ik denk dat we in deze richting moeten zoeken. Paulus heeft in de eerste 12 verzen over ons (Joden, Israël) in vers 13 gaat hij het hebben over gij, (niet Joden). In deze brief heeft Paulus het over ons en dan weer over gij. In mijn bijbel staat in hfd. 2 boven vers 11 als opschrift Joden en heidenen één in Christus. Dan zien we dat in de gemeente Messias belijdende Joden en gelovige heidenen in Jeshua één zijn verder heeft hij het over twee afzonderlijke groepen, Joden en heidenen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 20 jun 2004 19:05

Willempie schreef:maar het is toch niet eerlijk dat de een wel uitverkoren is en de ander niet.

Is ook niet zo :

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft , niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Je ziet hier dat ieder gelijke kansen heeft, maar dat geloof de voorwaarde is.
Weest blij in de Heer !

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 20 jun 2004 21:09

Wat betreft de predestinatie / voorbestemming: Er wordt in Efeze 1 en Rom 8, geschreven aan gelovigen!! Als gelovige ben je voorbestemd, om gelijk te worden aan het beeld van Jezus. Dat is je bestemming als gelovige! Je moet deze roeping wel waar/vast maken. Je bent daarom nog niet geprogrammeerd van eeuwigheid.

Ik zie steeds meer dat als er gesproken wordt in de Bijbel over verkiezing en predestinatie, dat het:
1. gericht is aan gelovigen
2. gaat over een doel in je leven
3. in directe zin niet gaat over het verkrijgen van zaligheid

Uitverkiezing en predestinatie gaat vooral over de gelovige, niet over een selectie van jij gaat naar de hemel en jij niet. De Bijbel spreekt niet voor niets over electeren en niet over selecteren!!

Overigens, als de Bijbel wel zou spreken over deterministische selectie van eeuwig heil of eeuwig wee, dan is de Persoon van Jezus ernstig in tegenspraak met deze 'theologie'.
Waarom is Hij dan gekomen voor de gehele mensheid, voor de gehele wereld gestroven, wil Hij dat iedereen behouden wordt, huilt Hij over de onbekeerlijkheid van Jeruzalem en zegt Hij Ik heb gewild..., maar gij hebt niet gewild?

Nee, de Bijbel zegt dat Jezus een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid der gelovigen! Duidelijke taal!

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 20 jun 2004 22:59

Uitverkiezing heeft voor je geboorte al plaatsgevonden. Hoe dan? Gewoon simpelweg doordat je in een christelijk gezin/christelijke omgeving geboren wordt. Jij hebt de kans om het woord van God te horen en om Jezus met een echt en levend geloof te omhelzen als Verlosser!

Stel je voor dat je in een moslimland geboren was, of dat je voor de geboorte van Christus in een heidenland leefde... Dan had je het niet kunnen weten. Gelukkig hoef ik niet te oordelen over deze mensen.

Efeze 1 is gewoon een stukje pure aanbidding waarin God alle eer krijgt. Ook in het feit dat wij Hem mogen kennen (verkiezing) Daar moet je amen op zeggen en geen filosofie op gaan toepassen.

Ook de Dordtse Leerregels hoofdstuk 1 tonen aan dat je bijna niets kunt zeggen over de uitverkiezing. Alleen wordt duidelijk dat God begint en dat Hij alle dingen leidt, maar hoe het precies zit blijft onbegrijpelijk voor ons...

-------------------------------------

Mensen die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verkiezing&verwerping al helemaal niet bevreesd te worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2004 17:19

In heel de discussie over de uitverkiezeing mis ik eigenlijk een zekere notie, en wel de volgende:

Toen de mens in de zonde viel, had God Zijn Woord direct waar kunnen maken: "Ten dage als gij daar van eet, zult gij de dood sterven."
De hele mensheid leeft nu dus in een onverdiende tijd, God geeft ons deze tijd. Helaas zaten de mensen daar na de val helemaal niet meer op te wachten, ze vlucht(t)en weg voor God.

God roept de mensen, maar helaas, de mensen willen nog steeds niet komen. Gelukkig stopt Hij niet met roepen, maar roept Hij soms nog harder, zodat de mens moet luisteren, of hij nu wil of niet. Om vervolgens te merken, hoe dom het was om eerder niet te luisteren.

(Ik heb geen zin om het bovenstaande verder te expliciteren, dus vraag me daar ook niet om.)

Overigens hoorde ik pas nog een mooi beeld, naar aanleiding van een tekst uit Ezechiel? De oosterpoort in de nieuwe tempel was dichtgemetseld. Deze poort is de poort waar de Messias door zal gaan in de profetie. De poort is dicht, maar onder de poort door komt een stroom van levend water.
Uitleg: Wij kunnen niet in het heiligdom kijken, de poort is dicht. Wel komt er een stroom van levend water uit het heiligdom, laten we ons daar op richten.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 jun 2004 19:23

HereIam schreef:Wat betreft de predestinatie / voorbestemming:.......knip.................Nee, de Bijbel zegt dat Jezus een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid der gelovigen! Duidelijke taal!

Kan ik me helemaal in vinden :)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 jun 2004 21:48

Ben bezig om een een heel, heel mooie bijbelstudie te lezen over de brief aan Efeze, van de hand van een Messias belijdende Jodin. (nu 90 jaar) Dan gaan er echt andere werelden voor je open. Het is een studie van 80 pagina's en voor degene die deze studie wil hebben, ik kan hem mailen. Hoe dat via het refoweb moet weet ik niet, maar dat zullen de meesten van jullie wel weten. Deze studie ook in verband met de uitverkiezing.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jun 2004 22:59

waarnemer schreef:Ben bezig om een een heel, heel mooie bijbelstudie te lezen over de brief aan Efeze, van de hand van een Messias belijdende Jodin. (nu 90 jaar) Dan gaan er echt andere werelden voor je open. Het is een studie van 80 pagina's en voor degene die deze studie wil hebben, ik kan hem mailen. Hoe dat via het refoweb moet weet ik niet, maar dat zullen de meesten van jullie wel weten. Deze studie ook in verband met de uitverkiezing.
je mag hem wel aan mij doormailen, m'n mail adres staat in m'n profiel geloof ik, en anders pb je maar. Of je zet ftp servertje op :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 23 jun 2004 16:30

hijwel schreef:wat ik ook niet kan verklaren is de volgende tekst:
14 Dezen zullen tegen het Lam krijgen, en het Lam zal hen overwinnen (want Het is een Heere der heren, en een Koning der koningen), en die met Hem zijn, de geroepenen, en uitverkorenen en gelovigen.

ik vind het een beetje vreemd dat hier 3 soorten mensen worden genoemd: geroepenen, uitverkoren en gelovigen.

Wat die drie soorten mensen betreft: dit las ik laatst in Johannes 15:16 (Willibrordvertaling):

"Niet jullie hebben Mij uitgekozen; nee, Ik heb jullie uitgekozen en Ik heb jullie de taak gegeven eropuit te gaan en vrucht te dragen, vruchten die blijvend zijn." Dit zegt Jezus tegen zijn discipelen, de 12 die door hem zijn uitgekozen.

Twee hoofdstukken verder bidt Jezus voor zijn discipelen, dat God bij hem zal zijn als Jezus weg is. In Johannes 17:18-21 bidt Jezus:

"Zoals U Mij naar de wereld hebt gezonden, zo heb Ik hen naar de wereld gezonden. En voor hen wijd Ik mijzelf toe aan U, opdat ook zij U toegewijd zullen zijn in de waarheid. Niet alleen voor hen bid Ik, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven: dat ze allen één mogen zijn."

Oftewel: de discipelen zijn uitverkoren, en zij gaan vervolgens op stap om gelovigen te 'werven'. Je hebt dus mensen die rechtstreeks door God geroepen zijn, omdat God ze extreem geschikt vindt, en andere mensen die tot geloof mogen komen omdat ze iemand over Hem horen vertellen.

Ik kan het idee van uitverkorenen en gelovigen, dat die twee niet hetzelfde hoeven te zijn, eigenlijk ook wel prima rijmen met hoe de christenen verdeeld zijn over de wereld. In elk land worden wel een paar mensen radicaal uitverkoren, zoals Paulus of Abraham bijvoorbeeld. Vervolgens is het 't idee dat die uitverkorenen aan de slag gaan om de rest van de mensen die om hen heen wonen, tot discipelen te maken. En in Nederland hebben we in het verleden nou eenmaal veel invloedrijke christenen gehad, vandaar dat er hier nog zoveel christenen rondlopen.

Het zou anders wel heel toevallig zijn, dat God al zijn kinderen (tot voor kort) alleen in het rijke westen lijkt (leek) te kiezen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 jun 2004 21:09

TheEdge,
Dat vind ik wel een mooie uitleg: uitverkoren en gelovig is niet hetzelfde. Israël is uitverkoren maar werd vaak bestraft vanwegen ongeloof. Het zou heel veel ruimte vergen om uit te leggen dat God iemand uitverkiest met een bepaald doel. Israël werd uitverkoren voor en bepaald doel. David, Abram, de gemeente en altijd tot nut en zegen voor anderen, dat is na te gaan

Terug naar “Archief”