Waarom vind jij dat de GG niet met de GGinNed moet fuseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 jun 2004 20:01

wh schreef:
Bookman schreef:[quote="zijn boek.

Als je de Saambinders van de laatste jaren leest dan is er richting GGN wel meer dan zat schuld beleden denk ik. En zelfs dan willen ze (de GGN) nog niet buigen, dus..................

Laten we dan wel van onze fouten leren :!: :!:
En ze zeker niet vergeten :!:[/quote]

Hoe leer je dan van de fouten? Volgens mij ze dan publiekelijk terug laten nemen en waarom wordt dat niet gedaan?

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 18 jun 2004 08:33

Speedy schreef
    Ds. Kok heeft vele malen laten zien in geschriften de rijkdom van de 2 verbonden en ik snap dan ook niet dat dit gezeur elke keer terugkomt.

Wat mij betreft kun je kiezen uit 3 versies:
1. 3 verbonden leer (CGK)
2. 2 verbonden leer inclusief een erf erbij. (GG)
3. 2 verbonden leer zonder erf (GGiN)(en nog teveel in de GG)

Volgens mij heeft Kok altijd vast gehouden aan punt 2. Overgens vind ik het eigenlijk maar muggenziften over al die verbonden, ook in die artikelen.

En de milde houding van Ds. Visscher is op zich fijn,
    maar volgens mij is Ds. Harinck ook niet echt mild in de uitlatingen in
    zijn boek.

Die milde houding van Vischer bedoelde ik meer op Harinkc. Ondanks dat hij wel kritisch is (dat mag van mij gewoon) laat hij de persoon geheel staan. Moet je deze recensie eens naast dat gedoe over van der Zwaag lezen.

harinck is inderdaad ook niet mild. Mijns inziens heeft hij gewoon klare taal gebruikt. Dat is weleens goed. zeker als het over al deze dingen gaat.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 jun 2004 08:46

Hein schreef:Speedy schreef
    Ds. Kok heeft vele malen laten zien in geschriften de rijkdom van de 2 verbonden en ik snap dan ook niet dat dit gezeur elke keer terugkomt.

Wat mij betreft kun je kiezen uit 3 versies:
1. 3 verbonden leer (CGK)
2. 2 verbonden leer inclusief een erf erbij. (GG)
3. 2 verbonden leer zonder erf (GGiN)(en nog teveel in de GG)

Volgens mij heeft Kok altijd vast gehouden aan punt 2. Overgens vind ik het eigenlijk maar muggenziften over al die verbonden, ook in die artikelen.

En de milde houding van Ds. Visscher is op zich fijn,
    maar volgens mij is Ds. Harinck ook niet echt mild in de uitlatingen in
    zijn boek.

Die milde houding van Vischer bedoelde ik meer op Harinkc. Ondanks dat hij wel kritisch is (dat mag van mij gewoon) laat hij de persoon geheel staan. Moet je deze recensie eens naast dat gedoe over van der Zwaag lezen.

harinck is inderdaad ook niet mild. Mijns inziens heeft hij gewoon klare taal gebruikt. Dat is weleens goed. zeker als het over al deze dingen gaat.

Zucht, punt 1 mag je schrappen. De CGK heeft GEEN vastgelegde 3 verbonden leer, er zijn predikanten die de 2 verbonden leer nastaan en er zijn predikanten die de 3 verbonden leer na staan.

Nogmaals de CGK heeft GEEN leeruitspraak !

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 18 jun 2004 08:51

PFFFFF,

beste speedy, het lijkt wel of je eronder lijdt? dat ik dat opgeschreven heb. of het juist is weet ik alleen niet. onlangs stond daar van een behoudende CGker iets over in het RD (ds. (die uit werkendam van vroeger, tanis kan dat?) Volgens hem was he 9dacht ik) wel zo.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 jun 2004 14:11

Hein schreef:PFFFFF,

beste speedy, het lijkt wel of je eronder lijdt? dat ik dat opgeschreven heb. of het juist is weet ik alleen niet. onlangs stond daar van een behoudende CGker iets over in het RD (ds. (die uit werkendam van vroeger, tanis kan dat?) Volgens hem was he 9dacht ik) wel zo.

Ds. Tanis heeft niets gezegt over de 3-verbonden. Hij merkte het volgende op "Jongeren hebben het moeilijk. Wat voor plaats hebben ze in uw prediking?
„Dat God ook in hen wil wonen en werken. Jongelui, God wil je hart bekeren; Hij heeft je eeuwige geluk op het oog. Daarom wil Hij jullie in de kerk hebben. Hij leeft! Ook voor jongeren. Ik wil hen ook wijzen op hun doop, als het teken en het zegel van Gods verbond. Ik wil me wachten voor overschatting van doop en verbond, maar ook voor onderschatting. Het eerste werkt misleidend, het tweede verhardend.” "

Ds. Tanis heeft eens gezegd dat hij moe werd van het gezeur over de 2 verbonden en 3 verbonden. Hij zei toen we staan er van nature allemaal buiten en we moeten binnen zijn in Christus. Haast u om uws levenswille!
Hij zei dat als er predikanten met hem over de 3-verbonden leer begonnen te spreken, hij altijd vroeg of ze konden bewijzen waar de CGK het had vastgelegd dan zou hij het nog eens lezen. En dan was het stil, want dat konden ze niet.

Dat je zegt of ik er onder lijd is niet zo, maar ik heb moeite als er zaken genoemd worden die niet waar zijn.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 19 jun 2004 16:31

sorry, sorry speedy. ik heb het artikel in het RD niet goed gelezen. ik was het trouwens (ondanks dat ik gergem ben) wel aardig met hem eens.

en mij maakt het niet zoveel uit of je nu 2 verbonden met een erf hebt of gewoon 3. Ik weet dat er theologisch nogal wat tegenin te brengen is.

[list=]"Jongeren hebben het moeilijk. Wat voor plaats hebben ze in uw prediking?
„Dat God ook in hen wil wonen en werken. Jongelui, God wil je hart bekeren; Hij heeft je eeuwige geluk op het oog. Daarom wil Hij jullie in de kerk hebben. Hij leeft! Ook voor jongeren. Ik wil hen ook wijzen op hun doop, als het teken en het zegel van Gods verbond. Ik wil me wachten voor overschatting van doop en verbond, maar ook voor onderschatting. Het eerste werkt misleidend, het tweede verhardend.”
[/list]

Daar ben ik het pas van harte mee eens.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jun 2004 06:22

Hein schreef:sorry, sorry speedy. ik heb het artikel in het RD niet goed gelezen. ik was het trouwens (ondanks dat ik gergem ben) wel aardig met hem eens.

en mij maakt het niet zoveel uit of je nu 2 verbonden met een erf hebt of gewoon 3. Ik weet dat er theologisch nogal wat tegenin te brengen is.

[list=]"Jongeren hebben het moeilijk. Wat voor plaats hebben ze in uw prediking?
„Dat God ook in hen wil wonen en werken. Jongelui, God wil je hart bekeren; Hij heeft je eeuwige geluk op het oog. Daarom wil Hij jullie in de kerk hebben. Hij leeft! Ook voor jongeren. Ik wil hen ook wijzen op hun doop, als het teken en het zegel van Gods verbond. Ik wil me wachten voor overschatting van doop en verbond, maar ook voor onderschatting. Het eerste werkt misleidend, het tweede verhardend.”
[/list]

Daar ben ik het pas van harte mee eens.

Super ! :D

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2004 00:13

Allerlei verschillende soorten gergems zijn er in ons landje. Waarom wordt een gergem in ned opeens een "gergem in ned buiten verband onderhoudende artikel 16, lid 834,5 a, sub 6d, niettegenstaande dat we het 18e artikel niet erkennen...."? Ik snap het niet meer... Gaat het dan over de lengte van de rok, die 0,33 cm langer moet zijn, en daarom er maar uit gegaan? Ze gaan eruit, hebben geen dominee, en laten vervolgens de dominees uit het kerkverband(je) waar ze uitkomen gewoon weer in de eigen diensten voorgaan! Lees het RD er maar eens op na. Eruit gaan, maar als puntje bij paaltje komt wel de dominees van die ander willen gebruiken. Ga dan helemaal samen en sodemieter niet zo veel over kleine zaken. Er is er 1 die daar veel plezier over heeft: De satan. Laten we die rotzak dat plezier niet gunnen!!!! Satan weet dat er in de Bijbel staat: "Ziet, hoe lief zij elkaar hebben." Maar hij zorgt er wel voor dat we om kleine dingen deze mooie tekst aanpassen tot: "Ziet, hoe ze elkaar de hersens inslaan met een Bijbelvertaling of een te lange rok en een iets te licht zwart pak......."!!!!!!!
Ik weet het verschil tussen de grote kerken wel, maar van dit kleinzielige, armetierige, kortzichtige en GODDELOZE (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) ge*&$@#^&** wordt ik kots-, maar dan ook kotsmisselijk......
Ik ben scherp en misschien wel te scherp, maar ik hoop dat het duidelijk is hoe ik erover denk. (En na zo'n knetter stuk lijkt me dat niet zo moeilijk.. :mrgreen: :mrgreen: :lol: :P ) Ik ben benieuwd hoe anderen erover denken....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2004 07:41

Tabitha schreef:Ik vind dat ze wel moeten fuseren. Het leerverschil is alleen het aanbod van genade en ik krijg het idee dat de gergem daarmee de laatste tijd dichter naar de gergemined schuift.

is dat niet per gergemplaats verschillend????

je krijgt nu wel twee groeperingen binnen de gergem, waar ik persoonlijk niet zo echt voor ben. Je hebt gemeentens die ook anti-vernieuwingen hebben binnen de gergem, maar je heb ook weer de gemeentens die dat juist wel weer aannemen (van de leden van hun gemeente).

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 jun 2004 17:19

Race406 schreef:Allerlei verschillende soorten gergems zijn er in ons landje. Waarom wordt een gergem in ned opeens een "gergem in ned buiten verband onderhoudende artikel 16, lid 834,5 a, sub 6d, niettegenstaande dat we het 18e artikel niet erkennen...."? Ik snap het niet meer... Gaat het dan over de lengte van de rok, die 0,33 cm langer moet zijn, en daarom er maar uit gegaan? Ze gaan eruit, hebben geen dominee, en laten vervolgens de dominees uit het kerkverband(je) waar ze uitkomen gewoon weer in de eigen diensten voorgaan! Lees het RD er maar eens op na. Eruit gaan, maar als puntje bij paaltje komt wel de dominees van die ander willen gebruiken. Ga dan helemaal samen en sodemieter niet zo veel over kleine zaken. Er is er 1 die daar veel plezier over heeft: De satan. Laten we die rotzak dat plezier niet gunnen!!!! Satan weet dat er in de Bijbel staat: "Ziet, hoe lief zij elkaar hebben." Maar hij zorgt er wel voor dat we om kleine dingen deze mooie tekst aanpassen tot: "Ziet, hoe ze elkaar de hersens inslaan met een Bijbelvertaling of een te lange rok en een iets te licht zwart pak......."!!!!!!!
Ik weet het verschil tussen de grote kerken wel, maar van dit kleinzielige, armetierige, kortzichtige en GODDELOZE (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) ge*&$@#^&** wordt ik kots-, maar dan ook kotsmisselijk......
Ik ben scherp en misschien wel te scherp, maar ik hoop dat het duidelijk is hoe ik erover denk. (En na zo'n knetter stuk lijkt me dat niet zo moeilijk.. :mrgreen: :mrgreen: :lol: :P ) Ik ben benieuwd hoe anderen erover denken....

Als je idd om zulke zielige dingen al ruzie krijgt en een kerkscheuring veroorzaakt, vindt ik de legitimiteit van de scheuring van 2004 steeds groter worden. Bij ons gaat het tenminste niet over broek of rok of over wel of niet een hoedje op in de kerk, maar over de belijdenis van Gods woord, en de grondslag die nog naar Gods woord is, die we kwijt raken.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 jun 2004 18:30

japijo schreef:
Race406 schreef:Allerlei verschillende soorten gergems zijn er in ons landje. Waarom wordt een gergem in ned opeens een "gergem in ned buiten verband onderhoudende artikel 16, lid 834,5 a, sub 6d, niettegenstaande dat we het 18e artikel niet erkennen...."? Ik snap het niet meer... Gaat het dan over de lengte van de rok, die 0,33 cm langer moet zijn, en daarom er maar uit gegaan? Ze gaan eruit, hebben geen dominee, en laten vervolgens de dominees uit het kerkverband(je) waar ze uitkomen gewoon weer in de eigen diensten voorgaan! Lees het RD er maar eens op na. Eruit gaan, maar als puntje bij paaltje komt wel de dominees van die ander willen gebruiken. Ga dan helemaal samen en sodemieter niet zo veel over kleine zaken. Er is er 1 die daar veel plezier over heeft: De satan. Laten we die rotzak dat plezier niet gunnen!!!! Satan weet dat er in de Bijbel staat: "Ziet, hoe lief zij elkaar hebben." Maar hij zorgt er wel voor dat we om kleine dingen deze mooie tekst aanpassen tot: "Ziet, hoe ze elkaar de hersens inslaan met een Bijbelvertaling of een te lange rok en een iets te licht zwart pak......."!!!!!!!

Als je idd om zulke zielige dingen al ruzie krijgt en een kerkscheuring veroorzaakt, vindt ik de legitimiteit van de scheuring van 2004 steeds groter worden. Bij ons gaat het tenminste niet over broek of rok of over wel of niet een hoedje op in de kerk, maar over de belijdenis van Gods woord, en de grondslag die nog naar Gods woord is, die we kwijt raken.

En dan wordt mij frustratie verweten............ :cry: Als Bookman dit gezegd zou hebben............ Enfin het is je vergeven, er zit een kern van waarheid in. Alleen ben ik heel nieuwsgierig welke ds. er na een bepaalde scheuring nog bij elkaar voorgaan, want die zin snap ik niet. En de scheuring van 1980 ging niet over uitwendige zaken maar over het onderscheid maken tussen levendmaking en wedergeboorte door Ds. A. v/d Berg uit Gouda. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 24 jun 2004 19:40

Race406 schreef:Ze gaan eruit, hebben geen dominee, en laten vervolgens de dominees uit het kerkverband(je) waar ze uitkomen gewoon weer in de eigen diensten voorgaan! Lees het RD er maar eens op na.

Ik weet niet op welke afgescheiden groepjes jij doelt, Race, maar sowieso komen dit soort zaken voor als er een avond voor de GBS of de Spaans Evangelische Zending wordt belegd, of een tijdrede voor de SGP. In alle gevallen is het gewoon een preek, waarin -als je geluk hebt- de GBS, SEZ of SGP nog heel even in het voorbijgaan genoemd wordt, maar verder staat daar gewoon een gekrookte rieter in een gergem kerk, een OOG in GGiN-kerk te preken. En dan zitten ze uit al die bloedgroepen wel bij elkaar in de kerk, min of meer broederlijk samenwonend, in elk geval met z'n allen broederlijk samen zingend, niet te snel natuurlijk want dat geeft geen pas....
~~Soli Deo Gloria~~

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 jun 2004 19:49

Bookman schreef:En dan wordt mij frustratie verweten............ :cry: Als Bookman dit gezegd zou hebben............ Enfin het is je vergeven, er zit een kern van waarheid in.

Hihihihi

Bookman schreef:Alleen ben ik heel nieuwsgierig welke ds. er na een bepaalde scheuring nog bij elkaar voorgaan,

Om te beginnen Ds R. van Kooten. Hij nodigt ook gewoon predikanten van de PKN uit in zijn gemeente. Er zijn tig gemeenten die dat nog doen.
Ds M. van Kooten gaat ook bij beide kerken langs, alleen heeft hij een beetje wazig standpunt (wil niet bij HNHK horen(mensenwerk) en ook niet bij PKN(duivelswerk)). Verder zou ik even daarvoor moeten zoeken, maar denk dat het niet nodig is.

Bookman schreef:want die zin snap ik niet.

Welke zin?

Bookman schreef:En de scheuring van 1980 ging niet over uitwendige zaken maar over het onderscheid maken tussen levendmaking en wedergeboorte door Ds. A. v/d Berg uit Gouda. :wink:

O, dat zou wel kunnen. Ik reageerde gewoon op wat race406 zei.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 24 jun 2004 19:50

SDG schreef:
Race406 schreef:Ze gaan eruit, hebben geen dominee, en laten vervolgens de dominees uit het kerkverband(je) waar ze uitkomen gewoon weer in de eigen diensten voorgaan! Lees het RD er maar eens op na.

Ik weet niet op welke afgescheiden groepjes jij doelt, Race, maar sowieso komen dit soort zaken voor als er een avond voor de GBS of de Spaans Evangelische Zending wordt belegd, of een tijdrede voor de SGP. In alle gevallen is het gewoon een preek, waarin -als je geluk hebt- de GBS, SEZ of SGP nog heel even in het voorbijgaan genoemd wordt, maar verder staat daar gewoon een gekrookte rieter in een gergem kerk, een OOG in GGiN-kerk te preken. En dan zitten ze uit al die bloedgroepen wel bij elkaar in de kerk, min of meer broederlijk samenwonend, in elk geval met z'n allen broederlijk samen zingend, niet te snel natuurlijk want dat geeft geen pas....

Klinkt dat niet een beetje sarcastisch?
Ben je het niet eens met zulke avonden?

hoofdschudder
Verkenner
Verkenner

hallo

Berichtdoor hoofdschudder » 24 jun 2004 21:18

Al die topics lezend gaat mijn hoofd steeds harder schudden.
Zowel ter linker zijde als ter uiters rechter zijde ( bijvb. weermannetje) is er zeer veel onbegrip en wordt er regelmatig met scherp geschoten

D R O E V I G !

Wat maakt het nou uit wie en wat er bij elkaar preekt?

Als rechtse GerGemmer ( moet mezelf beetje definieren hier denk ik, zo d eeerste keer) maakt he me helemaal niet uit van welk kerkje iemand of een dominee is.

Hoor zowel graag GG/ (O)GGinNed/ Hervormde/ CGK dominees!

En weet dat deze dominees van verschillende verbanden ook goed met elkaar overweg kunnen. Als men 1 is in Christus vallen kerkmuren en verbanden weg en voelt men zich tesamen verbonden!

Dit word door sommige kerkleden ( en een enkele dominee) te vaak vergeten denk ik.

Ik schud nogmaals mijn hoofd heel hard als ik dit alles lees!!

enne.... van die fusie komt toch niks. Hooguit is er een deel van de GG wat zich verwant voelt met een deel van de GGiN.

maar zolang alles mensenwerk is wortet NIKS

Vraag elkaar niet naar tkerkverband maar of je tot Die Ene Kerk met ene hoofdletter behoor.

( ben mijn ouders nog steeds dankbaar dat ze me niet kerkistisch hebben opgevoed.)

Terug naar “Archief”