hijwel schreef:geloven is denk ik ook geen conclusie.. geloven betekent gewoon: vertrouwen. Niet een verstandelijke redenatie maar gewoon puur het veretrouwen in een God die je niet kan zien. (maar zeker wel kan ervaren!)maar wat houd je tegen om jezelf over te geven aan God?
Vertrouwen komt niet zomaar uit de lucht vallen. Als er geen bewuste redenering aan vooraf gaat, dan toch een onbewuste ('intuitie', inschatting), die gevoed wordt door allerlei subtiele signalen die in de houding en het gedrag van een ander waargenomen worden, waardoor je het 'gevoel' krijgt dat het wel snor zit.
Met goden heb ik nooit contact gehad, dus is er voor mij geen manier om in te schatten of ik ze kan vertrouwen, als ze zouden bestaan. En de informatie uit de bijbel acht ik te tegenstrijdig om er een enigszins samenhangend Godsbeeld uit te kunnen filteren, laat staan om een inschattig te kunnen maken van zijn betrouwbaarheid. Idem dito voor de informatie van mensen die beweren contact met een God te hebben.
Fijn voor jou, maar velen zouden zich constant een struisvogel voelen omdat ze beseffen dat hun vertrouwen misplaatst zou kunnen zijn. Volkomen vertrouwen op een ander vereist allereerst een volkomen vertrouwen op de onfeilbaarheid van het eigen inschattingsvermogen
dus op grond van jou eigen inschattingsvermogen wil je pas gaan vertrouwen op iemand anders?
Iemand die switcht van de positie 'neutraal' naar de positie 'vertrouwen' doet dat niet zomaar, maar op basis van zijn inschatting dat die omschakeling 'juist' of 'prettig' of wat dan ook is. Als het inschattingsvermogen feilbaar is, bestaat er de mogelijkheid dat de omschakeling in werkelijkheid helemaal niet 'juist' of 'prettig' is. Die mogelijkheid kun je natuurlijk proberen te negeren (vandaar struisvogel), maar alleen als je over een onfeilbaar inschattingsvermogen beschikt heb je de zekerheid dat de omschakeling inderdaad juist of prettig is.
En toegegeven, in veel praktische situaties kan slechts gekozen worden tussen struisvogelpolitiek en paranoia. Kan ik mijn vriendin vertrouwen? Denk het wel, maar ik kan het niet voor 100 % zeker weten. Maar permanent wantrouwen vind ik nog onaantrekkelijker dan vertrouwen dat naderhand misschien misplaatst blijkt te zijn, dus neem ik het risiko en negeer ik de mogelijkheid die ik sowieso al verwaarloosbaar klein acht. Maar het verschil tussen deze situatie en vertrouwen op een God die alleen maar volgens 'horen zeggen' bestaat is dat ik in het eerste geval over een enorme hoeveelheid gegevens beschik die ik bij mijn inschatting kan gebruiken, terwijl het laatste neer zou komen op een volstrekt willekeurige gok.