zegen van God over huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bolle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bolle » 17 jun 2004 17:06

joepie schreef:Je kunt God altijd een zegen vragen over je relatie, maar om een zegen over je Huwelijk te krijgen moet je inderdaad eerst trouwen ;-)

Hoezo weet je zeker dat je Gods zegen krijgt als je trouwt?
Als je trouwt vraag je (in de kerk) evengoed om Gods zegen. Je vraagt er om, het is niet definitief zo dat je het krijgt omdat je trouwt.
Als ik homo zou zijn en ging trouwen dan krijg ik toch ook geen zegen over mijn huwelijk?
En er zijn mensen die trouwen en waarbij de relatie toch spaak loopt, terwijl er ook mensen zijn die gaan samenwonen en altijd bij elkaar blijven. Dan zou ik toch zeggen dat laatsgenoemde meer gezegend is dan de eerste.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2004 19:11

bolle schreef:
joepie schreef:Je kunt God altijd een zegen vragen over je relatie, maar om een zegen over je Huwelijk te krijgen moet je inderdaad eerst trouwen ;-)

Hoezo weet je zeker dat je Gods zegen krijgt als je trouwt?
Als je trouwt vraag je (in de kerk) evengoed om Gods zegen. Je vraagt er om, het is niet definitief zo dat je het krijgt omdat je trouwt.
Als ik homo zou zijn en ging trouwen dan krijg ik toch ook geen zegen over mijn huwelijk?
En er zijn mensen die trouwen en waarbij de relatie toch spaak loopt, terwijl er ook mensen zijn die gaan samenwonen en altijd bij elkaar blijven. Dan zou ik toch zeggen dat laatsgenoemde meer gezegend is dan de eerste.

Je begrijpt niet goed wat ik bedoelde te zeggen.
Als je een zegen wilt krijgen over je huwelijk moet er hoe dan ook eerst sprake zijn van een huwelijk. Anders krijg je hem niet over je huwelijk maar over je samen wonen ;-) Snap je?
Dus ik zei niet dat je hem altijd zult krijgen. Ben het met je eens dat je die zegen alleen krijgt als je God erom vraagt.
Er blijven genoeg mensen die samen wonen gewoon bij elkaar, maar is dat dan een zegen van God of is dat gewoon geluk?
Het wil daarom niet zeggen dat het dus goed is.
Dus om te zeggen dat het dan meer gezegend is dan een huwelijk wat spaak loopt kan ik niet met je eens zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 15:03

Vond nog een preek over dit onderwerp. Misschien wat om eens door te lezen.

http://www.kerken.com/afdelingen/preach ... eachId=225

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 15:29

joepie schreef:Ben het met je eens dat je die zegen alleen krijgt als je God erom vraagt.

En dan nog schijnt die regelmatig uit te blijven..

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 15:33

Aragorn schreef:
joepie schreef:Ben het met je eens dat je die zegen alleen krijgt als je God erom vraagt.

Je zegt het goed "schijnt".

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 15:36

joepie schreef:
Aragorn schreef:

Je zegt het goed "schijnt".

Bedankt. :wink:

Zou jij dan willen beweren dat schijn in dit geval bedriegt en zo ja waar zou je die bewering dan mee willen staven?

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 16:06

Ik bedoelde te zeggen, dat je weleens denkt dat God ver te zoeken is in je relatie, maar dat Hij dan juist heel dichtbij is.
Denk maar aan het gedicht van de voet stappen.
Dus ook dan schijnt Hij er niet te zijn en toch is Hij er juist wel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 16:17

joepie schreef:Ik bedoelde te zeggen, dat je weleens denkt dat God ver te zoeken is in je relatie, maar dat Hij dan juist heel dichtbij is.
Denk maar aan het gedicht van de voet stappen.
Dus ook dan schijnt Hij er niet te zijn en toch is Hij er juist wel.

Ah oke. :wink: En ik bedoelde te zeggen dat sommige huwelijken duidelijk niet gezegend zijn, terwijl daar wel in de kerk om gevraagd is.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 16:33

Als God ze heeft gezegend zijn ze gezegend.
Dus hoe bedoel je dat?
Dat wij er een rotzooi van maken daar kunnen wij God niet de schuld van geven, toch :?:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2004 16:38

ja zo is het nou altijd: als het goed gaat, heeft God het gedaan en als het slecht gaat, dan hebben wij het gedaan :-S

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 16:42

Ja zo is het maar net ;-)
Dat begon al in het paradijs......en gaat al eeuwen zo door. Wat zijn we toch hardleers.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 17:41

Lalage schreef:ja zo is het nou altijd: als het goed gaat, heeft God het gedaan en als het slecht gaat, dan hebben wij het gedaan :-S

Inderdaad ja, lekker makkelijk. :roll:

Als het niet goed gaat vind ik het een belediging voor een almachtig en goed God om te zeggen dat Hij er Zijn zegen aan heeft gegeven. Dan zeg je dus eigenlijk dat die zegeningen niet altijd werken, en heb je er dus geen bal aan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 17:41

joepie schreef:Ja zo is het maar net ;-)
Dat begon al in het paradijs......en gaat al eeuwen zo door. Wat zijn we toch hardleers.

Bovendien, als het aan onze hardleersheid ligt of het goed gaat of niet, is ook het goede onze verantwoordelijkheid en dus niet te danken aan de zegen van God.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 aug 2004 17:47

Waar ging het ook al weer over?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 17:48

joepie schreef:Waar ging het ook al weer over?

Over de zegen van God over het huwelijk.

Terug naar “Archief”