avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 18:26

Gershwin schreef:Ja. Dat lukt niet. Daarom gaat ook een groot aantal jongeren ervandoor. Met al te strenge regels vraag je om kerkverlating, toch?

Volgens mij valt dat wel mee.
Ook met minder strenge regels houd je de jongeren niet, mocht je dat denken.
Dan hoef ik alleen maar terug te kijken naar de Hervormde kerk die om de kerkverlating onder jongeren allerlei dingen ging toe laten om ze te trekken of in ieder geval te houden. Zoals speciale jeugd diensten en bands in de kerk. Maar het heeft niets geholpen zijn ze achter gekomen.
Kerkverlating heeft meer met het mee willen doen met de wereld te maken. Zo was het al in de tijd van de Bijbel. Doordat de Israelieten zich mengen met de andere volken gingen ze steeds meer denken en doen als die volken. Wat dat betrefd: niks nieuws onder de zon ;-)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 18:30

Dan hoef ik alleen maar terug te kijken naar de Hervormde kerk die om de kerkverlating onder jongeren allerlei dingen ging toe laten om ze te trekken of in ieder geval te houden. Zoals speciale jeugd diensten en bands in de kerk. Maar het heeft niets geholpen zijn ze achter gekomen.
Er zijn zat voorbeelden van mensen die dankzij jeugdkerk e.d. terug in de kerk gekomen zijn. Bovendien de voornaamste reden die ik gehoord van jeugd om uit de kerk weg te gaan is vanwege de hypocricie van kerkmensen. Bovendien is "ze gaan toch wel naar de wereld" of "als het ze echt interesseert komen ze toch wel" een waardeloos excuus om niets te doen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2004 19:13

ik ken er inderdaad een heleboel. Ik ga daardoor ook weer met plezier naar de kerk ipv uit automatisme.

En hoe komt het toch dat er uit traditionele kerken veel jongeren de kerk de rug toekeren... en in veel charismatische kerken juist niet... Dat moet toch een reden hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 19:38

Marnix schreef:ik ken er inderdaad een heleboel. Ik ga daardoor ook weer met plezier naar de kerk ipv uit automatisme.

En hoe komt het toch dat er uit traditionele kerken veel jongeren de kerk de rug toekeren... en in veel charismatische kerken juist niet... Dat moet toch een reden hebben.
Ja de charismatische kerk is eigenlijk de wereld al, die dankbaar gebruikt wordt door de duivel, en waar GOd helemaal niets meer te zoeken heeft. Dus voor die jongeren is het ook de wereld. Kortom, hoe meer weerstand we oproepen hoe christelijker.

(neuh hoor dit was niet sarcastisch bedoeld ofzo :wink:)

(... lichtelijk ironisch misschien :mrgreen:)
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jun 2004 20:37

Maarre, ik bedoelde met kerkverlating eigenlijk: een groot aantal jongeren dat de traditionele kerken de rug toe keert en of charismatisch, of iets anders, maar niet orthodox-kerkelijk wordt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 21:07

Gershwin schreef:Maarre, ik bedoelde met kerkverlating eigenlijk: een groot aantal jongeren dat de traditionele kerken de rug toe keert en of charismatisch, of iets anders, maar niet orthodox-kerkelijk wordt.
is dat erg dan? (of wat wilde je hiermee zeggen, heb je vorige post gemist :wink:)
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jun 2004 21:09

Er werd gereageerd op mogelijke totale kerkverlaters, maar ik bedoelde gewone switchers (wat ik zelf vast ook word). Vandaar.

Goodbye.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2004 06:09

Maar waarom moet het nu veranderd worden?
Om de jeugd bij de kerk te houden of omdat het niet Bijbels is?
Voor het eerste vind ik geen reden, maar als de laatste rede klopt dan zou dat de enige reden kunnen zijn.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 jun 2004 08:58

joepie schreef:Dan hoef ik alleen maar terug te kijken naar de Hervormde kerk die om de kerkverlating onder jongeren allerlei dingen ging toe laten om ze te trekken of in ieder geval te houden. Zoals speciale jeugd diensten en bands in de kerk. Maar het heeft niets geholpen zijn ze achter gekomen.

Grappig....ik ( als herv, nu PKN) hoor deze opmerking vaak over de 'gereformeerde kerken' :mrgreen:

@mic schreef:Bovendien de voornaamste reden die ik gehoord van jeugd om uit de kerk weg te gaan is vanwege de hypocricie van kerkmensen. Bovendien is "ze gaan toch wel naar de wereld" of "als het ze echt interesseert komen ze toch wel" een waardeloos excuus om niets te doen.

joepie schreef:Maar waarom moet het nu veranderd worden?

Lijkt me reden genoeg. :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2004 10:56

Ik denk niet dat je dat hoort over de GKV of de CGK.
Kan het me wel voorstellen bij een Gereformeerd synodale kerk.

En om de jeugd in de kerk te houden is geen reden om maar veranderingen door te voeren. Lijkt me beetje dom.
Want dan moet je het weer terug draaien om ouderen te houden.
En dan moet het weer verandert worden want de ouders met jonge kinderen gaan anders weg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2004 10:56

Voor het eerste vind ik geen reden, maar als de laatste rede klopt dan zou dat de enige reden kunnen zijn.

Mag ik het anders vragen:

Stel, je kunt dingen veranderen zonder dat de veranderingen onbijbels zijn. En door die veranderingen blijven er veel meer jongeren bij je kerk... en bij God. Vind jij die jongeren die je daarmee redt dan niet een reden om te veranderen? Laat je die jongeren keihard gezegd dan liever naar de verdoemenis gaan dan dat er iets aan die voor jou vertrouwde vorm van de kerkdienst wordt veranderd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 jun 2004 15:48

Bovendien: als je het niet verandert, moeten mensen die aan het avondmaal deel willen nemen eerst (bij hun belijdenis) allerlei dogmatische formulieren met grote hiaten onderschrijven, en laten ze daar nou net geen zin in hebben :?

Goodbye.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jun 2004 17:50

joepie schreef:Ik denk niet dat je dat hoort over de GKV of de CGK.
Kan het me wel voorstellen bij een Gereformeerd synodale kerk.

En om de jeugd in de kerk te houden is geen reden om maar veranderingen door te voeren. Lijkt me beetje dom.
En dan moet het weer verandert worden want de ouders met jonge kinderen gaan anders weg.
Ouderen moeten daar gewoon wat makkelijker, volwassener in zijn. Jongeren worstelen vaak met groepsdruk, schaamte, gebrek aan verantwoording, betrokkenheid etc. Volwassen zijn daar als het goed is veel minder gevoelig voor. Ik ben er van overtuigd dat er gewoon goede tussenwegen mogelijk zijn. Ipv. dat àlleen maar met ouderen rekening gehouden wordt zoals het nu in veel kerken is.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 09:22

Niet mee eens, je kunt in ieder geval een goede balans hierin vinden zodat met al die groepen rekening wordt gehouden... in plaats van dat juist niet te doen... dat staat jongeren ook tegen... ze worden in hun kerk niet serieus genomen... en dat is een grote fout... En het feit dat je dan wat dingen anders doet wil helemaal niet zeggen dat dat ten koste van jonge gezinnen of ouderen gaat... als je maar met elkaar rekening houdt. In andere kerken waar dat meer gebeurt zie je dat dat helemaal niet ten koste gaat van ouderen en jonge gezinnen.

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2004 13:06

Marnix schreef:

Mag ik het anders vragen:

Stel, je kunt dingen veranderen zonder dat de veranderingen onbijbels zijn. En door die veranderingen blijven er veel meer jongeren bij je kerk... en bij God. Vind jij die jongeren die je daarmee redt dan niet een reden om te veranderen? Laat je die jongeren keihard gezegd dan liever naar de verdoemenis gaan dan dat er iets aan die voor jou vertrouwde vorm van de kerkdienst wordt veranderd?

ik denk dat je heel eerlijk als kerk moet kijken waar al die weerstand vandaan komt. Ik ben het met dingetje eens dat je niet moet gaan veranderen om jongeren binnen te houden. Ook jongeren moeten door vormen kunnen heenkijken. HEt gaat omGod en niet om het hoe en wat in de kerk. Veranderen als noodmaatregel en pr stunt vindt ik erg kwalijk.

Maar als er sprake is van veel weerstand tot veranderen kan je je afvragen of we met elkaar wel dezelfde God dienen. HEt koninkrijk van God is een rijk van Vrede, gerechtigheid enblijdschap staat in Romeinen. Weerstand hoort daar niet bij, eerlijkheid wel.
De hamvraag is: geloven we in God? Of geloven we in tradities? Veel regels zijn helaas geen regels en afspraken meer, maar geloofsinhouden geworden.

Terug naar “Archief”