uitverkiezing?????????????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 17 jun 2004 09:53

Ik heb een vraagje voor jullie :

Ik las op een kalenderblaadje de volgende tekst :

Daarom verdraag ik alles om de uitverkorenen, opdat ook zij de behoudenis zouden verkrijgen, die in Christus Jezus is.... 2 Tim. 2 : 10.

Als er een uitverkiezing (zou) bestaan, waarom moet Paulus dan dan nog "alles" verdragen voor hun behoudenis.? Ze waren toch al uitverkoren ?
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2004 11:20

Tja...

Ik had laatst een feest.

Ik had een hoop mensen uitverkozen om te komen.

Alleen... ze kwamen niet allemaal :)

Zo zie ik de uitverkiezing... die 5 wijze en 5 dwaze meisjes waren allemaal uitgenodigd voor het bruiloftsfeest. Uiteindelijk kwamen er maar 5. Waren die anderen dan niet uitverkozen? Ze hadden de uitnodiging gehad.... Waren ze dan dwaas omdat het van tevoren al vast zou staan dat ze toch niet zouden komen? Nee... ze waren dwaas omdat ze niet genoeg olie hadden meegenomen :)

Zo lees ik die tekst ook.... het feit dat je uitverkoren bent wil nog niet zeggen dat je er ook komt... dit hangt van jou af, of je het aanneemt of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 jun 2004 11:46

ff wat teksten om overna te denken.. geef zo nog wel ff reactie
En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het [ene] uiterste der hemelen tot het [andere] uiterste derzelve

God die zijn uitverkoren op de laatste dag bij elkaar verzameld om ze voor altijd op te nemen in de hemel.

opvallent is wel weer dat ik net deze tekst tegen kwam:
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.

wat ik ook niet kan verklaren is de volgende tekst:
14 Dezen zullen tegen het Lam krijgen, en het Lam zal hen overwinnen (want Het is een Heere der heren, en een Koning der koningen), en die met Hem zijn, de geroepenen, en uitverkorenen en gelovigen.

ik vindt het een beetje vreemd dat hier 3 soorten mensen worden genoemt. geroepenen, uitverkoren en gelovigen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 17 jun 2004 11:49

Maar Marnix, dat is niet de leer van de Ref. kerk, daarom stelde ik hier de vraag.
Volgens hen ben je uitverkoren of niet en daar komt geen daad van jezelf bij door het aan te nemen.

Vandaar vroeg ik om dan deze tekst eens te verklaren, hoe zij die dan zien.
Weest blij in de Heer !

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 17 jun 2004 11:54

ik vindt het een beetje vreemd dat hier 3 soorten mensen worden genoemt. geroepenen, uitverkoren en gelovigen
......................................................................

Ik las laatst op een ander forum, dat met uitverkorenen bedoelt wordt, degenen die uitverkoren zijn om voorganger, evangelist, zendeling, enz te zijn, dus degenen met een taak.
Weest blij in de Heer !

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 17 jun 2004 12:00

en... joechei! iedereen heeft een taak als gelovige zijnde! wat het natuurlijk veel makkelijker maakt. :roll:

zijn het niet 3 verschillende benamingen voor hetzelfde?
Laatst gewijzigd door Cuore di Leone op 17 jun 2004 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

willemieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor willemieke » 17 jun 2004 12:28

waar hebben we het nu nog eigenlijk over, laten we God zoeken in voor Hem op de knieeen gaan, en wie hem zoekt vind Hem :roll:

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 17 jun 2004 13:15

willemieke schreef:waar hebben we het nu nog eigenlijk over, laten we God zoeken in voor Hem op de knieeen gaan, en wie hem zoekt vind Hem :roll:

Dat doe ik evengoed, maar er staat óók :
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2004 14:34

Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En een uit u is een duivel.

Hm inderdaad. En wat dacht je van deze tekst:

5 Die overwint, die zal bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen. (Openbaring 3)

en deze:

28 (69:29) Laat hen uitgedelgd worden uit het boek des levens, en met de rechtvaardigen niet aangeschreven worden. (Psalm 69)

plus:

32 Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.
33 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Dien zou Ik uit Mijn boek delgen, die aan Mij zondigt.
(Exodus 32)

Als het al vast zou staan wie gered wordt en wie niet... hoe kan iemand dan uit het boek des levens worden gewist...?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 jun 2004 14:41

wina schreef:Maar Marnix, dat is niet de leer van de Ref. kerk, daarom stelde ik hier de vraag.

En daar kan ik niet mee zitten, want de leer van de kerk zou wel eens onjuist kunnen zijn!
The Lord is the Potter, not Harry!!

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 jun 2004 14:45

Marnix schreef:Tja...

Ik had laatst een feest.

Ik had een hoop mensen uitverkozen om te komen.

Alleen... ze kwamen niet allemaal :)

Zo zie ik de uitverkiezing... die 5 wijze en 5 dwaze meisjes waren allemaal uitgenodigd voor het bruiloftsfeest. Uiteindelijk kwamen er maar 5. Waren die anderen dan niet uitverkozen? Ze hadden de uitnodiging gehad.... Waren ze dan dwaas omdat het van tevoren al vast zou staan dat ze toch niet zouden komen? Nee... ze waren dwaas omdat ze niet genoeg olie hadden meegenomen :)

Zo lees ik die tekst ook.... het feit dat je uitverkoren bent wil nog niet zeggen dat je er ook komt... dit hangt van jou af, of je het aanneemt of niet.

Yes, Marnix! Mee eens! Anders kun je nooit 1 Tim. 2:4 verklaren.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 17 jun 2004 14:51

Oef,

of ik het daarmee eens ben weet ik niet. Ik lees in lukas het verhaal over de feestmaaltijd bij de koning. Velen werden genodigd, ze werden zelfs gedwongen om in te komen (moeten wij trouwens ook doen) IEdereen mocht komen. Komt er trouwens een binnen zonder kleed en die wordt weggestuurd (hij was wel genodig hoor, en oprecht, hij was daar welkom, alleen niet zonder kleed wat ook weer gratis te krijgen was). Over dat verhaal lees ik: velen waren geroepen (wat jij nu over een kam scheert met verkozen) maar weinigen uitverkorenen. dit weinigen slaat niet op weinig mensen, maar daarmee wordt bedoeld dat op wereldniveau het er niet zo heel veel zijn volgens mij.
als ik lees over de verkiezing in de bijbel zie je echt dat God heeft gekozen. Lees bijvoorbeeld de 1e 2 hoofdstukken van efeze eens onbevangen door. Ondanks de verkiezing wil God dat alle mensen zalig worden. Ds. Harinck noemt dat een bijbelse onconsequentie, en ik kan het met hem eens zijn. er zijn er echter ook die zeggen nee God wil niet dat alle mensen zalig worden.
Nu ja, ik praat weer veel te veel. genoeg.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jun 2004 15:31

Hein schreef:Oef,

of ik het daarmee eens ben weet ik niet. Ik lees in lukas het verhaal over de feestmaaltijd bij de koning. Velen werden genodigd, ze werden zelfs gedwongen om in te komen (moeten wij trouwens ook doen) IEdereen mocht komen. Komt er trouwens een binnen zonder kleed en die wordt weggestuurd (hij was wel genodig hoor, en oprecht, hij was daar welkom, alleen niet zonder kleed wat ook weer gratis te krijgen was). Over dat verhaal lees ik: velen waren geroepen (wat jij nu over een kam scheert met verkozen) maar weinigen uitverkorenen. dit weinigen slaat niet op weinig mensen, maar daarmee wordt bedoeld dat op wereldniveau het er niet zo heel veel zijn volgens mij.
als ik lees over de verkiezing in de bijbel zie je echt dat God heeft gekozen. Lees bijvoorbeeld de 1e 2 hoofdstukken van efeze eens onbevangen door. Ondanks de verkiezing wil God dat alle mensen zalig worden. Ds. Harinck noemt dat een bijbelse onconsequentie, en ik kan het met hem eens zijn. er zijn er echter ook die zeggen nee God wil niet dat alle mensen zalig worden.
Ik zie uitverkoren eigenlijk als het volgende: 1. je bent geroepen (d.w.z. niet iedereen krijgt het evangelie te horen). 2. Je hebt er iets mee gedaan. God's uitverkiezing was dat jij het evangelie te horen gekregen hebt. Jouw plicht is om iets met die uitverkiezing te doen, om "je uitverkiezing vast te maken in Christus" (Paulus).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 jun 2004 16:01

Hein schreef:Oef,

Volgens mij werd er niemand gedwongen om te komen, want toen de genodigden met uitvluchten kwamen, liet de koning hen begaan en gaf hij de opdracht om iedereen die maar wilde uit te nodigen.

Nu heb ik altijd geleerd, dat je heel voorzichtig moet zijn met al te vergaande dogmatische conclusies te verbinden aan gelijkenissen. Je moet je eerst afvragen, waar het in de gelijkenis primair om gaat. Deze gelijkenis staat in Matt. 22 in de context van allerlei tegenwerpingen die de geestelijke leiders (Farizeeën e.d.) hadden tegen Jezus. Op dat moment stonden ze op het punt de Messias te te laten kruisigen. Het is een waarschuwing aan hun adres: eerst vertelt Jezus de gelijkenis van de onrechtvaardige pachters, daarna van het bruiloftsmaal. De Joodse leiders gingen prat op hun uitverkoren zijn als volk Israël. Dan vertelt Jezus over de genodigden, die toch geen interesse in de Zoon hadden. In hun plaats wordt de bruiloft opengesteld voor iedereen. Ik denk dat Jezus in deze gelijkenis primair spreekt over het feit, dat na de verwerping van het evangelie door de Joden, het heil aan de heidenen wordt aangeboden, mits zij een wit kleed (=gereinigd op basis van het offer van Jezus) aanhebben (zie ook Rom. 9-11). Dat is toch wel een iets ander onderwerp dan de Calvinistische uitverkiezings leer.

Dan Ds. Harinck. Een bijbelse inconsequentie? Zo'n verwacht ik van een vrijzinnige theoloog. Als de theologie niet in lijn is met de bijbel, dan lijkt het me niet dat de bijbel inconsequent is, maar dan zit de theologie ernaast!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 jun 2004 16:17

[de Dan Ds. Harinck. Een bijbelse inconsequentie? Zo'n verwacht ik van een vrijzinnige theoloog. Als de theologie niet in lijn is met de bijbel, dan lijkt het me niet dat de bijbel inconsequent is, maar dan zit de theologie ernaast![/quote]

Dat denk ik ook ja. Sola Scriptura.

Terug naar “Archief”