2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 15:35

Allereerst ben ik geen 'jullie' samen met Joepie. Daarnaast is het argument in de context van Paulus' cultuur denk ik wel degelijk geldig, al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe monogaam de Grieken waren
Homosexualiteit was bij de grieken geoorloofd, zolang beide mannen (alleen bij mannen was het geoorloofd) maar een flink leeftijdsverschil hadden, zeg een jaar of 20. Maar de griekse mannen waren over het algemeen ook bang voor vrouwen. :roll: (waren voor de rationele grieken niet te verklaren :wink:).

Maar dat terzijde :P
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 15:36

joepie schreef:
Maarten schreef:trek geen juk aan met een ongelovige is ook zo'n woord van Paulus.

Waar?
2 Kor. 6:14
The one thing you can give and still keep is your word.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 15:38

SMO schreef:
Klaas schreef:SMO,

Kom jij eens met een betere exegese dan?

Zo is het wel lekker makkelijk schieten...

Klaas

exegese? woord ken ik niet
ik geef alleen antwoord op the above. vraag: geldt het ook voor relatie of alleen huwelijk.
ik zeg: er staat niet in zoveel woorden huwelijk, dus je kunt het ook als relatie opvatten. dan maak je het jezelf alleen erg makkelijk: als je zo begint, kun je zeggen njah, ik heb al een relatie, nu kan ik bij die persoon blijven, en zet je dus eigenlijk een beetje de bijbel naar je hand.

ik sprak jullie dus juist een keer niet tegen.

overigens staat er nog steeds niet 'huwelijk' en is het tegenwoordig (in welke wereld leven jullie ;)) niet vanzelfsprekend is om te trouwen voor je kinderen krijgt. samenwonen kan net zo goed. dus argument van joepie is enigszins slap.

daarnaast vind ik verkeerd begonnen te hard gesteld in ws. veel situaties.

1 Cor 7:10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.

En daarna volgt de uitleg over de "omstreden" tekst.
Laatst gewijzigd door joepie op 16 jun 2004 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 15:39

Klaas schreef:Allereerst ben ik geen 'jullie' samen met Joepie. Daarnaast is het argument in de context van Paulus' cultuur denk ik wel degelijk geldig, al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe monogaam de Grieken waren ;-)

Klaas

Excuus! rectivicatie --> in welke wereld leeft Joepie
Die Grieken waren inderdaad geen lieverdjes :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 15:40

Maarten schreef:
joepie schreef:
Maarten schreef:trek geen juk aan met een ongelovige is ook zo'n woord van Paulus.

Waar?
2 Kor. 6:14

Dank, dank ! Kon hem ff niet vinden.
En ik leef in deze wereld, maar ben niet van deze wereld, maar van Christus. Dus geheel anders.

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 15:41

a-h

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 15:51

joepie schreef:Dank, dank ! Kon hem ff niet vinden.
En ik leef in deze wereld, maar ben niet van deze wereld, maar van Christus. Dus geheel anders.
tip: gebruik http://bijbel.opurk.nl erg handig.

Ik ben er helemaal van overtuigd dat we zoveel mogelijk overeenstemming moeten zien te bereiken. Zelfs als het gaat om toe-eigeningsvragen en geestelijk klimaat en dergelijke.

Wanneer de ene partner evangelisch is en de ander reformatorisch dan moet er m.i. een heel eind naar elkaar toegegroeid worden voordat aan een huwelijk begonnen kan worden.
The one thing you can give and still keep is your word.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 15:53

ow ja shiet me nog wat te binnen...

Het begin van het woord des HEEREN door Hosea.3) De HEERE dan zeide tot Hosea: Ga henen, neem u een vrouw der hoererijen, en4) kinderen der hoererijen;5) want het land hoereert ganselijk6) van achter den HEERE.7)

dat is nog al wat! God vraagt van hosea om een prositue als vrouw te nemen. Wat doen we nu met deze tekst?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jun 2004 15:54

Gewoon ff doorlezen...

De verklaring staat erna.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 16:04

Klaas schreef:Gewoon ff doorlezen...

De verklaring staat erna.

Klaas

ik snap wel wat daar gebeurt..

maar wat hebben wij aan deze tekst? Zou God ons door middel van deze tekst antwoord kunnen geven als we bijvoorbeeld wel moeten trouwen met iemand die niet godsdienstig is.

Ik denk dat het het beste is om gewoon een antwoord van God te vragen! Hij antwoord altijd!

Gister nog: ik vroeg aan God mag ik daar en daar heen? ik sloeg mij bijbel open en las het volgende stukje:
16 Verblijdt36) u te allen tijd.
17 Bidt zonder37) ophouden.
18 Dankt God in alles38); want dit is de wil39) van God in Christus Jezus over u.
19 Blust40) den Geest niet uit.
20 Veracht de41) profetieen niet.
21 Beproeft42) alle dingen; behoudt43) het44) goede.
22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.

ik ben er heen geweest... maar kwam er achter dat ik God er niet voor kon danken. En dat het niet goed voor mij was..

Ik denk dat God antwoorden wil geven op jou en mijn levensvragen door middel van zijn eigen woorden. Vandaar ook dat er zulke verschillende dingen over relaties, huwelijk in de bijbel staan.

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 16:07

[hosea is een verhaal apart. wel eens Bevrijdende Liefde van schrijfster Francine Rivers gelezen hierover? zo zo mooi. aanrader!]

Deze roman speelt zich af omstreeks 1850 in Californië. De om haar schoonheid geroemde Angel verwacht niets van mannen dan leugens, bedrog en geweld. Als jong meisje werd zij verkocht en misbruikt en later gedwongen als publieke vrouw haar lichaam te exploiteren.
De enige kracht die Angel in staat stelt om te overleven is de diepe haat die zij koestert. En het meest haat zij zij de mannen die haar hebben gebruikt en haar inwendig leeg en dood hebben achtergelaten.

Dan ontmoet zij Michael Hosea, een man die God wil dienen en bij alles zoekt naar Zijn wil. Michael Hosea gehoorzaamt Gods roep om met Angel te trouwen en haar onvoorwaardelijk lief te hebben.
Langzaamaan trotseert Michaels al Angels bittere verwachtingen en ondanks haar verzet begint haar bevroren hart uiteindelijk te smelten. Bij een naburig kolonistengezin vindt Angel een warmte die ze nooit eerder heeft gevoelt.

Maar niet iedereen wil de vrouw vergeven die Angel was... Als een ultieme beproeving van haar respect voor Hosea en haar prille geloof in God doemt er uit het verleden een demon op die zij onder ogen zal moeten zien en... overwinnen.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 16:17

hijwel schreef:
Klaas schreef:Klaas

Gister nog: ik vroeg aan God mag ik daar en daar heen? ik sloeg mij bijbel open en las het volgende stukje:
16 Verblijdt36) u te allen tijd.
17 Bidt zonder37) ophouden.
18 Dankt God in alles38); want dit is de wil39) van God in Christus Jezus over u.
19 Blust40) den Geest niet uit.
20 Veracht de41) profetieen niet.
21 Beproeft42) alle dingen; behoudt43) het44) goede.
22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.

ik ben er heen geweest... maar kwam er achter dat ik God er niet voor kon danken. En dat het niet goed voor mij was..

Ik denk dat God antwoorden wil geven op jou en mijn levensvragen door middel van zijn eigen woorden. Vandaar ook dat er zulke verschillende dingen over relaties, huwelijk in de bijbel staan.

Ben je er nu heen geweest omdat je dacht dat God bedoelde dat je moest gaan om te kijken of het wel het goede was?
Ik heb het denk ik weleens vaker gezegd: er wordt hier niet bedoelt dat je dus alles maar moet mee maken en pas daarna je oordeel geven of het goed was. En zo te gaan schiften tussen goed en slecht.
Het is juist de bedoeling van deze tekst om van te voren de dingen te onderzoeken of ze wel uit de Here zijn en dan de goede dingen te doen.

Maar goed is beetje of topic ;-)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 16:18

SMO schreef:[hosea is een verhaal apart. wel eens Bevrijdende Liefde van schrijfster Francine Rivers gelezen hierover? zo zo mooi. aanrader!]

oke gaak een keer lezen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2004 23:09

Maarten schreef:

Ik ben er helemaal van overtuigd dat we zoveel mogelijk overeenstemming moeten zien te bereiken. Zelfs als het gaat om toe-eigeningsvragen en geestelijk klimaat en dergelijke.

Wanneer de ene partner evangelisch is en de ander reformatorisch dan moet er m.i. een heel eind naar elkaar toegegroeid worden voordat aan een huwelijk begonnen kan worden.

Eens! Als Borkdude perse vrijgemaakt zou blijven, zou hij ook niet bij me passen. Doordat we ongeveer hetzelfde geloven, gaat het goed. Het leuke is dat ik hem iets meer naar het vrijzinnige (niet al te vrijzinnig!) trek wat ik gewend ben en hij mij iets meer naar het zware en zo houden we elkaar mooi in balans.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2004 07:12

Lalage schreef:
Maarten schreef:

Eens! Als Borkdude perse vrijgemaakt zou blijven, zou hij ook niet bij me passen. Doordat we ongeveer hetzelfde geloven, gaat het goed. Het leuke is dat ik hem iets meer naar het vrijzinnige (niet al te vrijzinnig!) trek wat ik gewend ben en hij mij iets meer naar het zware en zo houden we elkaar mooi in balans.

En wat wordt je dan? :?

Terug naar “Archief”