Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Re: Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

Berichtdoor cire » 16 jun 2004 21:02

Peter L schreef:
Ik vind het ongelofelijk, wat hier gebeurd. Vanmiddag hoorde ik in het Radio 1 journaal een dominee (ds. Heemskerk uit Garderen), die gewoon N.H. wilde blijven. De hele gemeente staat 100% achter hem. Elke zondag komen ze met 750 man 2x per zondag naar de kerk. Deze hele gemeente ziet niets in de PKN, maar wil N.H. blijven. Maar nu wordt de dominee losgemaakt van de gemeente, alleen omdat de synode het wil, niet de gemeente; hij wordt straks gedwongen de pastorie te verlaten en de synode eist het kerkgebouw op voor de PKN. De nieuwe kerkorde wordt de gemeente dus door de strot geduwd. Maar wie heeft de dominee beroepen? De gemeente of de synode? De gemeente. Wie onderhoudt de dominee? De gemeente. Wie onderhoud het kerkgebouw? De gemeente. En, als ik het goed heb is het kerkgebouw ook van de gemeente.

Een van de punten van de Reformatie was, dat men de hiërarchie in R.K. kerk als onbijbels verwierp. In de kerk dienen de zaken niet van bovenaf opgelegd te worden. De PKN gaat hiermee ver van de Reformatie af staan.

Persoonlijk ben ik van mening dat plaatselijke gemeenten autonoom dienen te zijn. Overkoepelende verbanden, zoals synodes, hebben geen bijbelse basis en behoren dus geen autoriteit over de plaatselijke kerk te hebben.

Het ergste van dit verhaal vind ik, dat dit echt een slecht getuigenis is t.o.v. de ongelovige buitenwereld. Dat christenen zo met elkaar omgaan, is helaas niet nieuw, maar nog altijd beschamend.

Hoewel heel erg vervelend handelt de PKN volgens de regels van de kerk (voor zover ik het kan overzien). Als mensen dat verkeerde regels vinden, hadden ze maar geen lid moeten worden, maar bij een 'zelfstandige' gemeente, zonder landelijk verband. Dan kun je als gemeente doen wat je wilt en heb je ook eigen bezittingen.

Natuurlijk worden predikanten losgemaakt van hun gemeente. De predikanten willen geen predikant zijn in de PKN zijn en hun voormalig Hervormde Gemeente is nu PKN (vervelend genoeg).

Dit klinkt misschien heel erg bot, maar het punt is dat kerk al 400 jaar een bepaalde 'beslissingsstructuur' heeft en dat mensen nu ineens vinden dat dat niet meer geldig is. Je gaat toch ook niet zeggen dat alles wat de synode in 1618/19 beslist heeft niet geldig is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2004 21:04

japijo schreef:[Klaas, je weet heel goed dat mijn mening heel anders als die van jou is.
Ik reageer daarom ook praktisch nooit op een post van jou, om geen ruzie's uit te lokken. Wat gebeurt er vanmorgen? Ik post iets. En direkt erop een reactie van jou die gewoon nergens op slaat, en mij alleen maar iriteert omdat ik er heel anders over denk dan jou. Ook bij je laatste post probeer je de discussie weer aan te gaan. Ik doe het echt niet! Ik heb geen zin in een welles nietes verhaal. Daar stoort iedereen zich aan op dit forum. Wij proberen als bezwaarden ons gewone leventje voort te zetten. De zondagse erediensten komen weer een beetje op gang, en konstant gooit de PKN roet in het eten door weer een nieuw geintje uit te halen waardoor de hele HNHK weer in beroering komt. Waarom laten ze ons gewoon niet met rust?????? Wat hebben ze nu voor last van ons?? Ze tergen ons gewoon. Ik heb er geen ander woord voor. Ze zorgen ervoor dat de bezwaarden gewoon afgesloten worden van het evangelie, en proberen ze op die manier uit te hongeren. Ik vind dat echt niet het missionere elan van de PKN waar ze het constant over hebben, zo ook op de PKN dag.

Heren, heren, blijft u rustig alstublieft. *rustgevende kamillethee uitdeel*

Ik denk dat het vrij eenvoudig is. De HNHK is opgericht door bezwaarden. Hun goed recht, niemand mag hun dat ontzeggen. Het feit dat zij dus geen lid zijn van de PKN houdt wel in dat zij geen aanspraak kunnen maken op goederen die aan de PKN behoren. Daarover hebben wij, Japijo, de degens al over gekruisd.

Me dunkt dat je van de PKN wel kunt verwachten dat zij de HNHK in elk geval tijdelijk terwille is door kerkgebouwen, behorende aan de PKN, te verhuren als de PKN-gemeente er niet kerkt.

Wat is overigens de status van de Geref. Bond op dit moment?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 jun 2004 21:08

Optimatus schreef:
japijo schreef:[Klaas, je weet heel goed dat mijn mening heel anders als die van jou is.
Ik reageer daarom ook praktisch nooit op een post van jou, om geen ruzie's uit te lokken. Wat gebeurt er vanmorgen? Ik post iets. En direkt erop een reactie van jou die gewoon nergens op slaat, en mij alleen maar iriteert omdat ik er heel anders over denk dan jou. Ook bij je laatste post probeer je de discussie weer aan te gaan. Ik doe het echt niet! Ik heb geen zin in een welles nietes verhaal. Daar stoort iedereen zich aan op dit forum. Wij proberen als bezwaarden ons gewone leventje voort te zetten. De zondagse erediensten komen weer een beetje op gang, en konstant gooit de PKN roet in het eten door weer een nieuw geintje uit te halen waardoor de hele HNHK weer in beroering komt. Waarom laten ze ons gewoon niet met rust?????? Wat hebben ze nu voor last van ons?? Ze tergen ons gewoon. Ik heb er geen ander woord voor. Ze zorgen ervoor dat de bezwaarden gewoon afgesloten worden van het evangelie, en proberen ze op die manier uit te hongeren. Ik vind dat echt niet het missionere elan van de PKN waar ze het constant over hebben, zo ook op de PKN dag.

Heren, heren, blijft u rustig alstublieft. *rustgevende kamillethee uitdeel*

Ik denk dat het vrij eenvoudig is. De HNHK is opgericht door bezwaarden. Hun goed recht, niemand mag hun dat ontzeggen. Het feit dat zij dus geen lid zijn van de PKN houdt wel in dat zij geen aanspraak kunnen maken op goederen die aan de PKN behoren. Daarover hebben wij, Japijo, de degens al over gekruisd.

Me dunkt dat je van de PKN wel kunt verwachten dat zij de HNHK in elk geval tijdelijk terwille is door kerkgebouwen, behorende aan de PKN, te verhuren als de PKN-gemeente er niet kerkt.

Wat is overigens de status van de Geref. Bond op dit moment?

Dank je Optimatus.
Van je thee wordt ik altijd weer behoorlijk rustig.
Het is ook gewoon een gezonde denkwijze om de bezwaarden het recht te geven om kerk te houden in de gebouwen, zij het tegen een vergoeding.

Wat de Ger. bond nu is weet ik eigenlijk niet. Zal straks wel opgeheven worden denk ik!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 jun 2004 21:10

@mic,

Ga alsjeblieft dit forum vanaf het begin lezen, want als je dit nog niet begrijpt denk ik dat je er zomaar ineens tussenvalt, of je niveau is van bedenkelijke aard dat het beter is niet mee te discussieren over dit onderwerp.
Sorry!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 21:20

japijo schreef:-Dit is vanaf jou kant een ontzettend stomme en banale opmerking!
-Dat geschrift wat jij bedoeld, is toch hopelijk niet de Bijbel he?

Dit is gewoonweg een persoonlijke aanval op Klaas, en heeft totaal niets te maken met de discussie ansich, nog met de vorige pagina's (die ik zoals je weet gewoon gevolgt heb, anders zouden mijn reacties er niet tussen staan) Ksnap best dat je snel geraakt bent omdat je persoonlijk veel dichter bij de hele discussie staat dan ons, maar kwilde maar gewoon vragen of je met dit soort opmerkingen beetje op wilt passen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 16 jun 2004 21:20

japijo schreef:@mic,

Ga alsjeblieft dit forum vanaf het begin lezen, want als je dit nog niet begrijpt denk ik dat je er zomaar ineens tussenvalt, of je niveau is van bedenkelijke aard dat het beter is niet mee te discussieren over dit onderwerp.
Sorry!

mmhh, beetje jammer :? kweenie hoor, maar @mic heeft toch wel degelijk niveau. beetje jammer om dat zo aan te kaarten. dus mensen die echt laag IQ hebben mogen van jou niet mee discussieren?

*was beetje oftopic, sorry mods :shock: *

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2004 21:36

waar is God in het hele verhaal?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 jun 2004 21:41

@mic schreef:
japijo schreef:-Dit is vanaf jou kant een ontzettend stomme en banale opmerking!
-Dat geschrift wat jij bedoeld, is toch hopelijk niet de Bijbel he?

Dit is gewoonweg een persoonlijke aanval op Klaas, en heeft totaal niets te maken met de discussie ansich, nog met de vorige pagina's (die ik zoals je weet gewoon gevolgt heb, anders zouden mijn reacties er niet tussen staan) Ksnap best dat je snel geraakt bent omdat je persoonlijk veel dichter bij de hele discussie staat dan ons, maar kwilde maar gewoon vragen of je met dit soort opmerkingen beetje op wilt passen.

Klaas zegt over de bezwaarden in Katwijk:
Het is toch hun eigen schuld dat ze op straat staan. Moeten ze maar gewoon meegaan.
Dat vindt ik idd een onbeschofte uitspraak, omdat Klaas daar eigenlijk mee aangeeft dat hij helemaal niet voelt wat er bij de bezwaarden leeft. Alsof ze voor hun lolletje deze weg gaan! Dat schokt mij idd.

Dat tweede punt gaat over de rechtspraak waarvan ik vind dat die middeleeuws is omdat het gewoon niet sociaal is. Er wordt geen rekening met andere mensen(bezwaarden) gehouden. Dat vindt ik dus niet van deze tijd. Verslaggevers van de radio trouwens ook niet. Klaas wil beweren dat deze rechters handelen volgens de Bijbel. Dat gaat er bij mij niet in natuurlijk.

Ik had je reactie trouwens over het hoofd gezien. Sorry daarvoor.
Je vroeg of ze die gebouwen niet van de PKN konden huren. Helaas is dat in bepaalde gevallen niet mogelijk. Hierbij denk ik aan de gemeente van Putten, die niet eens het kerkelijk centrum mochten huren terwijl het wel aan mensen verhuurt wordt die hun verjaardag willen vieren.
Dan gaat er bij mij wel een lampje branden van, Mensen, waar zijn jullie mee bezig? Zou dat nu echt de wil van God zijn, om het de bezwaarden zo moeilijk mogelijk te maken om kerkdiensten te houden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2004 21:45

Waarde Japijo,

Er zijn ook PKN gemeenten die hun kerken wel verhuren aan bezwaarden. Voorts kun je denken aan andere kerkgenootschappen die aan "daklozenopvang" doen. Zo zijn er Chr. Geref. Kerken, maar ik heb begrepen zelfs een enkele Oud-Kath. en Rooms-Kath. parochie die hun parochiezaaltje verhuren tegen heel redelijk tarief (eventueel met orgel).

Een welgemeend advies: kijk daar eens rond indien nodig. Bijkomend voordeel: je komt in contact met andere mensen dan allen protestanten en dat schijn verbroederend te werken.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2004 21:46

moeten ze toch weer hagepreken houden.

ik zou zeggen: ga luisterne naar wat Gods wil in je leven is en sluit je aan bij de gemeente waar je Hem kunt loven en prijzen. waar het koninkrijk weer ene koninkrijk van liefde, vrede en gerechtigheid is ipv haat en nijd en materialisme.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2004 21:48

joris schreef:moeten ze toch weer hagepreken houden.

Eigenlijk best wel een aardig idee. Je valt als kerk in elk geval wel op.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 22:14

Optimatus schreef:
joris schreef:moeten ze toch weer hagepreken houden.

Eigenlijk best wel een aardig idee. Je valt als kerk in elk geval wel op.

Als dat een doel opzich is, moet ik zeggen dat de zwarte-kousen-kerken het beter doen dan een hoop andere.. :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jun 2004 22:20

Japijo:
Over de gemeenten die achtergebleven zijn in de Hervormde kerk

Is dat werkelijk het geval? Dan snap ik er steeds minder van. Allereerst snap ik niet hoe de synode van de PKN uitspraken kan doen over de relatie tussen een voorganger die geen deel (meer) uitmaakt van de PKN en een gemeente die geen deel uitmaakt van de KPN (tenzij er sprake is van een concurrentiebeding ;-)). Ten tweede snap ik niet waarom de HNHK zich druk zou moeten maken om zo'n uitspraak. Als je wilt dat dominee X jouw dominee is dan regel je dat toch gewoon als kerk?

Japijo:
Nee, omdat jij totaal niet reageerd op wat ik daar zeg. Krijg ik een of andere reactie terug van jou die niets met mijn verhaal te maken had.

Nee, nou wordt ie leuk. Ik noemde een opmerking van jou beneden alle peil. Op jouw beleefde verzoek dat toe te lichten heb ik verteld waarom ik jouw opmerking beneden peil vond. Dat dat niet aansluit op jouw verhaal kan hooguit komen doordat ik mezelf toelichte...

Japijo:
Dit is vanaf jou kant een ontzettend stomme en banale opmerking!

En bedankt. Ik vind het helemaal geen stomme opmerking. De bezwaarden stappen hier veel te makkelijk overheen. Er wordt net gedaan alsof het 'verlies' van de kerkgebouwen als een verrassing komt. Dat is echter onzin. De keuze was van te voren duidelijk: of meegaan en je gebouwen behouden of niet meegaan en je gebouwen verliezen. Het was van tweeën één. Je kunt het standpunt van de PKN inzake de gebouwen debiel vinden maar zo lagen de kaarten op tafel.

Japijo:
Klaas zegt over de bezwaarden in Katwijk:
Het is toch hun eigen schuld dat ze op straat staan. Moeten ze maar gewoon meegaan.

En dat zeg ik dus helemaal niet. Nogmaals: ik zeg dat de gevolgen vooraf duidelijk waren en dat men dan niet achteraf moet gaan klagen. Daar moet je beginnen en niet bij eventueel mislukkende afspraken.

Japijo:
Dat geschrift wat jij bedoeld, is toch hopelijk niet de Bijbel he?

Dat klinkt alsof ik beklagenswaardig ben als ik me op de bijbel beroep. Volgens mij ben je beklagenswaardig als je dit soort zaken zonder de bijbel probeert op te lossen. De bewijzen liggen voor je op de grond zou ik zeggen...

Japijo:
Dat tweede punt gaat over de rechtspraak waarvan ik vind dat die middeleeuws is omdat het gewoon niet sociaal is. Er wordt geen rekening met andere mensen(bezwaarden) gehouden. Dat vindt ik dus niet van deze tijd. Verslaggevers van de radio trouwens ook niet. Klaas wil beweren dat deze rechters handelen volgens de Bijbel. Dat gaat er bij mij niet in natuurlijk.

Het zou schelen als je wat zorgvuldiger las (hoef je je ook niet zo op te winden). Ik stel enkel dat ik mijn standpunt, dat de PKN 'genadig' moet handelen als het gaat om de kerkgebouwen en dat de bezwaarden zich neer moeten leggen bij de gevolgen van het niet-meegaan, baseer op de bijbel en dan wel heel specifiek op het onderwijs van Jezus Christus. Hij leert ons enerzijds genade en anderzijds nederigheid.

Japijo:
Idd. 4 kerkdiensten per zondag. Deze oplossingen die samen bereikt zijn en ook door elkaar goed gevonden worden, worden door de commisie van bijzondere zorg de grond in geboord, en pakken die mogelijkheid van de bezwaarden af.
Bijv. Middelharnis waar 70% bezwaard is, hadden ze zo'n oplossing. De commisie van bijzondere zorg heeft ervoor gezorg dat alleen degenen die PKN zijn er nog mogen kerken. Wat een zorg zeg!

Nogmaals, ik ben niet op de hoogte van specifieke plaatselijke situaties maar ik vind dat een afspraak een afspraak is. Ik weet niet wat de beweegredenen van deze commissie zijn om zich niet aan de afspraken te houden of de afspraken niet aan te gaan en kan er dus ook geen oordeel over geven.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 16 jun 2004 22:31

"Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in de Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen" Ef. 1:15. Wat ik hierover las wil ik dit verband toch doorgeven. Hier noemt Paulus de essentiële bestanddelen van een ware gemeente van de Masjiach, namelijk geloof in Jesjua haMasjiach en liefde tot alle heiligen. Beide zijn door God gewerkt. Treffend is dat de apostel hier geen zaken noemt die wij tegenwoordig voor totaal onmisbare bestanddelen van een christelijke gemeente houden, zoals de kerkorde, het predikambt, een kerkenraad, kerkgebouwen, liefdadigheid en zendingswerk enz. Er zijn veel dingen die wij onmogelijk weg kunnen denken om een gemeente inhoud te geven.
Paulus toont ons hoe wonderlijk eenvoudig de basiselementen zijn waaruit het leven van de gemeente Gods bestaat. Het kerkelijk apparaat kan door vijandige machten worden afgenomen, zoals in de Sovjet Unie 70 jaar lang het geval was; geloof en liefde kan geen gewelddadigheid ons afnemen. Wanneer de gemeente van God zich op deze twee basiselementen zou bezinnen en zich niet zou laten verleiden te vertrouwen op organisaties, instituten, vormen en inrichtingen, persoonlijkheden of systemen, dan zouden de kerken niet leeglopen. Waar ook maar een eenvoudig geloof in Jesjua haMasjiach en liefde tot de geheiligden is, daar is de gemeente. Hoeveel of weinig er van het overige apparaat voorhanden is doet niet ter zake. Maar waar de beide bestanddelen ontbreken, dan kan er nog zo'n volmaakte organisatie, nog zo'n verheffende eredienst, een bloeiend verenigingsleven, maar een ware gemeente van God is daar niet. Tot zover een gedeelte van een bijbelstudie. Op dit forum gaat het over, belijdenis, kerkorde enz. maar ik vond dit ontdekkend. 1900 jaar kerkgeschiedenis heeft bewezen dat het meestal aan deze basiselementen heeft ontbroken. Deze basiselementen ontbreken denk ik ook in grote mate in de PKN en de Herstelde Hervormden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 jun 2004 22:40

Optimatus schreef:Waarde Japijo,

Er zijn ook PKN gemeenten die hun kerken wel verhuren aan bezwaarden. Voorts kun je denken aan andere kerkgenootschappen die aan "daklozenopvang" doen. Zo zijn er Chr. Geref. Kerken, maar ik heb begrepen zelfs een enkele Oud-Kath. en Rooms-Kath. parochie die hun parochiezaaltje verhuren tegen heel redelijk tarief (eventueel met orgel).

Een welgemeend advies: kijk daar eens rond indien nodig. Bijkomend voordeel: je komt in contact met andere mensen dan allen protestanten en dat schijn verbroederend te werken.

Jawel in sommige gemeentes gaat dat best goed. In de kwestie van Putten gaat dat ook. Ze huren nu de christelijk gereformeerde kerk en een ander hokje, stenen kamer. Deze locaties zijn echter te klein dus houden ze vier HNHK diensten op zondag. Behoorlijk belastend voor 1 predikant. Maar daar gaat het me niet om. Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat de bezwaarden niets van de kerk kunnen huren.

Terug naar “Archief”