Moderator: Moderafo's
Hou toch op Klaas met je flauwe onderuit de zak komende kletspraatjes. Een onchristelijke houding van de bezwaarden, HHHHMMMMMPPPFFFFFF, ik zou bijna weer gaan lachen.
Wat moeten we dan doen?
Zeggen, o die lieve mijnheer Plaisier heeft toch weer zo iets goeds bedacht. Wat een goeie jongen is het toch! Hij heeft het zo goed met ons voor. Ik ben God eeuwig dankbaar dat we zo'n man gekregen hebben als synode preses van de PKN!.
Ds Heemskerk vroeg zich af of het juridisch wel mogelijk was dat de PKN dit deed. Ik vraag het me ook sterk af.
Ik word echt bijzonder chagerijnig van jouw posts Klaas.
Als ik echter op deze manier aangevallen wordt, wordt het een beetje onmogelijk.
Klaas schreef:Japijo:Hou toch op Klaas met je flauwe onderuit de zak komende kletspraatjes. Een onchristelijke houding van de bezwaarden, HHHHMMMMMPPPFFFFFF, ik zou bijna weer gaan lachen.
Je kunt beter gaan huilen. Ik wordt er in ieder gavl niet vrolijk van. Ik zie aan beide zijden weinig van Christus terug.
Japijo:Wat moeten we dan doen?
Beantwoord die vraag nou zelf eens eerlijk. Wat zou in dit soort gevallen de bijbelse weg zijn?
Japijo:Zeggen, o die lieve mijnheer Plaisier heeft toch weer zo iets goeds bedacht. Wat een goeie jongen is het toch! Hij heeft het zo goed met ons voor. Ik ben God eeuwig dankbaar dat we zo'n man gekregen hebben als synode preses van de PKN!.
Heb ik gezegd dat je zo zou moeten reageren?
Japijo:Ds Heemskerk vroeg zich af of het juridisch wel mogelijk was dat de PKN dit deed. Ik vraag het me ook sterk af.
Zoals iemand reeds aangaf is de stap naar de rechter op zich te betreuren. Maar als het niet anders is laten we dan de uitspraak van die rechter maar afwachten en elkaar ondertussen niet verrot schelden.
Japijo:Ik word echt bijzonder chagerijnig van jouw posts Klaas.
En hoe komt dat denk je?
Japijo:Als ik echter op deze manier aangevallen wordt, wordt het een beetje onmogelijk.
Hoezo aangevallen? Ik geef gewoon mijn mening waarbij ik van beide partijen stel dat ze m.i. niet echt christelijks handelen. Volgens mij is er eerder sprake van je aangevallen voelen dan van een aanval van mijn kant.
Japijo: Niet zo'n christelijke houding van jou Klaas. Dat is zeker altijd de houding van de PKN?
Wie de schoen past, zou ik zeggen. Mag ik je er even op wijzen dat mijn reacties vergeleken met die van jou schoolvoorbeelden van beleefdheid zijn?
Klaas
Stil maar hoor, jullie zijn best wel een beetje zielig *geeft japijo een schouderklopje*.japijo schreef:Klaas, je weet heel goed dat mijn mening heel anders als die van jou is.
Ik reageer daarom ook praktisch nooit op een post van jou, om geen ruzie's uit te lokken. Wat gebeurt er vanmorgen? Ik post iets. En direkt erop een reactie van jou die gewoon nergens op slaat, en mij alleen maar iriteert omdat ik er heel anders over denk dan jou. Ook bij je laatste post probeer je de discussie weer aan te gaan. Ik doe het echt niet! Ik heb geen zin in een welles nietes verhaal. Daar stoort iedereen zich aan op dit forum. Wij proberen als bezwaarden ons gewone leventje voort te zetten. De zondagse erediensten komen weer een beetje op gang, en konstant gooit de PKN roet in het eten door weer een nieuw geintje uit te halen waardoor de hele HNHK weer in beroering komt. Waarom laten ze ons gewoon niet met rust?????? Wat hebben ze nu voor last van ons?? Ze tergen ons gewoon. Ik heb er geen ander woord voor. Ze zorgen ervoor dat de bezwaarden gewoon afgesloten worden van het evangelie, en proberen ze op die manier uit te hongeren. Ik vind dat echt niet het missionere elan van de PKN waar ze het constant over hebben, zo ook op de PKN dag.
De zondagse erediensten komen weer een beetje op gang, en konstant gooit de PKN roet in het eten door weer een nieuw geintje uit te halen waardoor de hele HNHK weer in beroering komt.
Waarom laten ze ons gewoon niet met rust??????
Ze zorgen ervoor dat de bezwaarden gewoon afgesloten worden van het evangelie, en proberen ze op die manier uit te hongeren.
Klaas schreef:Japijo,
Ik zou je best 'met rust willen laten', maar als iemand feitelijke onwaarheden en ongegronde beschuldigingen de wereld inslingert dan zeg ik daar wat van. Ongeacht wat nou de kerkelijke achtergrond van de persoon in kwestie is. In je laatste bericht doe je het ook weer:De zondagse erediensten komen weer een beetje op gang, en konstant gooit de PKN roet in het eten door weer een nieuw geintje uit te halen waardoor de hele HNHK weer in beroering komt.Leg eens uit welke nieuwe geintjes dat zijn? Het gaat toch om zaken die allang bekend waren?
Goed vooruit om jullie je zin te geven komen hier mijn reacties.
Om dominees los te maken van hun gemeenten. Dat zijn geen nieuwe geintjes, dat zijn schurken streken.Waarom laten ze ons gewoon niet met rust??????De PKN voert gewoon de genomen besluiten uit. De bezwaarde zijn degenen die naar de rechter willen. Dat 'niet met rust laten' is dan ook op z'n minst 2-zijdig.
Ja als de commisie van bijzondere zorg, daar waar afspraken gemaakt waren tussen de bezwaarden en pkn'ers, kijk bijv. naar Middelharnis, alles uit de handen van de bezwaarden neemt, zodat het onmogelijk wordt kerkdiensten te houden, vindt ik het heel terecht, ja heel normaal dat de bezwaarden een rechtszaak beginnen.Ze zorgen ervoor dat de bezwaarden gewoon afgesloten worden van het evangelie, en proberen ze op die manier uit te hongeren.En dit soort opmerkingen zijn beneden alle peil.
Klaas
Om dominees los te maken van hun gemeenten. Dat zijn geen nieuwe geintjes, dat zijn schurken streken
Ja als de commisie van bijzondere zorg, daar waar afspraken gemaakt waren tussen de bezwaarden en pkn'ers, kijk bijv. naar Middelharnis, alles uit de handen van de bezwaarden neemt, zodat het onmogelijk wordt kerkdiensten te houden, vindt ik het heel terecht, ja heel normaal dat de bezwaarden een rechtszaak beginnen.
Ze zorgen ervoor dat de bezwaarden gewoon afgesloten worden van het evangelie, en proberen ze op die manier uit te hongeren.
Beneden alle peil? Je kunt het zeker niet weerleggen?
Klaas schreef:Japijo:Om dominees los te maken van hun gemeenten. Dat zijn geen nieuwe geintjes, dat zijn schurken strekenOver dat losmaken heb ik hierboven al wat geschreven. Het lijkt me niet meer dan logisch dat een niet-KPN dominee geen voorganger van een KPN-gemeente kan zijn. De binding van een dominee aan een ander kerkgenootschap (HNHK) moet m.i. door dat kerkgenootschap geregeld worden en niet door de PKN. Is dat nieuw of mis ik nou iets essentieels?
Je moet je toch maar eens gaan verdiepen in de materie volgens mij. Het gaat nl om de gemeenten die achter de predikant staan. Hoe kun je daar de predikant nu van losmaken?
Japijo:Ja als de commisie van bijzondere zorg, daar waar afspraken gemaakt waren tussen de bezwaarden en pkn'ers, kijk bijv. naar Middelharnis, alles uit de handen van de bezwaarden neemt, zodat het onmogelijk wordt kerkdiensten te houden, vindt ik het heel terecht, ja heel normaal dat de bezwaarden een rechtszaak beginnen.Ik ben niet op de hoogte van allerlei specifieke plaatstelijke situaties. Als gemaakte afspraken niet nagekomen worden is dat een slechte zaak. Zo ga je niet met elkaar om. Van meet af aan was het echter duidelijk dat bezwaarden hun bezittingen niet mee zouden kunnen nemen. Op dat gebied is de kreet "Laat ons nou eens met rust" dan ook misplaatst. Het starten van een rechtszaak is m.i. tenslotte nooit normaal maar een teken van falen van beide partijen.
Ook is het uitzonderlijk dat je dit soort dingen volkomen onbekend zijn. Het nl niet alleen Middelharnis, er zijn nog verscheidene dorpen die met dit probleem kampen.
Japijo:Ze zorgen ervoor dat de bezwaarden gewoon afgesloten worden van het evangelie, en proberen ze op die manier uit te hongeren.
Japijo:Beneden alle peil? Je kunt het zeker niet weerleggen?Je opmerking suggereert dat de PKN doelbewust uit is op 'uithongering' van de bezwaarden. Dat is een complottheorie die je onmogelijk kunt onderbouwen. Dat de bezwaarden door uitvoering van de genomen beslissingen in praktische problemen kunnen komen is niet uit te sluiten (al lijkt me dat er altijd wel iets te huren moet zijn) maar dat is niet het vooropgezette doel. En je kent mijn mening inzake het eigendom / gebruik van kerkgebouwen e.d. onderhand. Als grote groepen bezwaarde n echt in grote problemen komen dient de PKN m.i. uiterst meegaand te zijn. Als ze mede-christenen buiten laat staan dan is dat net zo goed uiterst onchristelijk.
Vergeet echter ook niet dat het de bezwaarden zijn die niet mee wilden. Het wegvallen van de kerkgebouwen is een gevolg van deze keuze die op voorhand bekend was en nu ook geaccepteerd dient te worden.
Klaas
Het is zomer, mooi weer, genoeg ruimte op het strand en dat geeft ook nog weer eens een grote getuigenis aan de wereld af...japijo schreef:Bovendien zijn er zulke grote groepen, denkend aan Katwijk aan zee 1500 kerkgangers per dienst, waar niet echt makkelijk een locatie voor te vinden is.
Je moet je toch maar eens gaan verdiepen in de materie volgens mij. Het gaat nl om de gemeenten die achter de predikant staan. Hoe kun je daar de predikant nu van losmaken?
De situatie die ik geschetst heb in de vorige post was mijn inziens duidelijk genoeg.
Bovendien zijn er zulke grote groepen, denkend aan Katwijk aan zee 1500 kerkgangers per dienst, waar niet echt makkelijk een locatie voor te vinden is.
Jou mening op de eigendommen is middeleeuws.
Mijn mening is dat er naar redelijkheid gekeken moet worden, naar het aantal kerkgangers wat wel/niet meegaat. Eerlijk verdelen!
Klaas schreef:Japijo:Je moet je toch maar eens gaan verdiepen in de materie volgens mij. Het gaat nl om de gemeenten die achter de predikant staan. Hoe kun je daar de predikant nu van losmaken?Hebben we het dan over gemeentes die wel meegegaan zijn of afgescheiden (vooruit: achtergebleven) gemeentes?
Over de gemeenten die achtergebleven zijn in de Hervormde kerk.
Japijo:De situatie die ik geschetst heb in de vorige post was mijn inziens duidelijk genoeg.Maar daarmee ga je niet in op mijn verhaal.
Nee, omdat jij totaal niet reageerd op wat ik daar zeg. Krijg ik een of andere reactie terug van jou die niets met mijn verhaal te maken had.
Japijo:Bovendien zijn er zulke grote groepen, denkend aan Katwijk aan zee 1500 kerkgangers per dienst, waar niet echt makkelijk een locatie voor te vinden is.Dat zijn idd lastige gevallen. Maar ook daar was men van de gevolgen op de hoogte. Toch?
Dit is vanaf jou kant een ontzettend stomme en banale opmerking!
Japijo:Jou mening op de eigendommen is middeleeuws.Is dat zo? Ik ben van mening (zoals ik je al eerder vertelde) dat de PKN gebouwen van gemeenten als Katwijk en Staphorst zonder meer zou moeten afstaan ook al kunnen de bezwaarden nergens recht op doen gelden. Ik baseer mijn mening trouwens op een geschrift dat heel wat ouder is dan middeleeuws...
Fijn dat je dat vind. Als ik het goed begrijp vind jij dus dat de PKN een aantal kerkgebouwen naar redelijkheid aan de bezwaarden moet afstaan. Hartelijk met je eens.
Dat geschrift wat jij bedoeld, is toch hopelijk niet de Bijbel he?
Japijo:Mijn mening is dat er naar redelijkheid gekeken moet worden, naar het aantal kerkgangers wat wel/niet meegaat. Eerlijk verdelen!In een 50/50 gemeente met 1 kerkgebouw is dat natuurlijk erg lastig. In zo'n geval moet je samen op zoek naar een oplossing.
Dat zijn idd lastige gevallen. Maar ook daar was men van de gevolgen op de hoogte. Toch?
Waar slaat dit op?Japijo:
Klaas:
Is dat zo? Ik ben van mening (zoals ik je al eerder vertelde) dat de PKN gebouwen van gemeenten als Katwijk en Staphorst zonder meer zou moeten afstaan ook al kunnen de bezwaarden nergens recht op doen gelden. Ik baseer mijn mening trouwens op een geschrift dat heel wat ouder is dan middeleeuws...
Japijo:
Fijn dat je dat vind. Als ik het goed begrijp vind jij dus dat de PKN een aantal kerkgebouwen naar redelijkheid aan de bezwaarden moet afstaan. Hartelijk met je eens.
Dat geschrift wat jij bedoeld, is toch hopelijk niet de Bijbel he?
En dat is inderdaad zonder meer fout van de PKN. Maar om over de hele breedte van de zaak alle schuld op één partij de gooien vind ik nog steeds vreemd....japijo schreef:Idd. 4 kerkdiensten per zondag. Deze oplossingen die samen bereikt zijn en ook door elkaar goed gevonden worden, worden door de commisie van bijzondere zorg de grond in geboord, en pakken die mogelijkheid van de bezwaarden af.
Bijv. Middelharnis waar 70% bezwaard is, hadden ze zo'n oplossing. De commisie van bijzondere zorg heeft ervoor gezorg dat alleen degenen die PKN zijn er nog mogen kerken. Wat een zorg zeg!
@mic schreef:
Dat zijn idd lastige gevallen. Maar ook daar was men van de gevolgen op de hoogte. Toch?
leg uit....Japijo:
Quote:
Quote:
Is dat zo? Ik ben van mening (zoals ik je al eerder vertelde) dat de PKN gebouwen van gemeenten als Katwijk en Staphorst zonder meer zou moeten afstaan ook al kunnen de bezwaarden nergens recht op doen gelden. Ik baseer mijn mening trouwens op een geschrift dat heel wat ouder is dan middeleeuws...
Dat geschrift wat jij bedoeld, is toch hopelijk niet de Bijbel he? [/qoute]Waar slaat dit op?En dat is inderdaad zonder meer fout van de PKN. Maar om over de hele breedte van de zaak alle schuld op één partij de gooien vind ik nog steeds vreemd....Idd. 4 kerkdiensten per zondag. Deze oplossingen die samen bereikt zijn en ook door elkaar goed gevonden worden, worden door de commisie van bijzondere zorg de grond in geboord, en pakken die mogelijkheid van de bezwaarden af.
Bijv. Middelharnis waar 70% bezwaard is, hadden ze zo'n oplossing. De commisie van bijzondere zorg heeft ervoor gezorg dat alleen degenen die PKN zijn er nog mogen kerken. Wat een zorg zeg!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten