Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Doe dan belijdenis in een kerk waar je de leer niet perse hoeft te um hoe zeg je dat? beamen?
Ik heb belijdenis gedaan in de SoW-kerk en dat ging echt alleen over m'n geloof.
Ik heb belijdenis gedaan in de vrijgemaakte kerk maar zie het puur als een ja zeggen tegen God, en het verlossende evangelie... ik ben het niet met elk detail van de vrijgemaakte leer eens.hou nou eens op met dat stigmatiseren van de formulieren. De formulieren geven niets anders aan dan hoe de bijbel dient te worden uitgelegd. Ze zijn gebaseerd op de bijbel en ze vertellen je niets nieuws wat al in de bijbel staat.
En verder is het logisch dat je ook belijdenis van de leer doet. Je bent toch geen moslim. Nou dat moet dan ook gewoon duidelijk zijn. Je mag best weten WAARVAN je belijdenis doet.
Het is een uitleg van de bijbel. Op veel punten ben ik het hier mee eens, maar bepaalde dingen zijn volgens mij bijbels gezien niet helemaal juist.
Gelukkig zijn dit bijzaken... En daarvan ga ik geen belijdenis doen. Mijn belijdenis houdt in dat ik geloof dat God zoveel van mij houdt dat Hij Zijn eniggeboren Zoon voor me heeft laten sterven, en dat ik daardoor gered mag worden.
En niet dat de leer in mijn kerk tot in de puntjes geperfectioneerd is... en dat naast de bijbel ook de belijdenisgeschriften onfeilbaar zijn. Ik dacht dat er in de reformatorische kerken nadruk werd gelegd op het feit dat de mens zondig is en tot niets goeds in staat.... Hoe hebben een aantal van die mensen het dan wel voor elkaar gekregen een perfecte, feilloze geloofsbelijdenis, cathechismus en leerregels te maken?Idd als het slechts bij de kerkleer blijft is het een droevige zaak. Je hoeft geen ja op Gods keuze te zeggen. (je wilt niet anders meer als het zover komt) God werkt onwederstandelijk. Wie zegt dat God jou verkiest? We mogen daar niet zondermeer vanuit gaan. Daar is strijdt voor nodig. En die mis ik hier zeer regelmatig. God is geen afhaal chinees waar je Christus even kan gaan halen!
Ik lees in de bijbel dat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. En dat als je met je hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond blijdt dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, je behouden zal worden. Bijbels gezien heb ik dus alle reden dat ik door God gekozen ben en dat Hij belooft me te zullen redden. God is geen afhaalchinees nee.... Maar het geloof is ook geen loterij... waarbij je maar af moet wachten of je toevallig het winnende lot hebt.ik vind het echt kwetsend dat je Zijn naam zo schrijft. Dat is niet om flauw te doen.
Wist je dat er in de oorspronkelijke vertaling bijvoorbeeld geen hoofdletters worden gebruikt bij Hij, Hem etc? Hoe het met het woord God zit weet ik niet... Namen zoals Jahwe worden wel met hoofdletters geschreven... Maar goed Spirit, zou je onder het motto "geen aanstoot geven aan anderen" hoofdletters willen gebruiken?Er is maar een waarheid. En ik weet wel daar wil je niet aan. Ik wil niet zeggen dat de belijdenis geschriften onfeilbaar zijn. Mensen kunnen zich vergissen. Maar het is een fantastische fabel van de duivel dat de bijbel multi interpretabel zou zijn. Pure kolder!
De bijbel is multi-interpretabel... Dat is een feit... waarom zijn er anders zoveel kerken en zoveel leren... waarom is er anders een volwassendoop en een kinderdoop? Beide leren zijn op de bijbel gebaseerd... Uiteindelijk klopt maar 1 van beiden, daar ben ik het wel mee eens. Maar zou je redding afhangen van het feit of je als kind of als volwassene bent gedoopt? Nee, er is maar 1 waarheid, inderdaad, Jezus Christus en die gekruisigd. Dat is de reddende waarheid.... en daar zeg ik graag ja op... maar over onbelangrijke bijzaken doe ik geen belijdenis... alsof dat me zou redden.
Het ís ook een belijdenis des geloofs als je de vragen leest. Alleen wordt het niet altijd zo gehanteerd naar mijn ideeV schreef:Ik lees dat veel mensen het hebben over de belijdenis van de waarheid.
Bij ons in de kerk geef je bij het doen van belijdenis antwoord op de vragen van Voetsius.
Ookal noemen ze het dan misschien de belijdenis van de waarheid, toch is het mijns inziens een belijdenis van je geloof die je aflegt wanneer je deze vragen met ja beantwoord. (lees met name vraag 2 maar eens na)
Als de belijdenis alleen inhield dat je aangeeft het eens te zijn met de leer van je kerk, dan zou ik ook niet zulke problemen met de belijdenis hebben.
V schreef:Ik lees dat veel mensen het hebben over de belijdenis van de waarheid.
Bij ons in de kerk geef je bij het doen van belijdenis antwoord op de vragen van Voetsius.
Ookal noemen ze het dan misschien de belijdenis van de waarheid, toch is het mijns inziens een belijdenis van je geloof die je aflegt wanneer je deze vragen met ja beantwoord. (lees met name vraag 2 maar eens na)
Als de belijdenis alleen inhield dat je aangeeft het eens te zijn met de leer van je kerk, dan zou ik ook niet zulke problemen met de belijdenis hebben.
joepie schreef:En waar kan ik die lezen?
in mijne ook, de vraag is al of je in een leer kunt leven, maar er mee sterven kun je er helemaal niet mee.V schreef:Dus jij vindt dat ook iedereen vraag 2 met ja kan beantwoorden.
Hoe kan een onbekeerd mens zeggen dat hij in de belijdenis van de zaligmakende leer zal leven en STERVEN.
In mijn ogen is dit een vraag die alleen een bekeerd mens met ja kan beantwoorden.
1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeengekomende met de Heilige Schriften?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten