met kerst meer kerkgang

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

met kerst meer kerkgang

Berichtdoor johannes1 » 19 dec 2002 17:28

ik las vandaag een artikel in een dagblad. dat er met kerst meer kerkgang is dan anders. hier in het roomse zuiden zie je dat veel. dat mensen alleen met kerst naar de kerk gaan en de rest van het jaar niet. zouden ze dan alleen met kerst geloven in hun Zaligmaker of zouden ze 1x per jaar voor God genoeg vinden. ik weet het antwoord hierop niet. misschien jullie.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 19 dec 2002 18:10

Bij kerst hoort (volgens veel mensen):
Kerstboom, lekker eten, cadeautjes en de kerstman.
En veel mensen voegen er nog kerk aan toe.
'dat brengt dan de kerststemming er meer in.'
Kerst is tenslotte een christelijke feestdag van oorsprong.
ik denk dat het hier meer gaat om de sfeer, de gewoonte dan
het zoeken naar de diepere achtergrond. En die is er!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 19 dec 2002 20:32

Idd jonagold..mensen doen het om familie die ook gaat, of gewoon omdat " dat met kerst hoort"...Voor de rest zul je ze niet in de kerk zien...het is meer de kerstsfeer die ze dan schijnen te krijgen...

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 19 dec 2002 22:38

als ze het hele jaar niet gaan dan hoeven ze met de kerst ook niet te gaan
als je een echt gelovege bent hoor je het hele jaar naar de kerk te gaan

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 19 dec 2002 22:50

connie schreef:als ze het hele jaar niet gaan dan hoeven ze met de kerst ook niet te gaan

Dat is de clou, ze zijn meestla ook niet echt gelovig...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 19 dec 2002 22:56

Stel dat ik niet regelmatig naar de kerk zou gaan, dan zou ik met kerst ook niet gaan. Want dan zou ik me behoorlijk opgelaten voelen om dan opeens mijn gezicht te laten zien.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2002 23:38

En ik werk hieraan mee... omdat ik fluit in de kerstnachtdienst. Ik ga dit jaar heel goed opletten, als het me niet bevalt doe ik het misschien volgend jaar niet meer, want ik erger me elke keer aan die bomvolle kerk met onbekende gezichten.
Aan de andere kant moet je die kans natuurlijk wel grijpen, om de mensen iets over Jezus te vertellen. Ik bedoel dus eigenlijk: als de boodschap niet overduidelijk is, dan wil ik er misschien niet meer aan meewerken.
Ben ik nu wel duidelijk? ;)

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 20 dec 2002 09:38

Je mag wel bidden dat de Heere er dan nog een aantal wilt bekeren, is dit niet een gelegenheid ervoor, dat niet-kerkelijken door met kerst naar kerk te gaan, bekeerd worden en dan altijd gaan?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 20 dec 2002 09:42

Heb je helemaal gelijk in. Maar het is iets anders als je dezelfde mensen elk jaar alleen met kerst ziet? Maar aan de andere kant moeten we inderdaad dankbaar zijn dat er mensen worden getrokken naar de kerken en misschien worden ze zo geraakt dat ze vanaf dat moment niet meer zonder kunnen.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 20 dec 2002 10:32

er moeten nog zoveel mensen bekeert worden
meschien dat het met kerst mag gebeuren
jezus wil dat iedereen in hem gelooft dan zal het voor iedereen eeuwig kerst feest zijn

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 dec 2002 12:18

Ik weet van een jongen die altijd alleen met kerst naar de RK-kerk ging.

Hij voelde zich alleen steeds hypocrieter worden, een keer per jaar op de knieen.

Ik citeer zijn uitspraak letterlijk zo, is niet heel reformatorisch...

Op een jaar ging hij weer, hij nam zich voor om eens iets te bidden:
"God, Kerel, laat het dan eens aan mij merken"

Een paar maanden later vroeg zn huisgenoot of hij mee ging naar de kerk, hij deed het en sindsdien is hij er niet meer vanaf te houden. Hij heeft in nog geen jaar tijd de Bijbel helemaal gelezen, en heeft daarnaast de 3 formulieren in 2 maanden doorgeworsteld, met opzoeken in de Bijbel of het wel klopte.

Niettemin is het jammer dat veel mensen alleen maar op kerst naar de kerk gaan.

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 20 dec 2002 16:15

TheKeimpe schreef:Ik weet van een jongen die altijd alleen met kerst naar de RK-kerk ging.

Hij voelde zich alleen steeds hypocrieter worden, een keer per jaar op de knieen.

Ik citeer zijn uitspraak letterlijk zo, is niet heel reformatorisch...

Op een jaar ging hij weer, hij nam zich voor om eens iets te bidden:
"God, Kerel, laat het dan eens aan mij merken"

Een paar maanden later vroeg zn huisgenoot of hij mee ging naar de kerk, hij deed het en sindsdien is hij er niet meer vanaf te houden. Hij heeft in nog geen jaar tijd de Bijbel helemaal gelezen, en heeft daarnaast de 3 formulieren in 2 maanden doorgeworsteld, met opzoeken in de Bijbel of het wel klopte.

Niettemin is het jammer dat veel mensen alleen maar op kerst naar de kerk gaan. enne heeft het effect gehad. is het nu een wedergeboorne?

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 20 dec 2002 17:37

Ik vind het nogal cru dat ineens met kerst allerlei mensen naar de kerk gaan. 'Vrede op aarde' wordt er overal ineens gezongen. Iedereen zingt over het lieve kindje Jezus. Iedereen is ineens aardig voor elkaar. Dan is kerst weer voorbij en vallen ze weer in hun normale leventje.
Fijn was het weer, kerst...

Geen enkele diepgang, weinig mensen die begrijpen waar het nu eigenlijk om gaat. Als ze dat wél zouden begrijpen, zouden ze elke zondag in de kerk willen komen, zouden ze meer willen weten van Jezus en van Zijn Vader. Zou zelfs die ene zondag in de week nog lang niet genoeg zijn.

Vandaag zat ik eens rond te kijken naar al die mooie versierde huizen. Wat doen ze er toch veel aan, om de kerststemming er in te krijgen. Maar wat hebben die mensen een enorm lége kerst... Ze begrijpen het helemaal niet!
Ze zouden die kerstbomen en mooie verlichte ramen weg moeten doen. Als ze niet willen weten wat echte kerst is, horen op hun huizen ook geen mooie verlichte dingen, hoeven ze dáár geen feestje te maken...

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 20 dec 2002 18:58

Ja, opvallend he..... de mensen met lege kerst hebben alles op en top viersierd en in veel christelijke huizen en kerken heerst er slechts soberheid.
Credo ergo sum

Terug naar “Archief”