Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 14 jun 2004 15:28

een vriendin van mij is heel lang op zoek geweest naar God, ze heeft veel in de bijbel gelezen en ze heeft gebeden, maar er is niks gekomen, ze heeft nog geen idee, lijkt me dus wel duidelijk dat het niet alleen uit jezelf komt, god had het blijkbaar druk, wel jammer, want nu is hij iig 1 potentieel schaapje kwijtgeraakt

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2004 15:31

Matt schreef:
Daphne schreef:hoe bedoel je dit precies?
Volgens mij komt iemand die niet bekeerd is, niet in de hemel. Als Jezus niet jouw Borg/Zaligmaker is geworden, wie moet er dan betalen voor al je zonden? God ziet ze echt niet door de vingers!

Dit snap ik dan dus waarschijnlijk niet. Je mag ook pas aan het avondmaal als je bekeerd bent nietwaar?
De mensen die dus niet aan het avondmaal gaan zijn dus niet bekeerd. Dit is dus het overgrote deel van de gemeente. Als er nu iemand hiervan sterft, zou hij dus niet in de hemel komen?

Het lijkt mij zelf dat Jezus voor iedereen is gestorven. We moeten weldegelijk besef en berouw hebben van onze zonden, maar God wil deze vergeven. Hij heeft toch niet voor niets Zijn Zoon laten sterven, zodat wij niet meer eeuwig hoeven te sterven? Kun je bijvoorbeeld van de moordernaar aan het kruis zeggen dat hij bekeerd was? Hij zag de grote daden van God en geloofde? En hij komt in de hemel. Geloven in leer en leven is toch genoeg mij dunkt?

Niet iedereen die bekeerd is, gaat aan het Avondmaal. Niet iedereen heeft de vrijmoedigheid om aan te gaan, dus dat wil niet zeggen, dat degenen die niet aangaan, automatisch in de hel komen.

Jezus is gestorven voor degenen die oprecht in Hem geloven, niet voor iedereen. Zijn lijden en sterven is wel genoeg voor iedereen, maar dat wil niet zeggen, dat iedereen ook door dat bloed gereinigd wordt.
Johannes 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Johannes 3:18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Johannes 3:36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Wat bedoel je trouwens met 'geloven in leer en leven'? Want dat snap ik niet helemaal.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jun 2004 15:34

Matt schreef:
Aragorn schreef:Als je dan ook gelooft dat ze vergeven zijn omdat God zegt dat wie zijn zonden belijdt vergeven wordt, ben je volgens de bijbel idd bekeerd ja.

Hoe komt het dan dat er zo weinig mensen bekeerd zijn? Is het zo moeilijk om te geloven dat je zonden vergeven zijn? :?:

ja wat is moeilijk...

je moet vertrouwen alleen op Zijn woord, Zijn woorden ook voor jou.
Wil je geloven dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is?
ja?
Geloof! (is dat alles? moet je alleen maar vertrouwen op zijn beloftes?)
ja wat wou je nog meer doen?

17 En de Geest en41) de Bruid zeggen:42) Kom! En die het hoort,43) zegge: Kom! En die dorst heeft,44) kome; en die wil,45) neme het water46) des levens om niet.47)

Het je dorst? Wil je gereinigd worden van je zonden? kom dan? (God wil je daar kracht voor geven) wil je wel? (als er een verlangen is naar God wil je dat) Dan mag je komen en mag je het water des levens (jezus Christus zelf) om niet hebben (uit genade).

zo simpel is het echt hoor! this puur jezelf volkmen in vertrouwen overgeven aan God als een kind. En vertrouwen en geloven in Zijn beloftes!

Hij zegt het zelf:
ik ben gekomen voor jou! (ere zij God in de mensen een welbehagen)
Ik ben gestorven voor jou! (waarom, waarom hebt u mij verlaten?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Matt
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Matt » 14 jun 2004 15:36

Dat je gelooft wat in de bijbel staat en dat je dat ook laat zien in het dagelijks leven.
Niks te doen.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 15:45

zo heb ik dat nog nooit gezien eigenlijk... Maar hoe bekeer je dan jezelf? Ja, je zonden oprecht belijden en ze ook niet meer doen, maar ja, ben je dan bekeerd?

Kijk bijvoorbeeld eens wat David doet in Psalm 51... Hij komt met een schuldbekentenis, vraagt om vergeving en zegt dat hij niet zonder God kan...

Bekeren is geloven wat er in de bijbel staat... dat Jezus voor ej zonden is gestorven...

36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. (Handelingen 8)

Geloven... het aannemen... dat kado dat je hebt gekregen aanpakken :) Dat kun je doen. En niet op de bank gaan zitten en zeggen: Nou God, bekeert U me maar... Bekeren vraagt om actie.... het betekent letterlijk: Omkeren, omdraaien. Dat is een werkwoord... Iets wat je zelf kunt doen, omdat God je door het offer van Zijn Zoon daar weer de mogelijkheid voor hebt gegeven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jun 2004 16:22

thespiritisinsideus schreef:een vriendin van mij is heel lang op zoek geweest naar God, ze heeft veel in de bijbel gelezen en ze heeft gebeden, maar er is niks gekomen, ze heeft nog geen idee, lijkt me dus wel duidelijk dat het niet alleen uit jezelf komt, god had het blijkbaar druk, wel jammer, want nu is hij iig 1 potentieel schaapje kwijtgeraakt
is ze al dood dan?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 14 jun 2004 16:32

hmm, religieus gezien op t moment wel ja

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2004 20:17

Matt schreef:Dat je gelooft wat in de bijbel staat en dat je dat ook laat zien in het dagelijks leven.

en dat is volgens jou dus genoeg? :roll:
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 20:21

Daphne schreef:
Matt schreef:Dat je gelooft wat in de bijbel staat en dat je dat ook laat zien in het dagelijks leven.

Volgens de bijbel zelf ook hoor..

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 14 jun 2004 20:30

Bekeren is geloven wat er in de bijbel staat... dat Jezus voor ej zonden is gestorven...

Dus geloven zie je als een optelsom: Jezus is voor je zonden gestorven, staat in de Bijbel, dus je gelooft. Zie ik dat zo goed?
Maar wat is dan de meerwaarde van "geloven"? Is dat dan niet gewoon een verstandelijke redenatie? Ik vind dit zo makkelijk klinken. En God staat hier verder helemaal buiten? De mens kan daar zelf over beschikken?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 14 jun 2004 20:31

Aragorn schreef:
Daphne schreef:

Volgens de bijbel zelf ook hoor..

Dat is inderdaad genoeg ja.Alleen wanneer doe je dat?
En kun je dat vanuit jezelf?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 20:55

Doortje schreef:

Dus geloven zie je als een optelsom: Jezus is voor je zonden gestorven, staat in de Bijbel, dus je gelooft. Zie ik dat zo goed?
Maar wat is dan de meerwaarde van "geloven"? Is dat dan niet gewoon een verstandelijke redenatie? Ik vind dit zo makkelijk klinken. En God staat hier verder helemaal buiten? De mens kan daar zelf over beschikken?

Dat zegt hij toch niet? Tis net zo makkelijk als het in de bijbel staat, maar dat is moeilijk, want wie gelooft nou zomaar zo'n oud boek?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 14 jun 2004 21:00

Aragorn schreef:
Doortje schreef:

Dat zegt hij toch niet? Tis net zo makkelijk als het in de bijbel staat, maar dat is moeilijk, want wie gelooft nou zomaar zo'n oud boek?

Heeft weinig met de leeftijd van Het boek te maken denk ik, maar meer vanwege het feit of je het wíl en kán geloven doordat God in je werkt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jun 2004 22:39

Markie schreef:Heeft weinig met de leeftijd van Het boek te maken denk ik, maar meer vanwege het feit of je het wíl en kán geloven doordat God in je werkt.

dat denk ik ook!

God (de Heilige Geest) is het die het willen in ons werkt. (want het is God die in u werkt, beiden het willen en het werken.)

God is het die het geloof in ons werkt (het is een gave). (Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het
is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.")

Maar daarom is geloven, bekeren wel een opdracht en een daad die jij moet verichten! Geloof!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jun 2004 07:15

thespiritisinsideus schreef:een vriendin van mij is heel lang op zoek geweest naar God, ze heeft veel in de bijbel gelezen en ze heeft gebeden, maar er is niks gekomen, ze heeft nog geen idee, lijkt me dus wel duidelijk dat het niet alleen uit jezelf komt, god had het blijkbaar druk, wel jammer, want nu is hij iig 1 potentieel schaapje kwijtgeraakt

Nee het is niet God die het druk had maar dat meisje!
Blijkbaar wil ze nog vast houden aan haar "oude" leven.
Net zoals de rijke jongeling die door Jezus naar huis gestuurd wordt met de woorden: gaat dan heen en verkoop alles wat je hebt en volg Mij!
Dat wil nu niet zeggen dat ze alles moet verkopen, maar alles wat je aan de wereld vast houdt, doe dat weg uit je leven en volg mij.
Dat zegt God.
En dat is niet makkelijk! Mensen die dat zeggen willen graag blijven liggen in hun oude leven. Want dat is pas makkelijk! Je hoefd geen keuze te maken tussen wat God nu wil of wat jij wil. Je kunt gewoon je leven leiden zoals je zelf denkt dat het wel goed is, je bent immers toch niet een bekeerde?
Leven als een bekeerde is niet makkelijk, dat is elke keer opnieuw struikelen en je zonden belijden. Dat is strijden tegen de zonde. Elke keer weer niet doen wat jij wil maar wat God wil!
Bekeren is letterlijk: omkeren!

Je oude leven weg doen en je nieuwe leven gaan leven. Met God!

Terug naar “Archief”