Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Matt
Verkenner
Verkenner

Bekering

Berichtdoor Matt » 14 jun 2004 15:00

Heb je zelf invloed of je bekeerd wordt of niet? Of moet dit compleet van God komen?
Niks te doen.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 15:02

"Bekeert u" lijkt me duidelijk genoeg...

Slotje?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2004 15:04

tja, lastige vraag... :-k
Zelf ben ik van mening, dat de bekering echt helemaal van God afkomt. Hij werkt in de harten van Zijn kinderen. De mens vraagt uit zichzelf niet naar God, denk alleen al aan Psalm 14 (2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht. 3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.)
Het is volgens mij niet zo, dat je dan maar met je armen over elkaar moet gaan zitten. De Heere roept ons ook toe, dat we erom moeten vragen/smeken.
Afbeelding

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 15:05

Volgens mij is deze discussie hier al een stuk of 3000 keer gevoerd... maar goed...

Bekeren in de zin van "bekeerd u" moet een mens doen.

Bekeren in de zin van wedergeboorte is het werk van de Heilige Geest.

Verder is het een discussie waar de bijbel niet dieper op in gaat en die alleen maar leid tot eindeloze discussies over onzinnige dogmatiek.

Zoek gewoon naar Jezus en je zal Hem vinden. Wat jij dan precies doet en wat God dan precies voor jou doet is iets wat je prima aan God over kan laten...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 15:05

Precies, in de bijbel staat regelmatig een oproep om je te bekeren. In Handelingen 2 bijvoorbeeld... Johannes zei het... Bekeert U en laat u dopen... etc.

Lijkt met duidelijk genoeg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2004 15:07

@tlantis schreef:Volgens mij is deze discussie hier al een stuk of 3000 keer gevoerd... maar goed...

Bekeren in de zin van "bekeerd u" moet een mens doen.

Bekeren in de zin van wedergeboorte is het werk van de Heilige Geest.

Verder is het een discussie waar de bijbel niet dieper op in gaat en die alleen maar leid tot eindeloze discussies over onzinnige dogmatiek.

Zoek gewoon naar Jezus en je zal Hem vinden. Wat jij dan precies doet en wat God dan precies voor jou doet is iets wat je prima aan God over kan laten...

Ja, zo bedoelde ik het ook (met dat 'niet-met-de-armen-over-elkaar-gaan-zitten', maar ik kon het niet zo verwoorden... 8)
Afbeelding

Matt
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Matt » 14 jun 2004 15:09

Ikzelf zit in de vrijgemaakte kerk, dus daar gaat het niet vaak over. Ik denk zelf ook niet dat er echt een moment is waarop je bekeerd bent ofzo.
Ik vind dat het woord bekering nogal een zware lading heeft als ik wat vrienden er over hoor praten (GG). Je zou dus zo kunnen denken, dat iemand die niet bekeerd is en die overlijdt zijn toekomst twijfelachtig is, of zeg ik dat dan verkeerd? Kun je dan gewoon stellen dat hij/zij in de hemel is (denk zelf van wel).
Niks te doen.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 15:10

Daphne schreef:De Heere roept ons ook toe, dat we erom moeten vragen/smeken.

Ik hoorde toevallig gisteravond een dominee zeggen dat dit een van de onzinnigste dingen is die er zijn. JIJ moet je bekeren en dan vraag je aan God: wilt U me bekeren?

Vond ik wel een interessant punt..

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2004 15:11

hoe bedoel je dit precies?
Volgens mij komt iemand die niet bekeerd is, niet in de hemel. Als Jezus niet jouw Borg/Zaligmaker is geworden, wie moet er dan betalen voor al je zonden? God ziet ze echt niet door de vingers!
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2004 15:13

Aragorn schreef:
Daphne schreef:De Heere roept ons ook toe, dat we erom moeten vragen/smeken.

Ik hoorde toevallig gisteravond een dominee zeggen dat dit een van de onzinnigste dingen is die er zijn. JIJ moet je bekeren en dan vraag je aan God: wilt U me bekeren?

Vond ik wel een interessant punt..

zo heb ik dat nog nooit gezien eigenlijk... 8) Maar hoe bekeer je dan jezelf? Ja, je zonden oprecht belijden en ze ook niet meer doen, maar ja, ben je dan bekeerd? :roll:
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 15:15

Als je dan ook gelooft dat ze vergeven zijn omdat God zegt dat wie zijn zonden belijdt vergeven wordt, ben je volgens de bijbel idd bekeerd ja.

Matt
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Matt » 14 jun 2004 15:16

Daphne schreef:hoe bedoel je dit precies?
Volgens mij komt iemand die niet bekeerd is, niet in de hemel. Als Jezus niet jouw Borg/Zaligmaker is geworden, wie moet er dan betalen voor al je zonden? God ziet ze echt niet door de vingers!

Dit snap ik dan dus waarschijnlijk niet. Je mag ook pas aan het avondmaal als je bekeerd bent nietwaar?
De mensen die dus niet aan het avondmaal gaan zijn dus niet bekeerd. Dit is dus het overgrote deel van de gemeente. Als er nu iemand hiervan sterft, zou hij dus niet in de hemel komen?

Het lijkt mij zelf dat Jezus voor iedereen is gestorven. We moeten weldegelijk besef en berouw hebben van onze zonden, maar God wil deze vergeven. Hij heeft toch niet voor niets Zijn Zoon laten sterven, zodat wij niet meer eeuwig hoeven te sterven? Kun je bijvoorbeeld van de moordernaar aan het kruis zeggen dat hij bekeerd was? Hij zag de grote daden van God en geloofde? En hij komt in de hemel. Geloven in leer en leven is toch genoeg mij dunkt?
Niks te doen.....

Matt
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Matt » 14 jun 2004 15:18

Aragorn schreef:Als je dan ook gelooft dat ze vergeven zijn omdat God zegt dat wie zijn zonden belijdt vergeven wordt, ben je volgens de bijbel idd bekeerd ja.

Hoe komt het dan dat er zo weinig mensen bekeerd zijn? Is het zo moeilijk om te geloven dat je zonden vergeven zijn? :?:
Niks te doen.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 15:21

Ja, dat is voor veel mensen heel moeilijk omdat in veel kerken wordt gezegd dat je ook nog een bepaald gevoel erbij moet hebben voor je dat mag gaan geloven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jun 2004 15:22

Matt schreef:
Aragorn schreef:Als je dan ook gelooft dat ze vergeven zijn omdat God zegt dat wie zijn zonden belijdt vergeven wordt, ben je volgens de bijbel idd bekeerd ja.

Hoe komt het dan dat er zo weinig mensen bekeerd zijn? Is het zo moeilijk om te geloven dat je zonden vergeven zijn? :?:
Ja. En er zijn ook nogal wat mensen die er sowieso geen behoefte aan hebben. Ja, idd erg stom.... van beiden dan :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”