avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jun 2004 21:18

@mic schreef:
Die orde is dus de kerkelijke orde. En gaat niet tegen de Bijbel in, maar is naar inzicht geschreven. Als je het anders wilt hebben zul je dus ook de weg van de kerkelijke orde moeten volgen. Je bent nu eenmaal lid geworden van deze kerk.
Sorry hoor, maar dit is een dooddoener en drogreden nummer één. Zoiets als wanneer een kind iets stoms doet zegt "sorry, kan ik niets aan doen, heb ik van jullie geerfd". Tverklaar wel hoe we wel aan zoveel kerken gekomen zijn, en of dat nou iets is om trots op te zijn :roll:

Kijk en die opmerking vind ik nu weer een dooddoener!
Ik geef aan hoe het gekomen is en wat je er aan kunt doen. Maar blijkbaar wil je daar geen energie in steken.
Want dat zul je wel moeten als je het anders wilt hebben.
Zo simpel als wat. En het voorbeeld wat jij erbij haalt van het kind slaat nergens op want wat ik zei lijkt er nog niet eens op.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 jun 2004 21:27

joepie schreef:
@mic schreef:
Die orde is dus de kerkelijke orde. En gaat niet tegen de Bijbel in, maar is naar inzicht geschreven. Als je het anders wilt hebben zul je dus ook de weg van de kerkelijke orde moeten volgen. Je bent nu eenmaal lid geworden van deze kerk.
Sorry hoor, maar dit is een dooddoener en drogreden nummer één. Zoiets als wanneer een kind iets stoms doet zegt "sorry, kan ik niets aan doen, heb ik van jullie geerfd". Tverklaar wel hoe we wel aan zoveel kerken gekomen zijn, en of dat nou iets is om trots op te zijn :roll:

Kijk en die opmerking vind ik nu weer een dooddoener!
Ik geef aan hoe het gekomen is en wat je er aan kunt doen. Maar blijkbaar wil je daar geen energie in steken.
Want dat zul je wel moeten als je het anders wilt hebben.
Zo simpel als wat. En het voorbeeld wat jij erbij haalt van het kind slaat nergens op want wat ik zei lijkt er nog niet eens op.
Heh krijgen we dan nu de dooddoener van de dooddoener van de dooddoener :mrgreen:. Maar de mentaliteit van "je zoekt het maar ergens anders uit als je het niet met mee eens bent, alvast weten we allebei dat het niet bijbels gefundeerd is" is gewoon onzinnig. Als de kerkenraad niet open staat voor een eerlijk gesprek is dat de fout van de kerkenraad, niet van degene die het er niet mee eens is. (maar misschien vat ik je post nu wel helemaal verkeerd op hoor, dan moet je het zeggen)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jun 2004 21:37

Helemaal verkeerd dus ja :wink:
Ik zeg juist dat als je het ergens niet mee eens bent je dus de kerkelijke weg kunt bewandelen om het verandert te krijgen.
Dus je zult daarvoor het gesprek aan moeten gaan met de kerkenraad.
Maar als je werkelijk de kerkorde gewijzigd wil zien op dit gebied zul je daarna dus nog verder moeten gaan dan de kerkenraad.
Ik zeg dus juist dat je wel het gesprek aan moet gaan. Niet dat je het ergens anders dan maar uit moet zoeken.

Wat ik wel vind is dat als je bepaalde zaken in je kerk niet goed vind dat je dan natuurlijk eerst zou kunnen zoeken naar een kerk waar die zaken wel zijn zoals jij het beter denkt te vinden.
Voordat je alles gaat veranderen. Zo wie zo, voordat er ook maar iets verandert is ben je wel weer een hele tijd verder.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 jun 2004 21:44

ow sorry dan begreep ik je inderdaad verkeerd :oops:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2004 11:14

Wat ik wel vind is dat als je bepaalde zaken in je kerk niet goed vind dat je dan natuurlijk eerst zou kunnen zoeken naar een kerk waar die zaken wel zijn zoals jij het beter denkt te vinden.
Voordat je alles gaat veranderen. Zo wie zo, voordat er ook maar iets verandert is ben je wel weer een hele tijd verder.

Dat vind ik juist ontzettend fout... Als iemand naar een andere kerk gaat hoor je vaak: Och, die denkt het ergens anders beter te kunnen hebben... Mij is altijd geleerd om als dignen beter kunnen, te beginnen in je eigen kerk... en niet voor de problemen weg te lopen... Daar ben je zelf bij gebaat... maar de kerk niet (er vanuit gaande dat de veranderingen bijbels gezien goede veranderingen zijn)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 11 jun 2004 20:54

Maar die veranderingen brengen ook een hoop onrust te weeg, en het hoefd helemaal niet zo te zijn dat het nu helemaal niet goed is zoals het is.
Want dat zou in houden dat ze het al jaren en jaren fout hebben gedaan en dat kan ik me niet voorstellen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jun 2004 21:00

Mjah, fout is een groot woord natuurlijk, maar het kan WEL altijd beter. :)
Overigens is dat wel een punt ja, de voordelen moeten wel opwegen tegen de onrust en nadelen van verandering.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jun 2004 15:33

Morgen wordt bij ons weer het H. Avondmaal gevierd. Ik vind het altijd heel bijzondere diensten en ga gaarne op de nodiging in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jun 2004 21:30

Bij ons ook! En we gaan voor het eerst met ons allen! :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 11:58

Maar die veranderingen brengen ook een hoop onrust te weeg, en het hoefd helemaal niet zo te zijn dat het nu helemaal niet goed is zoals het is.
Want dat zou in houden dat ze het al jaren en jaren fout hebben gedaan en dat kan ik me niet voorstellen.

Veranderignen brengen altijd onrust te weeg maar vaak is dat de reden om dus maar niets te veranderen... En dat is geen goed excuus. Verder wil het feit dat je iets verandert niet zeggen dat je het al die jaren niet goed hebt gedaan... Wel kun je stellen dat al die tijd het beter had gekund... Maar ook dat is geen geldige reden om iets neit te willen veranderen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2004 12:09

Marnix schreef:

Veranderignen brengen altijd onrust te weeg maar vaak is dat de reden om dus maar niets te veranderen... En dat is geen goed excuus. Verder wil het feit dat je iets verandert niet zeggen dat je het al die jaren niet goed hebt gedaan... Wel kun je stellen dat al die tijd het beter had gekund... Maar ook dat is geen geldige reden om iets neit te willen veranderen.

En misschien ook niet altijd een reden om het wel te veranderen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 15:07

Dingen veranderen doe je als je ontdekt dat de verandering naar Gods wil is... als je uit de bijbel kunt opmaken dat die verandering goed is.... en dat is in dit geval dus zo, bijbels gezien is mag je geen mensen weigeren op basis van hun kerk, maar moeten ze zichzelf beproeven... en mag de kerkraad alleen mensen onthouden als ze bewust zondigen tegen Gods geboden.

Dat is altijd een goede reden om te veranderen.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2004 15:20

Marnix schreef:

Dingen veranderen doe je als je ontdekt dat de verandering naar Gods wil is... als je uit de bijbel kunt opmaken dat die verandering goed is.... en dat is in dit geval dus zo, bijbels gezien is mag je geen mensen weigeren op basis van hun kerk, maar moeten ze zichzelf beproeven... en mag de kerkraad alleen mensen onthouden als ze bewust zondigen tegen Gods geboden.

Dat is altijd een goede reden om te veranderen.

Het is nog maar de vraag of dat Bijbels gezien juist is.
Zo zie jij het maar wil niet zeggen dat het ook zo is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 15:39

het lijkt me toch aardig bijbels onderbouwd inmiddels... Gelukkig beginnen ze dat in mijn kerk steeds meer te zien en wordt er druk gepraat over veranderingen op dit punt... er zijn zelfs al kerken waar het avondmaal open is... je kunt daar een geloofsbelijdenis ondertekenen en dan word je toegelaten.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2004 16:01

Marnix schreef:het lijkt me toch aardig bijbels onderbouwd inmiddels... Gelukkig beginnen ze dat in mijn kerk steeds meer te zien en wordt er druk gepraat over veranderingen op dit punt... er zijn zelfs al kerken waar het avondmaal open is... je kunt daar een geloofsbelijdenis ondertekenen en dan word je toegelaten.

Als dat zo is dan houden zij zich niet aan de kerkorde en dat zou ik nu juist helemaal niet goed vinden.
Ik vind het nog steeds niet goed onderbouwd. Voor mij is het nog steeds duidelijk dat er geen open avondmaal hoort te zijn.
Hopelijk blijft dat ook zo!

Terug naar “Archief”