Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 13 jun 2004 07:31

Aragorn schreef:
Christenvervolging, vast welles over gehoord?Door wie werd die o.a. begaan?
Volgens jou dus door andere christenen.Volgens mij door Katholieken(lees rooms katholieken) dus dezelfde katholieke kerk zoals die nu nog bestaat.

Kweet niet precies wie dit gezegd heeft want het is erg lastig te volgen met halve quote's, schuingedrukte zinnen en watalnietmeer, maar sinds wanneer zijn katholieken geen christenen?

In Ierland vervolgen ze elkaar toch? Schieten leden van de ene kerk leden van de andere kerk dood.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2004 10:59

Markie: Heb jij weleens met katholieken gepraat over hun geloof? Ik ben een keer met 40 Rooms-katholieken op vakantie geweest en heb er veel van geleerd. Ook dat ze Maria niet zo vereren als Jezus, maar alleen eren omdat ze Zijn moeder was. Verder kan ik ze zeker wel als christenen beschouwen. Ik voelde me er erg op mijn gemak, ze hadden er ook geen enkel probleem mee dat ik meedeed met de eucharistie. Ik heb ook nog gevraagd naar transsubstantiatie; het kwam erop neer dat je daar ook niet te zwaar aan moet tillen, ik weet nu ff niet hoe ik dat precies moet uitleggen, maar volgens mij geloven de meeste katholieken dat ook niet.

Ga voor de gein eens met een paar katholieken praten over hun geloof, voor je hun veroordeelt!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 09:21

Markie schreef:Als je jezelf aan de originele, en énige ware leer wil houden dien je de bijbel in de oude statenvertaling te laten

Zeer gewaagde stelling Markie... nieuw topic openen? :)

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar je tegenargumenten tegen die van mij waarom RK-ers geen christenen zouden zijn.

joepie schreef:In Ierland vervolgen ze elkaar toch? Schieten leden van de ene kerk leden van de andere kerk dood.

Ja, helaas wel, hoezo?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jun 2004 11:24

Ik heb inmiddels een topic geopend over Bijbelvertalingen. Het topic vinden jullie hier.

@ Markie: Nee, ik ben inderdaad geen refo zoals jij dat bedoelt. En is dat een zonde? Volgens mij niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 jun 2004 12:14

joepie schreef:
In Ierland vervolgen ze elkaar toch? Schieten leden van de ene kerk leden van de andere kerk dood.

Volgens mij is dat ten diepste geen religieus conflict, maar gaat dat over de verschillende achtergronden (Brits/Iers) en over de invloed van Great-Britain in Ierland.

Ik vind het trouwens ook erg kortzichtig om katholieken niet onder de groepering christenen te scharen.
Die anti-roomse gevoelens zijn natuurlijk wel uit het verleden te verklaren, maar toch vind ik het ondoordacht en kortzichtig. In sommige landen zijn alleen rooms-katholieke kerken en ik geloof er niks van dat zich daar geen christenen onder bevinden. Het gaat erom hoe je je katholiek zijn invult.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 14 jun 2004 12:57

:lol: & :? @ markie.

christenen zijn toch mensen die in God de Vader geloven, in Jezus Christus Zijn enige Zoon, die geleden heeft, gekruisigd is, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle, maar weer opgestaan tbv ons aller redding? en in de Heilige Geest die Hij ons gezonden heeft als Trooster?

als je iemand een christen noemt, op grond van z'n daden (zoals de inquisitie), is niemand hier christen. gelukkig.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 jun 2004 09:53

Cuore di Leone schreef: :lol: & :? @ markie.

christenen zijn toch mensen die in God de Vader geloven, in Jezus Christus Zijn enige Zoon, die geleden heeft, gekruisigd is, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle, maar weer opgestaan tbv ons aller redding? en in de Heilige Geest die Hij ons gezonden heeft als Trooster?

als je iemand een christen noemt, op grond van z'n daden (zoals de inquisitie), is niemand hier christen. gelukkig.
Tssss... LoZ, ik had toch gezegd dat je je achtergrond een beetje stil moest houden :wink:

Mensen die denken andere mensen te kunnen beoordelen op de kerk die ze bezoeken??? :roll: ..... :-& sickening
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 17 jun 2004 10:23

tja, zeer apart, nu ik ook weet dat markie katholiek is.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jun 2004 15:49

Cuore di Leone schreef:tja, zeer apart, nu ik ook weet dat markie katholiek is.

Je bent niet goed van de geschiedenis op de hoogte, anders had je vast geweten dat de Hervormde kerk zijn oorsprong heeft in het katholiecisme.

Dat was toen echter totaal anders dan het katholieke geloof van nu.Rooms katholiek is weer totaal iets anders.En daar hadden we het hier over, want díe zijn samen met het grootste gedeelte van de Hervormde kerk opgegaan in de pkn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jun 2004 16:00

Ik begrijp helemaal niks van je posting markie.. :? Zeg je nu dat er katholieken in de PKN zitten ofzo?

En ga je ook nog uitleggen waarom RK-ers geen christenen zijn, ik heb nl. al wel betoogd waarom het wel zo is. :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jun 2004 16:09

Aragorn schreef:Ik begrijp helemaal niks van je posting markie.. :? Zeg je nu dat er katholieken in de PKN zitten ofzo?

En ga je ook nog uitleggen waarom RK-ers geen christenen zijn, ik heb nl. al wel betoogd waarom het wel zo is. :wink:

Moet je mn post góed lezen. :wink:

Ik heb het over ROOMS Katholieken.Niet over katholieken.

Ik heb ook al betoogd waarom het niet zo is.Dat je daar niet aan wil evenmin als ik aan jou betoog maak jij een probleem van blijkbaar.Ik niet.

Alleen moet je dan niet gaan zeggen dat ik het níet betoogd heb.
Dat mijn betoog jou niet van mening veranderd wil niet zeggen dat het dan opeens geen betoog meer was :lol:

Maar, goed lezen is ook een kunst :wink:

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 jun 2004 16:09

Aragorn schreef:Ik begrijp helemaal niks van je posting markie.. :? Zeg je nu dat er katholieken in de PKN zitten ofzo?

Katholiek betekend gewoon algemeen. Daarom staat in de 12 artikelen ook: "ik geloof in 1 katholieke kerk". Sommige refo kerken hebben hier algemeen van gemaakt om "verwarring" te voorkomen :mrgreen: Iedereen die vind dat hij of zij bij de algemene kerk hoort (dus degene die de 12 artikelen beleiden) is katholiek. Ik denk dat Markie het zelf niet zo goed begrijpt. :mrgreen:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jun 2004 16:10

@tlantis schreef:

Katholiek betekend gewoon algemeen. Daarom staat in de 12 artikelen ook: "ik geloof in 1 katholieke kerk". Sommige refo kerken hebben hier algemeen van gemaakt om "verwarring" te voorkomen :mrgreen: Iedereen die vind dat hij of zij bij de algemene kerk hoort (dus degene die de 12 artikelen beleiden) is katholiek. Ik denk dat Markie het zelf niet zo goed begrijpt. :mrgreen:

/me denkt dat hij het wel goed begrijpt, maar dat sommigen anderen niet wíllen begrijpen :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2004 16:20

Markie schreef: Ik heb het over ROOMS Katholieken.Niet over katholieken.

Huh? Dus de Rooms Katholieken zitten nu in de PKN?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jun 2004 16:57

Klaas schreef:
Markie schreef: Ik heb het over ROOMS Katholieken.Niet over katholieken.

Huh? Dus de Rooms Katholieken zitten nu in de PKN?

Klaas

Nee, het ging erover of Rooms Katholieken christenen genoemd kunnen worden.

Ik vind van niet, anderen van wel.Ik vind te term gelovigen beter op zijn plaats.

Zal het nog een keer herhalen:Wie maakten zich schuldig aan christenvervolging?

Volgens mij echt (o.a.) Rooms Katholieken..

Kunnen die dan óók christenen genoemd worden?Denk het niet..

Overigens halen sommige mensen het Rooms Katholieke en Katholieke geloof door elkaar heb ik het idee.

Terug naar “Archief”